Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Enig. Men mange - inkludert meg - er henvist til andre ordninger. Ikke avtapning eller stigerør eller mannlokk eller noe som helst. Hva gjør man da?

Er det plass på toppen av tanken som en kommer til?

 

Er det ikke lokk for nivåmåler?

mange flere tips enn disse, en må søke.

https://baatplassen.no/i/topic/70528-hvordan-fungerer-dette-mannlokket-plasttank-se-bilde/

https://baatplassen.no/i/topic/37219-tappe-tanken-for-kondensvann/page-2

https://baatplassen.no/i/topic/52083-gjennomfoering-til-dieseltank-for-diesel-til-kokeapparat/

https://baatplassen.no/i/topic/64245-hvordan-montere-stigeroer-i-manlokk-til-drenering-av-dieseltank/?p=903482&hl=+drenering%20+dieseltank&fromsearch=1

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Stigerør som går HELT til bunns i tanken og gjerne i det laveste hjørnet. I kombinasjon med godt filter med vannutskiller vil der da aldri bli anledning til å samle seg opp noen mengder med vann eller annen guffe...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Helt til du får asfalt slagg levert med ved bunkring som tetter stigerøret ditt potte tett.

Har vært ute for det, måtte skru ut stigerøret og stake slagget ut med ståltråd.

 

Kor i helv..e er det du fyller diesel

Høres ut som MGO. Sitat Statoil.

MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.MGO (Marine Gass Olje) er et annet produkt (flere kvaliteter av MGO), dvs annen rensegrad og derfor i noen tilfeller rimeligere - dette selges på våre marine anlegg til "store" båter . Denne kvaliteten vil ikke være egnet i moderne "små" båtmotorer.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

MGO er helt kurrant å kjøre på. Ryker noe mere kanskje pga. høyere svovelinnhold men har høyere egenvekt som gir bedre effekt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dersom stigerøret går tett vet jeg jo at det er solid grums på tanken. Da er det opp med mannlokk igjen. Bedre det enn tett filter når jeg er under veis.

Det beste vil være stigerør som ligger litt over bunn i tanken.

Og hvis det mulig, en eller annen form for dreneringsløsning fra bunn i tilegg.

Dette er ikke praktisk mulig hos meg. Derfor bruker jeg Hammerdown, og er svært fornøyd med det. Men jeg har

selvfølgelig full fokus på dieselhygiene lell.

Nå har jeg brukt HD i ganske mange år og HD virker også som den løser opp slagg i drivstoffet.

I forfilteret (Separ) finner jeg nå kun jevnt fordelt finkornete slaggrester. Før kunne kunne jeg finne klumper.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det kom en desiliter brunt vann og en geleklump ut av mitt Racor filter når jeg sjekket status i går kveld. Så i kveld skal jeg få ned en slange å suge ut litt diesel fra laveste punkt på tanken for å sjekke hva jeg finner, jeg må gå ned via hullet til nivåsensoren, jeg har selvfølgelig ikke mulighet til å se ned i tanken.

 

Hvis jeg har vann og dieseldyr, og jeg tapper ut vannet, så vil dieseldyrene få det vanskelig med å leve har jeg skjønt, men vil dette grumset sige ned mot laveste punkt slik at en kan få pumpet ut noe av svineriet?

 

Jeg har ikke merket noe til dette, så jeg håper ikke det er så ille at jeg må tappe tanken.

Redigert av Aq 28 Ht (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan hende det går ja, men jeg får konsentrere meg om å fjerne vannet, og se på det jeg pumper ut først. Slik som båten ligger nå så er baugen laveste punkt, og tanken min har en forhøyning i akterenden som alle koblinger sensorer osv. kommer ut i fra, så det er veldig langt bort til laveste punkt, regner med at jeg trenger en 2m lang slange for å nå bort.

 

Når båten ligger på vannet derimot, så er laveste punkt rett ned så da er det enkelt og komme til. da kan jeg kanskje se ned med en speile etc.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg har vann og dieseldyr, og jeg tapper ut vannet, så vil dieseldyrene få det vanskelig med å leve har jeg skjønt, men vil dette grumset sige ned mot laveste punkt slik at en kan få pumpet ut noe av svineriet?

Dersom du har dieseldyr, så har du antageligvis adskillig med grums på tanken som bør fjernes - det er alltids en risiko for at grumset vil tette filterene i dårlig vær når du trenger motoren som mest, i tillegg kan grumset virke korroderende.

 

Det er videre en ubetinget fordel å behandle tanken med giftstoffer (f.eks. "bioprotect 2") dersom du vet at du har hatt dieseldyrangrep. Dette bør gjøres etter at tanken har vært rensket opp (eller i allefall drenert så godt det lar seg gjøre). Selv om dieseldyrene ikke vil kunne formere seg aktivt dersom du sørger for å holde tanken fri for vann, så tror jeg du vil drasse med deg sporer og "inaktive" levende bakterier i mange tiår, disse vil produsere gørr for hver eneste dråpe med vann du får inn i dieseltanken ...

Link to post
Share on other sites

Angsten for at vann kunne komme inn i tanken via tanklokket tok meg tidligere i sommer :worry:. Syntes at den originalmonterte stussen var en dårlig barriere mot vanninntrengning, da jeg ikke kunne vite om gummipakningen holdt tett (se svart pakning på den røde plastpluggen). Jeg laget derfor et lokk-arrangement som vist på bildene under. Dette er altså et lokk med pakning som monteres over hele den originale stussen, så nå har jeg dobbel barriere mot vann herfra i hvert fall.

