Jump to content

Hvordan kan vanlige lønnsmottagere drifte båt på 40fot?


kointa

Recommended Posts

Forøvrig nå når arveavgiften blir redusert/fjernet så vil vel flere vanlige lønnsmottakere ha mulighet for å holde båt av en viss størrelse.

 

Dream on !

Av hensyn til budsjettbalansen, maa jo pengene staten gaar glipp av i arveavgift hentes inn paa annet vis. Og hvor tror du de pengene blir hentet, om ikke hos vanlige loennstakere.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen

Jeg tror du undervurderer de som går til innkjøp av dyr båt. Det er nok et bittelite mindretall som ender opp slik som du skriver.

Jeg tror ikke flertallet sliter med å holde forholdet gjeld kontra verdi på båten under kontroll heller, slik at når de en dag skal selge får mindrte igjen enn de har nedbetalt på et evt. lån.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du undervurderer de som går til innkjøp av dyr båt. Det er nok et bittelite mindretall som ender opp slik som du skriver.

Jeg tror ikke flertallet sliter med å holde forholdet gjeld kontra verdi på båten under kontroll heller, slik at når de en dag skal selge får mindrte igjen enn de har nedbetalt på et evt. lån.

Meget mulig, men orginalpåstanden min var at en familie med medianinntekt som prioriterer hardt kan ha råd til båt til to millioner, men ikke fire. De som kjøper båt til fire millioner og som vet at de har råd til det, ligger litt utenfor det man kan kalle "allminnelige lønnsmottagere".

Link to post
Share on other sites

Du må ikke glemme at selv "vanlige lønnsmottakere" kan ha gjort disposisjoner og kanskje hatt litt flaks, som gjør at man har mulighet til å kjøpe ting som andre bare kan drømme om :wink:

:crazy::thumbsup:

 

 

Dream on !

Av hensyn til budsjettbalansen, maa jo pengene staten gaar glipp av i arveavgift hentes inn paa annet vis. Og hvor tror du de pengene blir hentet, om ikke hos vanlige loennstakere.

Da får vi jo fordelt (arve) avgiften på flere slik at jeg kan få kjøpt meg større båt :yesnod: Passer meg utmerket

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

 

Dream on !

Av hensyn til budsjettbalansen, maa jo pengene staten gaar glipp av i arveavgift hentes inn paa annet vis. Og hvor tror du de pengene blir hentet, om ikke hos vanlige loennstakere.

 

Det er noe som heter byråkrati og sløsing med penger til ymse formål og verdensdeler. Ulikt de rødgrønne har de blå her tenkt å spare inn en del kroner.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ny(ere) motordrevet båt i 40-fots klassen til 4 mill. koster fort 150-200 tkr. i året i drifting, så kan jo enhver regne selv på hva en har råd til. Kapitalkostnader holdt helt utenfor, slikt må man ikke tenke på i det hele tatt. Erfaringsmessig blir man jo også fort hektet på oppgraderinger på utstyrssiden og da renner tilleggslappene ut.

 

Båthold er tuftet på interresse, de som ikke har dette men kun pengene blir kortvarige innom denne hobbyen uansett. Og de som er hekta ser ikke så nøye i kronene og ørene som går ut. Det er slik det er.

 

Men det er ikke billig å fornye campingbilen hvert tredje år heller. Alt dreier seg om prioriteringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ca 130-150.000kr årlig i utgifter på min båt det er en båt til 1,1-1,2 mill

 

Det som drar opp er avdrag.

 

Årlig utgifter til drift av båt utenom avdrag er ca 50.000kr

 

Da er avdrag og selvfølgelig verditap utelatt .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ca 130-150.000kr årlig i utgifter på min båt det er en båt til 1,1-1,2 mill

Det som drar opp er avdrag.

