Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Det lover jo ikke bra dette her. Skal teste jeg også, men det blir ikke før utover i neste uke en gang.

 

Muffens, kan Motorconsult ha begynt å jukse ? Selge utspedd Hammerdown ?

Eller så har de innsett at "Emulsjonsdriften" ikke gikk så bra og har satset på mange bekker små...........båter........

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg og flere her på Båtplassen testet dette før, men det overser du glatt.

Men som sagt, jeg skal teste igjen.

Du får håpe min test også er negativ da , så blir du sikkert veldig glad.

 

Men alle disse høytsvevende teoriene dine om alle motorene med ødelagte injektorer

pga. Hammerdown som du har fremsatt vil jo da fremstå temmelig latterlige.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Som jeg har sagt før, Klart du som kjører motor hele året ikke vil merke noe særlig.

Når er metningspunktet?

Hvor er datablad som bekrefter alle teorier?

 

Men det er de som parkerer motoren i 5-6 mdn. med den suppa, uten å konservere bremsesystemet som vil få regningen, fordi noen mener at "lurium"

er veien å gå for alle og da kan en slippe vinterkonservering, jeg prøver å få de til å konservere bremstoffsystemet.

Nå har jeg bare sitert de store dieselverkstedene og noen motormanualer som sier at " lurium" ikke skal i Common Rail og at havarerte pumper og dyser er

et voksende problem på grunn av RUST. det kaller jeg fakta.

 

Hvor er dine fakta??.

Ha en fin helg.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Skuffende resultat av min test, jf tidligere innlegg. Etter 24 timer var vannet fremdeles i bunnen, hadde ristet på flasken 3-4 ganger i løpet av perioden. Flasken var liggende for å ha størst mulig flate til dieselen. Mulig flasken har vært utsatt for frost.

 

Dette var skuffende. Tar kontakt med selger i dag.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bare sitert de store dieselverkstedene og noen motormanualer som sier at " lurium" ikke skal i Common Rail og at havarerte pumper og dyser er

et voksende problem på grunn av RUST. det kaller jeg fakta.

 

Rust skyldes fritt vann i dieselen. Denne type lurium tilsettes for å unngå fritt vann i dieselen. Hvor er dine fakta som tilsier at disse økende problemene skyldes tilsetninger i dieselen? At havarerte pumper og dyser i commonrailmotorer på grunn av rust er et økende problem skyldes vel at mengden commonrailmotorer på markedet er stertt økende. Og at disse er mer følsomme for vann i dieselen enn eldre motorer. Jeg tror ikke at antallet båteiere som bruker tilsetningsstoffer er økende, det er vel lenge siden slike stoffer hadde sin storhetstid...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

"fritt vann" ...

det dukket vel opp ein påstand tidligere i tråden om at emulgert vann kapsles inn slik at det ikkje kunne komme i kontakt med stål i pumper/dyser. Slik må vi få dokumentasjon på. Eg vil nesten påstå at det høres usansynlig ut, det er høye trykk og små klaringer i dieselsystemet.

Vi kan da ikkje ha problem å være enige at vann i pumpe og dyser er uheldig ? Så inntil dette med inkapsling av vann er dokumentert, så er dette grei skuring. Dropp tilsetninger.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vi kan da ikkje ha problem å være enige at vann i pumpe og dyser er uheldig ?

 

 

Nei, på ingen måte! Problemet er at vann kan komme i pumpe og dyser med eller uten tilsetningsstoffer. Og vannutskilleren tar ikke ut 100% av vannet som måtte følge med fra tanken. Så det som må unngås er vann i tanken, uansett form. Men jeg savner dokumentasjon på art roger-jo's påståtte rustproblemer skyldes tilsetningsstoffer, da jeg regner med at det store flertall båteiere ikke tilsetter noe som helst til dieselen sin!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I siste Båtliv var det en liten notis om at bladet Practical Sailor hadde testet drivstofftilsetninger, der kom produktet Star Tron ut som vinner.

