Jump to content

Hvordan kan vanlige lønnsmottagere drifte båt på 40fot?


kointa

Recommended Posts

Missunnelsen er stor i dette landet, det er det ingen tvil om. Men som mange sier så er nok driftkostnadene for mange genuint båtinteresserte mye lavere enn det det hentydes til..De fleste gjør jo vedlikehold og service selv. Samtidig har det med prioritering å gjøre.. dem med "normal lønn" velger bort dyre nye biler og hytte, samt sydenturer, og kjøper båt som de bruker og steller med ofte, i steden for andre fritidsyssler og hytte..

Selv må jeg inrømme jeg har hatt lit flaks i livet og vokst opp med trygg økonomi, samt jobber i Oljen og har lønn lit mer enn gjennomsnittelig, men kjenner jo folk med adskillig mindre lønn enn meg som har mye dyrere båt enn meg. For meg er båt lit nedprioritert for øyeblikket pga tidsmangel. Men de fleste med normallønn har nok råd til å drifte en båt på 30-40 fot om dem prioriterer det og ønsker det, og selv vil ha stor gjeld, og synes det er greit å leve med det.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hvor uvanlig må man være for ikke å være vanlig lønnsmottaker?

Ja, si det ... jeg vil stikke fingeren i været, og påstå at at en "vanlig lønnsmottager" jobber fulltid, har brutto årlig lønnsinntekt på et sted mellom 250k og 1M, og dersom man har andre inntekter (leieinntekter, svarte arbeidsinntekter, kjøp og salg, bankrenter, skatteutbytte, trygd, etc) ligger de på under 25% av lønningen.

 

Dersom noen ønsker å se på offisielle statistikker, så vil jeg minne om at det ikke er så trivielt. "Gjennomsnitt" ikke alltid er et godt mål, de fleste tjener faktisk under gjennomsnitt. (medianen er det punktet hvor nøyaktig halvparten tjener mer eller mindre). Både gjennomsnitt og median er sterkt påvirket av hvem man tar med - regner man bare på folk i fast arbeid, eller tar man også med deltidsansatte? arbeidsledige? trygdemottagere? folk som bor i Norge, eller folk med norsk statsborgerskap? barn?

 

Inntekt sier heller ikke noe om hvor god råd man har - folk kan ha mange forskjellige utgifter, og det som en person mener er helt bortkastet luksusforbruk er for en annen ansett som helt uunnværlig. Renter er også problematisk - veldig mange av oss har jo ulike typer lån, hvor mye av lånene dekker reelt sett unnværlige og uunnværlige levekostnader, og hvor mye av kostnadene er direkte relatert til inntekter?

 

Alt i alt - døm aldri folk hverken etter hva slags båt de har, eller ut i fra hvor mye de tjener ;-)

Link to post
Share on other sites

Lønn er ikke avgjørende for hvor god råd du har nei.. For en med nedbetalt gjeld bil hytte båt og hus er 500.000 en bra lønn.. For en 30 åring i etableringsfasen med stor låneprosent på bil,og hus og små unger i hus er det ikke så mye. Hvor god råd du har er det utganspungtet ditt samt disponering og økonomisk sans, som bestemmer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Alt gnålet om misunnelse. Som en kløktig og velhavende høyremann en gang sa:

 

"Den som om misunnelse gnåler ikke andres velstand tåler". Da forstått på samme måte som "den som først blir fisen var er fisens far".

 

Hva med å lag folk drøfte båt og økonomi uten å komme med gnål om misunnelse hele tiden? Det er tross alt en interessant diskusjon.

-------------

Link to post
Share on other sites

Godt mulig at det er misunnelse ute å går også.. Men forklar meg hva som er så fryktelig interessant med å spekulere/diskutere hvordan nestemann har råd til å ha sin båt? Om kostnader ved båt er det som man er ute etter så start en tråd om hva båten koster. Ikke en tråd om hvordan naboen har fin båt og hele nabolaget lurer på hvordan lommeboka ser ut innvendig.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Jeg synes slike tråder er litt ålrighte å lese jeg. For noen ganger henger man seg så opp i sin egen kanskje mangel på penger og muligheter at man kanskje ikke klarer å se selv hvordan man skal klare å kjøpe seg stor båt. I disse trådene får man tips man kan ta med seg.

