Jump to content

Hvordan kan vanlige lønnsmottagere drifte båt på 40fot?


kointa

Recommended Posts

......................

Når det gjelder båt så har jeg et veldig avslappet forhold til hva det koster. Skulle jeg ligget våken om natta å regnet på båtkostnader ville jeg ikke hatt båt.

Har heller ikke noe forhold til båtmarkedet/veridtap da jeg regner båten for nedskrevet.

:wink: Hvis det dukker opp en rørlegger med båt til 10 mill. så lurer jeg selvsagt litt på hvordan han har råd til det, men går ikke rundt å tenker på denslags til daglig.

Og nå skal også båt-dieselen opp med 52 øre literen. Godt å bare ha en enkel liten motor, dieselen er egentlig dyr nok som den er. Det må nok svi for den som har stor båt med mye motorkraft.

Men det er jo ikke bare båtferie som er kjekt. Ha en God Jul alle. Snart snur sola, se lyst på det. Det går mot ny båtsessong. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Hvis det dukker opp en rørlegger med båt til 10 mill. så lurer jeg selvsagt litt på hvordan han har råd til det, men går ikke rundt å tenker på denslags til daglig.

 

Hvis rørleggeren heter Kurt Nilsen er det vel ingenting å tenke på :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tydelig at Putins propagandaapparat har gjort en god jobb.

Ikke kan jeg russisk, og ikke ser jeg på TV, så den der gikk rett forbi hodet mitt. Men jeg smører matpakker - fem dager i uka - og forbanner meg over at vi fortsatt skal plages med slik inngrodd ukultur fra den tiden vi fremdeles var fattige bønder og fiskere, samt gråter dersom jeg oppdager at matpakkene som skulle til min stakkars utsultne sønn på skolen ble liggende igjen på kjøkkenet, eller at matpakken som skulle til barnehagen ble med meg på jobb i jakkelomma. Matpakker er kjekt når man skal på skitur, og veldig kjekt når man sitter ved rorkulten i kraftig vind, men jeg synes ikke den burde ha noen plass i skolehverdagen og barnehagehverdagen.

 

Russland er et naboland vi vanligvis ikke liker å sammenligne oss med, men de fleste land vi liker å sammenligne oss med sørger for at barna får mat på skolen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Matpakkesmøring kan være en del av forklaringen til hvordan drifte for stor båt. Mange tusen og spare i løpet av et år i forhold til ferdigkjøpt lunsj og lignende.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå var vel egentlig trådstarter interessert i å vite hvordan man på en normal lønn kan drifte en båt på 40 fot. Svaret koker vel ned til at det kan være så ymse. Hulda driftes på 40 000 i året. Økonomien vår, pensjonister, tilsier at det fikser vi. Enkelte har muligens problemer med at økonomien vår er nokså transparent. Slik man kan hekte det ut av ligningen. Men altså, det lar seg gjøre. Selv med to glass rødvin om dagen. Fra Systembolaget, förstås.

 

Det trådstarter ikke fanger opp er at 40 fot også kan være en hurtiggående sak med minst to motorer og 1000 hk. Vi har en bekjent som har en slik sak. En tur til Danmark og Tyskland blåste diesel for 60 000. Så kommer alt det andre. Det hadde ikke vi kunnet fikse på vår inntekt.

 

Så derfor er vel overskriften i seg selv nokså tøyelig. Misunnelsen får møringene ta seg av. På Østlandet vet vi ikke hva det er, her er vi bare glade når noen får til noe som vi andre ikke greier. Så kan vi hetse litt rundt det.

 

 

Vel Hulda, vet om mange familier jeg, som brenner av denne summen på en sommerferie. (2V+2B 3 uker i syden med leiebil i juli....) Tur til Danmark og Tyskland er ikke akkurat en weekendtur det heller.

 

Ellers så synes jeg vel at mange ikke bare er på jordet her nå, men på feil jorde i feil fylke på feil planet!

 

Det er greit å diskutere, men det må da kunne gå an å holde seg litt til saken - altså hva trådstarter spør om...

 

Hva i h... har russland og Putin å gjøre i denne tråden????

