Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Nei, nazikone er ikke på planen :smiley:

 

Merc Trophy 4blader har jeg tro på! Men må vel opp i 24" om skal jage fart. Da blir den kanskje litt drøy manøvrering til kai...4blader biter nok litt på sakte fart.

 

Litt tanker:

Har prøvd Yamaha Cleaver før. Da 22" på 60hk men motor noe lavt montert.

Denne biter mindre fra seg ved ikobling, spant mye når skulle i plan. 

 

Men om en ser for seg 24-26" av denne, mulig fortsatt kan gire, med litt mer stigning kanskje skubber såpass at går greit i plan, og vil få bra fart når oppe. 

 

Men veit jo aldri helt uten å ha prøvd.... får se litt hva kommer over. Haster ikke :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

8'erne kan nok brukes men de har høyere varmeverdi og vil gå litt for kaldt til å brennes skikkelig rene i den motoren , slik at de vil ha lettere for å gå "sure"

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Ivar! :)

Du har rett! 

BR8HS-10 er en kaldere plugg. 

Ser 15hk også benytter BR7HS-10 av det jeg finner.

Denne skal være ombygd til 15 hk og har gått 1time en eller annen gang i tiden, siden stått lagret.

Hva nøyaktig trimmingen går ut på på denne veit jeg ikke, men dem eldre var vel fjerne en eller annen restriktor og øke åpningen på reedventiler.

Link to post
Share on other sites

oks81 skrev for 11 timer siden:

Hva nøyaktig trimmingen går ut på på denne veit jeg ikke, men dem eldre var vel fjerne en eller annen restriktor og øke åpningen på reedventiler.

Jepp, helt riktig. Da yter den vel noe under 15 (13, noe). For å få fulle 15 må man vel bytte forgasser også om jeg husker riktig.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Ihht delelister på boats.net så har yamaha 9,9 og 15 hk totakt lik forgasser ihvertfall på de nyere enn 2006 mod. Reedventilen har ikke likt delenr. For å få 15hk må da reedventilen åpnes til 6,0mm, eller byttes til samme som 15 hk. I tillegg må sperren som begrenser gassvandringen fjernes. På 9,9 1999 modell var det et blikk som måtte bøyes 90gr.

 

Jeg har en slik 9,9 fra 1999. På den var både forgasser og reedventiler lik, det var kun å fjerne sperren for å få 15 hk. (Nei, det er ikke en V-max) .

Det er antagelig noe forskjellige varianter i markedet på denne typen motor, da det er noe forskjellige erfaringer ute og går... 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :)

Sjekket også boats.net nå.

Forgasserne er like, mens hele blokka med reedventilene er forskjellig.

Hva som er gjort med denne veit jeg ikke..ikke engang sikker på om det er gjort noe... :) Det er bare fortalt.

Om skulle måtte ta av forgasser og rense en eller annen gang så kan sjekke reedventliene hvor mye dem åpner, det er jo en del forskjelle på 9,9 og 15.

Er det noen som kanskje har bilde av restriktor og hvordan det ser ut? Så kan jeg sjekke det i hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Tok et bilde under dekselet, med fullt pådrag, ser ikke annet enn at spjeldet i forgasser da må være maks åpent? (se rød pil)

Orket ikke ta av luftfilter for å se.

Så da er den vel enten 13,5 eller 15hk om jeg tolker riktig.

 

Forøvrig 9-1/4 x9 " propell, det er vel noe lavere stigning på en slik motor, men ser ut til passe bra til den båten som ikke akkurat er lettdreven.

 

 

Yamaha_9,9_under_deksel.jpg

Yamaha 9,9 propell.jpg

Link to post
Share on other sites

klarer ikke å dy meg .. :giggle:  ..:
Slutt med den der trimmingen - sett heller på større motor..!   :lol: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

90 passer helt perfekt, syns ikke muslingens kjøreegenskaper kommer til sin rett før man passerer 40knop. Det er da man kan ligge på ræva over 30-40cm bølger helt upåvirka (bortsett fra ett smil om hvor rått det skroget egentlig er)

Link to post
Share on other sites

15knop med 1,3mm åpning på reedventlier.

17knop med 6mm åpning på reedventiler. Og motoren går jevnere og finere på alle turtall og har mer spenst.

Vil ikke anbefale under 15hk 2takt på denne båten. Til ordinært bruk, fiske etc er det greit nok.

Hvordan nye 4t motorene er sammenlignet med gamle 2takt veit jeg egentlig ikke, men har kjørt Askeladd 14 med 9,9 Merc 4t, og det var fryktelig daue saker.....

 

Link to post
Share on other sites

ser for meg det blir litt forskjell der på om det er en "lett" 9,9 som deler blokk med 8-hesterne, eller en nedtrimmet 20-hester..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja det er nok noe forskjell på det. 

Om en vil ha ny motor og minmumsløsning på en Musling så får en vel Yamaha 9,9 Sport levert med 20hk forgasser.

Det fungerer gjerne ok.

Jeg synest det er helt ok å kjøre med rorkult. Lett og kjapt å manøvrere.

En beholder dem fine sjøegenskapene selv med liten motor.

Men en kjører gjerne med lav tilt og dermed bauen lavt, så vær litt obs i medsjø for det kan skjære litt.

Samme fenomen med 90hk om en gikk for fort av gassen, da dukker nesa og kan skjære.

Er vel utforming av sprutlistene i bauen som gjerne gjør dette.

Link to post
Share on other sites

Musling 430 med Yamaha 70 hk 2-takt da?

Noen som kan anbefale propell. Spør for en venn (faktisk) :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 8 timer siden:

Musling 430 med Yamaha 70 hk 2-takt da?

Noen som kan anbefale propell. Spør for en venn (faktisk) :smiley:

 

Min erfaring er at de går fortest med ballistic, men blir mye mer leken og kan kjøre med høyere løft med en tradisjonell rundblader som for eks raker eller stiletto

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...