Årlig utgifter til drift av båt utenom avdrag er ca 50.000kr

Da er avdrag og selvfølgelig verditap utelatt .

om avdrag går til hus eller båt, spille ingen rolle. Totalsummen som betyr. Og det bunner ut i prioriteringer og planlegging

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

om avdrag går til hus eller båt, spille ingen rolle. Totalsummen som betyr. Og det bunner ut i prioriteringer og planlegging

 

 

(iPad)

Klar over det, så mitt budsjett er 130-150.000kr årlig i beregnet avdrag!

 

Men årlige driftskostnader med diesel,båtplass,opplag,forsikringer,service konservering de gangene jeg ikke har tid til det. Samt service og deler til det som trengs da havner jeg på ett sted rundt 50-60.000 årlig.

 

Da regner jeg med ca 20-25.000kr i diesel

Ca 45-75 nettet alt avhengig av jobbhelger for kona.

 

 

 

Og 3 ukers reise langesund, svenskekysten til Danmark over til kr.sand og hjem.

 

Jeg har lagt inn mesteparten av lånet på båten i huset, men ikke fullt belånt så jeg har litt i båten.

Redigert av srs (MaSa) (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

førstemann som fisen oppfatter, den er fisens rette datter

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du må ikke glemme at selv "vanlige lønnsmottakere" kan ha gjort disposisjoner og kanskje hatt litt flaks, som gjør at man har mulighet til å kjøpe ting som andre bare kan drømme om :wink:

Klart, jeg har vært inne på det før ... men allikevel.

 

Sett at man arver akkurat fire millioner, vil det ikke da være litt dumt å svi av hele arvebeløpet på en båt til fire millioner, og deretter bruke omtrent alt av disponibel inntekt på båthold? Vil det ikke være litt egoistisk å bruke opp hele arvesummen på seg selv, og ikke la noe være igjen til etterkommende slekt? Vil det ikke være litt dumt å ikke ha spart opp noe ekstra til pensjonisttilværelsen?

 

Det er klart, vi har ulikt verdisyn og ulike prioriteringer - men personlig er jeg ganske opptatt av at forbruket mitt ikke skal overstige inntektene - det er én av flere grunner til at jeg så langt har valgt meg en billig båt. Mulig jeg nå tråkker masse folk med dyre båter og stort båtforbruk og ellers trang økonomi veldig på tærne ... det må jeg bare beklage ;-)

Båthold er tuftet på interresse, de som ikke har dette men kun pengene blir kortvarige innom denne hobbyen uansett. Og de som er hekta ser ikke så nøye i kronene og ørene som går ut. Det er slik det er.

Når jeg er innom marinaen får jeg et inntrykk av at gjennomsnittsbåten omtrent ikke er i bruk i det hele tatt. Jeg tror det er mange med langt over middels inntekt som er båteier, men hverken å regne som "båtfolk" eller "folk i båt".

Link to post
Share on other sites

Klart, jeg har vært inne på det før ... men allikevel.

 

Sett at man arver akkurat fire millioner, vil det ikke da være litt dumt å svi av hele arvebeløpet på en båt til fire millioner, og deretter bruke omtrent alt av disponibel inntekt på båthold? Vil det ikke være litt egoistisk å bruke opp hele arvesummen på seg selv, og ikke la noe være igjen til etterkommende slekt? Vil det ikke være litt dumt å ikke ha spart opp noe ekstra til pensjonisttilværelsen?

 

Det er klart, vi har ulikt verdisyn og ulike prioriteringer - men personlig er jeg ganske opptatt av at forbruket mitt ikke skal overstige inntektene - det er én av flere grunner til at jeg så langt har valgt meg en billig båt. Mulig jeg nå tråkker masse folk med dyre båter og stort båtforbruk og ellers trang økonomi veldig på tærne ... det må jeg bare beklage ;-)

 

 

Merkelige økonomiske modeller du bruker, og det er rørende å se hvor engstelig du er for andre menneskers manglende oppsparing av midler til pensjonisttilværelsen :giggle:

Riktig god natt :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke så dumt å bruke opp alt på en gang. Ingen vet hva morgendagen bringer. Man kan ikke ta med seg noe dit man havner til slutt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Håplaust spørsmål eigentleg frå spørsmålstillaren, utan å kjenne til heile pengebruken.

