Jump to content

Bobåt, mellom 40 og 50 fot. Anbefalinger?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Kire. Det er et område det er ganske greit å finne le for de fleste vinder. Å godt dregg feste er det og...mye god gjørme. :-)

 

Mariell. Det er mye mere kos med sånn natur, enn all verdens av serier. Tror aldri jeg blir lei av å se på .

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ja faktisk kribler det litt å løsne fortøyningene. Det er deilig å snu litt på utsikten. Å for meg vil det alltid være deilig å finne ei lun å stille vik. Men du har et lite poeng. Det er fint å være på båttur hver dag her ved brygga og.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er fordeler og ulemper med alt. Hadde du bodd på land hadde du sikkert hatt større bolig, men myyye mindre tomt. Mest sannsynlig hadde du også måtte gi fra deg takterrassen.

Jeg har gått i fjellet med folk som må minnes på luktene og lydene, lydene av vinden, av en bekk, og lukten av blomster og trær. Hvis du har sansen for sånt, har jo du, bokstavelig talt, et hav å ta av. Men da må du jo ikke irritere deg over bølgebruset, måkene og selvfølgelig ikke ungene i nabobåtene.

På meg virker du som en som er glad i mennesker, er omgjengelig og utadvendt. Jeg tror du går en vidunderlig tid møte, når havnen fylles med båter med hyggelige mennesker inni. Og så kan du velge det vekk når det passer.

Kan livet bli bedre?

Ønsker deg en herlig sommer!

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig mange gleder når en beveger seg rundt i naturen. Ungeskrik fra nabobåtene er bare koselig. Samme med måkeskrik. Å litt bølgeskvulp mot skrogsiden er jo vare rene medisinen. Så her får man både i pose å sekk. :-) . Å ja..du har rett Wiking 26ac. Jeg liker folk. :-) god sommer til deg og. Fra oss her i White Lady. . :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Måtte se litt ekstra på bildet ved tømmerstø. Jeg satt jo der og spiste is i fjor sommer. Skulle leie oss båt var tanken, men de hadde bare jollelingnende båter ledig..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Erfaringene med båten så langt er at der er mye småtterier å ta tak i. Stor båt er stort vedlikeholdsbudsjett. Flere smådeler som kan sluke stramme budsjett. Men lærer meg å prioritere. Alt kan ikke taes på en gang. Men turen jeg hadde fra Kr sand til Merdø i går var helt ubeskrivelig. Båten fungerer som turbåt. Som bokbåt er den fantastisk. Jeg koser meg glugg i hjel. ☺

Nå er sommerferien begynt for min del. Så ferielivet er deilig

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

I år blir det bare lokal ferie. Sønnen skal jobbe i Arendal i sommer å da kan han bruke båten som hybel. Å kjøre sin båt herfra å til byen.

En å annen slenger blir det vel. Fikk meg en aha opplevelse nå når jeg gikk til Kristiansand. Båten kan jo gå rimelig jo. I trawler fart. ☺

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Kos deg iTrawlerfart Bjørn, da blir alt mye mer komfortabelt og lommeboka elsker det. Etter hva jeg kan tenke meg varer vel ferien din til langt ut i august så å si at vi er ørlite misunnelige på akkurat det er vel årets understatement !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det blir litt uti august før jobben kaller igjen ja. Men skal ikke gni det så langt inn. ; )

Men jeg må nok prøve å ta tak i auto piloten. Tror det må være et bra redskap. Der kommer det en egen tråd etterhvert. Håper alle har ei flott pinse nå. Å kan kose seg på vannet.

 

bilde

 

bilde

 

Her ligger White Lady på bøye nå

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Autopiloten er det bare å starte på med en gang. Du vil få en ny hverdag med den og det bidrar til Trawlerfart. Vi går 99% med piloten aktivert og hadde den røket ville jeg satt himmel og jord i bevegelse for å fått fikset det umiddelbart. Kjør på !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette med trawlerfart passer vel bedre dess større båten er. Med såpass stor båt og alt for hånden + litt planlegging, er vel knapt noen annen fart noe vits i; bortsett fra å "blåse litt rent" en sjelden gang. Må jo være det mest behagelige og avslappende å ligge i den farten. 40-50 nautiske på en liten dagsetappe er jo godt innen rekkevidde. Vi har det vel ofte alt for travelt; iallfall vi med små båter. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig, Bergen Dørk.

Selvfølgelig under forutsetning at autopiloten er på plass. Er ett must.

Lengste dagsettappen jeg har gjort er på rundt 85nm, med snitt fart på 7,2. 10 - 12 timers dagsettaper i fint vær er 0 problem.

 

Har en steinalder AP200 pilot, den gjør fortsatt nytten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Så noen av innleggene dine, Bjørn, om livet ombord, og kan ikke annet enn å slutte opp om det. Jeg kjøpte jo seilbåten min, 30foter fra 1982, våren 2012. Etter en måned, 18. Mai tror jeg, var det beboelig ombord. En natt, to nettet, en uke, en måned, 6 måneder gikk. 100% livskvalitet. Stillheten og roen, vinden og bølgene, en ørn

flyr over, ærfugelunger som vokser opp rundt båten. Oppdagelsen av hvor fin årstiden frem til st. Hans egentlig er. Det blir lysere, naturen våkner.

Link to post
Share on other sites

Jeg var jo spent. Flyttet ut i båten mens det mørknet. Men det er nok den vakreste høsten jeg har sett. Pga været? Tja..ikke bare det. Også nærheten til naturen med Vær å vind.

Å som du sier, nå på våren. . Eksploderer jo alt. Å sommeren med alle nytelser. Jo. Båtboere har det litt ekstra fint

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...