Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Det er helt klart at Festina Lente IV og min egen (i 25 år) manglende erfaring med vann og dieseldyr ikke hjelper de som har hatt slike problemer, men dette problemet må da være utrolig opphauset? Med så mange 100-tusener av båter som stadig fyller diesel, hadde det vel blitt et unisont hylekor dersom dette hadde vært et utbredt problem. At en gjeng her på død og liv skal gjenta seg selv om dette "skjeldne" problemet er typisk BP. Her vet vi alt og er verdensmestre.

 

Lars H.

mitt webcam fra båten

 

Vedlig bra innlegg Lars H, er enig med deg. Vi er nok litt paranoide (inkludert meg selv) i forhold til vann i diesel. Men denne tråden har tatt av i alle mulige retninger. Min tråd handlet om evnen dieseltilsetninger faktisk har til å emulgere vann. Det var naturlig for meg å inkludere det stoffet (HD) alle her på BP pratet om, som det eneste saliggjørende, dette er på mange måter referansestoffet. At jeg ikke fikk bra resultater ble jeg nærmest hudflettet for. Ingen gidder å prøve selv med en tilsvarende test jeg gjorde, men henger seg på som en saueflokk de som skryter uhemmet. Nordan Family har et forsøk på gang, men er bortreist etter som jeg forstår, skal bli interessant å se hans resultat.

Kanskje det er noe feil med den jeg kjøpte? Hadde vært fint hvis flere gadd å sjekke.

Testet igjen sist helg, men denne gang med mye tilsetningsstoff for å se om det hadde noen virkning. Ingen forskjell i grunn. Vannet samlet seg på bunn av glasset etter en liten stund.

Stålsetter meg, for nå blir det vel pes igjen :sad:

Link to post
Share on other sites

Flott at du har tetstet! :thumbsup:

Det som overrasker er at du kommer til et helt annet resultat vedr. HD enn andre har gjort tidligere.

(En annen side av saken er at QMI's produkter til tider har vært markedsført noe ukritisk her på bp som vidundermidler som fikser nesten alle feil i en motor.)

 

Det jeg savner for å kunne bedømme resultatet av din test nogenlunde objektetivt er en beskrivelse av testprosedyren din.

Tilsetter du vann i diesel først og deretter "lurium" eller har du på "lurium" først og deretter diesel og så vann? Eller på i en annen rekkefølge?

Hva gjør du med de ulike typene "lurium", tynner du de ut i diesel før de helles på test-tanken?

 

Hva gjør du med prøvene etter at du har fylt de på flaskene?

Lar du de bare stå, beveger du de forsiktig eller rister du de kraftig?

 

HD har jeg selv brukt for noen år siden, men gav meg fordi det ble for mye styr med å måle opp og blande.

HD var etter min husk et "realtivt" seigt stoff som i konsentrert form trengte hjelp for å blande seg i diesel.

Typisk så hadde jeg på tilmålt mengde HD uttynnet i diesel på tanken rett før jeg fylte opp.

Dette for å oppnå maksimal innblanding med diesel og emulgering av eventuelt vann.

 

Tar du utfordringen? :smiley:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tro meg, jeg ble også overrasket, ......så hvor mange har egentlig testet?

Testprosedyren står i 1. innlegg og forklart mer om i innlegg #66.

 

Rekkefølge er irrelevant så lenge blandingsforhold er korrekt og man oppnår homogen blanding.

Vannet som evt kommer inn i tanken bryr seg nok ikke noe om rekkefølgen ting tilsettes i.

 

Prøveglasset blir selvsagt ristet kraftig først slik at alt skal blande seg godt. Litt etter ble vannet felt ut på bunn. Da prøvde jeg å bevege glasset sakte (simulere bevegelse i båt-tanken), da siger vannet sakte frem og tilbake i bunn av glasset. Jeg får altså ikke en stabil emulsjon.

Det har for øvrig liten hensikt i å gjenta meg selv hvis ingen andre kan utføre en tilsvarende test.

Jeg var tidligere også inne på om det kunne være noe galt med min "batch"?

