Jump to content

Dieseltilsetning – evne til å emulgere vann i diesel


Lundefugl

Recommended Posts

Jeg har prøvd den største siltrakten til maritim. Den skal ta 50 l i minuttet eller så. Det gjør den IKKE og maritim tok den i retur. Kan ikke fylle 1000 liter med slikt mikk. Mange tanker vil ruste innvendig med vann liggende i en kulp.

 

Jeg kjøpte diesel :

bilde

 

Og tilsatte vann

 

bilde

 

Men oppdaget at Hammerdownen ligger i båten. Fant en tom flaske som var et par år gammel i garasjen som det har vært ferdig blanding på. Tror ikke den halve dråpen derfra hjelper noe, så jeg får nok ikke helt på Hammerdown før neste helg

Link to post
Share on other sites

ja, de Mr.Funnel traktene klarer ikke å ta unna særlig mye , tror at noen steder så skal det godt gjøres å klare å fylle så sakte at det ikke blir søl

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skål!

Vi gamle maskinister har kanskje noen gullkorn til skogsmatrosene her på BPsen.

 

Kast så lurium og durium så langt ut i fjorden du kan og kast aldri ett blikk på det igjen. Da vil du få fred i sjelen og en motor som alltid går. God helg.

Nå er de maskinistene jeg jobber med noe yngre enn dere, men det brukes lurium i drivstoffsytemene rundt på båtene nå.

I selskapet jeg arbeider tror jeg de har avtale med levrandøren av "Bio protect 2".

Så det er nok ikke bare Skogsmatroser som er blitt lurt til å bruke slike luriumstoffer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Gullkorn og gullkorn kan diskuteres.

 

CV'en til Magnus Småvik leverandør av Hammerdown virker da mer betryggende enn gamle bedrevitere på BP.

 

Magnus B. Småvik.

Småvik er utdannet maskinsjef (sertifisert for både damp og motor), sivilingeniør og har en doktorgrad fra NTH innen feltet forbrenningsmotorer. Han har arbeidet ca. 20 år med forskning ved NTH (NTNU) og MARINTEK.

 

Dessuten er han en veldig hyggelig kar å prate motor med.

Og har nok mer faglig tyngde på dette området enn noen her på BP kan skilte med.

Det er en vesentlig forskjell, vi selger ingenting, prøver kun å gi noen råd ut fra lang erfaring og rimelig bra bakgrunn. Slik er det.
Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å skrive en artikkel på baatwiki'en om dieseldyr - http://www.baatwiki.no/wiki/Dieseldyr - kommentarer mottas med takk. Det er skrevet enormt mye om dieseldyr både her på BP og andre steder, og jeg holder på å tråle igjennom deler av alt som er skrevet.

 

Jeg har foreløbig ikke kommet med produktbeskrivelser når det kommer til de ulike formene for tilsetningsstoffer - men har nevnt at mange tilsetningsstoffer beskrives som "lurium" pga mangelfull dokumentasjon på virkning, virkestoffer og virkemåte.

 

Min drivstofftank har ikke blitt skikkelig renset etter at jeg tok over båten, så dette fører jeg opp på listen over prosjekter jeg må igjennom i løpet av høsten.

 

Forøvrig ser jeg ikke helt hvorfor man skulle ønske å bruke "lurium" i stedet for helt allminnelig kondensfjerner evt rødsprit for fjerning av kondens på tanken ...

Link to post
Share on other sites

Skrev nylig i en annen tråd om en barndomsvenn av meg som er verksmester på Atlas Copco på Langhus. Der drifter de tusenvis av dieselmotorer fra alle de store kjente leverandørene. Jeg spurte hva slags tilsettninger de brukte i olja eller i dieselen for å redusere servicekostnadene som jo må være gigantiske for et slikt firma som driver med utleie ut maskiner.

 

Han svarte INGEN. Ingen alls. Ikke nok med det. Fikk leverandørene kjenskap til at motorene gikk på ett eller annet lurium eller durium, var dette å betrakte som kontraktsbrudd som medførte betydelig avkortning i garantien.

 

Off the line betrodde han meg alikevel at han i privatbilen sin ofte tilsatte en liter eller to med totaktsolje pr tankfyll. Det skader ikke som han sa, og så synes han det reduserte klakkelyder fra tenning og ventiler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har bladd igjennom adskillige gamle forumpostinger nå, og det er mange som sverger til Hammerdown, og da særlig pga emulgeringen - men dersom man bare er ute etter å bli kvitt eventuelle vannansamlinger på drivstofftanken, så har jeg foreløbig ikke sett en eneste kommentar som beskriver hvilke fordeler HD har i forhold til rødsprit?

Link to post
Share on other sites

Nå er de maskinistene jeg jobber med noe yngre enn dere, men det brukes lurium i drivstoffsytemene rundt på båtene nå.

I selskapet jeg arbeider tror jeg de har avtale med levrandøren av "Bio protect 2".

Så det er nok ikke bare Skogsmatroser som er blitt lurt til å bruke slike luriumstoffer.

Skomaker bli ved din lest heter det vel.

 

Få de unge maskinistene til å fortelle deg forskjellen på "Bio protect 2" og vannabsorberende "lurium." som gamle maskinister er i mot. :giggle:

 

 

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

og vannabsorberende "lurium." som gamle maskinister er i mot. :giggle:

 

 

 

 

 

 

Dere gamle maskinister, hvor gammel er du egentlig ?

Det virker på meg som du er født i går og tørka bak trappa.

Din faglige tyngde virker som å være en liten spirrevipp i forhold til det Magnus Småvik har å slå i bordet med. :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Dere gamle maskinister, hvor gammel er du egentlig ?

