REM Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Jeg er vel en av de med 40-fots båt som trådstarter sikter til. Min Phantom 43 kostet riktignok ikke fire mill, men to. Vi valgte bevist en båt som hadde gått av seg det meste av verdifallet da vi handlet for snart 5 år siden. Ellers er vår situasjonen: Ingen gjeld på hus, bil eller båt Dropper sydenturer og tar alle våre 4-6 uker på sommeren i båten. Ligger i båtforening og betaler kun noen få tusenlapper i året for 4m båtplass og opplag. Gjør alt vedlikehold og oppgraderinger selv. Går stort sett alltid i økonomifart hvor forbruket sjelden er særlig over 1l/nm Ligger i uthavner og har så å si ikke utgifter til havneavgift Spiser om bord i båten Kjøper diesel på tilbud og har enda til gode å betale over 10,-/liter Har ingen problemer med å se att jeg godt kunne hatt årlige driftsutgifter på flere hundretusen som noen hevder. Mitt poeng er at dette velger man stort sett selv. Bare det å ligge i gjestehavn og spist ute de over hundre overnattingene vi har i året ville fort kostet oss et sekssifret beløp. For ikke å snakke om å sette bort båten til service, olje og filterskift og vinteropplag i hall hvor nye hundretusener ville påløpe. Sjøl med verdifall som vel kanskje har beløpt seg til noen titusen i året, og oppgraderinger (bytter pt. pakkbokser, og byttet alle skroggjennomføringer i fjor) kan jeg vanskelig se at vi har driftsutgifter på særlig over 3-5% Alternativ pengeplassering som kanskje ville gitt høyere utbytte enn båt er bullshit og teori i våre øyne. Vi liker oss i båt og føler at dette gir oss uendelig mye mere enn å sitte på PCén å se at kontoen øker/minsker, alt etter som. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Goodspeed Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 REM skrev On 10.12.2013 at 11.17: Alternativ pengeplassering som kanskje ville gitt høyere utbytte enn båt er bullshit og teori i våre øyne. Vi liker oss i båt og føler at dette gir oss uendelig mye mere enn å sitte på PCén å se at kontoen øker/minsker, alt etter som. En kost-nytte analyse kalles det i økonomiteorien. Og man skal aldri kimse av nytteverdien! Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Vedvards Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Oi oi Jeg har et årlig budsjett på båten på noe i overkant av 1500,- kroner. Dette innebærer diesel, båtplass, vinterlagring og nå senest 21 timer med elektriker. Men, jeg følger ikke så nøye med på om og ev når dette budsjettet sprekker...... Ser for det meste frem til sommeren og den luksus jeg opplever ved å tusle rundt i skjærgården i 5-6 knop og tenker på alle som ligger på overfyllte badestrender med halvsure kjerringer og grettne gubber, eller henger i takrenna og beiser overarmer, bein og møne. Da kaster vi anker og koser oss så best vi kan. Treffer lykkelige, blide, likesinnede båtfolk. Besøker gjestehavner med skikkelig liv og et helvetes trøkk, såvel som stille og rolige utehavner - alt etter hva kroppen begjærer. Mitt råd til investeringer er kort og godt - skal du innvestere og tjene penger - da har du driti på draget om du har kjøpt deg bil, bobil, campingvogn eller båt! Innser du dette - ja, da er du kommet langt i båtlivet... Skal du ha stor båt og har kun vanlig lønn? Ja, alder på båten blir jo ut ifra hva du har mulighet til å låne/skaffe på arvefronten. Har du skikkelig båtdilla - flytter du til en by ikke langt fra grensa og legger båten din i EU. Vips - så sparer du lett en mill eller to på innvesteringen. MEN, da er du dømt til bare å feriere med båten i EU, i praksis svenskekysten og Danmark (det finnes verre straffer) Passer du på å kjøpe en båt som er 13m lang og 4meter bred (eller større) registrer den i skipsregisteret og du får avgiftsfri diesel i Sverige også. Driftskostnadene bestemmer du veldig selv. Å ha 1000 hester på fôr trenger sparsommelighet på høy.... Men, det er folk her inne som kjører 50ft båt på 10l pr time! Det går ikke fort, men rundt snekkefart. Samme båt får du sikkert til å trekke et par hundre liter i timen også. (Men, et godt råd - skal du raskt fra A til B bør du ta bil!!) Når noe ryker på båten, ja, da er det bare på med dressen, stupe inn i motorrommet, søke på nettet, snakke med folk og lese instruksjons og verksted håndbøker. OG ikke minst - sjekke med dette fantastiske forumet!! Da blir fort en verkstedreperasjon på 10-15.000, kuttet ned til noen ytterst få lapper - kun delekostnad. Hørt om ebay? Båtplasser får du også billig - men, ikke rett ved siden av egen privat p-plass for bil. Du sparer fort en del lapper på å kunne gå litt og kjøre litt - til og fra båtplassen. Det er mange vanlige lønnsmottagere som faktisk