Jump to content

Hvordan kan vanlige lønnsmottagere drifte båt på 40fot?


kointa

Recommended Posts

Nå har jeg litt generell kunnskap om båtbransjen. Det er en del som sliter finansielt. En del satser på å dekke inn kostnader ved å leie ut, ofte går dette ikke som forventet. En del, som har stor(e) motorer, fusker med vedlikeholdet. Ikke det at de tar service selv, de kutter hele servicen. Til slutt blir båten solgt med ofte et gedigent tap. Slike forhold er vel ikke noe man ønsker å avertere, hverken på baatplassen eller andre steder.

 

For mitt vedkommende er bruksmønsteret at vi gjerne går inn til havner, fordi vi ønsker å se oss om, spise og kose oss. La oss si at denne ekstravagansen koster 5 000 årlig. Vi brenner opp 500 liter diesel på ett år, si 6 000. Som båtbygger, ingeniør, mekaniker og pensjonist- så innehar jeg nok kompetanse til å ta servicen selv, 500 pr. år. Den suverent største kostnaden er bryggeplassen som vi ligger ved 12 mnd. pr år, i fjor med strøm hele tiden, SEK 18 000. Forsikring, kasko etc..., SEK 9 800. Da kommer vi opp i NOK 29 000. Så gikk vi gjennom forsikringene, og fant at if... hadde tatt en ekstrem overpris med dårlige betingelser. I løpet av en dag sparte vi netto NOK 20 000. Så i forhold til hva vi betalte før, så kan vi med litt runde kanter si at vi har 9 000 i utgifter. Jeg vet at Mouche mener at dette er tull, så han behøver ikke å kommentere. Titter jeg inn i fremtiden, så vil jeg kunne si at bryggeplassen er tilnærmet konstant på SEK 19 000. Vi har bedre tid, og dieselforbruket vil være konstant, selv om bruken øker. Vi har oppdaget charmen ved å kunne gli avgårde i 3 knop for seil og observere dyre- og annet liv, stille.. Hvert annet år må vi på land for stoffing. NOK 5 000 pr. år. Så da kan vi vel si at vår 42-foter koster rundt 40 000 pr år. Ja, og Hulda er ikke oppe i 'innkjøpspris' NOK 1,5 mill. enda. Og avskrivingen driter jeg for så vidt i. Hulda er uansett min siste båt. Mouche behøver ikke å kommentere dette heller. Jeg får ikke med meg verken båten eller pengene over i neste liv. Såpass realist er jeg. Med en pensjon på 650 000 så fikser vi de årlige kostnadene. Vi kommer vel også til å selge et par faste eiendommer. Slik fikser vi kostnadene ved å ha båt.

 

Men, jeg skjønner at noen lurer på hvordan andre får det til og stiller spørsmålet på forumet. Så får det være opp til den enkelte om man gidder å kommentere. Svaret et at en del ikke får det til. At jeg i dag kan kjøpe en bedre båt enn Hulda til en sum mindre enn det Hulda har kostet i rene materialer, bekrefter utsagnet. Jeg kan uansett ikke tenke meg å selge Hulda for å skaffe meg 'noe bedre'. Rett og slett fordi Hulda er en båt som dekker behovet, jeg kjenner hver eneste sveisesøm, det finnes ikke det været på planeten som kan senke Hulda. CE-klasse eller ikke. Vi føler oss trygge inne i jernkassa.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva re det du stikker frem dine såre tær etter? det var ikkje myntet på deg, las ikkje engang ditt eviglange innlegg for å 'rettferdiggjøre' din båt. Det er 3 sider her på få timer så det er tydelig at folket ikkje tåler se meningmann ha noe fint

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utbetalt pensjon på 25000 flott for de som får det men lurer på er dette normalt og er de dette pensjonister skal ha honørrabbat for. Selv er jeg industriarbeider og går attpåtil skift og klarer vel neppe og komme opp i 25000 utbetalt .vel heretter blir det slutt fra min side og synes synd på pensjonister som påstår di har dårlig råd og heretter vil jeg og påstå att de er de som er i Arbeid som bør få honørrabbat og pensjonister bør betale fullt.

Link to post
Share on other sites

Utbetalt pensjon på 25000 flott for de som får det men lurer på er dette normalt og er de dette pensjonister skal ha honørrabbat for. Selv er jeg industriarbeider og går attpåtil skift og klarer vel neppe og komme opp i 25000 utbetalt .vel heretter blir det slutt fra min side og synes synd på pensjonister som påstår di har dårlig råd og heretter vil jeg og påstå att de er de som er i Arbeid som bør få honørrabbat og pensjonister bør betale fullt.