 

Og det er klart jeg er litt missunnelig på de som har store og fine 40 fots båter! For de er jo fine og flotte! Og skulle gjerne tenke meg en slik selv! Men det betyr jo ikke at jeg ikke unner andre å ha slike båter. Har de råd og anledning så er det flott at de benytter muligheten. Kos dere med de fine og store båtene! Kan hende jeg selv endag kjøper en!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og det er klart jeg er litt missunnelig på de som har store og fine 40 fots båter! For de er jo fine og flotte! Og skulle gjerne tenke meg en slik selv! Men det betyr jo ikke at jeg ikke unner andre å ha slike båter. Har de råd og anledning så er det flott at de benytter muligheten. Kos dere med de fine og store båtene! Kan hende jeg selv endag kjøper en!

 

Helt riktig. Jeg forbinner ikke misunnelse som et negativt ladet utrykk før noen stadig prøver å grise det til.

 

Selv om jeg er fornøyd med det meste så hender det jo en ser feks en båt som er akkurat hva jeg kunne tenke meg, men kanskje for dyr eller noe (for ellers så hadde en jo bare kjøpt en lik) så gleder jeg meg på vegne av de som eier båten og tenker at de har jaggu god smak, siden de liker samme båt som meg :-)

 

Og hva en misunner trenger ikke å handle om penger eller antall fot, men det er ofte ang penger det virker som om noen skal prøve å grise til misunnelsen og gjøre det til noe negativt.

 

En kan da være misunnelig på den deilige kona til naboen uten at det er noe negativt i det ;-) Er jo en honnør til naboen som ordna seg godt, og en honnør til kona som tar seg godt ut. Og det betyr heller ikke at en er mindre glad i den kona en har selv.

-----

Jeg lurer på om det er penge/statusjagerne som prøver å gjøre misunnelse til en greie. At misunnelse er noe man håper andre føler ovenfor det man har selv. Og videre prøver å ilegge andre den egenskapen ved å stadig hevde at de er misunnelige fordi de ikke har (tatt seg) råd til noe like dyrt selv.

------

Tråden har fint vist at en kan prioritere seg til dyr båt, en kan ha god økonomi av ymse årsaker og en kan selvsagt også være kreative på diverse måter. Tror de fleste med en del venner i båtmiljø har hørt om såkalte "firmabåter" og "charterbåter" som tilsynelatende blir lite brukt som akkurat det. Sånn vil det alltid være men de er nok absolutt i et mindretall av de store båtene i Norge. Vi har rett og slett god råd, og godt er vel det!

 

Så kan vi som er misunnelige gå fine turer langs kaiene og se på alle de fine båtene og drømme litt.

Link to post
Share on other sites

Alt gnålet om misunnelse. Som en kløktig og velhavende høyremann en gang sa:

 

"Den som om misunnelse gnåler ikke andres velstand tåler". Da forstått på samme måte som "den som først blir fisen var er fisens far".

 

Hva med å lag folk drøfte båt og økonomi uten å komme med gnål om misunnelse hele tiden? Det er tross alt en interessant diskusjon.

-------------

Jeg ser ikke hva som er interressant ved å spekulere i om at de som har dyre båter har gjort ulovlige ting for å få råd til dem ?

 

Helt riktig. Jeg forbinner ikke misunnelse som et negativt ladet utrykk før noen stadig prøver å grise det til.

 

 

Og hva en misunner trenger ikke å handle om penger eller antall fot, men det er ofte ang penger det virker som om noen skal prøve å grise til misunnelsen og gjøre det til noe negativt.

 

-----

Jeg lurer på om det er penge/statusjagerne som prøver å gjøre misunnelse til en greie. At misunnelse er noe man håper andre føler ovenfor det man har selv. Og videre prøver å ilegge andre den egenskapen ved å stadig hevde at de er misunnelige fordi de ikke har (tatt seg) råd til noe like dyrt selv.

------

 

Så kan vi som er misunnelige gå fine turer langs kaiene og se på alle de fine båtene og drømme litt.