har kjøpt stor båt, men har ikke råd til å bruke motorene hver helg. Da bruker de båten som hytte. En hytte menigmann bare kan drømmer om - Ved vannet, egen brygge og sjøutsikt. Vi andre ser dem ute på fjorden eller i en gjestehavn - og tenker - dæven, tenk å hatt råd til en slik båt....... La deg heller ikke gå i surr med avskriving. Noen påstår at dette er en utgift men det er det ikke. En utgift er noe du betaler. Du betaler ikke avskriving. Tenk på avskriving som det du opplever med vanlig bil. Du kjøper til 200.000 og selger til 130.000 etter 4 år. Avskrivingen er 70.000,- dvs verditap. Dette er penger du taper - men, det visste du også sikkert da du la 200 lapper på bordet. Som det er blitt nevnt her før - VIL du, så KAN du!! Det er bare snakk om å prioritere. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Det er merkelig at folk må finregne på hva andre har i løpende utgifter på hva det måtte være. Fei for egen dør er mitt tips. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Et kort og konsist svar til trådstarter: Vanlig familie + arv = 40 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Tom Rør skrev On 10.12.2013 at 11.53: Det er merkelig at folk må finregne på hva andre har i løpende utgifter på hva det måtte være. Fei for egen dør er mitt tips. Enig, men, det er også de som har lyst til å gjøre det samme, men som faktisk lurer på om det går eller om de har missforstått. Kontrollspørsmål kalles det kanskje.... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Båtlivet (som livet ellers) er definitivt snakk om prioriteringer. Så langt i mitt 32 år lange liv så har jeg ikke prioritert å kjøpe bolig da jeg alltid har hatt mulighet til å leie svært billig (først hos familie, nå hos jobben). Ja, fra ett rent økonomisk perspektiv, så har det nok vært dumt å ikke kjøpe bolig så snart økonomien min tillot det. Allikevel så angrer jeg ikke ett sekund på at jeg i stedet har prioritert å ha det morro! Pengene har gått til bil, båt, spise ute, reise, hjemmekino, datamaskiner og generellt sett til å nyte livet. Men så har jeg så og si i alle år vært singel, og ikke hatt noen andre å ta hensyn til enn meg selv. Nå har livssitvasjonen forandret seg drastisk. Jeg har en fantastisk samboer og dermed så er det nok en svært stor sjanse for at det vil dukke opp en arving eller to om ikke så alt for mange år. Det har ført til nye mål og prioriteringer, som har ført til at vi skal flytte tilbake fra Svalbard og til sivilisasjonen, og at sparing til egenkapital til boligkjøp endelig er iverksatt. Poenget mitt er at jeg prioriterer å nyte livet høyere enn jeg prioriterer å ha tjent mest mulig penger når jeg går i graven. Ikke har jeg bruk for pengene når jeg kommer dit heller.. Om en hel haug med år, når arvingene har forlatt redet, så vil nok båt igjen komme høyere på prioriteringslisten. Men inntil da, så er det bolig som står i fokus. Nå skal vi selvsagt ikke være båtlaus i mellomtiden! (Det får da være måte på "fornuft" ) En snekke skal kjøpes så snart flytteprosjektet er i boks. Båtliv er kvalitetsliv, og investering i båtliv er investering i livskvalitet! (Og dermed er det fornuftig å kjøpe båt selv om det betyr at det tar litt lengre tid å spare til egenkapital til boligkjøp! ) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Marwin Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Pensjonitektepar har i dag mellom 30 og 45++ lapper utbetalt /mnd. (HVIS de har opptjent sine år...) HVIS de da eier egen bolig, ikke sliter ned flytrapper og lager maten sjøl, vil det være nok penger igjen til å kunne prioritere en større båt. At yngre folk med svære lån på alt mulig rart i tillegg har DYR båt, KAN tyde på kasi som futen favoriserer i disse dager. Ikke rart at det kan reises tvil om rett regnskap hvis et bakeri fører en 50´er på utgifts-siden... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
idars Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Samme hva som er grunnen til at folk har råd til dyre båter og annen "luksus" , så kan ikke alt hær i verden regnes om i økonomisk lønnsomhet. Å trives med livet er også lønnsomt. Plutslig blir mann syk og kan ikke nyte livet like mye lenger og da hjelper det lite å ha mye penger fordi man bare brukte penger på det lønnsomme og det som lkke taper seg i verdi Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Sydvesten Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 (redigert) En skal ikke regne det om til lønnsomhet, men en må iallefall ta med den reelle kostnaden i kroner og øre når noen spørr hva det koster.. En kan ikke se bort fra noen kostnader som verdifall på en ny 40 foter, bare for å pynte på tallene.. Det er mange år siden båter steg i verdi, og det vanskelig å se for seg at dette vil tilfelle i den neste 5 årene heller.. Det er ikke lommer i likskjorten, og en får ikke noe med seg på sin siste ferd.. Så det er viktig å leve mens man har helse til det.. Redigert 10.Desember.