Jump to content

Hvordan kan vanlige lønnsmottagere drifte båt på 40fot?


kointa

Recommended Posts

Jeg er vel en av de med 40-fots båt som trådstarter sikter til. Min Phantom 43 kostet riktignok ikke fire mill, men to. Vi valgte bevist en båt som hadde gått av seg det meste av verdifallet da vi handlet for snart 5 år siden. Ellers er vår situasjonen:

  • Ingen gjeld på hus, bil eller båt
  • Dropper sydenturer og tar alle våre 4-6 uker på sommeren i båten.
  • Ligger i båtforening og betaler kun noen få tusenlapper i året for 4m båtplass og opplag.
  • Gjør alt vedlikehold og oppgraderinger selv.
  • Går stort sett alltid i økonomifart hvor forbruket sjelden er særlig over 1l/nm
  • Ligger i uthavner og har så å si ikke utgifter til havneavgift
  • Spiser om bord i båten
  • Kjøper diesel på tilbud og har enda til gode å betale over 10,-/liter

Har ingen problemer med å se att jeg godt kunne hatt årlige driftsutgifter på flere hundretusen som noen hevder. Mitt poeng er at dette velger man stort sett selv. Bare det å ligge i gjestehavn og spist ute de over hundre overnattingene vi har i året ville fort kostet oss et sekssifret beløp. For ikke å snakke om å sette bort båten til service, olje og filterskift og vinteropplag i hall hvor nye hundretusener ville påløpe.

 

Sjøl med verdifall som vel kanskje har beløpt seg til noen titusen i året, og oppgraderinger (bytter pt. pakkbokser, og byttet alle skroggjennomføringer i fjor) kan jeg vanskelig se at vi har driftsutgifter på særlig over 3-5%

 

Alternativ pengeplassering som kanskje ville gitt høyere utbytte enn båt er bullshit og teori i våre øyne. Vi liker oss i båt og føler at dette gir oss uendelig mye mere enn å sitte på PCén å se at kontoen øker/minsker, alt etter som.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Alternativ pengeplassering som kanskje ville gitt høyere utbytte enn båt er bullshit og teori i våre øyne. Vi liker oss i båt og føler at dette gir oss uendelig mye mere enn å sitte på PCén å se at kontoen øker/minsker, alt etter som.

 

:thumbsup:

En kost-nytte analyse kalles det i økonomiteorien. Og man skal aldri kimse av nytteverdien! :yesnod:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Oi oi

 

Jeg har et årlig budsjett på båten på noe i overkant av 1500,- kroner. Dette innebærer diesel, båtplass, vinterlagring og nå senest 21 timer med elektriker. Men, jeg følger ikke så nøye med på om og ev når dette budsjettet sprekker...... :yesnod::easter:

 

Ser for det meste frem til sommeren og den luksus jeg opplever ved å tusle rundt i skjærgården i 5-6 knop og tenker på alle som ligger på overfyllte badestrender med halvsure kjerringer og grettne gubber, eller henger i takrenna og beiser overarmer, bein og møne.

Da kaster vi anker og koser oss så best vi kan. Treffer lykkelige, blide, likesinnede båtfolk. Besøker gjestehavner med skikkelig liv og et helvetes trøkk, såvel som stille og rolige utehavner - alt etter hva kroppen begjærer.

 

Mitt råd til investeringer er kort og godt - skal du innvestere og tjene penger - da har du driti på draget om du har kjøpt deg bil, bobil, campingvogn eller båt! Innser du dette - ja, da er du kommet langt i båtlivet...

 

 

Skal du ha stor båt og har kun vanlig lønn? Ja, alder på båten blir jo ut ifra hva du har mulighet til å låne/skaffe på arvefronten. Har du skikkelig båtdilla - flytter du til en by ikke langt fra grensa og legger båten din i EU. Vips - så sparer du lett en mill eller to på innvesteringen. MEN, da er du dømt til bare å feriere med båten i EU, i praksis svenskekysten og Danmark (det finnes verre straffer) :flag_da::flag_sw: Passer du på å kjøpe en båt som er 13m lang og 4meter bred (eller større) registrer den i skipsregisteret og du får avgiftsfri diesel i Sverige også.

 

Driftskostnadene bestemmer du veldig selv. Å ha 1000 hester på fôr trenger sparsommelighet på høy.... Men, det er folk her inne som kjører 50ft båt på 10l pr time! Det går ikke fort, men rundt snekkefart. Samme båt får du sikkert til å trekke et par hundre liter i timen også. (Men, et godt råd - skal du raskt fra A til B bør du ta bil!!)

