Jump to content

Prosjekttråd - Hallberg Rassy 26


Festina_Lente

Recommended Posts

Fikk motoren frem og inn i salongen i dag:

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Her er adapteret/ rustklumpen som har fått sjøvann på seg fra en lekk vannpumpe:

 

bilde

 

Jeg tenker meg at for å anti-rust og overflatebehandle denne må jeg ha den løs fra resten. Kan jeg skru av adapteret/ rustklumpen uten at det spretter ut med fjærer og løse skruer, og vil jeg få den på igjen? Eller er det best å la den være der den er og bare flikke fint på utsiden? Uansett må sjøvannsvannpumpen av for å bytte simmerrringer - tenker det er der lekkasjen er.

 

 

Link to post
Share on other sites

En hyllest til 70- og 80-tallsbåtene!

 

Ett av kriteriene når vi har kjøpt båt er at det må være et sunt og godt prosjekt - som det er verdt å putte penger og arbeid i. Ser så alt for mange båtprosjekter der selve utgangspunktet er dårlig - og da kan resultatet aldri bli optimalt.

 

Value for money: Dette var utgangspunktet for meg da jeg kjøpte prosjektbåten. Lav pris + høy kvalitet da den ble bygget = større mulighet for at båten har en verdi når den er ferdig satt i stand.

 

Miljøet: Det er like mye et korstog for miljøet for å holde frem de kvalitetene som vi er i ferd med å miste når masseproduksjon + rask profitt + billig transport rundt jorda gir en mengde produkter som ikke er ment å vare = utslipp og søppel. På gis bort på FINN.no finner man mengder med møbler - laget av mindreverdige materialer, mest av alt IKEA-ting.

 

Verdier: Jeg ønsker å fremme noe verdier som ligger i dette å legge til rette fo å kunne lage ting langsomt og skikkelig, bruke gode seinvokste materialer som er "sustainable" , og så ha glede av tingenes kvaliteter i mange år, uten å måtte skifte dem ut.

 

Så derfor anbefaler jeg uten videre de gode båtene fra 70 -og 80- tallet :thumbsup: . De seiler kanskje ikke fullt så raskt på slør og lens, men de er solid bygd, de seiler godt i stor motsjø, de er trygge, og de vil vare lenge!

 

Her er et en annonse for en HR 312 som kom ut idag:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47307176

 

Et godt kjøp!

 

Ha en fin båtdag, hilsen Even

Link to post
Share on other sites

Motor

 

Ikke rart vannpumpen lekket - den var festet med kun ett...

 

bilde

 

av to fester.....Adapteret like under vannpumpen har i hvert fall fått sin del av saltvann:

 

bilde

 

På bildet over kan man også se at vannpumpen henger på en umbracoskrue/ klemme.

Nå er det rengjort:

 

bilde

 

, og Tor Sneve har deler til meg, en ekstra klemme. Han har også et brukt adapter hvis jeg vil ha.. det gamle adapteret er temmelig gravrustet - og jeg lurer på om det er mulig å få dette til å bli fint hvis jeg behandler med Arcanol el.l?

Link to post
Share on other sites

Om du demonterer det og gir det en skikkelig omgang med stålbørsten så kan det bli riktig så fint dette! Men jeg tviler på om du komme til for å få det rent nok uten demontering...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fikk beskjed idag om at jeg må utpå 3. april. Mange store hull i båten ennå, her må det fikses ferdig faderlig fort for fanden!

 

Kjapp liste: på plass seildrev og motor, skifte de gjennomføringene som ikke er bronse (alle store ser utrolig solide ut, selv om dreiehjulet på kranen er rustet - så de får stå minst ett år til), på med sink, propell og avtapningsplugg til drev, på med ror.

 

Da satser jeg på at den flyter.

 

Bilder i morgen.

Link to post
Share on other sites

Ble litt stresset igår og da blir ikke jobbingen optimal. Mistet arbeidslampen i gulvet, så siste del av økten ble utført i lyset av en iPhone. Satser på en bedre dag idag.

 

Men - kranene må være av mye bedre kvalitet og i bedre stand enn jeg fryktet. De har nok i liten grad vært utsatt for landstrøm et.c. i denne båten som har klagt for seg selv på en øy de siste 11 årene,.

