Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

@Festina-Lente.

Første gang jeg prøvde meg på noe slikt så det var nok en del som kunne vært gjort bedre både med bilder og tekst.
Får se til våren hvordan formen er, blir det å prøve på nytt får jeg se til å gjøre en bedre jobb.
Var innstillt på å levere båten gratis på strekningen Bergen-Bodø, men ingen tok agnet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Er det få båter på Finn nå? Mener å huske at i fjor høst lå det oppmot 15 000 annonser og nå i høst har det knapt vært oppmot 12 000.

 

Jeg ser også at Bavaria motorbåt som jeg har så lå det 120 båter på det meste i fjor og i år har det knapt vært over 80.

 

Det kan virke som fler velger å beholde båten sin nå siden vi har hatt 2 fantastiske sommere. Det sies også at det er flere nye båtfolk på vei til å kjøpe grunnet det samme.

 

Disse forhold vil forhåpentligvis bidra til at prisene ikke raser så fort ned fremmover som de har gjort de siste 4 årene.

 

Selv la jeg ut min egen båt for salg i slutten av juli, hadde det ikke vært for at fotsyken gikk over så er jeg rimelig sikker på at jeg hadde solg ved å akseptere bud litt under prisforlangene men fornuften har tatt meg og jeg kommer til å beholde.

 

Status på annonsen siden 29 juli er 67 000 visninger på Finn og 31 som har lagret båten. Jeg har tlf nr til et par karer som er seriøst intresert hvis jeg alikevel skulle bestemme meg for å selge. Dette er en båt til nær 1,9 mil og da må jeg si interessen har vært enorm.

 

Til sammenligning la jeg ut annonse på forige båt en Bavaria 33 Sport på samme tid i 2011 og den annonsen ble vis 3 400 ganger på 2 mnd og det var 12 som hadde lagret den annonsen, tall på båten jeg har nå tyder på at interessen har økt enormt siden da.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et visst inntrykk av at eldre seilbåter i området 100k - 300k går ut på dato. Noen av disse er kanskje solgt uten at det lbir merket av, men jeg tror egentlig ikke det gjleder mer enn noen få av dem.

 

De som går ut på dato og komer tilbake til redusert pris, har oftere blitt solgt har jeg sett, og da selges de neten rakst eller ikke i det hele tatt. Antagelig kun en kjøper.

 

Ut over dette synes jeg det kommer veldig mange millionbåter på markedet for tiden.

De eldre 70- og åttitalls-batene med høystatusmerke til rundt 300k og opp i rundt 500k ser ikke ut til å bli solgt.

 

Så det so faktisk omsettes relativt raskt og enkelt av seilbåter, er mindre båter under 30-31 fot og under 100 000.

Noen av disse synes å være kupp utstyrsmessig kanskje, og de som mangler ekstrautstyr går under 50 000.

 

EDIT: Beklager mitt umulige tastatur...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nå er det en liten oppstart på sesongen - hentetråder på baatplassen og aktivitet på FINN (henger kanskje sammen).

 

En gjennomgang av FINN sine 265 sine seilbåter dag 21. februar viser at dere skjer en del salg nå.

Spesielt er det hyggelig å se fem-seks SOLGT på 70-80 tallsbåter i 30-fotsklassen (min favoritt) som er fornuftig/ fint vedlikeholdt og priset helt OK:

Kings Cruiser, Albin Alpha, Maxi Fenix, Mikkel 30.

 

Unntaket er en Maxi 84 priset lavt til 60' - men den gikk med en gang.

 

Ellers så virker det ikke som de store nyere båtene er kommet tilbake for fullt ennå fra i fjor, ser den del kjenninger begynner å komme tilbake - men ikke den store massen.

Har en i familien som ønsker seg en nyere 40 + AWB-båt av nyere modell (gjerne fransk men vil ikke ha Bavaria). Han fant ingen gode nok båter til rett nok pris i utvalget i fjor høst - og der er knapt kommet noen aktuelle etter nyttår.

Link to post
Share on other sites

Hørte på radioen nylig at Grimstad bådsenter solgte nye båter som aldri før. De hadde visst flere bestillinger på nye båter enn på samme tid i fjor, og 2014 var visstnok et topp-år. Kanskje er dette bare skryt, men jeg tror egentlig ikke det er det.

 

Men hvordan bruktmarkedet er vet jeg ikke....

Link to post
Share on other sites

Bortfallet av hk-avgift samt rekordlave renter senker nok terskelen for mange for å handle ny båt og/eller motor i år så det blir jo interessant å se utviklingen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber i en lokal båtforretning, 2014 var ihvertfall et rekordår for oss. Fra 15. juni og utover var det en boom av nybåtbestillinger og trykket har holdt seg godt gjennom vinteren også. Har nok mye med hvilken båttype man selger. Folk flest er ute etter båter under 7-8 meter og båtholdet skal være enkelt og bekymringsfritt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett et lite dryss av seilbåter de siste dagene, men det virker egentlig veldig stille synes jeg, med tanke på hvor mange som antagelig ligger over fra i fjor.

 

Med de relativt usikre økonomiske tidene, blir det nok puslete handel (puslete antall mener jeg) i vår?

I Danmark er det muligens litt mer bevegelse, tidligere sesong større marked kanskje også. Og priser ganske høyt over de norske på Finn. Men enkelte danske båtforhandlere holder litt lavere priser og ser ut til å selge raskere, tror jeg.