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligeren i tråden med bilder har jeg tilsvarende test på gang. Foreløpig står flaska med diesel og vann (og den nevnte halve dråpen fra en gammel flaske ferdigmix) i garasjen hjemme. Kommer tilbake til helgen, og skal hente HD fra båten og få på blandingen. Begynner jo å bli litt spent på resultatet.

Link to post
Share on other sites

Kan det ikkje tømmes rett på tank uten å blandes ut, eller om det ikkje virker på van som kom i yanken "for seint", så er det ikkje lettbrukt nok synest eg.

Usikker på om eg har nevnt det, men min båt fra 1983 har ikkje inspeksjonsluker for årlig rens av tanken. Men båten går den. God vannutskiller og gode filter er uansett viktig :thumbsup:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tro meg, jeg ble også overrasket, ......så hvor mange har egentlig testet?

Testprosedyren står i 1. innlegg og forklart mer om i innlegg #66.

 

Beklager, ser du har beskrevet mer enn jeg har fått med meg. :blush:

 

Har HD, men ikke diesel tilgjengelig. Orker ikke å begynne med hevert for å få ut litt av bilen, ellers skulle jeg forsøkt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde en test for en ca. 8-10 år siden.

Helte 3-4 dl diesel på en 1/2L brusflaske, så en skvett vann, ca 1/2 dl tror jeg det var.

Tilsatte 5-6 dråper ren Hammedown med en sprøyte og ristet. Vannet blandet seg med dieselen.

 

Mulig jeg bør teste en gang til.

Kanskje Lundefugl har fått fra en dårlig batch. Ikke greit å si.

Ren ublandet Hammerdown skal ikke utsettes for frost mener jeg å huske. Kan det ha skjedd her ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er helt klart at Festina Lente IV og min egen (i 25 år) manglende erfaring med vann og dieseldyr ikke hjelper de som har hatt slike problemer, men dette problemet må da være utrolig opphauset? Med så mange 100-tusener av båter som stadig fyller diesel, hadde det vel blitt et unisont hylekor dersom dette hadde vært et utbredt problem. At en gjeng her på død og liv skal gjenta seg selv om dette "skjeldne" problemet er typisk BP. Her vet vi alt og er verdensmestre.

 

Lars H.

mitt webcam fra båten

 

Jeg synes det der var litt uvant holdning fra deg.

 

Det er vel ingen hemmelighet at tette diesel filtere er en av de hyppigste årsakene til motorstopp på sjøen og assistanse fra RS. For oss som har blitt utsatt for dette er det et svært relevant tema. Det skulle vel være enkelt å overse denne tråden dersom du mener problemet er opphauset.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Samtidig så er det meget relevant det Lars H skriver. Hvor mange har hatt dette problemet ?

Jeg har aldri hatt det og jeg begynte med dieselmotor i båt i 1979.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også levet med dieselmotor i båt siden 1962 og i bil siden 1994.

Aldri opplevet diesel-dyr eller driftsstans i båt.

Har hatt en stopp i bil som trolig skyldes tett filter, til tross for at service var fulgt og filterskifter godt innenfor anbefalte intervaller.

Har også opplevet mindre mengder vann på tanken i båt uten at det har gitt problemer. (Lekk påfylling.)

De fleste av oss opplever ikke dette eller problemene som følger med.

Når det gjelder vann på tank og dieseldyr så opplever jeg et hysteri som minner sterkt om når svineinfluensaen i sin tid.

 

Jeg ser at de som får oppblomstring av dieseldyr også får en voldsom rengjøringsjobb av tank og slanger/rør.

Det handler om å være føre var, men alt med måte!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

HD var etter min husk et "realtivt" seigt stoff som i konsentrert form trengte hjelp for å blande seg i diesel.

 

 

Hei igjen Jens_P. Det var en ting jeg plutselig bet meg merke i, i ditt innlegg. Du skriver at HD'en din var relativt seig. Den jeg kjøpte var ikke særlig viskøs i det hele tatt. Noe mer viskøs enn diesel kanskje, men ikke mye. Det var varmt i været når jeg testet, det vil jo ha litt å si på viskositeten, men dog. Jeg har ikke HD i konsentrat lenger, da det hele er blandet ut i en 5l kanne med diesel.