Tror du dette er regelen? Misunnelsen når igjen nye høyder :nonod: De som har jobbet et langt liv bør vel få til salt i maten?

Link to post
Share on other sites

Nå må dere roe ned da barna! Jeg har ikke belyst hva jeg har utbetalt fra NAV, men tar for så vidt humoren til andre som kommenterer det de ikke evner å lese. Sannsynligvis var jeg industriarbeider på skift før noen av dere var kommet så langt som å være et glimt i deres fars øye. Men bare kjør på, dette kan bli gøy. Gubban for noen korttenkte tullinger!

Link to post
Share on other sites

Unntaket som bekrefter regelen kanskje?

Kom ingen vei der heller Mouche? Fortærende.

Bsszzzsssssssss!

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Registrerer at slike tråder som dette skaper evig krangel. Mye jeg ikke skjønner vanlig lønnsmottaker har råd til i dag:

 

- Hus leielighet til 4 mill eller mer

- Biler til 500.000,-

- Hytter til 3 mill + i fjellheim og/eller sjøen

- Dra til syden 3-4 ganger i året

- etc etc.

 

Jeg tjener mer enn vanlig lønnsmottaker, og har ikke tatt meg råd til noe av det over unntatt min båt til ca. en mill.

 

Jeg er

- Gjeldsfri

- Har to biler, men samlet verdi er vel slik 100.000,-

- Reiser til syden maks en gang pr. år, i snitt er det vel hvert annet år.

- Har aldri kjøpt hytte

- Har bra hus, men ikke i de mest sentrale/eksklusive strøk

- Mekker mine biler/båter selv (går mye timer på det)

- Reparerer det meste i hjemmet selv

 

Enda løper pengene og det er ikke så mye igjen hver måned. Så jeg med min inntekt (relativt god) og min beskjedne levestil (unntatt båten da tydeligvis), og min store egeninnsats synes fortsatt pengene blir borte og mye jeg ikke vil ta meg rås til (se listen over).

Til dere som angriper båt, det kan like gjerne være hus/hytte bil, levestil etc. Sannheten er vel at mange lever over evne eller har arvet en masse av tingene/pengene. Uansett må det være dems valg, selv om vi andre ikke kan forstå oss på det. Vi kan alltid lure, ikke være enige i valgene etc, men vi bør respektere hverandre uansett, da vi alle gjør forskjellige valg.

 

Personlig tror jeg utgifter til båter i denne prisklassen fort blir 50.000,- eller mer pr. år tar man med havneavgift, diesel, vedlikehold etc. I tillegg kommer avskrivninger/tapt renteinntekter etc.

Men igjen, man må ikke glemme å leve og nyte livet litt heller. Gir en båt glede, la folk få lov til å nyte den da, samme som hytte og bil gir andre glede.

 

Men at det "koster" å være kar, det er det ikke tvil om uansett valg :pray:

Link to post
Share on other sites

 

Synes det er litt usmakelig at det skal graves og spekuleres i andres økonomi her på et åpent forum.. Hva folk velger å bruke sine penger de har eller låner er da vel ingen andres sak!!

 

:thumbsdown:

 

Ingen skal være nødt til å "forsvare" sin pengeforbruk ovenfor noen andre enn sine rederinner![/quote

 

Nokså enig. For meg og mange andre er båtlivet en del av vår livsstil. At en bruker penger på det en er interressert i så lenge det ikke er til ulempe for andre , bør være en privatsak.

Link to post
Share on other sites

Svaret er ganske enkelt: NEI, du har ikke råd til å drifte en nyere båt til en pris på mellom 3 og 4 mill. med en "vanlig" lønn og NEI, du kan heller ikke lånefinansiere en slik båt gjennom et ordinært båtlån, hverken med 5 eller 10 års nedbetalingstid om du skal ha noe til overs for å leve for. Med 30 tkr/mnd i avdrag betaler du tross alt kun ned 1,8 mill. på 5 år uten å ha tatt hensyn til rentekostnadene på 5-6%.

