Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

Vi solgte båten vår i mars, den lå også ute høsten 2016 uten annet enn skambud. Fikk nesten 150k mer for den på våren. Utgiftene mine for vinteren ble ca 20k. Totalprisen var 935k, noen skarve tusenlapper under forlangende når signaturen kom på kontrakten.

 

Min erfaring er at det var 10x mer aktivitet på oppringinger og visninger på våren. På høsten var det mange som kikket og bare sendte bud usett men få seriøse som kom på titt. 

 

Båten vi kjøpte lå ute i 19 timer og vi betalte forlangende.... umiddelbart forelsket. Ikke så lett når følelsene tar overhånd! 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg har hatt båten liggende på Finn en stund nå. Nærmer seg 5000 visninger, 5-6 stykker som har vært å sett. Kommentaren fra de var at båten var godt tatt vare på og var et fint eksemklar. Er det en kommende frykt for krise i privatøkonomien til folk eller sitter bare folk på gjerdet? Er jo klart at en god annonse selger båten, kan det bli for mye informasjon og bilder i en annonse?

Link to post
Share on other sites

On 9/19/2014 at 4:09 PM, Festina_Lente said:

@Arild:

Jeg har fulgt med på seilbåter på FINN i flere år, og har både kjøpt og solgt. Solgt to ganger Maxi (hjalp også en kamerat med hans Maxi 95 i sommer) - kjøpt Maxi selv tre ganger + en liten skadet HR26, så jeg har litt erfaring.

 

Fin annonse hadde etter mitt skjønn ikke godt nok samsvar mellom bilder og pris. I tillegg så lå båten litt ut av lei? såvidt jeg husker - oppover kysten et sted. Du må tenke at bildene er det som skal få folk til å løfte av telefonrøret og ta den første telefonen, så de betyr MYE. Nøktern, men omtenksom styling er bra! Og i teksten må det komme tydelig frem hva som er fordelene med nettopp DENNE båten.

 

Men det må nevnes - vi hadde bare en seriøs som ringte, han kjøpte båten. Samme for min kamerat. Og da vi kjøpte 108'en var vi også eneste interessent, og dette påvirket prisen betydelig i vår favør.

 

Som forvirret og skuteløs førstegangskjøper er jeg veldig enig i det du sier her. Erfarne sjøfolk har kanskje ikke behov for å se alle detaljer, men jeg gremmes over mange av annonsene der det feks kun er bilder av motor og styreposisjon. Teksttil båten er også viktig, feks kommer jeg over båter der jeg lurer på om båten har stikkabin eller ikke.

 

perm med kvitteringer osv på reperasjoner, utstyr og oppgraderinger er også et stort pluss.

 

Sånn da får jeg gå tilbake til finn annonsene igjen ?

Link to post
Share on other sites

Mitt inntrykk er at mange er veldig optimistiske på pris. Mange tror nok deres egen båt er spesiell og har en høyere verdi enn hva folk er villig til å betale. Dette gjelder spesielt nå på høsten.

 

Skal man selge nå rett før opplag vil kjøpere ha en god deal. Det jeg skal kjøpe nå skal også selges om noen år og når folk sliter nå, så vil jeg igjen slite senere (eller gå på et stort tap). Jeg tror også prisfallet på båter de siste årene har vært større enn mange selgere ønsker ta inn over seg. Da blir båter liggende usolgt. Jeg har lagret mange annonser (helt siden våren), og svært mange ligger usolgt fremdeles. De som får solgt har gått mye ned i pris.

 

 

Link to post
Share on other sites

Blir jo veldig generelle betraktninger her. Dersom man har populære båttyper selges de raskt og til høy pris. Har man noe som er mer ukurant er nok folk mer kresne.

Vi la ut Nimbusen for salg i år - og den fikk bud over prisantydning etter 1 uke (prisantydning var 350´). Men, da kom klagesangen fra ungene og jeg ombestemte meg. Så den ble ikke solgt allikevel. MEN - legg merke til at dette er en båt på 26 fot, med V8 bensin som gjør over 40 knop (med det det medfører av bensin og forsikringskostnader). Noe som ifølge baatplassens faste kommentatorer burde være både usalgbart og ikke minst ikke til å leve med i driftskostnader...

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Det vil selvfølgelig være unntak, slik som du opplevde med din Nimbus. Jeg har, som skrevet, lagret mange annonser av båter det er flere eller mange av. Og det jeg ser er at selgere ikke ser på hva som ligger ute på markedet fra før, men priser sin egen båt høyere enn de man kan sammenligne med. Når til og med de billigste av båttypen ligger usolgt i flere måneder vil det å prise seg høyere enn alle andre trolig medføre at båten blir liggende usolgt. Selv populære båter må prises edruelig tror jeg. De fleste kjøpere, spesielt oppover i prisleiet, har en viss peiling på prisnivået på båten de ser etter.  

 

Dette temaet er vanskelig å diskutere. I det ene øyeblikk er man selger og ønsker å prate prisnivået opp. I det andre øyeblikket har man solgt og ønsker å gjøre et godt kjøp - og da har jo alle priset seg altfor høyt:-).

Link to post
Share on other sites

Edh1 skrev 8 minutter siden:

Dette temaet er vanskelig å diskutere. I det ene øyeblikk er man selger og ønsker å prate prisnivået opp. I det andre øyeblikket har man solgt og ønsker å gjøre et godt kjøp - og da har jo alle priset seg altfor høyt:-).

Forumet burde hatt en "liker knapp".

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Edh1 said:

 Og det jeg ser er at selgere ikke ser på hva som ligger ute på markedet fra før, men priser sin egen båt høyere enn de man kan sammenligne med.

 

Betyr dette at din observasjon er at enhver båt som kommer for salg prises høyere enn den foregående båt av samme type som ble lagt ut til salgs osv?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Beliggenhet har nok mye å si. Mange som kun kjøper i nærområdet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tilbud fra min Leverandør om at de kunne stå for salg av min båt, 3 år gammel båt. Jeg aksepterte tilbudet og de la ut finnannonse i firmaets navn, de dekket også alle utgifter. Leverandøren utførte servise og videreførte garantien uten at jeg var i kontakt med den nye eier (kjøper). Båten lå noen dager på finn, ble raskt solgt. Fikk kanskje noen kroner mindre en det jeg regnet med helt i fra starten av, men var egentlig fornøyd da jeg slapp alt styret. Kjøperen var kun i kontakt med Leverandøren (merkeforhandler), trygghet for ham også. Alle parter fornøyde.

 

Motytelse - tegnet kontrakt på ny 2018 modell.

Redigert av John_Kr
Skrivefeil (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...