Jump to content

Hvordan kan vanlige lønnsmottagere drifte båt på 40fot?


kointa

Recommended Posts

jasså du, rundt 400 000. Det hørtes mykje ut.

Kommer vel ganske an på evner, utdanning og erfaring - men det er i allefall viktig å være oppmerksom på at gjennomsnittsinntekten her til lands (i de aller fleste land, faktisk) ligger betydelig over medianinntekten. De fleste av oss tjener altså under gjennomsnitt.

Link to post
Share on other sites

Så går det også et markert skille på de som er i jobb og de som går på trygd. Tar man også med i betraktning at store deler av befolkningen har rukket å få med en generasjon med arv etter krigen er det mange som har god råd. Mange betalte jo ikke mer enn 200' for å bygge den eneboligen de eier i dag, og da blir også de finansielle reservene betydelige.

Link to post
Share on other sites

Det spiller overhodet ikkje noen rolle hva gjennomsnittet er av folks inntekt. Spørsmålet i tråden var 'vanlig lønnsmottaker'. Informasjonen du viser til har overhodet ingen sammenheng med det å være lønnsmottaker. Alt du sier er tatt ut av løse luften blandet med statistikk vridd og tilpasset etter eget hode. Vi vet alle hvordan du henger i hop bisken. Det er bare lunkent piss og kverulering uten tyngde hele tiden. Slik går det ofte når man gir mindre intelligente folk tilgang på informasjon de ikkje vet hvordan de kan bruke korrekt. Og når en ser trådstarters geografiske tilhørighet så blir heller ikkje landsgjennomsnittet av en boligpris det minste rellevant. Vi må vel nesten gå ut ifra det snakkes om observasjoner gjort i Oslofjorden og omegn noenlunde sørover ka?

Link to post
Share on other sites

Feilen her er vel egentlig at folk bør slutte å lure på hvordan naboen/en du traff/eller hvem det måtte være kan ha råd til det de har. Det er sannsynligvis folk som har prioritert båt(som Brigg så fornuftig sier), istedenfor dyr bil/sydenturer/ekstravagant livsstil o.l. Hvis man f.eks. har kommet inn på boligmarkedet på en rimelig måte, vil man kunne kjøpe en dyr båt uten å måtte bli gjeldsslave.

Det kan fort ligne på missunnelse når man stiller spørsmål ved andre folks eiendeler, da disse andre med størst sannsynlighet ikke har handlet over evne, eller har rappet pengene som de har handlet for. Dette minner litt om en annen tråd her på forumet for en tid tilbake, der trådstarter mer eller mindre fastslo at de med store båter måtte drive med noe lureri for å ha råd til å eie noe sånt.

Usjarmerende :thumbsdown:

Selv om du synes mitt spørsmål var usjarmerende, så har jeg fått en god del svar som gjorde meg litt klokere, men har jo også forstått at slikt skal man ikke en gang tenke på,

selv husker jeg godt alle de som kjøpte båter gjennom Custos Finans på 80 tallet, og betaler vel fortsatt på båten de ikke lengre har, men slikt er det vel uhørt og uforskammet å tenke på i dag, at det flyter en masse båter som Santander eier fra kjøl til topplanterne..

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet som er stilt som overskrift er vel relevant nok. Hvordan svarene er - det er vel en annen sak. Min oppfattelse av spørmålet, sett fra en som bor på østlandet og har erfaring med hva dette faktisk koster over tid, er at vanlige lønnsmottagere med normale lønninger ikke har råd til dette hvis man ikke har fått med seg formue som kommer fra et annet sted enn lønna.

Link to post
Share on other sites

at det flyter en masse båter som Santander eier fra kjøl til topplanterne..

I første innlegg var det ikke lånefinansiering som var saken, men heller om noen trikset og lurte f.eks. skattemyndighetene for å finansiere båten. Altså en mistenkeliggjøring av folk som har en i dine øyne for dyr båt. Må bestemme deg nå :wink:

Link to post
Share on other sites

I første innlegg var det ikke lånefinansiering som var saken, men heller om noen trikset og lurte f.eks. skattemyndighetene for å finansiere båten. Altså en mistenkeliggjøring av folk som har en i dine øyne for dyr båt. Må bestemme deg nå :wink:

 

Øh, tema er i flg. tittelen drifting, ikke anskaffelse ... ikke godt å vite hva dette egentlig handler om, derav alle de festlige innleggene :o)

Link to post
Share on other sites

Trådstarter tar opp spørsmål vedr drifting av 40 fotere til 4 mill. Han tar utgangspunkt i at det går 10 % av verdien på disse båtene i driftsutgifter. Dvs 400 000 pr år. Høres veldig mye ut når vi snakker om reelle driftsutgifter.