 

Enten må du ha betalt båten kontant eller sitte på andre eiendeler som nedbetalt hus etc. for å låne disse opp slik at avdragene kommer på et levelig nivå. Uansett ville jeg følt meg svært ukomfortabelt med 5-600 tkr. i lønn/år, bare med tanke på driftskostnadene alene uten å ta hensyn til kapitalkostnadene. Man skal leve og gjøre andre ting også. Båten er tross alt primært bare en sommergjenstand.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes ikke det er usmakelig å informere om hva som utbetales i pensjon, det er en offentlig greie. Heller ikke hvordan man velger på generell basis å arrangere sitt levesett. Hulda har forholdsvis lav utbetaling fra NAV. En kompis av Hulda har brutto ca. 450 000/år, og så skal det skattes av det. Han tjente maks i den perioden opptjeningen var best. Hulda har vært klar over dette, og fikset økonomien på annet sett. Det går mange veier til Rom. Og så får man slutte å rakke ned på disse som jobbet skift, tok opp lån, tok utdanning og til slutt fikk uttelling. Meldingen er: Gjør det selv, og erfar selv hvor lett det går. Det er kun fåtallet som arver eller på annen måte kan sove seg til suksess.

 

Og en annen ting. I vinter ligger Hulda på land for en del jobber som skal utføres. Hadde det ikke vært slik, så ville Hulda etter all sannsynlighet vært på tur nå. Ikke i Karibien eller Middelhavet, men et eller annet sted i Danmark/Sverige/Tyskland eller-noe-slikt. Her er det ikke snakk om to måneder og så i opplag. Her er det isen som begrenser. Og den skal være mer enn 5 cm før Hulda pakker sammen.

 

Hulda hadde ikke hatt penger til å drifte en båt til 5 mill. med to motorer a 500 hk. Men 1,5 mill. og 140 hk går greit :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nå var det faktisk ikke mine intensjoner å grave i hvor pengene kommer fra, og heller ikke misunnelse da jeg denne sesongen, neste sesong, og sesongen etter der har mer enn nok med min lille sjarmerende trebåt. Hadde jeg plutselig fått tilgang på masse penger hadde jeg likevel endt opp med en eldre trebåt med sjel, har faktisk aldri drømt om en 40-50 foter , type Princess eller lignende., vi er heldigvis forskjellige, noen vil ha fart og høy standard, mens jeg er av de som før båtlivet tilbringte 40-50 døgn i telt hvert år og simpelthen elsker det enkle liv.

Link to post
Share on other sites

Nå, nå, kointa, merk at du har startet en tråd med stort engasjement. Og det er det ikke alle som får til. Poenget med det man driver med er ikke at det på liv og død må koste penger. Poenget er at man skal trives med det man gjør. Og så er det en prioritering om man får det til å gå ihopes. Vi hadde en lekk, gammel trebåt. Og hadde ikke Admiralen satt ned foten, så hadde vi vel fremdeles hatt denne båten. Men jeg må si en ting, jeg har blitt så gammel at jeg finner det vidunderlig å våkne tørr om morran, fordi om det plasker ned på utsiden.

 

Og så må du ikke være lei deg for at du har skapt engasjement, se det heller som et pluss! Skulle ønske det var meg som hadde hatt fantasien...., men slik er det ikke.

Link to post
Share on other sites

nå var det faktisk ikke mine intensjoner å grave i hvor pengene kommer fra, og heller ikke misunnelse da jeg denne sesongen, neste sesong, og sesongen etter der har mer enn nok med min lille sjarmerende trebåt. Hadde jeg plutselig fått tilgang på masse penger hadde jeg likevel endt opp med en eldre trebåt med sjel, har faktisk aldri drømt om en 40-50 foter , type Princess eller lignende., vi er heldigvis forskjellige, noen vil ha fart og høy standard, mens jeg er av de som før båtlivet tilbringte 40-50 døgn i telt hvert år og simpelthen elsker det enkle liv.

 

Ingen som klandrer deg, du stilte ett fair nok spørsmål. Men siden det har vært drøssevis med slik tråder her før, skaper dette som Hulda sier engasjement. Kos deg i din trebåt og prioriter og bruk pengene til noe annet. Unn også de som vil ha stor båt det, de dropper sydenturer, fine biler, hytter etc.

 

Du bringer frem ett flott poeng, lykken går ikke nødvendigvis gjennom lommeboken. Ære være de som vil leve enkelt men har råd til mye mer. Olav Thon kan jo gått være ett eksempel for mye penger og enkelt levesett, selv om det er masse andre positive og negative sider ved han. Men man bør jo respektere hans valg uansett, selv om de kan være vanskelig å forstå. Vi mennesker har så mye forskjellige motiver som driver oss, tror det er en av grunnene til at disse temaene engasjerer så mange

Link to post
Share on other sites

Jeg kan til en viss grad forstå at noen undrer seg over hvor folk får pengene fra, men det er mye folk med masse penger der ute, og for dem så er 1 million det samme som 100 000 for oss vanlig dødelige. Det jeg ikke liker, er antydninger om at folk er nødt til å ha tatt noen short cuts, eller drevet med noe som ikke tåler dagens lys, bare fordi de har noe som for andre er uoppnåelig.