Misunnelse er en negativ ting, og hvis man går og drømmer, så er det greit, men hvis man hele tiden lurer på hva galt eieren har gjort for å ha råd, så fòrer man bare misunnelsen :wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ser ikke hva som er interressant ved å spekulere i om at de som har dyre båter har gjort ulovlige ting for å få råd til dem ?

Misunnelse er en negativ ting, og hvis man går og drømmer, så er det greit, men hvis man hele tiden lurer på hva galt eieren har gjort for å ha råd, så fòrer man bare misunnelsen :wink:

 

Jo men jeg har sålangt bare lest/hørt at flere hevder andre har "negativ misunnelse", men jaggu har jeg aldri noen gang hørt noen skrive/si at de har den følelsen selv. Er ikke det påfallende? At noe kun eksisterer som noe noen påstår at andre har?

 

Sånne greier/ideer eksisterer da antagelig kun hos den som sender budskapet.

----------

 

Om en kjent kjeltring leker påfugl og omgir seg med statussymboler så er det ikke misunnelse en kjenner på, da er en vel bare forbanna over at noen kan slippe unna med hva som helst.

----------

Og husk historien og kulturen. Husmannssjela sitter litt i oss alle fortsatt, vi er ikke amerikanere som dyrker det storståtte, vi trenger tid før vi klarer å omstille oss. For dette er nye greier tross alt.

Link to post
Share on other sites

 

Jo men jeg har sålangt bare lest/hørt at flere hevder andre har "negativ misunnelse", men jaggu har jeg aldri noen gang hørt noen skrive/si at de har den følelsen selv. Er ikke det påfallende? At noe kun eksisterer som noe noen påstår at andre har?

 

----------

 

----------

 

Vil tro at det ikke er noen som vil innrømme at de har negativ misunnelse. På en annen side har jeg vel aldri hørt at misunnelse er positivt.

Link to post
Share on other sites

Husmannssjela sitter litt i oss alle fortsatt,

Jepp, til tross for all velstanden har vi fortsatt ikke engang råd til mat på skolen, og vi kaller det "kultur" å pakke med tørre matpakker til ungen. Til sammenligning får ungene varm mat både i barnehagen og skolen i Russland, ingen matpakker hjemmefra, og alt er dekt over skatteseddelen.

Link to post
Share on other sites

Jepp, til tross for all velstanden har vi fortsatt ikke engang råd til mat på skolen, og vi kaller det "kultur" å pakke med tørre matpakker til ungen. Til sammenligning får ungene varm mat både i barnehagen og skolen i Russland, ingen matpakker hjemmefra, og alt er dekt over skatteseddelen.

Så du sammenligner det pill råtne og gjennomkorrupte Russland med Norge???

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå var vel egentlig trådstarter interessert i å vite hvordan man på en normal lønn kan drifte en båt på 40 fot. Svaret koker vel ned til at det kan være så ymse. Hulda driftes på 40 000 i året. Økonomien vår, pensjonister, tilsier at det fikser vi. Enkelte har muligens problemer med at økonomien vår er nokså transparent. Slik man kan hekte det ut av ligningen. Men altså, det lar seg gjøre. Selv med to glass rødvin om dagen. Fra Systembolaget, förstås.

 

Det trådstarter ikke fanger opp er at 40 fot også kan være en hurtiggående sak med minst to motorer og 1000 hk. Vi har en bekjent som har en slik sak. En tur til Danmark og Tyskland blåste diesel for 60 000. Så kommer alt det andre. Det hadde ikke vi kunnet fikse på vår inntekt.

 

Så derfor er vel overskriften i seg selv nokså tøyelig. Misunnelsen får møringene ta seg av. På Østlandet vet vi ikke hva det er, her er vi bare glade når noen får til noe som vi andre ikke greier. Så kan vi hetse litt rundt det.

Link to post
Share on other sites

Ja, i Russland har alle det bra.

Nei, generelt sett er levestandarden langt lavere - men de har i det minste råd til å fore ungene.