Har selv båt i denne størrelsen og har ca 60000 i reelle utgifter pr år inkl. alt, og det er vel en sum mange vanlige lønnsmotakere klarer fint å handtere.

Sikkert forskjell, alt etter hvor mye en kan gjøre

selv og kostnadsnivå i den enkeltes distrikts.

Link to post
Share on other sites

For 400 tkr drifter man problemfritt en 40 foting kjøpt for 4 mill.,om man ser bort fra kapitalkostnadene men jeg ville ikke lagt lista veldig mye under 200 tkr. Forsikring, marinakostnader, evt. vinteropplag, dieselforbruk for 2 større dieselmotorer, motorvedlikehold,(evt. + drev), skrogvedlikehold osv. Nei dette drar kostnadene fort opp i 150-200 tkr.

Selvsagt veldig individuelt men kjøper man en båt i denne prisklassen vil man også gjerne holde tingene på stell. Har man dessuten planer om å bruke den uten sterke økonomiske restriksjoner rundt f.eks. drivstoffkostnader koster det utvilsomt kroner er iallefall min erfaring. På 7-8 timers marsjfartkjøring går det lett 10 tkr bare i drivstoffkostnader på en slik båttype med tomotors. 25-30 lapper i forsikring er nok også rundt normalen med tanke på kostprisen.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer vel ganske an på evner, utdanning og erfaring - men det er i allefall viktig å være oppmerksom på at gjennomsnittsinntekten her til lands (i de aller fleste land, faktisk) ligger betydelig over medianinntekten. De fleste av oss tjener altså under gjennomsnitt.

Som beskrevet i en annen tråd, ihht SSB ligger medianinntekten pr _husholdning_, _etter_ skatt på 431kNOK. Prioriterer man båt steinhardt bør det bli minst 200 båtlapper i året. Estimerer man 10-20% p.a. i diverse kostnader (inkl verditap og kapitalkostnader) betyr det at medianfamilien faktisk har råd til båt på 1-2 millioner kroner.

 

Dersom man sparer seg opp i noen år (f.eks. betalt ned på huslån, samtidig som huset har steget i verdi, slik at man kan øke belåningsgraden på huset) kan man sikkert flotte på seg en ny båt til fire millioner. Det er IMHO ren og skjær idioti, ettersom man da etter noen få år antageligvis sitter på en båt som har sunket i verdi til 1-2 millioner og ikke vil ha råd til ny båt på lang tid. For ordens skyld - når jeg skriver "ren og skjær idioti", så er det fordi jeg mener det, ikke fordi jeg er misunnelig på de som akkurat nå har en båt til fire millioner!

 

(Innlegget er blitt utvidet etter posting)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så etter en lengre hyggelig båtprat dro vi hver til vårt, og det slo meg at hvordan i allverden kan en som er ansatt i ett middels stort firma ha råd til en slik farkost ?

 

 

Øhh?

Quantumduck! Hva spør trådstarter om i første innlegg da?? Det ser da unektelig ut til at han ikke forstår hvordan folk har råd til farkosten i tillegg til drift. Det var ikke så vanskelig å lese det syns jeg :wink:

Link to post
Share on other sites

... med dagens marked har omtrent hvem som helst råd til førti fot ... nå selges de til under en kvart million!

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=45850453

 

http://www.finn.no/finn/object?finnkode=45841764

 

Riktignok har disse båtene tilbringt en god del år på sjøen allerede, men allikevel ... flotte båter :-)

 

(det er kanskje en grunn til at de selges billig ... samt at det ikke finnes bilder fra kahytt etc på disse båtene. det kan fort bli langt mer enn 20% kostnader p.a. dersom man kjøper en gammel og slitt båt - men en god del av kostnadene kan dekkes vha egeninnsats)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tar helt av her nå.

 

Og som vanlig er det de som rakker ned på alle rundt seg og hevder de er misunnelige, ja endog mer enn de har kjønnskraft, som leder an i god storkjefta stil.

 

Den som først blir fisen var er fisens far sier nå jeg. Tror det er mange som har sterkt ønske om å bli misunnet her på BP.

---------------

 

Mitt tips, slutt å påstå at andre er misunnelige, kikk litt i speilet og jobb med det. Kanskje et greit nyttårsløfte?

Link to post
Share on other sites

Tar helt av her nå.

 

Og som vanlig er det de som rakker ned på alle rundt seg og hevder de er misunnelige, ja endog mer enn de har kjønnskraft, som leder an i god storkjefta stil.

 

Den som først blir fisen var er fisens far sier nå jeg. Tror det er mange som har sterkt ønske om å bli misunnet her på BP.

---------------

 

Mitt tips, slutt å påstå at andre er misunnelige, kikk litt i speilet og jobb med det. Kanskje et greit nyttårsløfte?