Statoil sin forbrenningsforbedrer er seig, har du sett/testet denne? Hvis du har; kan viskositeten på HD'en din minne om denne?

 

 

Jeg gjorde en test for en ca. 8-10 år siden.

Helte 3-4 dl diesel på en 1/2L brusflaske, så en skvett vann, ca 1/2 dl tror jeg det var.

Tilsatte 5-6 dråper ren Hammedown med en sprøyte og ristet. Vannet blandet seg med dieselen.

 

Mulig jeg bør teste en gang til.

Kanskje Lundefugl har fått fra en dårlig batch. Ikke greit å si.

Ren ublandet Hammerdown skal ikke utsettes for frost mener jeg å huske. Kan det ha skjedd her ?

Hei Mix. Hvis du kunne testet igjen hadde det vært kjempeflott.

Se min kommentar ang. viskositet til Jens_P over også. Kan du sjekke om den HD'en du har er tykt- eller tyntflytende? Min var som sagt veldig tynn, men i følge blandingsforhold på 1/2-litersflasken jeg mottok var det konsentrat.

Det kan ligge noe der....kanskje feil med batchen jeg fikk, eller at produksjonen er endret.

Ang frost: jeg kjøpte min nå i sommer, men den kan jo ha overvintret fra i fjor et sted.

Link to post
Share on other sites

Vi er ikke av de som bytter båt veldig ofte. Er vel på nr. 4 nå av bobåter på størrelse 30 fot og oppover På to av disse har jeg opplevet driftsstans grunnet urein diesel opptil flere ganger. Den første stoppet på henteturen utenfor Rakkebåene under til dels dramatiske omstendigheter.

 

Den andre stoppet på henteturen fra Lillesand opptil flere ganger på turen oppover. Måtte søke nødhavn ved og karre meg til lands på én maskin flere ganger. Brukte 4 dager på turen til Asker som endte med at jeg måtte installere 200l oljefat bak og kappe og rerute dieselslangene fra tankene. Gjorde dette i Kragerø, og fikk eskorte fra RS videre opp til Vrengen, da jeg ikke turte å gi meg i kast med Rakkebåene nok en gang.

 

Begge de tidligere eierne bedyret at de aldri hadde hatt problemer med driftsstans. Så viste det seg etter hvert at de aldri heller hadde vært ute i grov sjø med båtene, men kun puslet rundt i avskjermet farvann.

 

Så kom ikke og fortell meg at problemer med urein diesel er opphauset og overdrevet. Problemet er høyst reelt og spesiellt når man kjøper bruktbåt selvfølgelig og begir seg utpå åpent hav med bølger og rulling. Det er gjerne da problemene oppstår.

 

Derfor råder jeg alle som kjøper bruktbåt å sjekke tankene grundig før hjemturen, og ta med seg en pall med ekstra dieselfiltere. Sjøl ville jeg aldri våget å kjøpt en bruktbåt med én motor. Motor nr. to har vært det som har berget oss ved flere anledninger, sjøl om det langt fra er noen fornøyelse å ta seg til land i fremmed farvann med sterk rulling og pålandsvind en vinternatt på en maskin med tilhørende begrensede manøvreringsmuligheter. I dag har man selvfølgelig kartplotteren til god hjelp. Jeg hadde kun papirkart.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kall meg gjerne paranoid, men i dag sørger jeg for alltid å ha gullende rene dieseltanker, ved å suge opp bunnavfall to ganger ila. sessongen. I tillegg har jeg montert vakuummålere på hvert dieselfilter med kameraavlesning slik at jeg til enhver tid kan switche over plotteren til å vise sanntids video av vakuummålerne.

