Jump to content

Halco tråden


ut mot havet

Recommended Posts

Jeg har en Halco med en litt spesiell historie.Skroget ble støpt i 1985 0g lagret i 20 år på en eller annen låve nær Bergen.Motoren ble også innkjøpt og satt på vent 20 år.I 2005 var det en kar i Alversund som kjøpte alt sammen og startet innredning.Han har vært en flink snekker.Kanskje ikke så flink elektriker.Motoren som hadde stått lagret ble montert på verksted hvor de skiftet slanger simmerringer osv.Det er en ford på 155 hk med Borgvarner gir utvksling 1 :1 og Sternpower drev.I 2005 ble båten solgt til en kar her på Frei som også har utført en del jobbing,bla.bygget opp sittegruppen slik at det går an å se ut.

 

Jeg overtok båten vinter 2011.Jeg driver og oppgraderer.Ny septiktank,fasonglaget aluminium,Nye batterier ,4 stk Varta 90 A,hvorav det ene benyttes som start,samt skikkelig batterilader,Norcharger 30A.Simrad Radar og kartplotter NX40,bredbåndsradar.VHF med AIS.Lyskaster Jabsco.Jeg har handlet båtsaker på finn Torget.Funnet saker som kjøperen ikke har montert eller brukt og gjort flere gode kjøp.

Båten hadde et yppeerlig varmeanlegg fra motor.En defroster i hvert skap framme med slanger til dashbord.Det hadde bare en feil,det virket ikke.Defrosterne var koblet i serie,og trukket høyt opp i båtsida bak byssa.Defrosterne satt også beldig høut,så nå flytter jeg defrosterne ti benken foran skapene og forlenger slangene.Så monterer jeg manifolder til fordeling av vannet til hver defrosater og nymontert varmvannstank.Maniforlden har jeg montert med kraner til hver sløyfe,slik at jeg kan kontrollere vannstrømmen

 

Jeg har hatt masse godt hobbyarbeid og har framdeles en god del igjen.Jeg trenger derimot ikke enekre.Innredninge er som ny,eller som en 2005 mod.bør være med forsiktig bruk.Jeg får ikke til å laste opp bilde da det jeg jeg ville bruke er på 4 megabite,og maks er 60 kb.

Link to post

Vart litt skeptisk eg og Gutek, intressant det du skriv. Er det ein 26 eller 29 fot du har?

Eg vurderer å rydde opp i motorrommet kanskje legge dørk og få meir system på opplegg av dieselslanger og anna, har dieseltank og vanntank plassert heilt bak og det gjer at båten vert baktung spesielt når gummibåten i tillegg heng i daviter, kunne tenkt meg badeplattform med snappfester til gummijolla. Skal montere Racorfilter på dieseltilførsel så snart det vert godver, har hatt litt problem med vatn i diesel. Ser det no Gutek du har ei 26 foter.


Ved kai i Florø.bilde

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post

Ja, ikke det store engasjementet her nei når man tenker på hvor mange Halcoer som ferdes rundt på Norskekysten.

 

Fant noen gamle bilder her fra den gang Halcoen var ny. Den ble kjøpt som halvfabrikat på Sjølyst-senteret i "herrens år" 1977.

 

Jeg hadde ikke noe digitalkamera den gangen, så jeg har tatt foto av de gamle bildene med et nyere Canon og prøver å legge de inn. Kvaliteten blir da deretter

 

bilde

 

Her har jeg startet med "det store prosjektet". Båten kom i tre deler. Skrog og overbygg måtte boltes sammen og deretter støpes med duk og polyester.

 

Vinduer og luker var ikke sagd ut, så det var en spennende operasjon med spekulering og diverse maler før jeg torde å sette stikksaga i det fine skroget. Men det gikk heldigvis bra.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post

Jeg har dieseltankeen under dørken i salongen,300 liter,Vanntanken er en "sekk" som ligger helt framme i baugen.Med full vanntank blir han litt tung i nasa.Jeg har også montert nye trimflaps i sommer.Jeg liker Halcoen veldig godt.Konstruert i en tid da båter ikke såg ut som snøhuler innvendig,og den har ikke en kiosk frampå nesa slik mange har i dag !

Link to post

Kan ikke skjønne at en slik forlengelse skulle ha noen negative sider eysteind. Jeg tror du oppnår flere fordeler, bedre bæring i hekken og trolig høyere fart både på topp og mars. Det eneste negative er kanskje at det blir mindre plass å jobbe med drevet mellom de to "pongtongene".

 

Skal du lage de i aluminium eller støpe i polyester?

