Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

Jeg tenker at endel av uroen i båtmarkedet skyldes rett og slett at båtplassene har blitt så svimlende dyre. Altså; hvis man har 250K som inngang til båt - så kan du handle båt for 50 av disse. Resten går til luft og vann - slik at du får parkert. Dermed så blir det til at båtfolk handler av hverandre - og rekruteringen stagnerer. Båtfolk igjen handler seg stadig oppover. Dermed så må dem som har litt gamle båter betale deler av min båtplass for at jeg skal være villig til å gå inn i båtmarkedet. Man må kompensere med en utrolig billig - men alikevel bra båt - for å ville inn. Så det du henter på at båtplassen din har steget i verdi - det må du betale for når du skal selge båten(e) din(e).

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er 2500,- ish pr. breddemeter så forferdelig dyrt for båtplass da? Det er sånn ca snittet på de jeg har sjekket i ytre Oslofjord. Regner med det er billigere andre plasser, og selvsagt dyrere om det skal være midt i byen og sånne ting.

 

Sier ikke at jeg syns det er utrolig billig eller underpriset, men dog.

Link to post
Share on other sites

2500,- ish pr breddemeter er jo kurant. Ulempen er når du da får i kontrakten at båtplassen kan selges uten forvarsel - samt at båten din kan flyttes til annen plass uten forvarsel. Slik det er her. Da skjønner man at man på ett eller annet tidspunkt må bla opp 200K som en tremetring vil koste.

Link to post
Share on other sites

Det virker jo helt tullete. Er ikke leien pr. Sesong? Kan du miste den midt på sommeren? Her inne i Oslofjorden (Asker) er det nå godt med plasser og lett å få leid til en ok pris, og det uten fare for å bli kastet bort i løpet av sommeren :-) Er det mangel på båtplasser på Sørlandet?

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mye ledig på vårparten her i ytre del av Oslofjorden også. Tror ikke en blir herja med på den måten uten videre. Og en har jo en stor fordel nå som det er ledig kapasitet forskjellige plasser, man kan bytte plass hvis man ikke er fornøyd.

 

Innskuddplass hadde jeg aldri kjøpt nå. Tenk på golfaksjer, plutselig sitter du der med noe ingen vil ha.

Link to post
Share on other sites

 

Bare for å ta et ekstremeksempel.

En båt jeg er noe interessert i, har ligget snart 2 år ute på finn.no. Er den for høyt priset?

Jeg mener nei. Rett og slett fordi ny pris på denne båten er 4 millioner kroner. Nå er den priset til 2,3 mill. Den har en brukstid på kun 50 timer. Den står ikke vannet. Den er som en ny båt, som kun er demokjørt i kort periode. Ville jeg kjøpt den om den ble satt ned 100', 200', 300', 400'? Neh... Fordi det krever sitt å kunne sette av 2 millioner sånn uten videre. Av alle ting føler samboeren at hun også bør ha et ord med i laget :lipseal:

Hadde den blitt satt ned 500' så ja, jeg hadde nok ranet banken da, men da ville ikke den båten vært fornuftig priset mer :giggle:

 

Jeg fikk faktisk større "rabatt" da jeg handlet i våres. Grunnen er som du selv er inne på: Det krever sitt å bruke 2 millioner på båt og man må ha pengene tilgjengelig når man skal handle og ingen innbytte-båt.

Det er ikke sikkert båten hadde blitt solgt om den hadde vært lavere priset i utgangspunktet, for det er begrenset med kjøpere i dette segmentet. Det hjelper dog med en meget edruelig utropspris :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror bare det er så dødt, prisen må ned så mye at smertepunktet forlengst er passert. Dit vil de færreste.

 

Jeg holder også på å selge vår Sirius, det har vært endel interesse for henne. Holder å sluttforhandle med en kjøper nå, men det trekker litt ut. Uvisst av hvilken grunn, så jeg må kanskje starte på nytt igjen. Prisen er lav nok til at det burde være greit selv om ikke alt er ok.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg tror bare det er så dødt, prisen må ned så mye at smertepunktet forlengst er passert. Dit vil de færreste.

 

Jeg holder også på å selge vår Sirius, det har vært endel interesse for henne. Holder å sluttforhandle med en kjøper nå, men det trekker litt ut. Uvisst av hvilken grunn, så jeg må kanskje starte på nytt igjen. Prisen er lav nok til at det burde være greit selv om ikke alt er ok.

 

Tror ikke 60k for en såpass velutstyrt 31 fot seilbåt er for mye. Kikket på den selv, jeg, og det som tok fra meg interessen er bare en detalj som passer min bruk dårlig. Prisen er antagelig den billigste på Finn (mest båt for pengene), spør du meg. Så da er det vel litt for få som "skal ha" for tiden.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Markedet har endret seg mye siden 2008 i alle fall, da solgte jeg samme båt med påhenger etter 1100 visninger og fikk en meget god pris. Nå skal jeg selge samme båttype men med diesel innenbords motor, over 3700 visninger og har hatt en som har vært og prøvd båten. Båten er produsert i Norge og er meget godt vedlikeholdt og masse utstyr, jeg ligger 40 000,- under tilsvarende båt med samme årsmodell, i tillegg følger det med en båthenger som kostet ny nesten 30000,- så kan ikke si at jeg har priset båten for høyt. Håper jeg for solgt til denne prisen siden jeg har en annen båt som jeg vil kjøpe, hvis ikke beholder jeg den til våren og prøver på nytt igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Tror ikke 60k for en såpass velutstyrt 31 fot seilbåt er for mye. Kikket på den selv, jeg, og det som tok fra meg interessen er bare en detalj som passer min bruk dårlig. Prisen er antagelig den billigste på Finn (mest båt for pengene), spør du meg. Så da er det vel litt for få som "skal ha" for tiden.