De gikk ganske viteskapelig til verks og så på de rusthemmende egenskapene samt evnen til å forebygge oppblomstring av dieseldyr.

I testen lanserer de også en interesant tanke: Bruk av fuktabsorberebde filter på tankluftingen.

http://www.practical-sailor.com/issues/37_32/features/Diesel-Additives_11083-1.html

 

http://www.watski.se/archives/dokument/Practical%20Sailor%20August%202013.pdf

(Denne viser hele testen. Jeg får litt problemer med å argumentere mot en slik uavhengig og vitenskapelig test)

 

http://www.watski.no/world/Nyheder/StarTron-testvinner-

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

Rust skyldes fritt vann i dieselen. Denne type lurium tilsettes for å unngå fritt vann i dieselen. Hvor er dine fakta som tilsier at disse økende problemene skyldes tilsetninger i dieselen? At havarerte pumper og dyser i commonrailmotorer på grunn av rust er et økende problem skyldes vel at mengden commonrailmotorer på markedet er stertt økende. Og at disse er mer følsomme for vann i dieselen enn eldre motorer. Jeg tror ikke at antallet båteiere som bruker tilsetningsstoffer er økende, det er vel lenge siden slike stoffer hadde sin storhetstid...

Ikke andre enn det dieselverkstedene sier.

Og har det inntrykket at mange ikke vinter-konserverer som før.

 

Så vit jeg vet har diesel liten evne til å oppta vann. Den legger seg på bunn av tanken og skulle motoren suge til seg en slurp vann havner den i vannutskilleren.

 

Skal vann blande seg med diesel, må vannet ha "lurium" hjelp, kjører en hele året går det sikkert bra på eldre motorer (men hvilken motorfabrikant med CommonRail tillater en å kjøre på emulgert vann)???

 

Det er de som går i vinterdvale som får lide hvis en ikke konserverer drivstoffsystemer på god gammel måte enten ferdig kjøpt eller ren diesel og smo.

Det er da i de siste 10-15 år at en leser om rust problemer i pumper og dyser, og før det var det mange som bare hadde finfilter uten problem.

 

Eter å ha raskt lest testen så virket vinneren også på sjøvann, noe som et mye omtalt stoff på denne siden ikke gjør i følge hjemmesiden deres.

 

En annen ting med "lurium" som kapsler vannet inne med en beskyttende hinne, virker det i kuldegrader, da vil vel vannet fryse og sprenge hinnen??

Et sted må vannet komme fra og at det er mer vann i dieselen i dag enn før, tror du på det?

 

En test i varme strøk er ikke det samme som i kalde nord , men støtter denne konklusjonen fra testen.

##Conclusion

Keeping water out of diesel fuel is critical. ##

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har ingen tro på at det er mer vann i dieselen nå enn før. Det er nok heller det at vi har fått nye motorer som er mer vare for dette vannet nå. Common rail med sitt ekstreme trykk kan nok ha synliggjort dette på en ny måte.

 

Når det er sagt så skiller ikke vannutskilleren ut alt vann. Noe vil uansett gå videre til pumpe og dyser, men da i så små dråper at det normalt sett ikke utgjør noe problem. Men med høyt nok trykk og/eller lang tids lagring uten konservering så kan det kanskje bli et problem likevel?

 

Jeg bruker båten flere ganger i uka hele året så i mitt tilfelle er jeg ikke veldig bekymret for rust med eller uten Hammerdown. Men jeg har med selvsyn sett en annen effekt av Hammerdown: Jeg prøvde tilsetningen på en motor med stort oleforbruk og startvansker i et halvt års tid. Motoren ble ikke bra igjen, men ved demontering så jeg tydelig hvordan tilsetningen hadde løst opp mesteparten av sot og koks i forbrenningsrommet i løpet av denne tiden. Jeg så veldig stor forskjell i forhold til dyser jeg hadde hatt ute av motoren et par år før. Så jeg tror at Hammerdown gjør gode ting for motoren, selv om vann på tanken aldri har vært noe stort problem hos meg.