 

Når noe ryker på båten, ja, da er det bare på med dressen, stupe inn i motorrommet, søke på nettet, snakke med folk og lese instruksjons og verksted håndbøker. OG ikke minst - sjekke med dette fantastiske forumet!! :thumbsup: Da blir fort en verkstedreperasjon på 10-15.000, kuttet ned til noen ytterst få lapper - kun delekostnad. Hørt om ebay?

 

Båtplasser får du også billig - men, ikke rett ved siden av egen privat p-plass for bil. Du sparer fort en del lapper på å kunne gå litt og kjøre litt - til og fra båtplassen.

 

Det er mange vanlige lønnsmottagere som faktisk har kjøpt stor båt, men har ikke råd til å bruke motorene hver helg. Da bruker de båten som hytte. En hytte menigmann bare kan drømmer om - Ved vannet, egen brygge og sjøutsikt.

Vi andre ser dem ute på fjorden eller i en gjestehavn - og tenker - dæven, tenk å hatt råd til en slik båt.......

 

La deg heller ikke gå i surr med avskriving. Noen påstår at dette er en utgift men det er det ikke. En utgift er noe du betaler. Du betaler ikke avskriving. Tenk på avskriving som det du opplever med vanlig bil. Du kjøper til 200.000 og selger til 130.000 etter 4 år. Avskrivingen er 70.000,- dvs verditap. Dette er penger du taper - men, det visste du også sikkert da du la 200 lapper på bordet.

 

Som det er blitt nevnt her før - VIL du, så KAN du!! Det er bare snakk om å prioritere. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er merkelig at folk må finregne på hva andre har i løpende utgifter på hva det måtte være. Fei for egen dør er mitt tips.

 

Enig, men, det er også de som har lyst til å gjøre det samme, men som faktisk lurer på om det går eller om de har missforstått.

 

Kontrollspørsmål kalles det kanskje....

Link to post
Share on other sites

Båtlivet (som livet ellers) er definitivt snakk om prioriteringer.

 

Så langt i mitt 32 år lange liv så har jeg ikke prioritert å kjøpe bolig da jeg alltid har hatt mulighet til å leie svært billig (først hos familie, nå hos jobben). Ja, fra ett rent økonomisk perspektiv, så har det nok vært dumt å ikke kjøpe bolig så snart økonomien min tillot det.

 

Allikevel så angrer jeg ikke ett sekund på at jeg i stedet har prioritert å ha det morro!

Pengene har gått til bil, båt, spise ute, reise, hjemmekino, datamaskiner og generellt sett til å nyte livet. Men så har jeg så og si i alle år vært singel, og ikke hatt noen andre å ta hensyn til enn meg selv.

 

Nå har livssitvasjonen forandret seg drastisk. Jeg har en fantastisk samboer og dermed så er det nok en svært stor sjanse for at det vil dukke opp en arving eller to om ikke så alt for mange år. Det har ført til nye mål og prioriteringer, som har ført til at vi skal flytte tilbake fra Svalbard og til sivilisasjonen, og at sparing til egenkapital til boligkjøp endelig er iverksatt.

 

Poenget mitt er at jeg prioriterer å nyte livet høyere enn jeg prioriterer å ha tjent mest mulig penger når jeg går i graven. Ikke har jeg bruk for pengene når jeg kommer dit heller..

 

Om en hel haug med år, når arvingene har forlatt redet, så vil nok båt igjen komme høyere på prioriteringslisten. Men inntil da, så er det bolig som står i fokus.

 

Nå skal vi selvsagt ikke være båtlaus i mellomtiden! (Det får da være måte på "fornuft" :giggle: )

En snekke skal kjøpes så snart flytteprosjektet er i boks.

Båtliv er kvalitetsliv, og investering i båtliv er investering i livskvalitet! (Og dermed er det fornuftig å kjøpe båt selv om det betyr at det tar litt lengre tid å spare til egenkapital til boligkjøp! :smiley: )

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Pensjonitektepar har i dag mellom 30 og 45++ lapper utbetalt /mnd. (HVIS de har opptjent sine år...)

HVIS de da eier egen bolig, ikke sliter ned flytrapper og lager maten sjøl, vil det være nok penger igjen til å kunne prioritere en større båt.

 

At yngre folk med svære lån på alt mulig rart i tillegg har DYR båt, KAN tyde på kasi som futen favoriserer i disse dager.

