Jump to content

Ca 5000 båter til salgs på Finn nå - hvilken vei går markedet nå?


Mizar

Recommended Posts

Fulgte med båttypen vi skulle ha i mange år og de har gått utrolig mye ned siden starten, og det var ikke bare pga. det årlige verditapet. Flere hundre tusen. Fulgte med andre tilsvarende også (25-27 cabincruiser) og også de har vanskelig å få solgt. Mange annonser er typisk 'byttes i skjærgårdsjeep'. Av hva vi så på dyrere ting blir de solgt raskere, så tendensen er kanskje at folk vil ha raske jeeper og daycruisere, og skal de ha stor båt blir det noe skikkelig stort som et alternativ til hytte. De i mellom virker være verre å få solgt.

Redigert av Duppe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 3 timer siden:

Viknes omsettes jevnt og trutt, mange synest de er dyre, men verditap kurven har vært flatere enn de fleste andre båter.

Viknes er populære båter som omsettes, ingen tvil om det! Men selges de virkelig til de prisene de averteres for? Tror ikke det. Man kan ikke uten videre bruke utropsprisen på Finn.no som en målestokk for prisnivået. Jeg vet om to familier som kjøpte seg 1030 for ca 3 år siden. Dette var 2004 modeller, og begge båtene ble kjøpt for 1.100.000,- Spørs om det ikke er litt prutningsmonn på de båtene der ja. 

 

Vil f.eks. disse 2008 modellene gå for utropspris?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100324792 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98549241 

 

I tilfelle tror jeg heller jeg ville valgt denne vestlandsbåten som også er 2008 modell

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100034864 

 

 

Link to post
Share on other sites

Folk tror de sitter på gull og priser deretter. Og når andre lignende båter ligger høyt priset tenker neste mann at det er der markedet ligger og gjør samme feilen selv. Da blir båtene oftest liggende usolgt. Det er i tillegg mye dårlig vedlikehold på båter rundt omkring. Båter som er lagret ute og der servicer er gjort selv etc. Folk som skal spare penger her og der, det bør gjenspeiles i prisen. Jeg solgte båt i juli og priset den nokså lavt (tydeligvis riktig og ikke for høyt i forhold til markedet). Den ble solgt på 2-3 dager. Riktignok en populær moderne båttype.

 

En 10 år gammel båt kan se ut som og virke som helt ny eller den kan være nesten halvdød og se sliten ut og by på masse fremtidige kostnader.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev 25 minutes ago:

Folk tror de sitter på gull og priser deretter. Og når andre lignende båter ligger høyt priset tenker neste mann at det er der markedet ligger og gjør samme feilen selv. Da blir båtene oftest liggende usolgt.

(snip)

En 10 år gammel båt kan se ut som og virke som helt ny eller den kan være nesten halvdød og se sliten ut og by på masse fremtidige kostnader.

 

Godt sagt. Det skjer også en bevegelse fra år til år (jeg følger mest med på seilbåter) når det gjelder størrelse/pris. Der det var en sensasjon å få en brukbar, men smal 26-28 foter uten ståhøyde i kabinen for 50k, for 3-5 år siden, har størrelsen for billigbåter gått opp til 28-33 fot. Nå får man 30+ fot seilbåt til 20 k har jeg sett, og det er først henimot 36-38 fot at prisene ser ut til å holde høyt nivå nå. Det kan vel også henge litt sammen med at dette er nærmere det folk flest kjøper seg i dagens marked. Men det er mange til salgs i denne størrelsen også.

 

Ellers er det nok færre "selvfiksere" enn før. Folk vil ha en ferdig pakke som funker uten for  mye bry, og det er langt mellom attraktive prosjekt også - man kan snu seg rundt og finne noe annet som ikke er så mye arbeid. Å "bygge båt" har vel få tid til i dag, og de fleste har råd til å kjøpe seg fri fra slikt - så lenge det varer da.

 

Det er nok kjøpers markednesten  over hele linja igjen, slik at hvis man skal selge og har en kjøper, kan det hende at man bør "sørge for" å selge til den kjøperen. Det kan bli lenge til neste mulighet hvis man ikke vil gå ned i pris.

 

For øvrig synes jeg den kortere liggetiden på Finn gjør at det er vanskeligere å få et helhetlig bilde av markedet nå enn før.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, andersb said:

Skal selge skjærgårdsjeep på 30+fot neste år, spent på hvordan det går :o 

 

Full forståelse for det for vel ikke akkurat den mest kurante hyllevarern, tross alt?