 

lv om de ikke ser så fin ut på bildet så virker den solid, hel og åpner/ lukker fint. Slipte med fil og fikk frem flott gyldent gods, og tykkelsen på godset viser at dette er kraftige saker!! Ingen tegn til tæring å snakke om ( litt utvendig renning teller ikke her). Beklager bildekvaliteten på det første bildet:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Beholder disse kranene og gjennomføringene til neste år, og gjør en ny vurdering da:

 

2 stk 1,5 toms cockpitdrenering

1 stk 1 1/4 toms utløp vask bysse

1 stk 3/4 toms utløp vask toalett

1 stk 1,5 toms skroggjennomføring toalett

1 stk 1/2 toms gjengestuss på inntak motor (på seildrevet)

 

Skiftet:

1 stk 1,5 toms stengekran og slangestuss toalett (ikke original)

1 stk 1/2 toms inntak toalett skiftes i sin helhet inkl gjennomføring

1 stk 1/2 toms kran og slangestuss inntak motor (på seildrevet)

 

Hvis noen stusser på denne relativt detaljerte opplistingen så har det sin grunn i at jeg bruker denne tråden også som dokumentasjon mot evt. ny eier ved salg samt forsikringsselskapet mitt Pantaenius (som er gode, rimelige og har den beste dekningen bl.a på rigg) :smiley:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Den gjennomføringen og sluseventilen lignet fryktelig mye på min. Den er flush på utsiden, er den ikke det? Tok du bort noen av disse gjennomføringene? - det er et helsike å få gjennomføringen bort. Ligger noen bilder av min tilsvarende 3/4 " som jeg beklageligvis fjernet.

 

Solid kvalitet, men jeg skal studere sluseventilen på 1 1/2" i morgen.

Link to post
Share on other sites

Nå er alt som skulle skiftes under vannlinjen gjort - og båten er klar for utsetting. Utgangspunktet er at alt er tett :lol: , hvis ikke må vi heise båten på land igjen.

 

Drevet var blitt smurt med vanlig bunnstoff, kanskje derfor det har preg av tæring enkelte steder. Beklager bilderetningen på enkelte bilder:

 

bilde

 

Jeg har brukt drevspray:

 

bilde

 

Det ble også tid til en kjapp rubbing (takk for hjelpen Ragnhild!) og polering. Det ble mye bedre, men hvis vi skal gjøre mirakler må vi ha bedre tid:

 

bilde

 

 

Kraner og inntak:

Jeg har som sagt beholdt inntak under vasken - var litt usikker på kranen fra starten fordi sluseventilen gikk litt tregt, men en runde i en bøtte varmt vann, og litt smøring så fungerer den perfekt:

 

bilde

 

Ser kanskje ikke så bra ut :

 

bilde

 

- men min helhetsvurdering er at godset er helt og sterkt nok til nok et år, og her på sin plass under vasken. Nye slanger og doble rustfrie slangeklemmer kommer på, det er en selvfølge.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dæven, da er snart seilbåt nummer to strøken :) er det ikke gøy å vekke til live gamle ting, få det til å funke, få det til å skinne!

 

Og selv om ikke alt blir som nytt, så blir det mye bedre og fyller funksjonskravet og vel så det.

Det er jo slik min båt har vokst frem, føler jeg. Det blir ikke som nytt, men kan brukes og nytes. Litt smøring her og der, rengjøring, oppstramming, vedlikehold, så kan underverker utføres.

 

Roret mitt var jo slarkete og jeg trodde jeg måtte bytte lager pga slitasje. Ja, jeg kunne byttet dem for litt slitt er de. Men med demontering, rengjøring, fastliming av et lager som hadde løsnet helt, oppstramming av bolter og smøring med akselfett på bronselager, så ble det fint og tight. -ihverfall bedre enn "godt nok".

- og slikt er både givende, oppbyggende og meget økonomisk.

Link to post
Share on other sites

Dæven, da er snart seilbåt nummer to strøken :) er det ikke gøy å vekke til live gamle ting, få det til å funke, få det til å skinne!

 

Og selv om ikke alt blir som nytt, så blir det mye bedre og fyller funksjonskravet og vel så det.

Det er jo slik min båt har vokst frem, føler jeg. Det blir ikke som nytt, men kan brukes og nytes. Litt smøring her og der, rengjøring, oppstramming, vedlikehold, så kan underverker utføres.

 

Roret mitt var jo slarkete og jeg trodde jeg måtte bytte lager pga slitasje. Ja, jeg kunne byttet dem for litt slitt er de. Men med demontering, rengjøring, fastliming av et lager som hadde løsnet helt, oppstramming av bolter og smøring med akselfett på bronselager, så ble det fint og tight. -ihverfall bedre enn "godt nok".

- og slikt er både givende, oppbyggende og meget økonomisk.

 

Dæven, Eureka.

 

Du er bare SÅ inne på kjernen her, det er nettopp dette det dreier seg om - og det er givende, oppbyggende - og meget økonomisk.

 

Når dette prosjektet er ferdig, hva skal jeg gjøre p da?

Må si nesten som Jan Eggum - "....der er så alt for mange fine (80-talls båter), så altfor lite tid...."

Link to post
Share on other sites

Jo, da skal du seile, trekke makrell, se sola gå ned mens den speiler seg i gelcoaten og tenke " pokker så flink jeg har vært".

Neste morgen starter du motoren, ja se, den går lekende lett, går utpå, heiser seil igjen, stenger av motor, kjenner båter tar fart, du passerer 5 knop, 5,2knop 5,4 knop og den magiske lyden av vann som bruser når du passerer 5,5... Da trenger du ikke så på loggen lengre, du hører det går unna.