 

Det jeg vil frem til er at vi er en gjeng med fattige bønder og fiskere som plutselig er blitt nyrike. Tradisjonen med å sende matpakker til skole og barnehage er noe som henger igjen.

Så du sammenligner det pill råtne og gjennomkorrupte Russland med Norge???

Du tror kanskje at korrupsjon ikke er et problem i Norge også?

Link to post
Share on other sites

Nei, generelt sett er levestandarden langt lavere - men de har i det minste råd til å fore ungene.

 

Det jeg vil frem til er at vi er en gjeng med fattige bønder og fiskere som plutselig er blitt nyrike. Tradisjonen med å sende matpakker til skole og barnehage er noe som henger igjen.

 

Du tror kanskje at korrupsjon ikke er et problem i Norge også?

Korrupsjon er ikke et stort problem i Norge, men i Russland er det et kjempeproblem. Spør noen som har forsøkt å drive med næringsvirksomhet der.

Jeg klarer ikke å se en ting som er bedre i Russland enn i Norge for mannen i gata. (bortsett fra mat på skole/barnehage da)

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner og har truffet en del folk som har stor båt, og det er bemerkelsesverdig hvor mange av de som er bedrifts eiere. Går bedriften bra har de vel mulighet til å tjene en del mer enn en vanlig arbeidstaker. Ergo har de råd til å drifte en større og dyrere båt. Snakker her type princess v42, v55 etc.

Mine erfaringer tilsier at jo større og dyrere båt man har, jo mer inntekt har man å bruke på dette(finnes selvfølgelig masse unntak her). Har ikke mistanke om at noen av disse driver med noe snusk, de har ganske enkelt gjort det bra her i livet, og nyter fruktene av det. Det jeg absolutt ikke misunner disse er slitet og arbeidstimene de har lagt ned for å få bedriftene til å gå så bra som de gjør, og unner de egentlig all mulig suksess.

Men poenget er vel stort sett at en over gjenomsnittlig(hva nå en det er) stor og dyr båt, fordrer over gjenomsnittlig(hva nå det er) inntekt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner og har truffet en del folk som har stor båt, og det er bemerkelsesverdig hvor mange av de som er bedrifts eiere. Går bedriften bra har de vel mulighet til å tjene en del mer enn en vanlig arbeidstaker. Ergo har de råd til å drifte en større og dyrere båt. Snakker her type princess v42, v55 etc.

Mine erfaringer tilsier at jo større og dyrere båt man har, jo mer inntekt har man å bruke på dette(finnes selvfølgelig masse unntak her). Har ikke mistanke om at noen av disse driver med noe snusk, de har ganske enkelt gjort det bra her i livet, og nyter fruktene av det. Det jeg absolutt ikke misunner disse er slitet og arbeidstimene de har lagt ned for å få bedriftene til å gå så bra som de gjør, og unner de egentlig all mulig suksess.

Men poenget er vel stort sett at en over gjenomsnittlig(hva nå en det er) stor og dyr båt, fordrer over gjenomsnittlig(hva nå det er) inntekt.

Spot on :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Aldri forstått hvorfor dette misunnelsesbegrepet stadig dukker opp i tråder som dette. Har aldri i mitt liv vært misunnelig på noen pga et eller annet de eier som f.eks båt, bli, hus osv.

Skulle jeg vært misunnelig på noen måtte det vært fordi de var veldig flinke til noe jeg ikke selv var så flink til, men gjerne skulle vært - dvs misunnelsen går på ferdigheter og ikke penger. Kobler aldri misunnelse til penger.

 

Når det gjelder båt så har jeg et veldig avslappet forhold til hva det koster. Skulle jeg ligget våken om natta å regnet på båtkostnader ville jeg ikke hatt båt.

Har heller ikke noe forhold til båtmarkedet/veridtap da jeg regner båten for nedskrevet.

 

Hvis det dukker opp en rørlegger med båt til 10 mill. så lurer jeg selvsagt litt på hvordan han har råd til det, men går ikke rundt å tenker på denslags til daglig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vil tro at det ikke er noen som vil innrømme at de har negativ misunnelse. På en annen side har jeg vel aldri hørt at misunnelse er positivt.