 

Synd ikke Motordoktoren er med på forumet lengre, han kunne ha forklart dette på en skikkelig måte.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt Hammerdown en god del og i tillegg til noe renere drift av motorene hadde jeg en hendelse som tydelig viste virkningen, se 24.02.06 her: http://www.sveinha.com/j3/index.php/bater/kamelia/motor

 

Greit nok med en isklump i tanken Sæbø men jeg har en kjenning som fikk frostsprengt huset til innspr.pumpen i vinter. Ingen billig fornøyelse...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I siste Båtliv var det en liten notis om at bladet Practical Sailor hadde testet drivstofftilsetninger, der kom produktet Star Tron ut som vinner.

De gikk ganske viteskapelig til verks og så på de rusthemmende egenskapene samt evnen til å forebygge oppblomstring av dieseldyr.

I testen lanserer de også en interesant tanke: Bruk av fuktabsorberebde filter på tankluftingen.

http://www.practical-sailor.com/issues/37_32/features/Diesel-Additives_11083-1.html

 

http://www.watski.se/archives/dokument/Practical%20Sailor%20August%202013.pdf

(Denne viser hele testen. Jeg får litt problemer med å argumentere mot en slik uavhengig og vitenskapelig test)

 

http://www.watski.no/world/Nyheder/StarTron-testvinner-

 

Jeg quoter meg selv her da jeg synes denne testen faktisk er meget relevant for diskusjonen. Her er det gjennom lab-tester slått fast at et slikt produkt(ikke alle er like bra) faktisk reduserer korrosjon i dieselsystemet samt forebygger for dieseldyr. Testen er gjort på oppdrag for et båtblad og er derav uavhengig og nøytral.

 

 

En test i varme strøk er ikke det samme som i kalde nord , men støtter denne konklusjonen fra testen.

##Conclusion

Keeping water out of diesel fuel is critical. ##

 

Det blir for enkelt å "synse" at testen ikke gjelder for kaldere strøk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

 

Synd ikke Motordoktoren er med på forumet lengre, han kunne ha forklart dette på en skikkelig måte.

Ja han har sagt mye fint om Hammerdownmen, men hvis uhellet skulle være ute og du fikk 20% vann på kjøpet neste gang du kjøpte diesel.

så ville du ikke merke noe, eller vill en? Balaam i vinteropplag.

 

Skulle nesten tro han snakker om Emulsjondrift på store båter

 

Han har blant annet sagt dette i 2004.

Den som synes tilsetning av 0,015% Hammerdown i brennoljen (1:6500) høres lite ut, kan prøve dette: Bland 0,1 liter vann og 0,4 liter diesel i en flaske og tilsett 6 dråper ufortynnet Hammerdown. Sett på toppa og snu flaska opp ned og tilbake en gang. Se på emulsjonen du har fått, og spør deg selv om du ikke får samme effekt også når en slik blanding plasker rundt i en tank eller blir pumpet rundt i et brennoljesystem. Jeg vet ikke hva de øvrige stoffene i Hammerdown består av, men er de like konsentrert som emulgatoren tydeligvis er, så er det ikke rart at Hammerdown gir virkninger.

 

 

§ Forbrenningen blir mer komplett og mer stabil (mindre trykksvingninger).

§ Miljøskadelige utslipp av PM, CO, NOx og UHC reduseres.

Her har jeg tatt med reduksjonen av partikler (vanligvis kalt PM – Particulate Matter). De fremkaller kreft og er bærere av uforbrente hydrokarboner (UHC) som OGSÅ fremkaller kreft hvis vi puster dem inn.

§ Motoren renses innvendig, og dannelse av harde karbonforbindelser forhindres.