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gudrun Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 En kar fra samme holmen som vi bor på sa i et avisintervju for et par år siden at han var brått blitt alvorlig syk og måtte trappe ned. Da oppdaget han at ungene var blitt voksne og holdt på å flytte ut. I dag angrer han på at jobb døgnet rundt og jaget etter penger gikk foran familie og venner.... Først barnebarna kunne han nå kose seg med. Bare noen tanker sånn over et kaffekrus.... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Sydvesten skrev On 10.12.2013 at 13.47: Så det er viktig å leve mens man har helse til det.. Godt ord Sydvesten. Godt ord Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 REM skrev On 10.12.2013 at 11.17: Ingen gjeld på hus, bil eller båt Dropper sydenturer og tar alle våre 4-6 uker på sommeren i båten. Ligger i båtforening og betaler kun noen få tusenlapper i året for 4m båtplass og opplag. Gjør alt vedlikehold og oppgraderinger selv. Går stort sett alltid i økonomifart hvor forbruket sjelden er særlig over 1l/nm Ligger i uthavner og har så å si ikke utgifter til havneavgift Spiser om bord i båten Kjøper diesel på tilbud og har enda til gode å betale over 10,-/lite Dette er akkurat som jeg skulle sagt det selv. Er kanskje ikke like flink med dieseløkonomien, liker litt fart jeg. Forøvrig driter jeg i hva naboene bruker penga sine på. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Sitat Så det er viktig å leve mens man har helse til det.. Helt enig, jeg nølte ikke med å pensjonere meg da jeg fylte 62 år for å kunne nyte (båt)livet. Men sannelig renner pengene ut, selv med en gammel Saga 27 fra 1986! Her utgiftene for 2013, sånn cirka rundt regnet 15000 Avskriving, (det jeg ga for båten minus det jeg kan få for den nå delt på antall år, omregnet til dagens verdier) 2000 Forsikring (kasko) 7000 Diesel 12000 Gjestehavner 16000 Båtplass sommer, vinter og opptak/utsetting (ikke innskudd, kun årlig leie) Tilsammen: 52000,- Så det koster, selv med liten båt når en unner seg det en vil, blant annet ligge mye i gjestehavn både i ferie og ellers. Men gjeldfri, utbetalt pensjon på ca. 25000 pluss konas lønn i halv stilling som hjelpepleier pr. md, har vi råd til dette. Det er tross alt bare 60% av hva som går i røyk (som vi også unner oss)! Men penger inn på sparekonto, er det ikke nok til. Så hadde vi kuttet ut røyken og ikke ligget så mye i gjestehavner, kunne vi nok klart en større båt også. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Mix skrev On 10.12.2013 at 14.30: Forøvrig driter jeg i hva naboene bruker penga sine på. Den slenger jeg meg på Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Sydvesten skrev On 10.12.2013 at 9.52: Tror nok at enkelte fortrenger de faktiske kostnadene ved å båt/hytte, men det jo ikke billigere av den grunn "Fortrenger" ... :-) Du kan sikkert legge til "bil" der også; jeg tror de fleste tar seg råd til bil og helst ikke ønsker å vite hva totalkostnaden ligger på. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 REM skrev On 10.12.2013 at 11.17: Jeg er vel en av de med 40-fots båt som trådstarter sikter til. Min Phantom 43 kostet riktignok ikke fire mill, men to. Sjøl med verdifall som vel kanskje har beløpt seg til noen titusen i året, og oppgraderinger (bytter pt. pakkbokser, og byttet alle skroggjennomføringer i fjor) kan jeg vanskelig se at vi har driftsutgifter på særlig over 3-5% Alternativ pengeplassering som kanskje ville gitt høyere utbytte enn båt er bullshit og teori i våre øyne. Vi liker oss i båt og føler at dette gir oss uendelig mye mere enn å sitte på PCén å se at kontoen øker/minsker, alt etter som. Så du påstår at den båten du kjøpte for to millioner det året finanskrisen slo til ville kunne oppnå en pris på 1,9 millioner i markedet idag sågar uten noen oppgraderinger utover rent vedlikehold? I så fall kan vi vel her og nå avblåse denne krisen som bruktmarkedet hevdes midt i! