Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Heisann godtfolk! :)

 

Lurer på om det er noen som kan anbefale en god propell til Musling 430?

Motor er en eldre Yamaha 60 2-takt.

Har i dag en Solas Titan 13 1/4x19" stålpropell, men denne kaviterer fort.

Motor er montert et hull opp.

 

Har ikke turteller så vet ikke hva turtall jeg har med nåværende propell.

 

Mvh.

oks

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! :)

Motoren er montert med kavitasjonsplaten 2-3cm over bunn. Propellen som er på er ikke "cuppet".

Kan selvfølgelig senke motor, men tenkte først og fremst at ny propell (Ballistic eller lignende) ville gi bedre grep slik som motoren står i dag.

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med lik båt/motor, og hva slags propell som evt. er brukt.

 

Mvh.

oks

Link to post
Share on other sites

burde no går meir enn da, ein kamerat har ein med 50 hk 2takt evinrude og den går i 40+

 

På GPS? det har jeg mine tvil for...

 

jeg tror jeg ville prøvd en 19" Turbo på 60hk'en - den sitter også godt og tåler heving

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har målt med gps på mobil.. veit ikkje kor nøyaktig den e..

 

for maks nøyaktig måling, kjør begge veier og ta snittet. Og "maxfart" på gps er ikke alltid så nøyaktig , der kan forstyrrelser gi store utslag.

 

her har jeg en maxspeed notering på 543 km/t på snøscooter - ikke værst :D

bilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ballistic 21" er vist ideell på Musling med 70hk.

60hk har lavere max turtall enn 70 (500 omdr.) ellers er vel motorene like.

Om dette blir suksess?? Vi får se :)

 

Båten er ment til litt allroundbruk!


 

På GPS? det har jeg mine tvil for...

 

jeg tror jeg ville prøvd en 19" Turbo på 60hk'en - den sitter også godt og tåler heving

Det er vist mange Turbo propeller.

 

http://www.turbo-props.com/3blades/

 

Er det noen spesifikk du har kjennskap til?

Er det noe du har på Gromlingen?? :)

Link to post
Share on other sites

tror det bare er Turbo1 som fins i rett diameter. Ikke brukt selv men hørt om mange som har hatt bra erfaringer med den.

 

Turboene er vel litt mer tungdrevne enn ballistic (dvs oppfører seg som de har mer stigning enn oppgitt) , derfor 19" istedet for 21"

 

På gromlingen hadde jeg en alu michigan 12 5/8x21" , lett frisert av Olle Terjesen på winrace. Bikket akkurat 40 knop / 5800 omdr. Burde kunne fått litt mer med tilgang til noen gode stålproper samt mer heving

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

du må vel opp i temmelig høy fart før nosecone begynner å bli en fordel. Man kan ofte heve ganske mye før kjøling blir et problem , men det tryggeste der er jo å montere måler på kjølevannstrykket. Så lenge det er innenfor visse grenser så er det bare å kjøre på.

 

Ellers er det etpar tråder her som viser hvordan pickup enkelt kan lages

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Å lage pickup er ikke så vanskelig nei! Viser vel et bilde her en eller annen plass:

https://baatplassen.no/i/topic/104262-puslingn-mitt-forsoek-paa-aa-faa-en-wesling-16-over-50-knop/

 

Her er jo en test hvor de har heist 3 hull. Går ut i fra at det er uten modifikasjoner angående kjøling. :)

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-10-forskjellige-propeller

 

OBS! Heisning med 1hull var vist at kavitasjonsplaten var likt med bunnen på båten i testen!

 

Å heise så mye med Ballistic er kanskje ikke noe godt triks. Da er del vel Cleaver neste….men er ikke interessert i å kun kjøre bånn pinne på kun flatt hav! :)

Link to post
Share on other sites

har kjørt båten med 25, 40 og 60hk, den takler bølger bedre enn det meste annet i samme størrelse. Men en fordel å få fordelt vekta litt lengdemessig, når jeg prøvde den med 60hk så var også batteri og tank plassert bak og da ble den noe tung i ræva når man hoppet. Tank under midttofta og batteri under setet på styrekonsoll hjelper på det

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ja da er det nok spennende i motvind =)

da vil jeg absolutt anbefale å få flytta fram litt vekt. Har du powertrim på motoren forresten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...