Ikke rart at det kan reises tvil om rett regnskap hvis et bakeri fører en 50´er på utgifts-siden...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Samme hva som er grunnen til at folk har råd til dyre båter og annen "luksus" , så kan ikke alt hær i verden regnes om i økonomisk lønnsomhet. Å trives med livet er også lønnsomt. Plutslig blir mann syk og kan ikke nyte livet like mye lenger og da hjelper det lite å ha mye penger fordi man bare brukte penger på det lønnsomme og det som lkke taper seg i verdi

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

En skal ikke regne det om til lønnsomhet, men en må iallefall ta med den reelle kostnaden i kroner og øre når noen spørr hva det koster.. En kan ikke se bort fra noen kostnader som verdifall på en ny 40 foter, bare for å pynte på tallene.. Det er mange år siden båter steg i verdi, og det vanskelig å se for seg at dette vil tilfelle i den neste 5 årene heller..

 

Det er ikke lommer i likskjorten, og en får ikke noe med seg på sin siste ferd.. Så det er viktig å leve mens man har helse til det..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En kar fra samme holmen som vi bor på sa i et avisintervju for et par år siden at han var brått blitt alvorlig syk og måtte trappe ned. Da oppdaget han at ungene var blitt voksne og holdt på å flytte ut.

I dag angrer han på at jobb døgnet rundt og jaget etter penger gikk foran familie og venner....

 

Først barnebarna kunne han nå kose seg med.

 

Bare noen tanker sånn over et kaffekrus.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Så det er viktig å leve mens man har helse til det..

Godt ord Sydvesten. Godt ord :thumbsup:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

  • Ingen gjeld på hus, bil eller båt
  • Dropper sydenturer og tar alle våre 4-6 uker på sommeren i båten.
  • Ligger i båtforening og betaler kun noen få tusenlapper i året for 4m båtplass og opplag.
  • Gjør alt vedlikehold og oppgraderinger selv.
  • Går stort sett alltid i økonomifart hvor forbruket sjelden er særlig over 1l/nm
  • Ligger i uthavner og har så å si ikke utgifter til havneavgift
  • Spiser om bord i båten
  • Kjøper diesel på tilbud og har enda til gode å betale over 10,-/lite

Dette er akkurat som jeg skulle sagt det selv.

Er kanskje ikke like flink med dieseløkonomien, liker litt fart jeg.

Forøvrig driter jeg i hva naboene bruker penga sine på.

 

 

Link to post
Share on other sites

Så det er viktig å leve mens man har helse til det..

 

Helt enig, jeg nølte ikke med å pensjonere meg da jeg fylte 62 år for å kunne nyte (båt)livet. Men sannelig renner pengene ut, selv med en gammel Saga 27 fra 1986!

 

Her utgiftene for 2013, sånn cirka rundt regnet

 

15000 Avskriving, (det jeg ga for båten minus det jeg kan få for den nå delt på antall år, omregnet til dagens verdier)

2000 Forsikring (kasko)

7000 Diesel

12000 Gjestehavner

16000 Båtplass sommer, vinter og opptak/utsetting (ikke innskudd, kun årlig leie)

 

Tilsammen: 52000,-

 

Så det koster, selv med liten båt når en unner seg det en vil, blant annet ligge mye i gjestehavn både i ferie og ellers. Men gjeldfri, utbetalt pensjon på ca. 25000 pluss konas lønn i halv stilling som hjelpepleier pr. md, har vi råd til dette. Det er tross alt bare 60% av hva som går i røyk (som vi også unner oss)! Men penger inn på sparekonto, er det ikke nok til.

 

Så hadde vi kuttet ut røyken og ikke ligget så mye i gjestehavner, kunne vi nok klart en større båt også.

 

Lars H.

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel en av de med 40-fots båt som trådstarter sikter til. Min Phantom 43 kostet riktignok ikke fire mill, men to.

 

Sjøl med verdifall som vel kanskje har beløpt seg til noen titusen i året, og oppgraderinger (bytter pt. pakkbokser, og byttet alle skroggjennomføringer i fjor) kan jeg vanskelig se at vi har driftsutgifter på særlig over 3-5%

 

Alternativ pengeplassering som kanskje ville gitt høyere utbytte enn båt er bullshit og teori i våre øyne. Vi liker oss i båt og føler at dette gir oss uendelig mye mere enn å sitte på PCén å se at kontoen øker/minsker, alt etter som.