§ Turboladerens effektivitet vedlikeholdes.

§ Drivstofføkonomien bedres.

§ Skifting av smøreoljefilter og forbruk av smøreolje reduseres.

§ Perioder mellom overhalinger forlenges.

§ Vedlikeholdsutgifter reduseres.

PS.Motorconsult høster bare fruktene av det andre har hauset opp rett skal være rett, fra 2004

 

Hittil har vår omsetning vært enheter på 200 liters fat, men ettersom vi får en del bestillinger på 0,5 liters flasker, arbeider vi med å etablere et distribusjonsapparat for mindre enheter også. Hammerdown kan kjøpes direkte fra oss.

 

Prisen for en flaske med 0,5 liter Hammerdown (som rekker til 3250 liter diesel) er kr. 298,00 pluss porto kr. 55,00 (totalt kr. 353,00) når det sammen med bestillingen forhåndsbetales til konto 5361.40.02723. Ellers er prisen kr. 353,00 pluss oppkravsgebyr. Sammen med flasken vil det følge et ark med info om Hammerdown.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Testen som VannTro referer til har jeg ikke noe problem med å akseptere på generell basis. Det er også kjempebra at de skal teste tanker der de skal plassere tørkefilter på luftingen. Og her er kondensasjon hva de er ute etter. Det forteller meg at de som foretar testen neppe er båtfolk/konstruktører eller ingeniører innen dette spesielle segmentet. Men testen vil allikevel ikke være uten verdi. For det er mange som får sjøvann inn på tanken gjennom lite gjennomtenkt lufting. På Hulda funderte jeg lenge på hvordan jeg skulle fikse luftingen, og være dønn sikker på at jeg uansett vær ikke skulle få vann inn på tanken. Enden på visa ble at jeg la luftingen innendørs. Selv om dette bryter mot spesifikasjonen til Sjøfartsdirektoratet.

 

Diskuterte korrosjon/diesel etc. med en kompis som jobber innen båtbransjen, både proffmarkedet og lystbåtmarkedet. Til sammen runder vi vel 60 års erfaring. Uten at det betyr noe som helst. Blant annet har han tilgang til en del tester som utføres på diesel som leveres til båt og bil. Generelt skal dieselen inneholde maks. 0,5 % vann (mener jeg det var). Man hadde funnet en last, før utkjøring til kunder, som inneholdt 3 % vann. Dessuten hadde man funnet diesel som inneholdt fire ganger mer svovel enn spec. Svovelen, og renheten i dette partiet, ga så store partikler at dyser på common rail ville blitt skadet. Så hvordan disse forskjellige emulgatorene treffer, kan muligens også være avhengig av den lokale dieselkvaliteten. Og når man henvender seg til leverandørselskapene, så får man ikke vettuge svar.

 

Testen som VannTro referer til foreslår også at man henger opp en brikke (kupong) (skive, e.l.) av samme materiale som tanken for å se korrosjonsraten. Dette er slett ingen dum ide, vanlig måte å teste for korrosjonrate. Her kan man henge opp en skive rett under tanktoppen, og en som ligger nede i bunnen av dieselen. Opphenget må naturligvis være at nøytralt materiale.

 

Når det gjaldt korrosjon i dieseltanker er kompisen erfaringsmessig klar på at aluminium holder dårligst (men flere kvaliteter, vidt forskjellige egenskaper), deretter kommer 'rustfritt stål' (mange kvaliteter her med forskjellige egenskaper), best er vanlig karbonstål. Han hadde på oppdrag fra proff.-kunde fått sveiset opp en aluminiumstank på omtrent 1000 liter. Aluminiumen var svært dyr, og tanken kom på ca. 20 000 kroner. Men vær klar over at båtprodusenter vil helst velge det rimeligste materialet, om kunden ikke forlanger en spesiell spec., og har evnen til å kontrollere at spec.'en blir fulgt. Jeg sveiset forresten opp en ny tank til en lystbåt. Kunden var teknisk direktør i et større tankrederi. Da jeg spurte om hva jeg skulle lage tanken av, kom svaret tvert: "Vanlig sort konstruksjonsstål, ST 37-2 eller noe slikt". Men det er lenge siden nå. Men korrosjonen er vel den samme. Ellers så har kompisen merket seg at dieseltanker på 15 år gamle Princess er utsatt for korrosjon. BB tank går lekk først, av en eller annen grunn.