Link to post
Share on other sites

nå har vel tråden sporet "litt" av...........men for tilhengere av skolemat vil jeg bare nevne følgende dilemma for våre godt vante , og delvis ganske bortskjemte barn: forestill dere 500 elever som får velge mellom en kjøttrett, og en fiskerett, hvor mange "æsj, jeg liker ikke" vil man da få ? rundt 50-60 % av elevene vil kutte ut skolelunsjen fordi de ikke liker maten, de har forholdsvis godt med lommepenger så turen går til nærmeste kiosk/butikk eller kafe Og tenk når kostholdsbeviste foreldre skal fortelle skolen hva deres barn bør/må ha? det vil bli en opphetet skoledebatt som aldri vil ta slutt, selv ikke Hellstrøm vil noen sinne klare å tilfredstille foreldrenes og barnas krav om hvilken varmrett som skal være på menyen.

Jobbet for noen år siden med et skolemat prosjekt i Sverige, hvor de har en lang og innarbeidet tradisjon med varm lunch, og med den erfaringen jeg fikk da, og etter nærmere 30 år i hotellfaget så håper jeg vi beholder matpakken i mange år.

Link to post
Share on other sites

Og nå skal også båt-dieselen opp med 52 øre literen. Godt å bare ha en enkel liten motor, dieselen er egentlig dyr nok som den er.

 

I følge prominente medlemmer her så løses det enkelt ved å bare benytte en motor. Og tusler man kun rundt i sitt nærområde i fire/fem knop så er ikke dieselprisen utslagsgivende for kostnaden ved å ha en båt. Man kan muligens stille et spørsmål om hvorfor man da har en båt med to store dieselmotorer, men det gjør man ikke "ustraffet" her!

Eller kanskje man burde vurdere en "Greenline" - flotte båter!

 

Ellers er det jo tydelig at mange her har et meget bevisst forhold til hva det innebærer å ha en større båt både mht kostnader og arbeidet samt trolig verdifall (selv om enkelte her hevder å være forskånet mot slikt) og håndterer dette meget greit økonomisk som seg hør og bør. Dette gnålet fra enkelte om denne påståtte sjalusien oppleves ellers som nokså komisk og usaklig.

 

Skolemat - i min kommune er kostnaden ved en elev i grunnskolen nå rundt 95.000 per elev per år og selv om det er snakk om "gratis" skolemat så er den ikke gratis, men skal betales for, og da blir årlig kostnad enda høyere. Hvis folk ikke gidder å sørge for sunn og riktig mat til egne barn, men vil overlate (også) det til fellesskapet så bør de ta en runde med seg selv!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

det hele handler vel å kunne ta tæring etter næring.......... stor fin båt er fint for noen,andre som meg selv er fornøyd med et "verktøy" som min gamle snekke er. lett kunne jeg fått lån til en "anstendig" turbåt-men min interesse er så mange flere ting... gitar,musikk,jakt,fiske,camping,padling,baneskyting++ alle hobbyene kan dras til det ekstreme ang utstyr og pris. det ivar medås engang sang- "ver no gla i den naso du har"- syns jeg er treffende for min del.å våkne opp på hardanger viddå i lavo,og fiske små aure...rype/hare /rådyrjakt om høsten- harry tur camping om sommeren,-og self helgeturer i vår gamle snekke. vi er foreløpig fornøyd med dette. setter man 2 streker under svaret på vårt fritids forbruk så kunne nok vi hatt en større turbåt uten problem. så ble det til at jeg kjøpte helt ny motor i gamle snekka i stedet for å kjøpe ny større båt. snekka dekker vårt behov helt enkelt og greit-,motoren gjør forhåpentligvis sitt til at komforten forbedres?? .....og drømmen om seilbåt lever ennå..(hjeeeelp).. det eneste jeg kan kjenne glede og kribling over er å se en fin seilbåt gli avsted en fin sommerdag... jeg vil ikke kalle det misunnelse når jeg ser en fin seiler jeg kunne tenkt meg der og da- dagen etterpå så skal hele fam ut og fiske makrell og da er jeg glad jeg har en gammel snekke som har kalesje mot regnet/vinden i stedet for en fin tur seilbåt. etter å ha fisket er det bare å skylle. så dette med hvordan folk prioriterer penga på båt etc kjenner jeg ikke en plass.. tenk hvor kjedelig det hadde vært hvis alle på "blåmyra" hadde samme fart/meninger/båt/joller/etc etc? mye viktigere er at vi snakker sammen i havnene uten å kritisere hverandres valg..-han med den store båten kjører kanskje lada,bor i leilighet og prioriterer alt på båt? han i 14 askeladden er muligens lottomilljonær..? og undertegnede er en vanlig dust som liker mange ting..uten å misunne andres båter/prioteringer rundt meg.