 

Kva med dyrt hus

Dyr bil

Dyr hytte

Dyre reisvanar

Resturantbesøk

Dyrt leveset elles.

 

Har du dyre vanar her og blir det sjølvsagt vanskeleg, om ikkje håplaust.

 

Det er mykje å bruke pengar på utanom båt. Det eine er kanskje ikkje verre enn det andre?

 

Det handlar om prioritering her og.

 

Og så bør du vere nevenyttig, det hjelper utruleg på reknestykket. Skal du leige til alt mogeleg vert det i alle høve vanskeleg å få pengane til å strekke til.

 

Og det å stelle med båten er minst like kjekt som å bruke den for mange - meg inkludert. Det er langt meir givande enn t.d. å male på ei hytte.

 

Men elles bryr eg meg ikkje so mykje, om han ikkje har stole pengane eller båten då.

Link to post
Share on other sites

Håplaust spørsmål eigentleg frå spørsmålstillaren, utan å kjenne til heile pengebruken.

 

Kva med dyrt hus

Dyr bil

Dyr hytte

Dyre reisvanar

Resturantbesøk

Dyrt leveset elles.

 

Har du dyre vanar her og blir det sjølvsagt vanskeleg, om ikkje håplaust.

 

Det er mykje å bruke pengar på utanom båt. Det eine er kanskje ikkje verre enn det andre?

 

Det handlar om prioritering her og.

 

Og så bør du vere nevenyttig, det hjelper utruleg på reknestykket. Skal du leige til alt mogeleg vert det i alle høve vanskeleg å få pengane til å strekke til.

 

Og det å stelle med båten er minst like kjekt som å bruke den for mange - meg inkludert. Det er langt meir givande enn t.d. å male på ei hytte.

 

Men elles bryr eg meg ikkje so mykje, om han ikkje har stole pengane eller båten då.

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Håplaust spørsmål eigentleg frå spørsmålstillaren, utan å kjenne til heile pengebruken.

 

Kva med dyrt hus

Dyr bil

Dyr hytte

Dyre reisvanar

Resturantbesøk

Dyrt leveset elles.

 

Har du dyre vanar her og blir det sjølvsagt vanskeleg, om ikkje håplaust.

 

Det er mykje å bruke pengar på utanom båt. Det eine er kanskje ikkje verre enn det andre?

 

Det handlar om prioritering her og.

 

Og så bør du vere nevenyttig, det hjelper utruleg på reknestykket. Skal du leige til alt mogeleg vert det i alle høve vanskeleg å få pengane til å strekke til.

 

Og det å stelle med båten er minst like kjekt som å bruke den for mange - meg inkludert. Det er langt meir givande enn t.d. å male på ei hytte.

 

Men elles bryr eg meg ikkje so mykje, om han ikkje har stole pengane eller båten då.

 

:thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Med rimelig grad av sannsynlighet vil en båt tape seg med (minst og meget forsiktig anslått) f.eks 5% per år, hvert år, mens et hus eller hytte vil øke i verdi med 5% per år, hvert år. Å holde en hytte kan vi sette til f.eks 50.000 i året mens en båt vil koste f.eks 100.000 i året å drifte. Hvis man bruker dette eksempelet og starter med et beløp på f.eks to millioner så vil du om 20 år skjønne hvorfor et hus eller hytte var et økonomisk sett langt fornuftigere valg, og vil gi et helt annen grunnlag for en hyggelig tilværelse som pensjonist!

 

Båten vil være verdt 750.000 (eller kanskje ingenting i det hele tatt?) mens hytta vil være verdt 5.300.000, en forskjell på 4.550.000 pluss en forskjell totalt på 20 x 50.000 i forskjell driftsutgifter som blir nok en million og totalt 5.550.000.

 

Joda, en noe forenklet modell, men den gir et bilde av hva forskjellen kan utgjøre selv om sikkert mange her vil hevde at dette er bare tull uten at det vil komme noe mer konkret enn akkurat det og trolig fordi man ikke liker hva jeg har skrevet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...