Lurer på hvordan du kom fram til alt dette?

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Lurer på hvordan du kom fram til alt dette?

 

For de som til stadighet hevder at alle rundt en misunner mer enn kjønnskrafta, har de spurt folk rundt seg eller har de bare som vane å ilegge folk rundt seg dårlige egenskaper?

 

Tror det gitt.

----------------

 

Nestemann som i denne tråden påstår at "alle andre" er misunnelige, mer enn kjønnskrafta, så ofte at en krone hver gang ville gjort rik osv er en person som tenker nedsettende og rakker ned på folk rundt seg uten grunn basert på egen mistenksomhet og negative fordommer.

 

"Førstemann som er fisen var er fisens far".

 

Når noen sier at andre er misunnelige så sier det kun at avsender av budskapet har et dårlig forhold til sine venner og omgivelser, ikke noe annet. Det er rett og slett å slenge dritt om andre uten grunn.

Link to post
Share on other sites

Her er en historie fra selveste åtti-tallet, da champisen fløt på gjestebrygga på Havna-hotell på Tjøme, og sigarrøyken lå tjukk over flybridgebåtene. Ute på ei av bryggene, litt sent på kvelden, var det en som fikk spørsmålet - 'hvordan fikk du råd til den båten?' - 'jo, du skjønner, jeg sluttet å røke da jeg var 10.'

God jul!

Link to post
Share on other sites

 

For de som til stadighet hevder at alle rundt en misunner mer enn kjønnskrafta, har de spurt folk rundt seg eller har de bare som vane å ilegge folk rundt seg dårlige egenskaper?

 

Tror det gitt.

----------------

 

Nestemann som i denne tråden påstår at "alle andre" er misunnelige, mer enn kjønnskrafta, så ofte at en krone hver gang ville gjort rik osv er en person som tenker nedsettende og rakker ned på folk rundt seg uten grunn basert på egen mistenksomhet og negative fordommer.

 

"Førstemann som er fisen var er fisens far".

 

Når noen sier at andre er misunnelige så sier det kun at avsender av budskapet har et dårlig forhold til sine venner og omgivelser, ikke noe annet. Det er rett og slett å slenge dritt om andre uten grunn.

Så det å konkludere med at andre mest sannsynlig må ha tatt noen finansielle krumspring utenfor lovens rammer for å få råd til båten de eier er ikke å slenge dritt om andre?

Det var påstanden til trådstarter må du huske :wink:

Nå er jeg veldig spent på konklusjonen. Har en vanlig lønnsmottaker råd til en 40'-foter? :giggle:

Jeg velger å tro at de såkalt vanlige lønnsmottakere som jeg ser har sånne båter mest sannsynlig har råd ja. Hvis man har lite eller ingen gjeld på hus f.eks. vil det ikke være noe problem å låne et par millioner på dette, samt at man også selger det fartøyet man har fra før. Da kan en vanlig lønnsmottaker kjøpe en dyr førtifoter.

Ikke alle kan det, men veldig mange. Prioriteringer blir gjort over flere år, og det resulterer ofte i at man får til det man virkelig vil.

Link to post
Share on other sites

Lurer mest på hvilken båt han som vant 106 millioner i går skal kjøpe :saint:

 

Forøvrig nå når arveavgiften blir redusert/fjernet så vil vel flere vanlige lønnsmottakere ha mulighet for å holde båt av en viss størrelse.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med å "flotte"seg en ny båt?

Tror du det i hovedsak er for å "geite seg til"? Eller tror du kanskje folk vil ha en skikkelig båt? Det tror jeg ihvertfall.

Formålet med båtkjøpet er irrelevant; poenget mitt er at det er dumskap å kjøpe seg båt "over evne". Da risikerer man enten at man ikke får råd til å ta vare på båten (og dermed ender opp med en båt som er alt annet enn skikkelig etter noen år, med ditto verditap), ikke får råd til å bruke båten, eller eventuelt går på en større økonomisk smell (slik at båten må selges med tap, samt at man generelt sett vil oppleve et fall i levestandard).

 

I beste fall (dersom båten var priset høyt fordi den var helt ny) vil man "bare" oppleve et stort verditap, det kan føles ganske bittert når man fem-ti år senere fortsatt må betale ned på et stort lån mens båten er verd "småpenger". Rent praktisk betyr det kanskje at man ikke får råd til å bytte båten med en ny båt. Kjøper man splitter ny båt, så er man kanskje også ekstra opptatt av "siste trend", da er det kanskje kjipt å være sittende på en fem-ti år gammel båt uten mulighet til å oppgradere til en ny - ja, og dersom "dyr båt" først og fremst var ment som et statussymbol, så fungerer kanskje ikke båten særlig som statussymbol lengre etter verditap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...