Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Båten er tatt på land for sesongen :(

 

Angående Ballistic som jeg har så er det en standard Ballistic med 21" stigning.

Den er bra uten at en hever alt for mye. Du har hevet maks på boltehullene? Om du føler stiletto som du kjører med spinner en del, så er ikke slik Ballisitc jeg har noe bedre.

 

Om det er en Ballisitc XL med 22" stigning eller mer er saken helt annerledes. Disse har vist veldig godt grep og fungerer bra med høyt montert motor. Har ikke testet selv, bare lest :)

Håper svaret var til hjelp :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig testet litt for lite med 90hk til å kunne gi et bra svar, kom heller aldri opp i toppfart da jeg ikke klarer å ratte galskapen..... :)

Med motor montert på nest øverste hull synest jeg Ballistic fungerte bra. Den er nok bittelitt lettere i stigning enn din Stiletto pga mindre cupping.

Fikk bra fart med Ballistic når jeg hadde 60hk, 8" setback og ca 10-12cm hev. Da hadde den fortsatt bra grep.

Link to post
Share on other sites

jeg tenker få på plass ny styring til neste sesong. Fått tips om at ultraflex uc94 passer bra 

http://www.ultraflexgroup.com/easyStore/SchedeVedi.asp?SchedaID=817

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Skrudag i dag :)

 

Montering av Waterpickup på Yamaha 90èn.

Sist jeg laget WP bort jeg bare opp wash hullet. Den løsningen likte jeg ikke, gjengene for slangenippel kom langt inne og det ble nært kav plata.

Borte noe ovenfor wash hullet og et par millimeter fremfor, da er en i senter på kjølekanal :)

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

 

Så videre til litt heving. Målet var å kunne heve uten setback slik at båten ikke ble for baktung.

Kjøpte et par heve braketter/vinkler hos Ravns. De heter CMC 50012.

http://www.cmcmarineproducts.com/products/Outboard-Jack-Plates/Static-Height-Plates/CMC-Static-Jack-Plate-5-inch-vertical-extension

Brukte et par bolter med senkehode for de som skal stå neders mot motor, og limte de fast med aralditt.

 

bilde

 

 

Musling er fortsatt en båt, og som alltid når en har med båt og skrur er det alltid et eller annet helv.... som en ikke har sett på forhånd.

Det ble desverre kapping i motorbrakket på Yamahaen for å få den montert. Kjipt menmen.....

 

bilde

 

 

 

 

Nesten ferdig:

 

bilde

 

 

 

Heving er no ca 17cm, propell aksel fortsatt et par cm under bunn. Får håpe det her virker i det hele tatt til våren.... :)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hehe. Lever bare en gang, noen kortere enn andre.... ;)

 

Ofrer meg for forskningen. Tørte ikke gi full gass i sommer, blir vel ikke bedre etter dette...

Er ikke noe racer miljø her jeg bor, så all info leiter jeg opp på nett.

Så er det bare å prøve da... :)

 

Skulle det bli for gale så har jeg en 18foter med sabb diesel med toppfart 6,5knop som jeg kan tøffe rundt i :)

Link to post
Share on other sites

Ja, tror den vil bli bedre å kjøre. Styringen har jeg ikke balt med enda.

Håper kjølingen holder, litt derfor jeg holder nesen på girhuset litt under bunn.

Da går det vel fortsatt ganske mye vann over kjølevannstinntak enda slik jeg forstår det :)

 

Ser det på denne filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=PZm11iP0EUU

Link to post
Share on other sites

Båten blir nok stående til våren ja :)

 

Har sett det er to forskjellige typer utforming på uv hus på Yamaha 90.

Jeg har den gamle typen, du har sikkert nyere.

 

Jeg skrudde bare av plastsiler som er på vannintaket, så tok jeg en streng og førte oppover for å finne ut hvordan kjølekanal gikk oppover.

På min gikk det bare beint oppover fra vannintak og da ble det enkelt å bore. :)

Link to post
Share on other sites

Min er vel litt nyere enn din ja, 03 mod ? Er jo ikkje nåke problem å bore å sånn, men får sjå litt ka eg gjer til våren om de blir ny propell og eventuelt ka type å heving de blir? Har gjemt båten for vinteren så eg har ikkje så masse planer enda, har eineste tenkt å lage ein liten brønn til lensepumpa så de alltid er heilt tørt under benken?

Link to post
Share on other sites

Min er en gammel sliter fra ca 90... men tror alt kan byttes om på de :) Veldig like.

 

For min del er det nok tweakelysten som gjør at jeg hever. Om det er så fornuftig kan diskuteres... :)

Uansett så er det flere måter å heve på. Firkantrør, lift, etc.

 

Med litt setback mener jeg en kan heve temmelig høyt uten kjøleproblemer, uten å montere WP.

Bare se på 370 med 140hk på Lingesiden på FB.

 

Jeg har lensepumpe men samler seg mye vann før den starter, men bruker hele tiden havnekalesje når den ligger utpå.

Angrer ikke på kjøp av det. :)

Smart å lage brønn til lensepumpe!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ballistic 21" med custom made went holes.

Funket faktisk helt greit til tross for relativt høy montering, hadde trodd det ble mye sluring, men holdt greit grep.

Spant for mye ut og ble tung i plan. Men med ventilasjonshull passer den sikkert fint mer vanlig motormontering.

 

Ballistic 21 med wentholes.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fått prøvd båten litt mer.

Er fin å kjøre med den høye motormonteringen.

22" Chopper Small Ear synest jeg fungerer bra.

Blir fin søyle bak båten :)

 

Solgte 22" Laser til en kar som trengte propell.

Har fått tak i en 20" Laser, skal prøve den en eller annen dag.

 

received_10156223128066900.jpeg

Link to post
Share on other sites

20" Laser test.

Finere å manøvrere ved kai. 22" Choppern hugger mer til, kveler nesten motor når ligger ikoblet på tomgang.

Mindre baugløft

Lavere toppfart

Finere å kjøre med når litt sjø

Ikke like rå som Chopper

 

20" er litt lav stigning, har ikke turteller, men virker som en havner litt over momentkurven til motor.

Mer allround egenskaper.

Litt treg i plan, spinner ut, Choppern er bedre.

Litt omvendt med høyt montert motor enn hva som er vanlig.

Virker som man bør ha litt stigning å skubbe fra med når spinner ut slik for å komme i plan.

Choppern har dog litt større diameter, mulig årsak.

 

Laser og Chopper er de propellene jeg liker best på Musling. 22" virker ok for å få fart, samtidig som en har håp om å klare gire og håndtere ved kai. 

 

20180716_115354.jpg

Link to post
Share on other sites

Begge kjørebildene er med Chopper, det nederste med to ungdommer på midt tofta.

Har ikke den fjerneste ringeste ide om hvor fort dette går :) Vil ikke anta engang. Får se om får målt ved anledning.

Men den er mer stabil med høy motormontering, da er jeg fornøyd.  :)

 

Link to post
Share on other sites

Antar at følelsen er at det går rundt 100 knop... :giggle: Forståelig at du ikke vil anta :thumbsup: Last ned en speedometer app på telefonen - så får du et begrep ihvertfall.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Den går bra ja :) Har app på tlf men har ikke dratt ut med formålet om måling enda.

Prøvde vannscooter nå i vår, tror den gikk 52knop, en Yamaha.

Den var enklere å kjøre den....men vannjet er jo et helt annet konsept, suger seg fast i sjøen.

Muslingen drar til himmels om en ikke er helt våken og det kommer bølger.

 

Ville egentlig ikke på youtube med den...men her er nå en liten snutt.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...