Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

Kom over en litt artig sak når jeg ryddet i noen gamle papirer i dag...

Fant en notisbok fra 1996/97 da jeg solgte en Fjord Selcruiser 27 der jeg hadde notert opp tlfnr/adresse til alle som var interessert i å kjøpe den.

Det var over 30 stk som var seriøst interessert!

Var bare å velge og vrake blant kjøpere!

Hmmmm..... Det var tider det! :yesnod:

(Tror det var i bladet Båtbørsen jeg hadde den)

Ja, det var tider, men du verden så mye som har endret seg siden den gang. :yesnod:

 

Det som antakelig ikke har endret seg er at den båten du solgte den gangen fremdeles er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Kun en av de tre båtene som hadde akseptabel motorisering i forhold til båtstørrelsen. Mange båter fra denne tidsepoken har for små motorer.

 

Smart løsning på defroster men det kunne vel ha vært flere hull kanskje ?

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da passerte vi 10 000 båter på Finn.no .

Jeg kjenner igjen noen fra i fjor, nå tildels til betydelig lavere pris, men det gjelder ikke alle.

Så spørs det vel også litt på hvordan været blir i sommer.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Folk var veldig ivrige etter å kjøpe min 20 fots DC i alle fall, la dem jo ut litt lavt, men bare 20000 under det vi kjøpte den for i 2012. Likevel hadde jeg 7 kjøpere i løpet av to dager på finn. Førstemann som så den kjøpte den faktisk og. Uten å prute.

 

Finnes med andre ord kjøpere i fleng, men fantasiprisene er det jo mange av.

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Dette er en interessant tråd synes jeg. Antallet båter til salgs på Finn.no er nå akkurat passert 12.000 (!).

 

Jeg har fulgt med nøye på prisene på Finn.no i en god stund nå. Mange annonser har ligget i over tre måneder (altså gjennom hele sesongen) uten at pris har blitt justert noe særlig, og andre  har blitt justert ned godt i pris, uten at det har utløst noe salg av den grunn. Det virker som at markedet står skikkelig stille denne sommeren!

 

Det jeg har fulgt mest med på er daycruisere og cabincruisere mellom 22 og 32 fot. Hva er erfaringene på forumet her? Er det blitt helt kjøpers marked nå? Eller er bare folk på ferie? 

Link to post
Share on other sites

Min opplevelse (jeg kjøpte båt for en uke siden) er at saktegående overnattingsbåter har sunket og sunket i pris, mens daycruisere (og spesielt med påhengs) har holdt seg i pris.Dette er en klar utvikling fra 2009-markedet til 2017-markedet.

 

Solgte selv en Nidelv 24 til 80000+ i 2009. Så den samme båten til salgs 5 år etterpå til 40000, og da lå den lenge...

 

I 2017:

Jeg har søkt mye i området 26+ fot og under 250000,- i perioden 2016-2017. Da blir det stort sett eldre båter, og noen har satt fantasipriser. Var oppi en populær båttype og fant flere hjemmemekkede løsninger som virkelig så hjemmemekket ut. Og prisen var alt for høy. Har ligget til salgs siden mai. Ikke solgt ennå.

 

Båter som er lagt ut rimeligere har blitt solgt ganske kjapt. Feks Summer Family (27) med Ford maskiner med 150 hk til 120000,- og i god stand (sett på bilder). Mens Summer Family med 100 hk til tett opp under 200000,- har ligget lenge.

 

Virker som om kurant motoriserte skjærgårdsjeeper holder seg i pris.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med litt på prisene på litt større båter dvs ca 40-50 fot. Ser for meg ut som prisene har sluttet å falle så mye som tidligere år. Jeg sier dette fordi vi hadde en periode hvor prisen på store båter var i tilnærmet fritt fall og hvor store båter var svært vanskelig å omsette. Mitt inntrykk er et marked noe mer i balanse og at kjøpere i dag ikke behøver å bekymre seg like mye for et umiddelbart kjempetap i det de signerer kontrakt. 

 

Uansett har båtmarkedet ikke vært noe smart sted å være tungt inne med kapital sammenliknet med f eks boligmarkedet. Tror veldig få kan regne med å få igjen det de betaler for en båt samt påkoster i oppgraderinger.

 

Har samtidig inntrykk av at folk er mer kresne mht kvalitet, utstyr, merker og løsninger. Derved får du kanskje større prisforskjeller mellom ulike merker og mellom "gode" og "dårlige" båter. Det som tilsynelatende kan være et kjempekjøp mht størrelse, alder utstyr osv ("mye båt for pengene"), kan fort vise seg å være omtrent umulig å få solgt i neste omgang fordi det i markedet oppfattes som feil merke.

 

Legg også merke til at selgere av nokså ukjente merker ofte sørger for å legge inn kjente båtmerker i teksten ("...samme løsning som i Princess, Fairline, Sunseeker..." osv) for å sikre treff på finn.no fra kjøpere som legger inn dette i søketekstfeltet. (tror det har liten effekt, men likevel...).

 

Konklusjon: Fortsatt er det ikke noen lur investering å legge masse penger i båt, men det gir veldig mye glede. Prisene på store båter har sannsynligvis nådd et bunnivå og faller ikke like raskt som tidligere, blant annet pga valutaen og fordi prisene internasjonalt nå ser ut til å være minst like høye eller høyere enn i Norge. I det store bildet hører det også med at det nå er bedre tider i Norge og tiden med fortløpende masseoppsigelser i f eks oljebransjen er over.

Link to post
Share on other sites

Ser viknes fortsatt holder seg godt, ikke mange prosent tap på disse. Hadde jeg kjøpt dyr bil i stedet for 8 år siden hadde tapet vært mye større.

Ellers er det alltid noen båter som er værre og selge. Eldre store båter er tyngre å få solgt da folk flest ikke er handymen lengre og har bittert erfart        At verkstedpriser koster blod

Link to post
Share on other sites

Har funnet ut at på rubrikk.no så ligger alle annonsene fra finn.no, men med mulighet for å se hva som var opprinnelig prisforlangende. Om man ikke har full oversikt over alle båter selv, så kan man gå inn der, og se hva båten var priset til før, og om den er satt ned.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

554 «cabincruisere» fra 1980 – 1989 på Finn i dag. Selv om en god del av disse klassikerne ser fortsatt bra ut så er det mange med originalmotor. Det i seg selv gjør meg skeptisk. Jeg er heldig nok at jeg har en eldre båt fra 86 men med en bra Yanmar fra 2005 som hadde bare 600 timer da jeg kjøpte. Det var det som «closed the deal» for meg.

Nå ønsker vi en litt større og litt raskere båt men jeg tror jeg må opp mot 1 mil for å få det som jeg anser som et trygt kjøp. Begynner nå å lurer på om vi bør være fornøyd med den båten vi har. Det er tross alt bare noen måneder på sommeren vi bruker den.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...