Link to post

Eg trur det er fordeler med å støype desse i polyester, aluminium er utsett for tæring og eg vil tru at det vert enklere å behalde ein betre finish på plast over tid. Ellers så tykkjer eg ideen din er veldig bra, du vil nok oppleve at båten ligg flatere i sjøen under gange. :thumbsup:

eysteind, eg ser du har badeplattform på båten, har du støypt den sjølv? kan eg i sofall få oppskrifta?

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post

Det blir nok støypt i polyester ja. Men Divinycell kjerne.

 

Plattformen har eg ikkje så mykje oppskrift på, men synes selv den ble veldig bra. Har20mm divincell kjerne og 5mm teak limt i epoksy.

 

Men slik ser den ut:

 

bilde

 

bilde

 

Har planer om å få laget flytekassene iløpet av neste år

Link to post

Vet om mange vellykkede ombygginger/forlenginger som er gjordt på den måten med litt baktunge båter. Kjør på.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

Fly å fly.... jeg lagde den karmen for å få en finere overgang til kalesjen . Det er ikke sitteplasser der oppe, så jeg bruker å sitte i lukeåpningen og styre skuta. Den ble montert året 2012. Ellers er plassen der oppe veldig fin til å plassere lettere ting slik som fendere, tauverk og solstoler.

Link to post

Dersom det er fleire som vurderer å lage slik kasser, hadde det kanskje vore en ide å lage en støpeform. Då er det jo fort gjort å lage fleire kasser...

 

Spørst om eg må finne meg en halco som står på land for å laga mal. Tror dere 26 og 29 foteren er lik i akterspeilet? Hvor er 29 foteren forlenget?

Link to post

Jeg har hørt at de første Halco 29 var forlenget akter slik at hytta var den samme som på 26 foteren.Senere ble dette endret slik at hytta ble lengre og dekket bak kortere på 29 footeren.Jeg er klar over at dette ikke er et svar på spørsmålet ditt eysteind !Men det er alt jeg vet !

Link to post
  • 2 uker senere...

Er det nokon som har Halco 29 økonomi og har eit ryddig og fint motorrom? eg er intressert i bileter. har som mål å få rommet meir ryddig blandt anna legge dørk og montere nytt sjøvannfilter + Racor dieselfilter. Eg må også få tettet dekk som lek, eg har luker av aluminium.

Håper på innspel og ideer og bileter.

Link to post

Hei, kjekt å se egen Halco tråd :-) Har en Halco 29 Offshore, 1988 modell med Peninsular Diesel 225 hk og Mercruiser 3X drev, gjør max 30 knop, marser på 20-23.

Leter etter steder å handler Halco deler på, ser spesifikt etter dekaler og nye luker dersom de er å få tak i .

 

Er det noen som har anbefalinger til nye lukepakninger ?

 

 

bilde

Link to post
  • 1 måned senere...

Copy paste fra et annet innlegg jeg hadde her på forumet, men fikk fortalt at kniveggen av kompetanse ligger i denne tråden (ta det til dere):

 

"

Har vært på leit etter ny båt en god stund nå å siklet meg inn på Halco som familiens første båt og min første "skikkelige" båt. Nå gjelder det bare å finne ut hva som er forskjelden på de forskjellige modellene. Er klar over at de kan variere veldig på innredning og motor siden det stort sett er halvfabrikater, men lurer spesielt på dette som er under fenderlisten.

I Første omgang var jeg ute etter en Halco 26 da begrensningen lå i båtplassen jeg har, nå vet jeg at jeg får plass til en Halco 29 (ny båtplass i samme havn) ved å betale innskudd så jeg har utvidet søket mitt. Uheldivis er det lite å hale på finn.no, men har blitt tipset om en Halco 29 Økonomi som jeg nok reiser å ser på når jeg kommer hjem fra stålholmen i norsjøen.

Hvilke vesentlige forskjelder er det på Halco 29 offshore og økonomi?
Har hørt, lest og snappet opp forskjellige påstander å håper noen her inne kan bekrefte eller avkrefte:

-Halco Økonomi er halvplaner grunnet kjølen, Offshore har v-bunn og planer. Dette er og grunnen til at den heter "Økonomi" siden den er bygd for mindre motorer. (?)

-Halco Offshore er mye tyngre og tykkere i skroget og er derfor bedre i sjøen. (?)

-En Halco Økonomi vil aldri klare mer enn 25knop (Absolutt max) uansett hvor stor motor som blir satt i grunnet skroget. (?)

Så hvordan blir dette nå? Har hørt at alle Halco`er er veldig sterke sjøbåter enten det er økonomi eller offshore.
Og gjelder det samme for Halco 26? Mener jeg aldri har sett noen bruke ordene "Økonomi eller Offshore" ifm Halco 26.

"

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...