Dette bygger jo en del, men siden fyllestussen er plassert på halvdekket foran (babord side) er ikke dette i veien på min båt. Søkte en del på nettet etter gode fyllestusser, men kunne ikke finne noe "skuddsikkert".bilde

Rustfri plate montert under eksisterende stuss.

 

bilde

Lokk med pakning over originalstussen.

Dreide et spor i lokket til pakningen. Pakningen jeg brukte er samme som brukes på Racorfilteret, jeg kan på den måten skifte denne pakningen hver gang jeg skifter grovfilteret.

Tar noen ekstra sekunder å skru av lokket ved fylling, men nattesøvnen er tilbake :lol: .

Link to post
Share on other sites

Ingen vidundermiddel for å bli kvitt dieseldyr – biocider vil gjøre vondt verre, sier Statoil.

... uten å grunngi påstanden.

 

Men her er noen konkrete ankepunkter mot biocider:

  • Regelmessig bruk vil kunne føre til at man utvikler resistente dieseldyr
  • Dersom man allerede har adskillig med dieseldyr og "guffe" på tanken, kan biocider forverre problemet - døde dieseldyr er nemlig vanskeligere å fjerne enn levende dieseldyr
  • Dersom dieselen kommer på avveie (f.eks. havner på sjøen som følge av havari), så er det viktig at dieselen ikke inneholder potensielt miljøfarlige biocider, og det er viktig at dieselen kan bli nedbrutt raskest mulig.
Derfor mener jeg at det bare er dumt å forebygge ved å regelmessig tilsette biocider på tanken.

 

Har man fått dieseldyr, er det også dumt å bruke biocider før tanken er rengjort (eller i allefall grundig drenert).

 

Har man fått dieseldyr på tanken _og_ har rengjort tanken - da har man en tank med mye sporer og inaktive mikroorganismer som bare venter på muligheten til å blomstre opp. En solid dose med biocider er akkurat det som skal til for å bli kvitt dette potensielle problemet. Tror jeg.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

........

Hvis jeg har vann og dieseldyr, og jeg tapper ut vannet, så vil dieseldyrene få det vanskelig med å leve har jeg skjønt, men vil dette grumset sige ned mot laveste punkt slik at en kan få pumpet ut noe av svineriet?

...............

 

Da jeg tømte og rengjorde tanken i våres var det brunt, slimete grums i tllegg til vann. Etter hvert som vannet gled ned mot laveste punkt fulgte grumset med nedover og fulgte med helt ut da jeg sugde ut siste rest av vann fra bunnen. Det kunne jeg observere gjennom mannhullet. Tankbunnen innover var da tilsynelatende helt ren.

 

Som før sagt:

Jeg sverger til avsug fra tankbunn som beste middel mot vann og dieseldyr. Tenk dere GODT om før dere bruker Hammerdown eller lignende på en common rail motor. Jeg hadde oppskriftsmessig Hammerdown i dieselen, men fikk likevel vann i Racor filterets vannutskiller og helt sikkert også i dieselpumpe og ejektorer. :cryin:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Rare greier... Jeg har bare en kort periode med en tidligere båt benyttet HD. Merket ingen nevneverdig forskjell. Har hatt båt i 53 år. Har en gang tappet av ett halvt eggeglass vann fra en vannutskiller. Har aldri hatt problemer med dieseldyr. Har aldri tappet vann fra en dieseltank. Har aldri renset en tank for skitt. På den båten jeg hadde lengst (18 år) åpnet jeg mannhullet en gang på slutten av perioden jeg hadde den, siden det var så mye snakk om dieseldyr. Tanken var ren, så lokket ble skrudd på igjen uten at noe ble gjort.

Jeg sjekker vannutskilleren i den båten jeg har nå en gang i mellom, men har aldri sett vann i den. Dieseltankene, som ligger under madrassene i akter kabinene er det ingen avtapping på, så tapping blir vanskelig. Men, hvorfor tappe dem når vannfilteret er tomt for vann?

Jeg ville tro, at når du har krysset med en seilbåt en dag, og så starter motoren at eventuell dritt i tanken skulle være fordelt litt rundt omkring, og derved havne inn i systemet, men det har aldri vært et problem på seilbåten heller.

Da står vi igjen med dieselleverandøren. Jeg fyller stort sett kun på to steder. Begge selger vanvittig mye diesel, og der jeg fyller mest leverer de til RS, som stort sett kjøper noen tonn hver dag i sesongen, og stasjonen får leveranse fra oljeselskapet minst en gang i uka i sommerhalvåret, da er tankene tomme. Om jeg en sjelden gang må fylle andre steder, velger jeg stasjon med omhu, som da jeg i sommer fylte i Kjøbenhavn i Skogshoved, hvor jeg hadde fulgt med hva som ble tatt ut av diesel mens vi lå vis avis. Vi hadde brukt mere diesel enn planlagt på grunn av manglende vind i deler av ferien, så behovet for "suppe" var påtrengende, om vinden skulle utebli nordover også.

 

Mulig jeg har hatt flaks, men med den erfaringen jeg har hatt bekymrer jeg meg svært lite om vann og dieseldyr i drivstoffsystemet mitt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart at Festina Lente IV og min egen (i 25 år) manglende erfaring med vann og dieseldyr ikke hjelper de som har hatt slike problemer, men dette problemet må da være utrolig opphauset? Med så mange 100-tusener av båter som stadig fyller diesel, hadde det vel blitt et unisont hylekor dersom dette hadde vært et utbredt problem. At en gjeng her på død og liv skal gjenta seg selv om dette "skjeldne" problemet er typisk BP. Her vet vi alt og er verdensmestre.

 

Lars H.

mitt webcam fra båten

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...