Sirius ble solgt i helgen, så kanskje prisen var riktig. Rart å være uten båt.

 

Markedet er ganske rolig ja, men det var endel respons. Når bare prisen er lav nok så er det kjøpere.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

@Møkkalasset; Tydeligvis er min pris for høy for markedet.
Men med tanke på at dette er en romslig, sjøsikker og ganske velseilende 31 år gammel seilbåt som er holdt i god stand, endte jeg opp der.

Dokumentert fornyelse av utstyr de siste 12 år er ca 330.000.
Men det hjelper lite når folk tydeligvis kun ser på alderen, og så blar videre.....
Blir nok å beholde båten noen år til slik det ser ut nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det går mye på alder. Så har vi det poenget at en ny masseprodusert båt bare koster det dobbelte. Det har skjedd veldig mye utvikling på 30 år. Gikk og kikket på masseproduserte båter på Båter i sjøen på lørdag. En helt ny 38' kan du få for 1 mill. Nå som jeg skal kjøpe "ny" båt lurer jeg på hvorfor jeg må betale så mye for en 10 år gammel når det bare er 20-30% mer for en helt ny ?

 

Vi forsøkte å selge Sirius i 2008, men gav opp og beholdt henne til nå. Det gav oss veldig mye seiling, slik er det nok med veldig mange.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jaja...da er annonsen på Finn på min First 35, 1982 modell, gått ut på dato uten at en eneste en har tatt kontakt.
Ikke et skambud engang.... :wink:
Prisen var sannsynligvis for høy i tillegg til feil tid på året ?

2803 har sett på annonsen og 16 har lagret den, men som sagt, ingen konkrete henvendelser.
Så gamla og jeg blir nok å campere i lag i overskuelig framtid, egentlig ganske greit.

Hadde en flott seiltur til ytterkysten av Frøya (Mausund) i forrige uke, styrbord halser fra Trondheimsleia og helt ut til Mausund over Frohavet utover, og W kuling og frisk seilas hjemover etter noen dager.

Alt funker og både gubben og skuta har det helt OK :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tradisjonelt er det vel våren som er best tidspunkt?
Jeg vet ikke, men det er det som stort sett er meningen når kjøp og salg av båt diskuteres?

Prisen mener jeg er riktig basert på motor, seil, rigg og utsyr forøvrig som er byttet ut og oppgradert, noe markedet tydeligvis ikke er enig i.
Og skuffelsen er ikke spesiellt stor, trives godt med båten, får bare prøve å bruke den noe mer enn det som har vært situasjonen de to siste årene :smiley:

Redigert av Arild Iversen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er bare prisen lav nok blir den solgt. Det finnes et godt eksempel her. Den har vært forsøkt med priser startende på 1050k og fallende etter hvert. Så kom denne (uitgått på dato, men kommer kanskje opp) til 595k.

Denne ble heller ikke solgt siden annonsen er gått ut på dato.

 

Villigheten til å betale er lav og det ser ikke ut til å bedre seg.

Redigert av olews (see edit history)

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å prissette båten sin. Det er fort gjort at man mener den er verdt mye mer enn det markedet er villig til å gi.

 

Da er det jo ikke så smart å gjøre som denne fyren har gjort:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=2170815&finnkode=43460212

 

La ut båten 6. september til 425 000,- med teksten "Oppgitt pris er ferdig prutet". Dette er selvfølgelig alt for dyrt. Nå, 2 uker senere, har han senket prisen til 350 000,-.... Var den ikke ferdig prutet allikevel? "Oppgitt pris er ferdig prutet" står fortsatt i annonsen.

 

Skal du bruke slike formuleringer må du sette prisen til et nivå som er nær ferdig prutet, og regne med at folk pruter litt allikevel. For denne båten vil jeg tro at salgspris burde være 250-275 tusen. En utropspris på 295 000 hadde vært passe.

 

Problemet hans er også at han skremmer bort de som kunne være interessert i båten for en lavere sum enn 425 000, men som ikke så seg bryet verdt å prøve seg på en lavere pris siden "Oppgitt pris er ferdig prutet".

 

KK

Link to post
Share on other sites

Prisen mener jeg er riktig basert på motor, seil, rigg og utsyr forøvrig som er byttet ut og oppgradert, noe markedet tydeligvis ikke er enig i.

 

 

Enten du liker det, eller ei, så er det markedet som har rett uansett hva du som selger måtte mene, eller ønske.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Arild:

Jeg har fulgt med på seilbåter på FINN i flere år, og har både kjøpt og solgt. Solgt to ganger Maxi (hjalp også en kamerat med hans Maxi 95 i sommer) - kjøpt Maxi selv tre ganger + en liten skadet HR26, så jeg har litt erfaring.

 

Fin annonse hadde etter mitt skjønn ikke godt nok samsvar mellom bilder og pris. I tillegg så lå båten litt ut av lei? såvidt jeg husker - oppover kysten et sted. Du må tenke at bildene er det som skal få folk til å løfte av telefonrøret og ta den første telefonen, så de betyr MYE. Nøktern, men omtenksom styling er bra! Og i teksten må det komme tydelig frem hva som er fordelene med nettopp DENNE båten.

 

Men det må nevnes - vi hadde bare en seriøs som ringte, han kjøpte båten. Samme for min kamerat. Og da vi kjøpte 108'en var vi også eneste interessent, og dette påvirket prisen betydelig i vår favør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...