Det virker på meg som du er født i går og tørka bak trappa.

Din faglige tyngde virker som å være en liten spirrevipp i forhold til det Magnus Småvik har å slå i bordet med. :giggle:

Gammel nok til å ha funnet ut at emulgert vann i brennstoffsystemet er noe dritt når det får stå der over tid.

Noen som kan dokumentere noe annet???????

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og hva har du dokumentert egentlig... At du er flink å google. :giggle:

 

Her legger du deg ut med en maskinsjef, en sivilingenør med doktorgrad på forbrenningsmotorer som har drevet

forskning på området i 20 år.

 

Hva har du egentlig å slå i bordet med ? Dine kokekunnskaper ?. :giggle:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

MIX..Nå var det vel jeg som spurte om dokumentasjon.

Svar som forventet, av en som må hevde at emulgert vann er balsam for en motor i vinterdvale.

Eller har du Googlet og funnet ut at det er rett.

 

Drøm søtt om vannfri diesel natti natt.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dieseltanken er etter mitt skjønn (og erfaring) den beste vannutskilleren. Fjern vannet fra tanken før det går inn i systemet! Da trenger du ingen emulgator og vannutskilleren etter tanken blir virksom som backup. Et commonrail system tåler ikke vann og tåler heller ikke å stå lenge med emulgert vann i dieselen.

 

Den som slår i bordet med utdannelse og doktorgrad mangler argumenter. Han sivilingeniøren med doktorgrad og 20 års forskning skylder meg en høytrykkspumpe og fem injektorer, pluss prisen for to liter HD og en tapt sommersesong med båten!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er vel litt selvforklarende når man bruker 20 år på å finne dokumentasjon...

Konstuktører og andre organ som lager dette problemet, og tull av bp å krangle.

Det er ingen bedre løsning enn å ha avtapping på tank fra feks jur. Masse båter er godkjent og klasset med det. At lystbåter ikkje får ce godkjenning er opplagt idiotisk. At de som har slike lite bruksvenlige design ønsker velsignelse for andre løsninger er jo forståelig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Jeg fylte begge dieseltankene på hver ca 150 liter i fjor høst og tok Saowanee fra Hankø til boblehavn i Oslo i november. Ved klargjøringen i våres fant jeg vann og brunt grums i vannutskilleren i Racor filteret. Da hadde jeg en full tank og en ca. 1/4 full. Renset vannutskilleren, skiftet grovvfilter og finfilter, koblet om til den fulle ubrukte tanken og gikk tilbake Hankøsundet. Alt fungerte fint under veis og frem til havna. Men da jeg skulle ut med båten noen dager senere ville den ikke starte, ingen tenning overhodet, og jeg oppdaget igjen vann og brunt grums i vannutskilleren.

Nå har jeg hatt av begge mannlokkene og gjort tankene helt rene for vann og grums. Det passer veldig godt til beskrivelsen på dieseldyr.

Som sagt tidligere tror jeg du har fått dette ved bunkring NilsPils.

Og i slike mengder at det neppe hadde gjordt noe fra eller til HD eller ikke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Til NilsPils:

 

Noen år tilbake kjøpte jeg en båt langveisfra. Da den ble levert fant jeg et par flasker med saker og ting som tydeligvis hadde blitt fylt på drivstofftanken. Navnet som stod på de er forsvunnet i dimman, men erindrer fortsatt dieseldyr nevnt i underteksten.. Siden jeg er blitt mistenksom som en gammel jomfru fant jeg frem til avtappingspungen på tanken og begynte å tappe..

Kom ut vann som kanskje dekket bunnen i et lite eggeglass, så var det full stopp og måtte inn med en strips for å få det til å renne.

For å lage en lang historie kort så tappet jeg ut en seig guffe og dette ga seg ikke. Siden vinteren stod for døren var det ikke fristende å hive seg på en tanksjau. Fortsatte derfor å tappe en liter innimellom og tok noen korte turer på fjorden slik det ble litt bevegelse. Tilslutt var det blitt så bra at jeg tok sjansen på en god times tur i en skikkelig sønnanvindskuling. Ut i mer åpent lende hvor sjøene slo over hele båten gang på gang og fører måtte holde seg fast.

Etter turen kom det ikke ut annet enn rein diesel når jeg tappet hardt.

Fortsatte med å tappe litt hver gang jeg var i båten for å være helt sikker.

6-7 måneder etter solgte jeg båten og ba kjøper regelmessig tappe litt for å ha kontroll på hva som var på tanken.

Hørte aldri noe mer fra han.

Som gammel (og utrangert)maskinreparatør på små og store skipsdiesler holder jeg fortsatt på regelmessig drenering av tankene. :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er rett og slett synd at ikke absolutt alle drivstofftanker har en slik liten "pupp" med drenering på laveste punkt. Husker jeg hadde det på en Viksund 27 Culumbi og da ble det en del av rutinen.

Der hadde jeg heller ikke tankmåler, så et stigrør i plast var montert utenpå tanken og sjekk av nivå + drenering ble en ting man gjorde som ren refleks før hver tur. Aldri problemer og dette var før noen snakket om tilsetningsstoffer. Vannutskiller hadde jeg heller ikke på den båten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vannutskillende filter vil jo fungere mot vanlig kondens. Så får man håpe man ikke er uheldig å fyller vann til dieselpris hos en leverandør uten kontroll.

 

Hvordan er det foresten med tankene på marinaene, er det mulighet til drenering på disse og blir det gjort, eller kjører de på med vann-emulgerende tilsetning for å slippe rust i tankene sine ?

Hvis det siste er tilfelle blir jo denne tråden helt bortkastet :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...