Link to post
Share on other sites

Det er klart at når all sunn fornuft blir besvart med irrasjonelle følelser og utsagn som "bullshit og teori" så kan jo enhver (dårlig) investering eller bruk av penger fremstå som den reneste genistrek, hvilket er helt greit så lenge det bare er en selv man lurer. Mitt spørsmål består forøvrig med hensyn til om båten kan oppnå en salgspris i dag på 1,9 millioner!

Og hvem definerer hva som er innenfor "all sunn fornuft"? Du...?

Link to post
Share on other sites

Som flere nevner så må det vel være mulig, alt avhenger av prioriteringer vil jeg tru.

Det ser jeg på oss selv opp imot vennepar, vi prioriterer båt fremfor fylla hver eneste helg og spise mat ute hver helg og gjerne 1-2 ganger i uken.

flere av disse parene bruker faktisk så mye som 4000kr på mat ute og drikke ute hver eneste uke, det utgjør fort 16.000 kr pr mnd.

Da eier dem gjerne ett hus eller leilighet og en liten bil.

Dette er seriøse summer, selv har kona og jeg kanskje på drikke og mat ute i snitt 500kr i MND.

 

Der har du plutselig råd til og drifte en veldig dyr båt.

Andre prioriterer stort hus, ferier, dyre biler og uteliv.

 

Jeg anser vår husholdning til og være rett over gjennomsnittet,

Vi har 2 relativt billige biler, 2 småbarn i barnehage,

Boliglån

Lever veldig greit, reiser utenlands ett par ganger i året og har båten.

 

Men en nyere båt til 4 mill med tilsvarende lån hadde vi aldri klart i tillegg til godene vi unner oss idag....

Men legger man alt i båt og ikke noe i ferier, biler og billig boende så er det vel mulig det

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

jaja misunnelsen står i alle fall fortsatt sterkt og høyt i kurs her i landet. :puke:

Hvem er misunnelig? Ettersom jeg har en billig båt bør jeg kanskje føle meg truffet?

 

Jeg er misunnelig - på de som er smarte nok til å unngå slike diskusjoner som denne ;) Jeg er overhodet ikke misunnelig på de som har dyrere båt enn meg. Jeg har selv vurdert å oppgradere til 40 fots katamaran, men foreløbig sitter jeg på gjerdet. Jeg er glad i båten min, jeg ser klare fordeler i å ha liten båt, og jeg synes det er kjekt å kunne ta seg råd til å ligge i gjestehavn uten å irritere seg veldig over kostnadene.

 

Trådstarter stiller spørsmålstegn ved hvordan en "allminnelig" lønnsmottager kan ha råd til en båt på fire millioner. Det er kanskje et tabuspørsmål, men jeg synes allikevel det er et tema verd diskusjon. Mange momenter har vært trukket frem - og ja, forhold som høy lønn, flaks, langvarig sparing eller beinharde prioriteringer kan gjøre en båt til fire millioner innenfor rekkevidde for en allminnelig lønnsmottager. En person som har spart i flere dekader etter en stor båt fortjener en stor båt! Jeg har kommet i skade for å bruke ordene "flaks" og "urettferdig", men det var ikke ment slik!

 

I mange tilfeller kan det være at det som ser dyrt ut ikke var så dyrt allikevel. En anekdote - jeg kjørte en '87 Peugeot 309 over grensa fra Ukraina til Russland rundt år 2002. Bilen hadde ikke vært så mye brukt, så den var jo fortsatt relativt fin i lakken, bortsett fra en skramme jeg hadde fått på parkeringen hjemme - også var det en Peugeut, det var ikke så vanlig der borte på den tiden - så tolleren pekte på ripen i lakken og mente det var en skam at jeg hadde skadet lakken på en så ny bil! :-)

 

I dette tilfellet kostet altså båten to millioner i stedet for fire. Vi nordmenn er ekstremt heldige - jeg tror at tilnærmet enhver oppadgående nordmann som virkelig ønsker seg en båt til to millioner, og er villig både til å gjøre harde prioriteringer og spare i flere år har mulighet til å skaffe seg en båt til to millioner.