 

Så finner du balansen mellom seilene, kan slippe roret, og styrer båten med skjøtene, mens flagget blafrer livlig.

 

Det er nettopp det du skal gjøre.

 

Opplevelsen av å seile lydløst i 3-4 knop forbi en flokk ærfugler som samler seg på fjorden på denne tiden av året er magisk. Og de blir ikke skremt heller.

Link to post
Share on other sites

Prosjektbåten sjøsatt, flyter.

 

Måtte en tur tilbake i kranen pga en dråpelekkasje ved en skroggjennomføring, den er tett nå. Belgen ser tett ut også. Inni ser båten ut som et bombet horehus med deler og verktøy overalt + en motor midt på dørken, så nå er pri 1 å få jaget motoren tilbake der den hører hjemme, og isolere og lukke motorrommet. Må bare skifte simmerringer på impellerpumpen først.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om du har fiksa rusten din, men Ferro-bet er jo en mulighet.

Her er en liten test på ett område på motorlabb og svingningsdemper.

 

 

 

Jeg endte opp med følgende:

 

  • Fjerne løs rust
  • Slipe med ståltrådrondell på drillen
  • Støvsuge
  • Vaske med rødsprit
  • Svart Arcanol
  • Grunning
  • Grønn Volvofarge

Om det vil fortsette å holde rusten vekke vet jeg ikke, men det ser ihvertfall finere ut enn resten av motoren :giggle:

 

Her er den gjennomføringen som laget trøbbel for meg ved sjøsettingen igår - utløp WC.

Ved sjøsetting registrerte jeg en jevn dråpestrøm som jeg etter hvert kunne se skyldtes brudd i tettemassen. dette bruddet kom sannsynligvis da jeg "herjet" med gjennomføringen i forbindelse med fjerning av gammel slusekran.

Vel tilbake i stroppen måtte jeg gjøre alt fra innsiden, så jeg løste opp låsemutteren fra 1978 (intet problem!), skrapte vekk gammel tettemasse, rødspritet, tørket, la ny Simson tettemasse mellom mutter og skkrog og skrudde fast igjen. I tillegg la jeg rikelig tettemasse rundt gjennomføringen på utsiden som en ekstra forsikring.

 

bilde

 

Har på denne måten også fått en ekstra sjekk på at gjennomføringen fra 1978 tåler mye!

 

Ble såpass hektisk igår at jeg glemte å ta bilde av båten etter sjøsetting.

Link to post
Share on other sites

Isolasjon til motorrommet - hva anbefales?

Har lest i andre tråder at den hvite til Biltema er bra, jeg ønsker primært å finne en isolasjon med metallblank overflate, fordi den er lettere å holde fin, kan rengjøres bedre enn den matte overflaten på BT-isolasjonen.

 

Og så kan jeg legge blank tape over kuttflater som blir eksponert Os det hele ser så mye kulere ut da.

 

Hvor får jeg kjøpt best blank isolasjonsmatte?

Link to post
Share on other sites

Når jeg byttet simmeringer på min md5 sin vannpumpe brukte jeg SKF CR 12X24X7 HMSA10 V. Jeg har et par ekstra liggende om du vil ha.

 

Hva kostet dine? Jeg har kjøpt hos VP-forhandler, burde tenkt meg om her...kostet vel noen hundrelapper tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

  • Svart Arcanol
  • Grunning
  • Grønn Volvofarge

Om det vil fortsette å holde rusten vekke vet jeg ikke, men det ser ihvertfall finere ut enn resten av motoren :giggle:

 

 

 

Sånn ser det ut:

 

bilde

 

Kjekt å få båten på sjøen etter 5 måneder med intens arbeid på land!

 

bilde

 

Utrolig stas å jobbe inne i båten og vite at skrog og skader er noenlunde ferdig. Ble litt inspirert til å rydde og legge planer for videre fremgang på interiør og utstyr.. Arneolav - sender deg en IM om VHF!

Hvis noen har en Glomex-pakke med VHF- antenne og ledning liggende i boden så er jeg potensiell kjøper!

 

Dagens utfordring:

Mekanikk kan jeg lite og ingenting om. Nå er impellerpumpen demontert, og simmerringer fjernet (den som var nærmest impelleren var rustne og dårlig). Jeg trakk ut akslingen, og på den sitter det to kulelager. det ene lageret glir bra, det andre ikke så lett - akkurat som om der er noe rusk inni, eller så må det skiftes.

 

Spørsmål:

Kan jeg jeg legge akslingen med begge kulelager i diesel og skylle/ rense opp - sette inn lageret med noe fett etterpå?

 

Alternativt spørsmål:

Kan jeg ta det ene kulelageret av akslingen - hvordan gjøres dette?

 

Bilder av aksling/ lager:

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...