 

Kan ikke være noe galt i å få lyst på noe som man ser noen andre har. Så ja, jeg misunner gjerne. Feks når jeg går forbi noen som nyte en utepils i sola og jeg selv ikke har muligheten. Men jeg unner de jo pilsen av hele mitt hjerte, selv om jeg misunner de noe grådig.

 

Du har vel kjent på det, eller noe tilsvarende? Jeg opplever det positivt.

Link to post
Share on other sites

Korrupsjon er ikke et stort problem i Norge, men i Russland er det et kjempeproblem.

Jo, korrupsjon er et kjempeproblem i Russland. Det finnes nok ærlige, hardt arbeidende relativt rike russere også - men jeg mistenker at de fleste som har råd til påkostede båter er avhengige av korrupsjon på den ene eller andre måten.

 

Prioriteringer er også en ting der som her, og bil er et statussymbol. Det er forunderlig mange som kjører rundt i riktig så staselige biler, men bor i en trang gammel leilighet. Mitt første møte med Russland var i 1998, det var det året det var børskrasj der. Folk hadde hatt råd til å kjøpe seg dyre, vestlige biler - men nå hadde de ikke råd til vedlikehold, og jeg så mange små ladaer taue rundt på dyre, store vestlige biler. (Metroen kostet syv rubler, shawermaen kostet 12 rubler, i dag tror jeg prisen ligger på 30 for metroen, og 100 for shawermaen. Forholdet mellom rubler og dollar har ikke forandret seg så veldig på disse årene. But I digress).

 

Jeg kan ikke si at jeg misunner nyrike russere. Folk kan også være relativt ufortjent rike vha flaks - og ja, vi nordmenn er veldig heldige ... men at folk blir rike pga uærlighet og korrupsjon, det irriterer meg veldig ... og enda mer irritert blir jeg av rike folk som overhodet ikke tar hensyn til allmennheten. Jeg badet i en badedam med familien for noen år siden, og plutselig kommer den en gjeng med ungdommer kjørende i svære pickup'er helt ned til i vannkanten, lastet ut splitter nye vannscootere, for så å frese frem og tilbake uten å bry seg nevneverdig om at folk faktisk bader og svømmer i samme vann. Jeg greide ikke å ha det hyggelig lengre.

 

Jeg klarer ikke å se en ting som er bedre i Russland enn i Norge for mannen i gata. (bortsett fra mat på skole/barnehage da)

Mange småting ... slik som søndagsåpne butikker? :-) I 1998 var det fortsatt lett å finne parkeringsplass, veldig lett å få pirattaxi, og det var nattåpne kiosker og småbutikker overalt. Som et resultat av at alkoholpolitikken blir stadig mer restriktiv forsvinner dessverre mange av kioskene og småbutikkene, men fortsatt er det stort sett trivielt å få kjøpt melk og brød døgnet rundt.

 

La meg ellers nevne helsevesenet - det er mye både og, men de er effektive og de har nok kapasitet. En av våre sønner hadde et problem som måtte løses med operasjon for noen år siden. Det var fruen som tok runden med fastlege, så jeg aner ikke noe om nårtid prossessen ble startet - jeg tipper det var i november. I januar var jeg på Universitetssykehuset i Nord-Norge, hadde time kl 12. Kl 18 var det endelig en lege som hadde tid til å snakke med oss og få ham skrevet inn i køsystemet. Vinteren ble til vår, og poden var på sommerferie hos sine besteforeldre i Russland. De tok en tur til lege (ventetiden aner jeg ikke, men tipper de ventet i rundt et kvarter, uten forhåndsavtalt time), og fikk to valg - operasjon samme dag mot å betale et lite beløp eller operasjon en uke senere uten å betale noe som helst. De valgte det siste. Sommeren gikk over, og det ble høst. Da fikk vi telefon fra universitetssykehuset i Nord-Norge, de kommenterte at vi hadde flyttet til Oslo, minne oss om rettighetene til fritt sykehusvalg og lurte på vi ønsket å få saken overført til Oslo...

 

Nivået på bl.a. matematikkundervisningen i skolen ligger ellers en god del hakk høyere der borte enn her hjemme.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...