Jump to content

Musling 430 med 60hk yamaha 2-t, hvilken propell?


oks81

Recommended Posts

det er jo en ledning merket "rev limiter" på cdi boksen - hva skjer om du tar bort den tro ? 

 

Men hadde ventet mer fart en 38 knop før sperra med 20"   -  det er jo hva jeg ville forventet med 60hk som har 12:28 gearing

 

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/ 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke tatt bort rev limiter hvis motoren går rett i sperra, spesielt når du kjører uten turtallsmåler. Mener å huske at disse motorene sliter med mer enn 7000 omdreininger (korriger meg gjerne hvis jeg husker feil).

Lingebåtene - med unntak av Fjordling, virker som om de har en slags "skrogfart" på ca 45 knop. (Ja, jeg vet at skrogfart er for deplasementskrog). Dersom de skal gå raskere krever det helt riktig trim, løft, setback og propell, samt voldsomt med hk. Wesling 16ht gjør ca 36 knop med 70 hk og standard 19 propell, med 90 hk og standard 19 propell gjør den ca 38 knop, og med 150 hk og 22 propell gjør den 45 knop (ved standard oppsett - løftes den, og får riktig propell blir farten en litt annen). Dvs 80 hk mer for å oppnå 7 knop ekstra. 

Nå er vel Muslingen mer lik Fjordling i skroget, men rundt 45 knop tror jeg er en fornuftig hastighet å satse mot i første omgang.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Flere hevder at Wesling 16 gjør over 40 knop med Yamaha 90. 42-43 knop har vært nevnt.

Noe som ikke er så veldig usannsynlig pga. båtens lave vekt, men kanskje de ikke har hatt GPS-måling.

38 knop med 90 hk er det jo mulig å få på litt større og tyngre båter, som jeg selv har hatt på min.

Jeg får nå 44 knop med 115 hk 4-takt og 4-blads propell på samme båten, 18 fot ca 550 kg tomvekt.uten motor.

Det må sies at den er ikke kjempestabil i den farten, så mange V-bunn skrog har nok en slags begrensning rundt 45 knop før det begynner å bli ustabilt. Av en eller annen grunn er båten godkjent for 140 hk, noe som virker som helt overkill. Evt. har jeg fått et dårlig eksemplar av båten :rolleyes:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill! :thumbsup:

 

Rev limiter skal nok få stå, jeg tar ikke sjansen. Får prøve å ta vare på den gamle motoren.

Kjører 1% olje i bensinen i tillegg til autolube. Stoler ikke på gammel autolube, å ha litt ekstra gjør nok bare godt tenker jeg.

 

Jeg finner det logisk angående fart og propeller. :smiley: Resultatet overrasket ikke.

Er en liten lek med fysiske lover.

-Båten ligger utrolig fint i høy fart, liten våt flate. Her må vi takke Linge. Lite våt flate gir fart.

-Lite våt flate på undervannshus, lite motstand, gir fart.

-Propell ligger lite ned i vann, får lite vridnings-moment sideveis, unngår chine walk.

-Lite våt flate på propell gjør at en mister moment, lite flate som skubber fremover, man får høy slip prosent.

-Med flere personer i båten detter farten fort.

 

Det burde gå å få litt mer fart, propell med 24" eller 26" stigning for å kompensere for slip.

 Men om en får så mye veit jeg ikke.

En brems for hele greia er rederiets "Skipper Pyse" og om han tåler mer fart.... :smiley:

44knop føltes veldig fort.

 

Større propeller og en må gjerne begynne med start i gir.

Veit ikke om skal dra det så langt.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg kan levende tenke meg at 44 knop føles fort (ref kommentar om ca 100 knop). Har hatt en Wesling i 51,4 knop - og det føltes omtrent som 80 knop i en Argo (bortsett fra at vinnerfølelsen var større i Weslingen).

Tror nok at flere har klart å få Wesling opp i over 42 knop med 90hk Yamaha, men det krever vilje til å ofre standard propell og hastighet ut av plan. NB- har ikke spesifisert det her - jeg snakker om Wesling 16ht, har ikke erfaring med den åpne versjonen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Napoli skrev for 13 timer siden:

Lingebåtene - med unntak av Fjordling, virker som om de har en slags "skrogfart" på ca 45 knop. (Ja, jeg vet at skrogfart er for deplasementskrog). Dersom de skal gå raskere krever det helt riktig trim, løft, setback og propell, samt voldsomt med hk.

ja,  det må jobbes med fintuning av oppsett og propeller , både for å få ut farta , samt få det til å gå såpass stabilt av man kan kjøre med det. 

 

38 knop / 6200 / 20" laser blir forresten 27% slipp iht kalkulatoren :) 

Er det ventilasjonshull på laseren forresten?  

 

Klarte forresten akkurat å bikke 40 knop med gromlingen med 60hk og lett winracepreppa 21" alu propell, 5900 rpm. ca 10% slipp iht kalkulatoren

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 9 minutter siden:

Klarte forresten akkurat å bikke 40 knop med gromlingen med 60hk og lett winracepreppa 21" alu propell, 5900 rpm. ca 10% slipp iht kalkulatoren

Det er meget respektabelt resultat, Ivar, artig. Vet du hva de faktisk har gjort med propellen?

Link to post
Share on other sites

ingen aning , men de har vel sine triks :)    Jeg tror jeg sa til de at jeg mangla litt turtall på topp.   Propellen var en michigan match, litt butt i kantene som alle slike budsjett propeller , så litt lett tynning og tweaking funka nok bra. 

