Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Teerex skrev for 9 timer siden:

Musling 430 med Yamaha 70 hk 2-takt da?

Noen som kan anbefale propell. Spør for en venn (faktisk) :smiley:

 

De første 7 sidene i tråden her omhandler jo mye propelltips til Yamaha 60 som i bunn og grunn er samme motoren, bare at 70 drar bedre på topp.   Grei oppsummering fra oks81 på side7 med de propene han har testet fram til da. 

 

Elers, hva slags bruksområde?   maks fart eller mer allround? 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Han vil gjerne oppnå 45 knop sånn at han klarer å sige forbi meg :giggle:

Men ellers vil det vel normalt gå i 30-35 knop. Jeg tror han kan glemme noe særlig over 40 knop :giggle:

Blir vel ikke så veldig mange timer i bruk, den båten om jeg skal tippe.

Men han vil ikke montere lift. Da er det kanskje litt begrenset toppfartsmessig?

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 18.7.2015 at 14.03:

oops, lykke til med de mutrene der.. 

 

irriterende med de (få) detaljene yamaha fant ut var en god ide å lage i gørrjern... :nonod:  

 

Ser ut som de fleste produsenter lager styrebrakett av stål som ruster. Har vært borti Honda og Mercury med samme.

Har vel noe med styrken å gjøre. Bra før de ruster av.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

70 yamahaen har vel samme splinesen som du har på mercuryen, så med rette thrustskiva så har vel du noen propeller liggende som han kan prøve? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 5 minutter siden:

70 yamahaen har vel samme splinesen som du har på mercuryen, så med rette thrustskiva så har vel du noen propeller liggende som han kan prøve? 

 

Ja det er jo samme 15-spline iallefall. Men jeg har bare 19P propeller liggende så det blir jo for lite fart hvis det er 1:2,33 utveksling i Yamahaen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 5 timer siden:

Han vil gjerne oppnå 45 knop sånn at han klarer å sige forbi meg :giggle:

Men ellers vil det vel normalt gå i 30-35 knop. Jeg tror han kan glemme noe særlig over 40 knop :giggle:

Blir vel ikke så veldig mange timer i bruk, den båten om jeg skal tippe.

Men han vil ikke montere lift. Da er det kanskje litt begrenset toppfartsmessig?

 

Jeg tipper han fort kan klare 45. Det er jo bare 3 knop mer enn jeg kjører med 40hk

 

Lift er ikke så viktigt, jeg kjører 3" setback og heise braketter 

Link to post
Share on other sites

Heisann! :)

Har ikke fulgt med..

40hk har mindre undervannshus enn 70hk så da blir det andre forhold. Mindre underannshus gir mindre motstand.

Mindre propeller gir og andre forhold.

 

Mine valg angående propell er nok ikke noen universal sannhet. Bare ting jeg synest er ålreit.

Likevel, Musling med 70 Yamaha uten lift, ville jeg hevet maks på monteringshull og testet ut med 21-22" Mercury Laser.

Husk at Mercury propellene krever en annen thrustskive (den blanke som sitter fremfor propellen)

Jeg kjøpte Flo Torq hub kit for Yamaha i sin tid for å få tak i den så kunne bruke Mercury propeller.

 

Hvor fort en båt går er bare en måte finne ut på.

En måler med GPS, først en vei, så samme veien tilbake. :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

To år siden båten har vert på vannet.

Skulle ut å fiske med svigerfar. Da ble trimmet 9,9 Yamaha litt slapp for en Musling med to litt tyngre personer ombord.

 

Første forsøk på få litt mer guff med en del vekt er å gå ned på stigning på propell.

 

Den som stod på hadde 9" stigning, så kjøpte en med 8" stigning hos Maritim.

Testkjøring etter at regnet har gitt seg... :)

Yamaha 8toms propell.JPG

Link to post
Share on other sites

Har lurt litt på om skulle kjøpe en helt ny 25hk.

Helt enkel med rorkult og uten powertrim eller sarter. Slipper ha batteri da.

Yamaha 25 virker fin og er mest aktuell. Den har lavest vekt, men er da 2cyl så har vel litt mer vibrasjoner vil jeg tru.

 

Men om den tåler like mye juling som en 9,9/15 2takter tviler jeg litt på... :)

Kvalitets test av 15hk:

 

 

 

Er to videoer før denne der motoren får gjennomgå også.

Link to post
Share on other sites

Tok en test tur.

Å bytte til propell med lavere stigning kamuflerer ikke realiteten at 15hk på Musling er litt lite når er to litt tyngre personer :)

 

Er det noen av dere andre her inne som har erfaring med nyeste Yamaha 25hk med EFI?

 

Her er en amerikaner som er fornøyd virker det som.

 

 

Link to post
Share on other sites

oks81 skrev On 10.6.2022 at 18.20:

Har lurt litt på om skulle kjøpe en helt ny 25hk.

Helt enkel med rorkult og uten powertrim eller sarter. Slipper ha batteri da.

Yamaha 25 virker fin og er mest aktuell. Den har lavest vekt, men er da 2cyl så har vel litt mer vibrasjoner vil jeg tru.

