Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

Jeg har også båt ute på finn for tiden og opplever det samme som deg. Det store spørsmålet er om det er noen vits i å ta båtene av markedet nå for så å legge dem ut igjen til våren? Er markedet så mye bedre da eller gjelder det å smøre seg med tålmodighet? Eller blir det bedre i slutten av august og september?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
jake skrev for 7 timer siden:

 Synes forøvrig det er litt merkelig med så liten konkret interesse når det er så enormt stor aktivitet på annonsen...Tydeligvis mange som koser seg med å se på båtannonser iallefall :-) 

 

 

Jeg er nok en av de. Har alltid fulgt med på finn.no for å se på båter. Overhodet ikke for å kjøpe.

 

I perioder så lagrer jeg også annonser med spesielle (i mine øyne) båter. 

 

Bare ren kos. Tipper det er en del som meg ;-)

Link to post
Share on other sites

Edh1 skrev for 1 time siden:

Jeg har også båt ute på finn for tiden og opplever det samme som deg. Det store spørsmålet er om det er noen vits i å ta båtene av markedet nå for så å legge dem ut igjen til våren? Er markedet så mye bedre da eller gjelder det å smøre seg med tålmodighet? Eller blir det bedre i slutten av august og september?

 

Ingen tvil om at våren er en bedre tid meg tanke på antall kjøpere. Det er tross alt sommeren som er den mest aktuelle tiden for båt-bruk i Norge.

Det selges også båter resten av året, men på høsten er kjøperen ute etter gode priser, siden det neste som ligger i løypa da som regel er landligge og utgifter. Ut fra hva jeg tenker og skriver, vil konklusjonen min bli at om du skal ha et salg nå på ettersommer/høst må du ha en meget god utropspris på objektet. På våren mener jeg man kan selge til noe høyere pris. Om denne sommeren har vært bra eller dårlig vil også ha betydning for etterspørselen neste vår. Objektet du skal selge har selvfølgelig også mye å si, noen båter er populære, andre ikke så mye.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

opplag og vinterservice gjort skikkelig er jo fort 10% av salgsssummen. 

 

Jeg solgte egentlig vannscooter på høsten for endel år siden, kjøper viste seg være dønn useriøs og trakk seg etter undertegnet kontrakt, men gadd ikke forfølge det, på våren fikk jeg 20.000 mer ca, på ting til litt over 100k er det jo endel, men måtte koste på noen kr i vinterservice. 

Link to post
Share on other sites

Et hensyn man også må ta med i beregningen hvis man tenker på å selge om høsten, er at selv om man kan få litt bedre pris året etter, har objektet unektelig blitt ett år eldre. Betydningen av dette kan selvsagt variere med hva man har å selge. Men det taler for høstsalg hvis opplagskostandene har betydning.

 

På kjøpersiden kommer det vel også an på hvor viktig det er for kjøperen å ha vinteren til å jobbe med båten selv, for å være tidlgi klar med "ny" båt når neste sesong starter. Men at det er billigere på slutten av sesongen er vel bare naturlig.

Men hvis man skal avvikle eierskapet, tror jeg det er et regnestykke som kan være like bra om høsten som om våren, alle forhold tatt med i beregningen? Man får jo både høstklarering og vårklareringen. Så de som synes båten brukes for lite og det er blitt et ork, bør etter min mening selge til høstpris. Da selger man samtidig "problemet". (Jeg følger med på markedsutviklingen, men skal ikkk kjøpe til høstpris nå, selv om denne "anbefalingen" kan få det til å se slik ut) :wink:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Det kom nylig ut 2 stk P40 for 1,850 og 1,875 her for en ukes tid siden eller noe (Tønsberg og Arendal). De gikk begge to på noen få dager. Jeg rakk ikke å komme meg avgårde for å se på dem engang. (Rakk bare å komme inn i statistikken blant dem som hadde sett på annonsen over 10 ganger ;-) 

Link to post
Share on other sites

jake skrev for 3 timer siden:

 (Rakk bare å komme inn i statistikken blant dem som hadde sett på annonsen over 10 ganger ;-) 

Hva er vitsen med å se på annonsen 10 ganger, når man kan dra og ta en prøvetur?

Skal man ha noe man ønsker, så få ut fingeren.:discuss:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Det kan gå fort! I går sto det en strøken Bavaria 30 fots til 445,000. Tror det var en 2008 modell. 240 motortimer. Annonsen ble fjernet etter kort tid. Jeg finne den ikke igjen i alle fall J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte båt nå, en Nidelv 690 Sport. Den lå ikke ute i mange ukene ... Prisen var riktig i forhold til stand og kvalitet. Vi som kjøpere må føle at vi gjør et godt kjøp nå på høsten - det måtte i hvert fall jeg. 

 

Etter min mening er mange av båtene på Finn nå priset opp i skyene, så vil du selge nå må du ned i pris. Det er kjøpere, men sommeren har ikke vært helt det store (i år heller), og vi som sitter på gjerdet venter på et godt kupp. 

Link to post
Share on other sites

Noe jeg synes ser ut som en ny trend, er at selv ganske lette kystseilere stadig oftere blir annonsert som "havseiler"...(?)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 17.8.2017 at 8.12:

 

 

I perioder så lagrer jeg også annonser med spesielle (i mine øyne) båter. 

 

Bare ren kos. Tipper det er en del som meg ;-)

Helt enig, jeg gjør akkurat det samme. Det er alltid lov å kikke selv om du ikke har tenkt å handle ?

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter en veldig travel helg så føler jeg at markedet fungerer utmerket. På fredag kjøpte jeg en Scand Baltic som hadde vært på Finn i ca. en uke. La ut min Bever 740 til salgs lørdag kveld og den gikk i under 18 timer.

Jeg tror det som er viktig er å ha en realistisk pris og så er det viktig med en godt sammensatt beskrivelse av båten som skal selges. Gode bilder som viser fram båten men uten unødvendige dill dall som pene puter, blomster og vinglass og ikke mye rot. Vær ærlig og rett fram. Ikke prøve og skjule feil

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Nøkkelen er gode bilder, og en god annonsetekst.

 

Kjøpte en Plancraft 17 m/ E-TEC 75 via FB, solgte den etter et par mnd. Ordnet ny stålpropell, nye plugger, filtere, oljebytte, totaksolje, vannutskiller osv. Gode bilder og god annonsetekst.

 

Var seks(!) stykker som ville ha den innen 24 timer. Så føler jeg satt prisen litt lavt nå i etterkant, he he.

 

Men blir jo lærerikt. Jeg er ikke akkurat den eldste karen på forumet.

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt de som påstår det er veldige gode tider for billige båter.

Vel kanskje reine turbåter over en viss pris, da det jeg ser etter som mer røff fiske/tur og de går for nesten det samme som tidligere år. Siste 4 ukene har det blitt solgt 5 slike i mitt "område" som har gått på et par dager, maks 6 dager. Null mulighet til å prute da kjøperne står i kø. Men dette er båter som kan brukes hele året så er ikke noe spesiell sesong for disse.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er jo at det ikke finnes båter tilsalgs.  Jeg er på utkikk etter en Princess 50 (2008 +), men de kommer jo aldri noen på markedet. De få som kommer forsvinner før jeg ha fått sett finn annonsen.  

 

Jeg tør ikke legge min Princess 45 (2006) ut for salg i frykt for å være uten båt en periode. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...