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 (redigert) Kenneth (KAH81) skrev On 10.12.2013 at 12.43: Så langt i mitt 32 år lange liv så har jeg ikke prioritert å kjøpe bolig da jeg alltid har hatt mulighet til å leie svært billig (først hos familie, nå hos jobben). Ja, fra ett rent økonomisk perspektiv, så har det nok vært dumt å ikke kjøpe bolig så snart økonomien min tillot det. Allikevel så angrer jeg ikke ett sekund på at jeg i stedet har prioritert å ha det morro! Jeg har vel vært litt i samme situasjon som deg, jeg har alltid bodd billig (arvet hytte og bodde der, har alltid til en viss grad prøvd å prioritere "billige løsninger"). Forrige båt hadde jeg ute på svai hele året; fortøyningsbøya lagde jeg selv. Det var en billig båt, bortsett fra at verdien sank pga alle tabbene jeg gjorde, og at kostnaden med å ta den opp på land for stoffing var ganske høy sammenlignet med båtverdien). Så endte vi opp med å flytte til Oslo, da ble det boligkjøp - vi prioriterte utleiemulighet og fikk lån i banken som omtrent strakk hele veien opp til pipa (der kom arven inn i bildet - ville ikke fått så god lånedekning uten å kunne ta pant i Tromsø-eiendommen). Jeg var veldig skeptisk til å ta opp et så stort lån, man mister jo ganske mye frihet, og jeg husker godt at enkelte "japper" med "børstraktor" og stort hus fikk store problemer sist utlånsrentene krøp opp i tosiffrede beløp. For min del føles det som at resultatet har blitt en ØKNING i disponibel inntekt! Skattefri husleieinntekt fra leieboeren dekker rentekostnadene, og skattesubsidiene på lånerenta dekker jo inn en del av avdraget. Avdraget er jo ellers å betrakte som tvungen sparing - og jeg satte jo uansett av penger for sparing også i "forrige" liv. Friheten mister man uansett i det øyeblikket eldstebarnet begynner i skolen; det er dårlig med skoletilbud tilrettelagt for nomader, og Osloskolen avviser nå alt av permisjonssøknader bortsett fra dersom begrunnelsen er begravelse. Da er det i allefall godt å kunne seile på ferie i stedet for å måtte betale skoleferiepris for flybilletter. Det er blitt vannvittig billig med flybilletter, men fly skalerer ikke når alle skal avgårde når en skoleferie begynner og tilbake når skoleferien slutter - særlig ifbm vinterferie, høstferie, juleferie og påske er det tilnærmet umulig å få tak i flybilletter til rimelig penge. Redigert 10.Desember.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ruby Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Mouche skrev On 10.12.2013 at 15.16: Så du påstår at den båten du kjøpte for to millioner det året finanskrisen slo til ville kunne oppnå en pris på 1,9 millioner i markedet idag sågar uten noen oppgraderinger utover rent vedlikehold? I så fall kan vi vel her og nå avblåse denne krisen som bruktmarkedet hevdes midt i! Hvilken pris en ville oppnå i markedet idag har vel minimal interesse for en båteier som har en båt han/hun er fornøyd med og ikke har planer om å selge. Det er nok mange som kanskje blir tvunget til å selge idag som føler "krisen" på pungen, men for oss som ikke har tenkt å selge blir dette litt "bullshit og teori". Man bruker båten med glede, og så får man evt ta tapet den dagen båten skal selges. Hver enkelt må få gjøre sine egne prioriteringer i forhold til egen pengebruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Det er klart at når all sunn fornuft blir besvart med irrasjonelle følelser og utsagn som "bullshit og teori" så kan jo enhver (dårlig) investering eller bruk av penger fremstå som den reneste genistrek, hvilket er helt greit så lenge det bare er en selv man lurer. Mitt spørsmål består forøvrig med hensyn til om båten kan oppnå en salgspris i dag på 1,9 millioner! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
beauty of aqua Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 En fairline 43 2000 mod i dagens marked....ja i aller høyeste grad. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Og kjøpsprisen var riktig slik at denne typen båt holder seg i pris med økende alder og fallende marked? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
beauty of aqua Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Jeg husker at rem sin båt lå gunstig ute den gangen...gikk og siklet litt på den,men lommeboken var ikke enig. Mener den lå ute for 2,2 mil. Så viss han klarte og prute den ned i 2 blank,så er jo det et meget bra kjøp,og det burde ikke være umulig og få opp mot det samme i dag. Men la meg få tilføye at det hører nok unntakene til. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Mouche Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Unntaket som bekrefter regelen kanskje? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Banarne Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Synes det er litt usmakelig at det skal graves og spekuleres i andres økonomi her på et åpent forum.. Hva folk velger å bruke sine penger de har eller låner er da vel ingen andres sak!! Ingen skal være nødt til å "forsvare" sin pengeforbruk ovenfor noen andre enn sine rederinner! Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.