 

Hulda bruker også tilsetting i dieselen. Det er en tilsetning som leveres av Statoil. Den lover verken emulsjon eller bakteriedreping. Den lover korrosjonsbeskyttelse og smøring. Etter at jeg begynte å bruke den for noen år siden, så ble dyseraklingen redusert. Motoren går stillere. 1 liter at stoffet holder til 2 00 liter diesel. Og Hulda sover fremdeles godt om natten, med sin jerntank som er integrert del av skroget.

Link to post
Share on other sites

 

Hulda bruker også tilsetting i dieselen. Det er en tilsetning som leveres av Statoil. Den lover verken emulsjon eller bakteriedreping. Den lover korrosjonsbeskyttelse og smøring. Etter at jeg begynte å bruke den for noen år siden, så ble dyseraklingen redusert. Motoren går stillere. 1 liter at stoffet holder til 2 00 liter diesel. Og Hulda sover fremdeles godt om natten, med sin jerntank som er integrert del av skroget.

Klart du sover godt om natten, du har jo "Dobbelbunn " og får beskjed via tankmåleren når det er på tide å dokke.

Jeg hadde to sylindriske dieseltanker av karbonstål 5 mm tykke det tok ca. 17/18 år før dieselen lå i skutebunn.

Antagelig min egen skyld da jeg laget 150 l septiktank forut 8 år før, så det ble "mer" bakfall i den ene dieseltanken.

Måtte dele den i to for å få den ut og da hadde den en avlang rose i bunn, som avtrykket av en barnehånd der vannet hadde ligget og kost seg... fine tanker med vannstansglass og drenering fra det.

Den andre var helt fin viste det seg, den hadde fall rette vegen....

Ellers var de fete og fine innvendige og forbausende rene 2 m lange og ingen stampeslott.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Hulda bruker også tilsetting i dieselen. Det er en tilsetning som leveres av Statoil. Den lover verken emulsjon eller bakteriedreping. Den lover korrosjonsbeskyttelse og smøring. Etter at jeg begynte å bruke den for noen år siden, så ble dyseraklingen redusert. Motoren går stillere. 1 liter at stoffet holder til 2 00 liter diesel

Hva heter produktet?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Statoil Forbrenningsforbedrer Marine - etter anbefaling fra VP.

https://www.statoil.no/no_NO/pg1334073736240/business/Drivstoff/Produkter/Produktdatablader.html

 

Det er nok dette jeg også bruker. Kjøper hos La-Sa i Son. Med maks forbruk 500 liter diesel i året, så blir det ikke kjøpt inn mer enn 1 liter hvert 4. år. Ikke min største utgift. Mener 1 liter koster ca. kr. 270.

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette stoffet kan smøre høytrykkspumpen i min Yanmar-motor litt? Når motoren har stått lenge (det er forresten sjeldent) og det er kalt, oppfører den seg ikke optimalt ved start. Jeg setter alltid gasshendelen på halv fart, og da starter motoren på 1 sekund (selv ved første start etter vinteropplag), men den ryker en del, og om jeg gir på mer gass, øker ikke turtallet før etter 10 - 20 sekunder. Jeg ble fortalt av Yanmar-guruen som drev i Drøbak at det var plungerne i pumpen som gikk tregt før alt kom i gang. Når alt er kommet i gang, går motoren utmerket og omtrent røykfri. Kanskje litt hard gange, har ikke stilt ventilene på to år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...