 

antar du er yamaha mann som meg, men dersom jeg skulle handlet motor i denne klassen så tror jeg jeg ville tatt en ekstra kikk på Suzukis DF30.   3 syl og moderat vekt  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 2 timer siden:

 

antar du er yamaha mann som meg, men dersom jeg skulle handlet motor i denne klassen så tror jeg jeg ville tatt en ekstra kikk på Suzukis DF30.   3 syl og moderat vekt  

 

Yamaha har en ekstra stjerne i boken :) Men det MÅ ikke være Yamaha.

Jeg tenkte en påhengs med rorkult som var "relativt" grei å ta av og på. Motoren kan lagres i garasjen, båten står ute.

DF30 ser ut som bare leveres med powertrim og boltes fast. Så da er det å se på DF25 som er samme motor som DF30.

Den mistenker jeg er kjempegod og veier ikke så veldig mye mer enn Yamaha.

Men.. jeg var innom Yamaha forhandler og Suzuki forhandler.

Hos Yamaha fikk jeg lov å ta servicer selv og beholde garantien. Det fikk jeg ikke hos Suzuki.

Det gjør det enklere å velge Yamaha når bor langt unna forhandler/verksted.

 

Jeg kan prøve ta kontakt med en annen Suzuki forhandler og høre om de har samme svar.

Link to post
Share on other sites

Vekt på 25hk:

De gamle totakterne veier fra litt under 50kg er det jeg finner ut.

 

De nye:

Yamaha 57kg

Suzuki 62kg

Tohatsu 71kg

Mercury 71kg

Honda 70kg

Evinrude er det vist slutt på..

 

Ikke akkurat noe en drasser med seg på fjellet for å fiske i fjellvann disse påhengerne...

Link to post
Share on other sites

oks81 skrev for 5 timer siden:

DF30 ser ut som bare leveres med powertrim og boltes fast.

 

den fås med og uten powertrim, vekta på 62 kg er uten pt.   Broren min har en sånn og er godt fornøyd,  Men vet ikke om den er kun for festing med bolter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Må sjekkes ut :)

Hadde vert fint å få 30hk, har litt mer å gå på da!

 

Edit: På Suzuki sin hjemmesiden er den slik du sier med bare de to vanlige skruhåndtakene på innsiden av speilet.

Jeg har bare sett på importøren sin side.

 

Den er tøff i hvit den motoren synest jeg! :)

 

Suzuki_30_HP_DF30ATHLW2_Outboard_Motor__

 

Link to post
Share on other sites

Hadde liggende noen biter med 6mm alu lister.

Fin å legge under påhengeren for å heve den på akterspeilet.

Viste at motoren stod lavt men.. 8stk alu lister og 5cm hev før begynte å skimte kavitasjonplaten når kjører.

Da er det ikke mer akterspeil å skru fast motoren på..

 

Alt blir litt bedre med fornuftig motorhøyde :)

Link to post
Share on other sites

Yamahaen står akkurat litt for lavt på akterspeilet, og det er ikke mer speil igjen å feste på.

Står helt på toppen.

 

Da jeg hadde 60hk så hadde jeg lift med 8" setback.

Dette var ganske kjekt for å justere høyde. 8" setback var litt mye men måtte bli slik for at BayStar styringen ikke skulle kollidere i sidene på akterspeil når tiltet opp motor.

 

Har kikket en del på lift igjen.

En får både til påhenger som er festet Clamp Style og til bolter.

Etter en del frem og tilbake fant jeg ut at det kjekkeste er en for bolter som en setter på plate.

Da er alt mer fleksibelt om kjøper ny motor.

 

Har bestilt på ebay en JPL 4400 lift med 4" setback. Denne er nok mye solgt for denne er rimelig.

 

697949664_Vance4400jackplatelift.JPG.c6462ebc4e0b790d734cb2e92137f900.JPG

 

 

Så var det å finne ut hvordan tilpasse til motor med skrutvinge montering.

Her er det en del forskjell på motorer, både bredde mellom tvingene og tykkelse en kan ha på akterpeil.

 

Vance som produserer liften har plater som en kan sette på, men frykter det ikke vil passe 100%

 

Valget ble å bestille "Transom Clamp Motor Adapter 13022" som den heter :)

 

2084840561_TransomClampAdapter13022.JPG.ff84b364bbcaf6978ee5a7f9abcad308.JPG

 

Nesten like dyrt som selve liften men.....

Får håpe det passer noenlunde. Er vel egentlig tilpasset CMC lift.

Uansett må det nok bores flere hull men det er en enkel sak.

 

Legger ved dokument som viser mål på de forskjellige Yamaha motorene og montering.

Da kan en se litt om en planlegger lift osv.

2017 Engine dimensions.zip

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hehe :thumbsup:

 

Er jo bare tull og tøys egentlig men.. :)

En fordel med heving er at rorkulten ikke stanger i siden på speilet.

Med motor helt nede så får en ikke like mye sving, og selvsagt et flott sår i gelcoaten før en oppdager feilen og slenger rundt noe elektrikerteip på den skarpe kanten på rorkulten...

 

2024373652_99Yamaha.JPG.dbab9fa75ff52011f9038ce83f21e437.JPG

 

 

Oljen i sjøen er heldigvis ikke meg denne gangen... :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...