Redigert av s-e-h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns du klinger litt nedlatende mellom linjene Mouche. Selv ser jeg ingenting galt i om noen med svær båt og digre motorer putrer på en motor alene. Om det er for å kose seg eller spare drivstoff, eller begge deler, de har fortsatt en stor og flott båt som gir de mye komfort og glede. Og de har fortsatt potensialet til å peise på og komme seg kjapt til/fra hvor de måtte ønske.

 

Når får en jo polske campingvogncruisere med påhengsmotor snart så da slipper en omveien via dyre motorinstallasjoner om en kun vil putre rundt, kanskje det er noe som kan slå an?

-----

 

Som tidligere snekkeeier, nå seilbåt så er det ikke meg i mot om alle motorbåter putrer rundt i sakte fart ;-) En konvoi med svenske Nort West (eller noe i den dur) velta nesten snekka med meg og familien i utenfor Stavern i sommer. De kunne gjerne putret på tomgang i stedet for min del.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Man drifter den ved at man får en krone hver gang noen synes at akkurat du burde ikkje ha råd til dette

 

Tenke seg å være så til de grader opptatt av hva andre mener om en selv. Igjen og igjen gjennom hele denne tråden. Tror ikke jeg har sett maken noen gang.

 

Om jeg hadde det sånn kunne det ikke være mye plass igjen til båtglede. All tid må gå til å skule etter folk som man tenker er misunnelige og mistenksome.

 

Jeg har tro på det man så fint sier på engelsek, "it takes one to know one".

Link to post
Share on other sites

 

Tenke seg å være så til de grader opptatt av hva andre mener om en selv. Igjen og igjen gjennom hele denne tråden. Tror ikke jeg har sett maken noen gang.

 

Om jeg hadde det sånn kunne det ikke være mye plass igjen til båtglede. All tid må gå til å skule etter folk som man tenker er misunnelige og mistenksome.

 

Jeg har tro på det man så fint sier på engelsek, "it takes one to know one".

Fint for deg at du aldri har opplevd dette selv :wink:

Link to post
Share on other sites

Ja det er åpenbart at skoen trykker pinkvin. Veit ikkje hva du skriker etter jeg ? Om du ikkje har noe båtglede igjen hvorfor har du båt da. Det er også rimelig åpenbart at om man hadde fått en krone for hver gang vil bli en del kroner når en ser på antall pekulasjoner som følger når meningmann er blitt obsertvert i fin båt.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er vel når drømmene går over til misunnelse og en ytrer denne utad misunnelsen er et problem.. De aller fleste som har båt har nok kjempa seg til den størrelsen de har gjennom et utall runder med trefotsjuka og knallharde prioriteringer.... Og om det finnes en og annen med en svart motor eller diesel uten mva, så er det sikkert verre katastrofer her i verden....

 

Men ingen som nevner kor dyre rederinnene er her? Start heller en tråd på det... De er nok både dyrere å vedlikeholde og vanskelige å bli kvitt! :-)

 

Som en kamerat av meg sa: her i bygda er misunnelsen sterkere enn kjønnsdrifta, men når du ser på korleis kvinnfolka ser ut, så er det egentlig ikkje så nøye!

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

Link to post
Share on other sites

En vanlig lønnsmottager tjener vel rundt 400' og er man i et samboer/ekteskap og hver har en slik inntekt og en bolig til en pris på rundt 2,5 million med 60/70% belåning så er det nok muligheter for folk flest å unne seg et par sydenreiser i året eller å ha en brukbar båt.

Vi kan jo se eksempler på helt vanlig folk her i 30-årene som har hatt anledning til å anskaffe seg en båt som for en generasjon siden nærmest var å anse som en yacht så mye tyder vel på at vi har fått stadig bedre økonomi blant folk flest og i de bredere lag av folket.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Prisen på en gjennomsnittlig bolig i Norge er 2,9 millioner og på en leilighet i borettslag 2,2 millioner så tallet er ikke tatt helt ut av luften i motsetning til dine uttalelser. Jeg er faktisk ikke opptatt av deg som person eller noen enkeltpersoner på forumet eller ellers, men hva man som en av landets rundt fem millioner innbyggere må forholde oss til. DU vet verden er større enn nesetippen er lang!

 

Her har du statistikk over medianinntekt i Norge:

 

http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-190.html

 

Og her over gjennomsnittlig inntekt i Norge:

 

http://www.ssb.no/a/minifakta/no/main_05.html

 

Og når du har studert disse så må du, eller andre med sterke meninger her, gjerne komme tilbake med et saklig og faktabasert innlegg hvis du tar utfordringen da?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...