Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

vinn-vinn :smiley:

 

Regner med denne liften funker akkurat like godt hvis du bestemmer deg for å sette på større motor også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja det er klart.

Derfor jeg gikk for den løsningen, passer også større boltmonterte motorer om fjerner de platene som er der for skrutvinge.

 

Alternativet var en slik lift:

JPL2412SB.JPG.0b8d4ffad6e10620690783379a6b6ec9.JPG

 

Men da er en mer faslåst til skrutvinge montering. Fordelen med den er lav vekt.

Den heter JPL2412SB.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

1277290714_Solas3121-093-07.JPG.31c67484a659f92f5ca496e8b8704d85.JPG

 

Solas har propell med 7" stigning. 

 

Velger å gjøre et forsøk da fikk tak i en rimelig.

Målet er å holde båten best mulig i plan med to personer. Toppfart er lite interessant.

Med bare 7" stigning kan det være turtallet blir høyt når kjører alene.

Om motoren tåler det har jeg konkludert med ikke frykte så mye.

Det har nok gått mange 9,9/15 opp igjennom med for lav stigning på propell på små lette joller og blitt skamkjørt av ungdommer uten å gå i stykker.

Redigert av oks81
Annonse jeg hadde med er ikke tillatt iflg forumreglene. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blåser en del i dag.

16knop i medvind, 15knop i motvind. Vi får si 15,5 knop i snitt :)

Kjappere i plan.

Mistenker høyt turtall... sikkert over 6000. Det hyler bra der bak.

Har gitt en slant ekstra med 2-t olje for sikkerhets skyld.

Fin å kjøre med med den stålpropellen. Holder bedre fart i motvind.

 

Motoren står relativt høyt så begynner slippe taket i sving. Det er ganske likt med både stålpropell og alupropell.

 

8" alupropellen jeg kjøpte fra maritim mistenker jeg har bittelitt høyere stigning enn den originale 9".

Den gikk fortest men var tregest i plan.

7" Solas så vil nok holde bedre fart med last når svigerfar kommer og skal være med på fisketur.

 

Virker som stålpropell ikke har noen fordeler når farten er lav. 

Det er viktigere å treffe med rett stigning i forhold til hva en ønsker å opnå.

 

Har turteller på vei, en slik rimelig ebay sak. Teste for morro skyld.

 

 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 13.6.2022 at 13.56:

 

 jeg jeg ville tatt en ekstra kikk på Suzukis DF30.   3 syl og moderat vekt  

Litt off topic men jeg kupper en liten kommentar Ivar. Neste høst er junior konfirmant og sommeren etter 16år. Jeg har bedt han omstendig om å ønske seg en 30hk til GH’n (GH 11 LS). Dette blir nok en realitet og jeg tenker da også på ny DF 30 m/trim, tilt el-start, kort stamme. 
 

@ivarHva tror du om vekten på den med kort stamme og akterspeilet på GH’n. 
Blir den for tung, liggende for lavt i vannet bak?

 

 

Link to post
Share on other sites

mener å huske den veier ca 71 kg med tilt og elstart, det er jo bare ca 10 kg mer enn en yamaha 30 3syl.  Kan vel evt flytte batteriet til under styrekonsoll for å få fordelt vekta litt?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

oks81 skrev for 23 timer siden:

Enten 30 hk Suzuki, eller 25hk Yamaha

 

 

Jeg er stor Yamaha fan fra gamle dager, men innser at DF30 fra Suzuki nå er det beste valget. Har DT 9.9/15 på den i dag. Tror DF30 kommer til å kle båten bra. Så jeg får se hvilken høstpris jeg kan få.

Redigert av LuckyFalls (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nye (og litt lettere) modeller her ser jeg, den forrige 30hk var Tohatsu produsert mener jeg?

 

artig med google translate :giggle:

Sitat
Usedvanlig jevnt og stillegående

Vi har balansert motorhodet så det har blitt jevnere


en grunn for at jeg ville valgt 30hk over 2syl 25hk , jeg syns 3syl gir et mer behagelig lydbilde og gange

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har kjørt båt med Yamaha 40 (samme som 30hk) og Suzuki 50.

4-taktere det altså.

Disse motorene er 3sylindrede og har nydelig gange. Yamaha 40 tåler i hvertfall mye juling, den motoren ble brukt i jobb sammenheng og hadde tidligere gått som på utleie båt.

I versjon som 30hk blir den dessverre svintung i forhold til de andre produsentene.

 

Jeg er enig med @ivarat 2syl er ikke like fin på gange/lyd.