 

De som føler de tjener for dårlig og er misunnelig på naboen, de burde sannelig prøve å bo noen år i utlandet. Det sies at sålenge man har nok penger til primærbehovene (mat, bolig) så er lykkefølelsen man får av materiell velstand veldig avhengig av hva naboen har; en gjennomsnittelig person i Albania som føler han har bedre råd enn naboene vil (i snitt) være lykkeligere enn en nordmann som har mindre å rutte med enn naboen. Jeg bor på Grorud og føler meg faktisk relativt rik - hadde jeg bodd på Holmenkollen hadde jeg kanskje hatt grunn til å være misunnelig ;-)

 

Jeg nevnte også kriminalitet. Det er tabu å si det - men ja, det finnes faktisk folk som lever synlig over evne på lav lønning, og uten arv, lottogevinst e.l., og som rett og slett har en illegal inntektskilde på siden. Jeg har jo reist mye i Russland og Kina, der er det slettes ikke utenkelig at folk er korrupte dersom de har mye penger. Det har ingenting med misunnelse å gjøre - men korrupsjon er noe som irriterer meg veldig - og det er veldig naivt å tro at korrupsjon ikke er et problem i Norge!

 

Så er det den siste muligheten - at man rett og slett lever over evne. Jeg er veldig enig i REM i at dersom man først skal ha seg båt i øvre grense av hva man har råd til, så bør man velge en båt som allerede har passert størstedelen av det aldermessige verdifallet (verdifall pga markedssituasjonen er det jo vanskeligere å forutse). Slik blir det hvis jeg kjøper meg katamaran også - da skal det være en båt med minimalt forventet verditap. Jeg mener faktisk meget sterkt at dersom man kjøper en splitter ny båt som man egentlig ikke har råd til, så er man ganske så korttenkt. Jeg vet av flere tilfeller av folk som har levd over evne og plutselig falt ned til et gjeldsslavenivå hvor det blir opp til NAV å bestemme bostandarden. Slikt er ikke pent. Det er aldri lett å gå ned i levestandard.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utbetalt pensjon på 25000 flott for de som får det men lurer på er dette normalt

 

Det var vel jeg som kom med det tallet som egentlig skulle vært 23000. Da jeg pensjonerte meg for 8 år hadde jeg en bruttoinntekt på ca.300.000 Men jeg må vel legge til at i mange av mine aktive år i arbeidslivet jobbet jeg i staten slik at jeg betalte inn til Statens Pensjonskasse.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Synes det er litt usmakelig at det skal graves og spekuleres i andres økonomi her på et åpent forum.. Hva folk velger å bruke sine penger de har eller låner er da vel ingen andres sak!! :thumbsdown:

 

 

Nå er det vel ingen som har etterspurt hva medlem x her på forumet tjener og dermed er det ingen som er pålagt å utlevere sine regnskaper slikt sett..

 

Tråden ble startet på generelt grunnlag, uten at noen navngitte medlemmer var involvert, noe som er helt legitimt slik jeg ser det.. Det må da være lov til å diskutere dette på generelt grunnlag uten at noen kritiserer debatten.. Det at noen frivillig legger ut informasjon om egen inntekt og utgifter er jo noe de selv har valgt å gjøre, og det at andre bruker den informasjonen senere er jo noe som var vurdert da informasjonen ble lagt ut av disse..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

her på Sunnmøre har de en sær uvane.

Det tar ikke lang tid ut i bryggepraten, så får du spørsmålet " ka båten din kåsta?" eller "ka betalte du for den?" Og sier du " det er vel ikke så nøye" eller " det er en privatsak" så blir de snurt og spør "ka? vil du ikkje si det?" Og dette er det totalt fremmede folk som spør om...

Også folk som ellers ikke har erfaring med båt stiller dette spørsmålet. Dernest får du spørsmålet om hva man jobber med...

En forbanna uting. Første gang jeg opplevde det ble jeg igrunn ganske perpleks. " hva er det du spør om?!!" tenkte jeg...

Nå er jeg fast bestemt på å alltid svare," det er en privatsak", eller noe i den dur, og så får de bare lure. Kun de som har adekvate grunner for å vite det, får høre det.

Jeg vet i hvert fall med meg selv at jeg aldri har spurt noen ansikt til ansikt om hva båten, bilen eller huset deres kosta og det bryr meg igrunn fint lite. Om jeg lurer på hva nabobåten ligger på i markedspris, så søker jeg det opp på finn.no. Men da er det like gjerne for å se hvordan et "slik type båt" ser ut, hva som er normal motorisering, utstyr etc etc.

 

Spør du en Same hvor mange reinsdyr han har, så får du spørsmålet tilbake " forteller du meg hvor mange penger du har i banken, dersom jeg spør om det?" Videre kan du ikke forvente at han gidder å snakke noe mere med deg.

 

 

-jeg blir aldri klok på sunnmøringers forhold til "pænga". men så er jeg tilflytter også da....

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...