Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

Har kun kjørt den nye, så vet dessverre ikke hvordan den gamle oppførte seg. Generelt gir jo større lengde og tyngde bedre egenskaper-men er litt i tvil om det gjelder Linge sine skrog. Har prøvd Draco 2000 - og syns ikke den er noen høydare akkurat. Skal sies at den ikke lar seg kombinere med samme spinnville hk/vekt kombinasjoner som Fjordlingen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Ok, takker! :)

 

Angående Draco så er det to versjoner av 20 foteren, så spørs det jo om det var en Sportling eller en vanlig du kjørte. Hadde tidligere en 20DC med vanlig skrog, fantastisk når det begynte å blåse, men ikke noe fartsskrog. Hadde Mercruiser 1,7DTI i den og gikk 33 knop. Noe særlig mer enn 35knop ville jeg nok hatt Sportlingen :)

Link to post
Share on other sites

mener den het aqualift den versjonen som ikke var like glad i fart. 

 

Er jo en tråd her med en med feit V8 i en sportling men husker ikke hva slags fart det der var snakk om 

 

Mener å ha sett sammenligninger mellom fjordling 17 og 18 på en svensk side, virket som de der hadde en forkjærlighet for 17 foteren , kanskje fordi det liksom er originalen? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Måtte til å Google nå :) Det er den vanlige 2000 dc jeg har kjørt. Visste ikke at det var forskjellige skrog ute og gikk her... Hmmm, da var det nok en båt på listen over "må prøves" :) Sportlingen ser man jo med en gang på hardtoppen at er en lingebåt :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Aqualift stemmer nok ja ivar. :) Om du snubler over den testen, kan du sende en link :) Skal prøve å leite litt selv.

 

Sportlingen finnes i DC også. Mener det er 24grader V-bunn i den.

Her er Dracula 2 som Dragsholt kjørte løp med.

 

bilde

 

 

Var vel to Volvo B30 på over 200hk hver i den mener jeg å huske. :)

 

Her er en som går unna:

https://www.youtube.com/watch?v=e6uBfVssHnI

 

 

Stormer Marine lager båt som heter Sportling og er samme skroget.

http://www.stormermarine.no/modeller/sportling-610/

Link to post
Share on other sites

 Visste ikke at det var forskjellige skrog ute og gikk her... 

 

jeg var heller ikke klar over aqualift varianten før nå i mer moderne tid

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Skifter snart propeller like fort som det skiftes hjul på en formel1 bil..... :)

 

bilde

 

 

Er blitt veldig flink til å ikke miste hverken splint, mutter, skiver, verktøy eller propeller på sjøen! :)

 

Da er det siste propell jeg har nå på plass, Mercury Laser.

Link to post
Share on other sites

Skifter snart propeller like fort som det skiftes hjul på en formel1 bil..... :)

 

 

Er blitt veldig flink til å ikke miste hverken splint, mutter, skiver, verktøy eller propeller på sjøen! :)

 

bank i bordet, sånt har en tendens til å skje når man føler man har full kontroll  :lol:   Jeg har derfor et ekstra sett liggende just in case

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Les gjerne innlegg #169 Tikkakjell. Gir en pekepinn.

 

Du har en stiletto 21, denne er sikkert mye lik Turbo1, og er ett topp valg! :)

 

Selv har jeg tidligere best erfaring med Laseren, derfor tester jeg den til slutt no en av de neste dagene :)

 

Og forresten, det her har ikke kostet mye penger! Jeg har kjøpt/solgt/byttet via finn.no

Alle propellene er brukte.

Redigert av oks81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hehe, nei, er vel gjengene i aluminiumen som gir seg. Bolter som mangler, henger på et par litt enda heldigvis, ellers hadde det blitt dykking, eller leiting etter nytt undervannshus.. :)

Blir å bore, gjenge og sette inn helicoiler. Måtte gjøre det på 60hk jeg hadde, der var et par bolter som rundet når jeg skiftet impeller.

 

Er vist ikke meningen jeg skal ha påhengs uten problemer..... :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte dette kunne redde kvelden deres mine herrer - god helg :)

 

Filmdag med Lingebåter: https://www.youtube.com/watch?v=Hfh4gwwYMHU

 

Fjordløpet Tvedestrandsregattaen 2016: https://www.youtube.com/watch?v=asN2qplGmFI

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Han kjører vel strengt tatt den båten tøffere enn jeg hadde turt også. Imponerer at han tørr å holde farten på den gjennom hekk-/sidebølgene på videoen fra Fjordløpet. Man ser jo sidemannen bli kastet rundt der...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Helt riktig gammabusa! Hadde en aqualift med 1,7DTI mercruiser. Den gikk 33knop på full hamping. Da gikk den med nesa litt ned, så noe mer enn 35knop og jeg vil anbefale GT skroget. 

Men til rolig kjøring 22-25knop var aqualift helt topp!! :) Fantastisk sjøbåt! :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Kossen går de med testinga av ballistic propellen?? Har du noen data å komme med, fart, turtall??

Tenkte å spør deg om du har fått testen skikkelig, har ein brukt ein som eg lurer på å kjøpe men tenkte eg kunne spør deg kossen den er først i tilfelle du har fått testet den skikkelig

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...