Suzuki sin lille 9,9 4-t var i hvertfall en trist opplevelse.

Link to post
Share on other sites

oks81 skrev for 1 time siden:

I versjon som 30hk blir den dessverre svintung i forhold til de andre produsentene.

 

jepp, tenker også at 30-hester på 90 kg er uaktuelt , da må man heller gå rett på 40.  

1-2 syl 4T påhenger blir fort litt "plenklipper" ja

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bruker folk å ha forfilter med vannutskiller på de nye mindre påhengerne med innsprøytning?

Ser ut som noen av påhengerne har filter med avtapping.

 

Er vel litt mer sårbare disse påhengerne for dritt og vann.

 

Jeg hadde Racor plastfilter, var greit nok det egentlig. Litt stort også tåler det ikke allverdens.

Knakk ene tilkobling da skulle prøve ta det vekk. Også bør en ha 10mm slange, er store koblinger på det.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

oks81 skrev for 3 timer siden:

Spørs om ikke nye Mercury 30 også denne gang er en Tohatsu.

Kommer en ny Tohatsu også vistnok.

 

 

Det vil de nok fortsette å være i overskuelig fremtid. Tohatsu er eid av Brunswick marine, som også eier Mercury.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Da var det test med turteller :)

 

Turteller.jpg.f00364215933a9c18f5f667c2a8d03ba.jpg

 

Funket ikke helt bra under ca 2500, men ser bra ut over det.

Max turtall var ca 6200 med 16knop fart.

 

 

Så da kan jeg beregne slip på propell:

 

1042316985_PropellerSlip.JPG.5649c22e65e72d0dfa4bce29ffd91896.JPG

 

 

16 knop er egentlig 18,5 mph.

Slip er da ca 7%

 

Jeg er ikke noen mekaniker, men om en skal vurdere på noen måte om det er lurt å kjøre med 700rpm mer enn det som er anbefalt, så kan en kanskje se på stempelhastighet?

Formel for det er:

v = 2xn/60, v er fart, x er strekning, n er omdreiningstall pr minutt

Eller en finner en kalkulator på nett.

 

9,9/15 Yamaha 2-takt har overkvadratisk sylinder (tok jeg rett nå....?? )

der boring er større enn slaglengde.

Slaglengde er 50mm.

Reiner en dette ut med 6200rpm, så er stempelhastigheten 10,3m/s.

 

Så kan en sammenligne dette med en annen motor, f.eks 90hk Yamaha som jeg hadde før.

Jeg velger bruke 5500rpm som er maks anbefalt turtall.

Slaglengde på 90hk er 72mm

Stempelhastighet blir da 13m/s

 

Om en bare ser på stempelhastighet så burde det gå fint med 9,9/15 og 6200rpm tenker jeg.

Gir en liten slant ekstra med olje for sikkerhets skyld. :)

 

 

Redigert av oks81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har forøvrig 5700rpm og vipper innom 17knop med original Yamaha 9" propell.

 

Maritim sin 8" har tynne blader og mer progressiv pitch på vingene. 5500rpm og høyest fart i medvind.

Håpløs i motvind og med last, da detter hele greia fort ut av plan.

Prøvde å heve motor mye med denne propellen og se om den holdt grepet.

Det gjorde den ikke, det ble bare mye spinning.

 

Så om skal være nermest turtall som er anbefalt, så bør jeg bruke Yamaha original 9".

 

Link to post
Share on other sites

Notat til meg selv for senere:

Ikke kjøp propeller i blinde, bruk turteller med en gang! DUMBASS!!

Er nevnt utallige ganger rundtom.

 

Var i kontakt med Olle forrige uke om han hadde noe på lur.

Han anbefalte å bare bruke originale 9" alu propellen, kanskje 8" for mer aks.

Han hadde testet alt mulig på Winrace 15 med 15hk. Originale alu var best og greiest å forholde seg til.

 

Med 9" har motor ideelle driftsforhold. I det skal i plan holder den 4500rpm

Da vil den med mye last og ikke kommer i plan holde seg innenfor anbefalt max turtall uansett så kan kjøre på fult.

 

Går en for annet propell merke, så begynner en egentlig på nytt.

Pitch avviker mye fra merke til merke på de små propellene, og en tipper i blinde.

 

Cleaver er forbeholdt ekstremt lette båter med så liten motor.

 

Jaja, mye frem og tilbake for en liten påhengs som går sakte, men er like morro finne ut av ting som da balte med 90hk.

Selv om det gjerne var litt mer morro å kjøre :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...