 

Jeg var i grunnen klar til å kjøpe danmarksbillett for å se på en båt, men så var den båten solgt.

Tipper det muligens kan ha vært et godt overtalelsesmoment hvis en dansk kjøper forøkte å prutte, og fikk til svar at det kom en nordmann for å se på båten og han må betale 25% moms på den danske prisen...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Med det at det var en boom fra 15. juni i fjor, så mente jeg at folk tydeligvis satt litt på vent med å bestille ny båt til HK-avgifta forsvant, da skulle plutselig "alle" bestille ny båt. Kanskje et noe feil uttrykk å bruke i denne settingen. :)

Noen eksakte tall har jeg ikke, så skal være litt forsiktig med hva jeg sier nå, men nå for tiden er det ikke helt unormalt med 2-3 båter på en dag. Dette varierer selvsagt veldig, enkelte dager er det stilt som i graven, andre dager løper man rundt fra ende til annen.

Link to post
Share on other sites

Flott at båtbransjen opplever oppgang. Det er mitt inntrykk, når jeg snakker med folk på jobben eller naboer, at mange vurderer å kjøpe eller kjøper båter fra 17-22 fot, men det er ytterst sjelden, og helst fordi jeg kjenner en del båtfolk, at jeg hører om noen som kjøper større båter. Samtidig sier eks Norsk Båtsenter i Bergen (Princess) at de jevnt og trutt selger både nye og gamle båter. Det er få av disse jeg ser stå til solgt på finn.no, men, men, det stemmer vel. Blir spennende å se når mange nå legger ut båten sin for salg for 2. eller 3. sesong på rad, om prisene blir mer gunstig for oss som er på båtjakt. Jeg har observert begge deler. Noen båter justerer seg ned i pris (uten at de foreløpig er solgt) og noen ser ut til at de tror at sin gamle båt fortsatt er verdt sin vekt i gull. Blir spennende å se utover våren!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

, hva legger du i salgsboom? Jeg ser jo at det hver vår er intervju av byens båtbutikker i lokalavisa, nytt i uka, om høyt salg og gode tider.

Men det nevnes aldri noen antall solgte.

 

sier eks Norsk Båtsenter i Bergen (Princess) at de jevnt og trutt selger både nye og gamle båter. Det er få av disse jeg ser stå til solgt på finn.no,

 

Ser også stadig at de lokale båtbutikkene står fram i avisa og fortelle om hvor godt nybåtsalget er. Jeg har en viss mistanke til at det er en taktikk for å skape en oppfatning om at markedet er bra.

Link to post
Share on other sites

Blir markedet bedre om markedet får en oppfatning om at markedet er bra da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Høres smart ut :saint:

Men med tidenes rekordsommervær i fjor i friskt minne, samt fjerning av hk-avgift og rekordlave lånerenter så skulle jo alt ligge til rette for rekordsalg av båter og motorer.

Iallefall i den folkelige delen av båtmarkedet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ikke enig i det resonomentet teerex. Hvorfor skal det selges flere båter, alle har jo båt? Og hvis noen dør kan båtene deres kjøpes av nye båtinteresserte som kommer til. Hvis det ikke forsvinner båter ut fra markedet er det grenser for hvor mange båter du kan putte inn. Men det var nå min mening da :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ganske mange som ikke har båt så det stemmer nok ikke helt at alle har båt.

Og mange vil vel gjerne oppgradere til ny moderne båt og/eller motor, mere fart og mere komfort.

Gamle båter blir fort verdiløse og gamle motorer blir fort ubrukbare.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ganske mange som ikke har båt

Ok, men har de tenkt å anskaffe en da?

 

 

Og mange vil vel gjerne oppgradere til ny moderne båt og/eller motor, mere fart og mere komfort.

Ja, men det innebærer ofte at den gamle skal selges, ikke kastes. Så hvis det er snakk om å kjøpe en ny båt blir det jo en båt til i markedet.

 

Gamle båter blir fort verdiløse og gamle motorer blir fort ubrukbare.

Det virker ikke som om de gamle båtene blir verdiløse, bare mindre verd. Idet de blir verdiløse og skrotet er jeg med deg, da forsvinner de ut av markedet. Motorer er en annen sak. En båt kan overleve flere motorer.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kanskje flere enn bare meg som har to båter. Et prosjekt og en bruksbåt.

Kommer sannsynligvis alltid til å ha to båter. Kan jo ikke risikere å være uten båt hvis noe skjer med den ene...

 

Når både kjøpekraft og folketall øker, og det bygges ut flere båthavner så vil det jo bli flere båter i markedet totalt sett.

Gamle båter er ofte ganske verdiløse, om de da ikke er påkostet en nyere motor f.eks. Da er ofte salgsverdien lik bruktverdien på motoren.

Prisnivået på nye båter har jo ikke akkurat økt de siste årene, relativt sett.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kom over en litt artig sak når jeg ryddet i noen gamle papirer i dag...

Fant en notisbok fra 1996/97 da jeg solgte en Fjord Selcruiser 27 der jeg hadde notert opp tlfnr/adresse til alle som var interessert i å kjøpe den.

Det var over 30 stk som var seriøst interessert!

Var bare å velge og vrake blant kjøpere!

Hmmmm..... Det var tider det! :yesnod:

(Tror det var i bladet Båtbørsen jeg hadde den)

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...