 

Dette til tross skal jeg ikke benekte at pulsen fortsatt stiger endel om jeg må begi meg over Rakke eller Gule Humpen i rufsevær. Blir vel aldri helt kvitt det der?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

REM, du er nok noe paranoid. Dog, faktum er at det blir solgt en del uren diesel. Og det er også en av grunnene til at Hulda tapper av etter hver hovedfylling for å se hva jeg egentlig har kjøpt. Og, i og med at motor nr. 2 hos oss er seil, så fyller vi ikke mer enn ca. en gang i året. Fyller stort sett på kjente steder der omsetningen er stor. Sist gang i Skagen havn. Så vi dro fra Skagen til Lesø, Gullholmen, Soten, Bovallstrand, Strömstad og til Son. Forbruk 120 liter. Nå har vi fremdeles 380 liter på tanken, og det holder sannsynligvis til Donsö, 2014. Vi seiler, krenger og skvalper så mye at jeg er sikker på at alt grums havner i bunnen av tanken (den heller akterover mot tappepunkt).

 

Jeg kjenner litt til en av de store filterleverandørene her i Norge. De selger mye av et filtersystem der man, når man kobler til landstrømmen, starter en pumpe som kontinuerlig sirkulerer dieselen gjennom egen vannutskiller og filter. Dette sammen med naturligvis duplex filtersystem, der man kan bytte filter/tappe av urenheter uten å måtte stanse motoren. Stor suksess hos fiskeriflåten, i følge dem selv. Kanskje noe for deg REM? Dette er ikke ment som fleip. Dette er slik proffene har det om bord for å sikre seg mot motortrøbbel.

Link to post
Share on other sites

Kjenner noen som har kjøpt dieseldyr og som den sommerstasjonen ble nedlagt i løpet av et par år P.G.A. ingen ommsetning.

Og en leser stadig om noen som får stopp P.G.A diesel svikt og som ofres i litt dårlig vær.

 

Nå er et motorstopp P.G.A. tett filter, et stopp for mye med de følger det kan få, det er nå min mening.

 

Så det å holde tanken ren og fri for vann er tingen.

Kjøp diesel der fiskeflåten kjøper, og fra de som har omsetning hele året.

 

 

Og nettopp derfor bruker jeg Hammerdown som er uten biocider.

Uten vann ingen dieseldyr.

 

Fins det noe datablad på stoffet som bekrefter det.?

 

Hva slags vann kan brukes for å lage vann-i-olje-emulsion?

Destillert vann eller drikkevann. Sjøvann kan ikke brukes.
Og det er vel noen som ikke har tett tanklokk og da virker det ikke hvis en får sjøvann på tanken.
Dette stoffet er sikkert bra til Emulsjonsdrift, er våre motorer laget for Emulsjonsdriift?
Hvorfor er det bare gamle linker på skrytesiden og ingen nye?
Har registrert anonyme innlegg som dette i andre fora HVORFOR?
Sitat
Innloget som Gjest.
Posted 13 May 2005 - 01:54
I lengere tid har det vært et produkt på markedet som heter Hammerdown.
Det er et "vidundermiddel" diesel og bensintilsetning som skal hjelpe på alt som har med motor og gjøre. Lavere forbruk,penere gange og mindre slitasje. Dieseldyra kan bare ta kvelden, før HD gjør det for dem osv...
Jeg har lest litt rundt på nettet om produktet men det er nesten like mange meninger som det er brukere.,
Noen her som har objektiv oppfatning av hvordan Hammerdown virker på akkurat DIN motor.
Jeg leste for en tid siden på et annet båtforum om en som hadde brukt middlet og lovpriste det opp i skyene. Det var ikke måte på hvor bra motoren hans var blitt, brukte nesten ikke brennstoff lenger, var blitt mye kjappere, ingen dieselrøyk lenger og man kunne nesten ikke høre motoren gå lenger for all raklelyd var borte.
Vel og bra det,men så kom det frem at vedkommende ikke hadde regnet riktig når han tilsatte Hammerdown i dieselen. Han hadde kun brukt 1/10 av hva som var korrekt dosering. Da kan man undres??
Enten er Hammerdown et superprodukt, eller så er det gambling med den berømte "tro kan flytte fjell" :D
Noen meninger??
Sitat slutt. Er dette en ny form for markedsføring??
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kall meg gjerne paranoid, men i dag sørger jeg for alltid å ha gullende rene dieseltanker, ved å suge opp bunnavfall to ganger ila. sessongen.