 

Så du påstår at den båten du kjøpte for to millioner det året finanskrisen slo til ville kunne oppnå en pris på 1,9 millioner i markedet idag sågar uten noen oppgraderinger utover rent vedlikehold? I så fall kan vi vel her og nå avblåse denne krisen som bruktmarkedet hevdes midt i! :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så langt i mitt 32 år lange liv så har jeg ikke prioritert å kjøpe bolig da jeg alltid har hatt mulighet til å leie svært billig (først hos familie, nå hos jobben). Ja, fra ett rent økonomisk perspektiv, så har det nok vært dumt å ikke kjøpe bolig så snart økonomien min tillot det.

 

Allikevel så angrer jeg ikke ett sekund på at jeg i stedet har prioritert å ha det morro!

Jeg har vel vært litt i samme situasjon som deg, jeg har alltid bodd billig (arvet hytte og bodde der, har alltid til en viss grad prøvd å prioritere "billige løsninger"). Forrige båt hadde jeg ute på svai hele året; fortøyningsbøya lagde jeg selv. Det var en billig båt, bortsett fra at verdien sank pga alle tabbene jeg gjorde, og at kostnaden med å ta den opp på land for stoffing var ganske høy sammenlignet med båtverdien).

 

Så endte vi opp med å flytte til Oslo, da ble det boligkjøp - vi prioriterte utleiemulighet og fikk lån i banken som omtrent strakk hele veien opp til pipa (der kom arven inn i bildet - ville ikke fått så god lånedekning uten å kunne ta pant i Tromsø-eiendommen). Jeg var veldig skeptisk til å ta opp et så stort lån, man mister jo ganske mye frihet, og jeg husker godt at enkelte "japper" med "børstraktor" og stort hus fikk store problemer sist utlånsrentene krøp opp i tosiffrede beløp. For min del føles det som at resultatet har blitt en ØKNING i disponibel inntekt! Skattefri husleieinntekt fra leieboeren dekker rentekostnadene, og skattesubsidiene på lånerenta dekker jo inn en del av avdraget. Avdraget er jo ellers å betrakte som tvungen sparing - og jeg satte jo uansett av penger for sparing også i "forrige" liv.

 

Friheten mister man uansett i det øyeblikket eldstebarnet begynner i skolen; det er dårlig med skoletilbud tilrettelagt for nomader, og Osloskolen avviser nå alt av permisjonssøknader bortsett fra dersom begrunnelsen er begravelse. Da er det i allefall godt å kunne seile på ferie i stedet for å måtte betale skoleferiepris for flybilletter. Det er blitt vannvittig billig med flybilletter, men fly skalerer ikke når alle skal avgårde når en skoleferie begynner og tilbake når skoleferien slutter - særlig ifbm vinterferie, høstferie, juleferie og påske er det tilnærmet umulig å få tak i flybilletter til rimelig penge.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Så du påstår at den båten du kjøpte for to millioner det året finanskrisen slo til ville kunne oppnå en pris på 1,9 millioner i markedet idag sågar uten noen oppgraderinger utover rent vedlikehold? I så fall kan vi vel her og nå avblåse denne krisen som bruktmarkedet hevdes midt i! :lipseal:

Hvilken pris en ville oppnå i markedet idag har vel minimal interesse for en båteier som har en båt han/hun er fornøyd med og ikke har planer om å selge. Det er nok mange som kanskje blir tvunget til å selge idag som føler "krisen" på pungen, men for oss som ikke har tenkt å selge blir dette litt "bullshit og teori". Man bruker båten med glede, og så får man evt ta tapet den dagen båten skal selges. Hver enkelt må få gjøre sine egne prioriteringer i forhold til egen pengebruk.

Link to post
Share on other sites

Det er klart at når all sunn fornuft blir besvart med irrasjonelle følelser og utsagn som "bullshit og teori" så kan jo enhver (dårlig) investering eller bruk av penger fremstå som den reneste genistrek, hvilket er helt greit så lenge det bare er en selv man lurer. Mitt spørsmål består forøvrig med hensyn til om båten kan oppnå en salgspris i dag på 1,9 millioner!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg husker at rem sin båt lå gunstig ute den gangen...gikk og siklet litt på den,men lommeboken var ikke enig.

Mener den lå ute for 2,2 mil. Så viss han klarte og prute den ned i 2 blank,så er jo det et meget bra kjøp,og det burde ikke være umulig og få opp mot det samme i dag.

 

Men la meg få tilføye at det hører nok unntakene til.

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Synes det er litt usmakelig at det skal graves og spekuleres i andres økonomi her på et åpent forum.. Hva folk velger å bruke sine penger de har eller låner er da vel ingen andres sak!! :thumbsdown:

 

Ingen skal være nødt til å "forsvare" sin pengeforbruk ovenfor noen andre enn sine rederinner!

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...