Jump to content

Bobåt, mellom 40 og 50 fot. Anbefalinger?

Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Sæbø.. det er og noe jeg tenker litt på. Når jeg sitter i sofaen på nw så ser jeg greit ut.. det er viktig.. :-)

Jeg har selv en Bayliner 4788, omtrent identisk til den 4588 som var link til i starten her. Med de store vinduene har vi en fantastisk utsikt både fra salongen og pilothouse, og ikke minst på den svære flybridgen. Noen har sågar kalesje til flybridge, da fungerer dette utmerket som "vinterhage" om du vil ha det slik.

Vi hadde "bestemt oss" for en slik båt og så på mange på nettet før vi begynte å se for alvor. Første gang vi kom ombord i en var vi helt solgt, og to måneder senere var vi på hentetur.....

Vil anbefale deg å spandere på deg en tur og se på den som ligger til salgs. Jeg er helt sikker på at du kan diskutere prisen slik markedet er nå.

Mener Neptunus på den tiden ble produsert i Nederland. Kjent for kvalitet.

Tror de flyttet/ ble overtatt/ solgt over dammen pga dårlig marked en gang på 90-tallet.

Her er en fra '91 som er produsert i NL

http://www.boattrader.com/listing/1991-Neptunus-13.8-Flybridge-102045318

Og en fra '92

Trykk på "general" http://www.devalk.nl/en/yachtbrokerage/350494/NEPTUNUS-145.html

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Store vindusflater gir varmetap, selvfølgelig. Men det er nok viktigere å undersøke og ta hensyn til hvordan skrog og overbygning er bygd opp. For isolasjo og ikke minst å unngå kondensering så bør det være sandwich konstruksjon med divinycell eller balsa som kjernemateriale. Jeg opplever en enorm forskjell mellom forrige båt, en Marine Trader uten sandwich før og en Nordhavn isolert overalt som vi har nå. For vinterbruk betyr dette veldig mye.

Husk at båter som er beregnet for bruk i varme strøk med aircondition kjøling ofte er godt isolerte.

Her burde jeg jo spør en ekspert.. på Nederlandhandel.. :-) kjenner du noen Sap.. :-)

Hehe.

Blir spennende fremover med båtjakt og livet som båtboer da :)

Det er store og tunge båter med store motorer du ser etter med høyt forbruk om du er tung på hendlene. Men klart, du kan tusle avgårde på én maskin i 6-7 knop med hyggeligere forbruk også.

Uansett så bør motorer og annet teknisk sjekkes nøye så du ikke skaffer deg for mye uforutsette problemer og utgifter.

Lykke til Bjørn. Gøy å følge med :-) Håper allerede på en hentetråd, så finn en båt som er lenger unna enn Grimstad, hehe ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Tør jeg foreslå Fru Jacobsens gamle P45 med 2 nyere TAMD 74p fra 2002?

Den ligger ikke ute nå, men var lenge til salgs. Prisen ble etterhvert lavere enn det som står i den annonsen jeg linker til.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36379237&folderId=3232174

Har ikke fått med meg at den er solgt, så i så fall den dukker vel opp igjen.

Plussene slik jeg ser det er at det er en stor og flott båt, men ikke for stor med tanke på håndtering alene, båtplass, kranløft etc.

2 meget riktige, nyere motorer med høy effekt i motsetning til mange andre båter fra denne tiden som er undermotorisert og har gamle motorer med faremomentene dette utgjør.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...