 

Dette heter prevantivt vedlikehold og er sterkt undervudert som metode for å unngå feil. :thumbsup:

Samme som ble benyttet på foriige båt som var i familiens eie i 47 år. Det var "jur" med tapping på tanken, og det ble tappet en skvett flere ganger i sesongen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette kom eg på når eg leste siste innlegget fra Hulda og elektrisk sirkulasjonspumpe... Albatross har to tanker på ca 350l pr tank. Enkel installasjon 340hk yanmar. Retur fra motor går berre til stb tank. Derfor må eg alltid kjøre på stb tank aleine når eg har toppet tankene. Når vi kjem til havn åpner eg kranen i mellom de og lar det utjevne seg. Når vi er nede i ca 3/4 tank så kjører eg med begge åpne. Når eg tapper av jur så ser eg at stb tank alltid er gullende rein, medan bb tank alltid har litt grums. Ingen større mengde, men ikkje så rein som stb.

Min teori er at det er for lite sirkulasjon på bb tank.

Eg skal bygge om litt på retur med ein Y kobling ,og like lange slanger til begge tanker,(bb tank har også tilkobling for retur, men den er ikkje i bruk) slik håper eg at retur vil fordele seg i begge tankene, og dermed forbedre miljøet i bb tank. Det er store mengder diesel i retur har eg forstått, slik at dieselen i stb tank blir godt sirkulert under drift.

Nokre motorer har lite retur og vil derfor (trur eg) ha dårligere miljø på tanken.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Kall meg gjerne paranoid, men i dag sørger jeg for alltid å ha gullende rene dieseltanker, ved å suge opp bunnavfall to ganger ila. sessongen. I tillegg har jeg montert vakuummålere på hvert dieselfilter med kameraavlesning slik at jeg til enhver tid kan switche over plotteren til å vise sanntids video av vakuummålerne.

 

Dette til tross skal jeg ikke benekte at pulsen fortsatt stiger endel om jeg må begi meg over Rakke eller Gule Humpen i rufsevær. Blir vel aldri helt kvitt det der?

Hva er jeg da, sjekker tankene og vannutstilleren hver gang jeg vet at det kan bli litt rusket utpå. Og tar tanksjekk et par dager etter fylling, kjører på det ander tanksettet imens. Fyller i utlandet bare på BB sidetanker, SB sidetanker er det ren Norsk diesel på, hvis noe skulle hende.

Enda så fikk jeg stopp i sommer,da selv Forden ikke greier å drikke rent vann. Ikke mer dramatikk en at jeg lot båten drive ut av leia og ankret opp.

Skiftet tank drenerte ut vannet som var i systemet luftet og startet opp. Drenerte noen liter vann i neste havn fra BB tanker.

BB tanker er tømt her om dagen var rene.

 

Tok med hjem en 10 l kanne jeg har samlet bunnprøvene på over flere år og med 2 dl Danske vann ble det 5l diesel og 1/2 l vann som ligger på badegulvet.

Skal fylle på mer vann etter hvert for å se om noe skjer.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Hei Mix. Hvis du kunne testet igjen hadde det vært kjempeflott.

Se min kommentar ang. viskositet til Jens_P over også. Kan du sjekke om den HD'en du har er tykt- eller tyntflytende? Min var som sagt veldig tynn, men i følge blandingsforhold på 1/2-litersflasken jeg mottok var det konsentrat.

Det kan ligge noe der....kanskje feil med batchen jeg fikk, eller at produksjonen er endret.

Ang frost: jeg kjøpte min nå i sommer, men den kan jo ha overvintret fra i fjor et sted.

Får vel ta en ny test ja. Mener jeg har ublandet HD liggende også, skal sjekke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte i går en brusflaske med en halvliter diesel, en liten skvett vann og en liten skvett HD og ristet godt. HD klarte ikke å emulgere vannet. Min flaske med HD har forøvrig ligget i båten i to år, sommer som vinter.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...