 

Hadde også 5" setback i form av ekstern CMC powertrim enhet.  Og når toppfarta ble notert så var den såpass trimma ut av vannet at jeg kjente at det var rett før at chinewalken satte igang

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kjekt med innspill! :smiley:

At Weslingen og Gromlingen omtrent drar avgårde like fort som Muslingen med tilsvarende motorisering tviler jeg ikke på.

Mer løft på listene langs skroget.

 

Om en skal bale med høy montering finner jeg å klare dette uten bruk av setback en fordel.

Blir ikke like baktungt. Bedre balanse.

 

Laser propellen har went holes ja.

Choppern har 22% slip etter samme kalkulator. Litt større diameter og litt annen utforming gir vel litt bedre grep.

Begge tallene overasker ikke meg da dem jobber mye ute av vannet.

 

Laser "søyler" omtrent like mye som Choppern.

 

51,4 knop med Wesling hørtes heftig ut, hva motor var det med?

 

Bra tall med Gromlingen Ivar!

 

Link to post
Share on other sites

oks81 skrev 7 minutter siden:

At Weslingen og Gromlingen omtrent drar avgårde like fort som Muslingen med tilsvarende motorisering tviler jeg ikke på.

Mer løft på listene langs skroget.

 

wesling har nedovervinklede steglister, gromling har samme utforming som musling.  Leser at de med skikkelig store motorer på wesling sliter litt med for mye løft i hekken , krever mye bruk av PT og er ikke lett å få til å gå stabilt 

 

Fartsmessig så tror jeg ikke forskjellen mellom musling og gromling blir spesielt stor , der er det det heller individuelle forskjeller mellom skrog og oppsett som gjør utslaget tenker jeg. 

Var jo en bruker som var her endel tidligere, noterte 46-47 knop med Musling og Johnson 70 og Raker 24" propell.  Og 57 mener jeg det var med OMC V4 140hk (hk på veiv.) 

Kjøpte seg deretter en Gromling men den ble totalt uregjerlig i høy fart med samme motor , tror maksnotering der var 51 eller 52 knop.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

oks81 skrev for 4 timer siden:

51,4 knop med Wesling hørtes heftig ut, hva motor var det med?

 

Bra tall med Gromlingen Ivar!

 

150hk Yamaha Vmax, opprinnelig satt opp for z-klasse offshore (V150). Dvs - riktig propell (og her er jeg ute og kjøre på hva det var, man har da folk til slikt ;)), med alt "unødvendig" fjernet - dvs ingen bensinfiltre, ingen oljepumper (2% rett i tanken), ingen rev limit. V150 krever "standard motor", hvilket betyr at du får ikke gjøre noe for å øke HK, men du får lov til å fjerne vekt.

Weslingen blir forøvrig også rimelig uregjerlig når den kommer over 48 knop - toppnoteringen er flaks med vær og føreforhold.

Den Weslingen jeg har i signaturen gjorde nesten 39 knop i medvind, hjemlengsel, nesten tom tank og sola i ryggen. Da med standard propell.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Du må vise henne hvordan man filmer rett vei :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Alle mobiler kan filme rett vei. Det er bare å holde den rett vei.

Funker iallefall på alle Android-mobiler, men kanskje iphone ikke er så avansert :giggle:

 

 

vertical1.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Veit ;)

Mest overrasket over at det ble filmet, jeg har ikke bestilt :)

 

Vel..veit ikke om det er så mye mer å forske på denne båten.

Er slik som jeg vil ha den nå.

En viss balanse mellom kunne brukes, og fine egenskaper i fart.

 

Målet med hele greia var å finne litt ut av ting selv, og ha et morsomt alternativ til vannscooter.

 

Om skal jage mer fart så ser det som håpløst å gå på Chopper med 24-26" stigning. Virker som Small Ear er sjeldne og big ear biter i hvertfall i fra seg ved ikobling. Det er prøvd.

Mulig 24" Laser eller over på Yamaha High Speed cleavere.

Veit ikke om orker, tror veit hva får :)

Link to post
Share on other sites

ser den, koster jo å eksperimentere når man må til med propeller som ikke er så vanlige å få tak i 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Var heldig og fikk tak i Small Ear Chopper.

Til nå har egentlig kjøp/salg av propeller kostet lommerusk.

 

Yamaha Cleaverne vokser ikke på trær brukt, koster en del, ser de ligger på ebay.

Bare å søke "yamaha drag prop"

https://www.ebay.com/itm/26-pitch-Yamaha-drag-prop-NEW-6E5-45974-10-00/362173639729?hash=item54533b2c31%3Ag%3AOUsAAOSw38BaYM5x&_sacat=0&_nkw=yamaha+drag+propeller&_from=R40&rt=nc&_trksid=m570.l1313

 

Kjært barn har vist mange navn :)

Link to post
Share on other sites

nosecone trengs vel ikke enda på en stund :lol:

 

er litt nysgjerrig på hvordan en god 4-blader kunne funka her , feks en slik i 20-22"  (men ikke så mye å finne brukt tenker jeg) 
http://www.crowleymarine.com/parts/451621.cfm

 

leste om en fjordling eier som slet med stabilitet og det butta imot godt før 50 streken.  Fikk tips om å prøve en trophy 4  - og vipps:  65 knop :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...