 

At salget går tregt generelt, og prisene er under press, kan vanskelig begunnes i dårlige økonomiske tider hvor man står på venteliste i et år for å kjøpe biler til en million, eller mer. Jeg tror markedet er rimelig mettet, for mye gammelt der ute som forblir hyllevarmere, samt at sommeren (også) i år ikke akkurat har utmerket seg spesielt med tanke på sol og varme, heller mye vind og ingen "maksdager".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja markedet er snevert, har solgt lignende en gang før, men da til 1/3 av prisen, "problemet" med den nå er at jeg har kasta så mye penger og at at alt er flett nytt unntatt selve plastikken. Så får se. Jeg regner verdien på skuta til prisen av motorene  minus verditap, og litt for plastikken. Selge en båt der garantien ikke går ut før slutten av sesongen 2020 hjelper også for kjøper. Rigging og spesial ditt og datt får man 0 igjen for kronemessig, men den blir forhåpentligvis mer attraktiv. 

 

Trodde forrige 32 foter til 7 siffer skulle ligge lenge, men gikk på dager, skal sies at den var velholdt.  Forrige 28 fots skjærgårdsjeep lå vel i 2 uker, det var bensinsluker av dimensjoner og brukte tilsvarende 2 takt olje men var i topp stand. Har hatt båter som har ligget i 3 mnd og annonsen skal gå ut når noen plutselig ringer og skal ha. Time will show. 


En produsent jeg liker skal lage en ny og større båt kontra utvalget sitt i dag, hele 6 fot opp,  så er den jeg går og venter litt på, så prøver å time det og få en av de første når de kommer, vi får se hva som skjer. 

 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faxen: Jeg sliter med det samme som deg, masse "treff" (altså mennesker som har klikket på / åpnet annonsen), men ingen som sender mail eller ringer. Da er det jo ikke noe å ta tak i...  Så hva gjør man?? Setter ned prisen litt? Eller så mye at det gjør vondt? Betale penger til Finn.no for å få annonsen på topp igjen har jeg liten tro på, da det jô allerede er mange som åpner annonsen. 

 

Lingefan: Mitt inntrykk er at mange er engstelig for 10-15 år gamle båter, nettopp grunnet fare for dyre reparasjoner. Lettere er det kanskje dersom båten er over 15 år og motoren er byttet.

 

Det kommer ut ca 300(!) nye båtannonser på Finn.no hver dag nå (det ser man ved å velge "nye i dag"), og rundt 70 båter forsvinner ut. Disse 70 som går ut er da både annonser som går ut på dato og båter som blir solgt. Jeg undres hvor mange av disse 70 som er solgt og hvor mange som er utgått på dato.

Link to post
Share on other sites

Som sørvestlending følger jeg alltid med på lukkede båter, saktegående sådan, og helst romslige/store. Er handyman nok til å fikse det meste, og er ikke allverdens kresen, tar gjerne noen lettvindte løsninger selv da økonomien styrer det meste, men blir litt forundret over hvor lite lukkede båter det finnes til la osss si under 200k, som er prisleiet jeg jager idag, selv om jeg nok ikke er klar til å handle helt enda. Drømmebåten er på 40 fot og opl, og saktegående aller helst, skal ha råd til å bruke den også, men da handler det igjen om trebåt som jeg har idag. Har ikke noe imot trebåt, er helst mindre arbeid med vedlikehold enn plastbåter som må poleres/bones til mann blir utalitt, men overbygg av tre kan være "hassel" med tanke på lekkasjer. Det som får meg til å ønske plast er at man kan ha en trørr kjøl, og dermed holde det rent og pent, samt "luktfritt" på,en enklere måte.

men som sagt, utvalget ev rimelige tette større båter er det langt mellom.

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 19.9.2014 at 14.03:

 

Enten du liker det, eller ei, så er det markedet som har rett uansett hva du som selger måtte mene, eller ønske.

 

I utgangspunktet for det store bildet er dette riktig, men husk at også selger er 50% av markedet. For en handel består av to parter, en selger og en kjøper. For å zoome litt inn mer detaljert: Hvis ikke selger velger å selge så blir det ikke deal for potensiell kjøper heller. Så det er selgere og kjøpere i kombinasjon som danner markedspriser. Kjøperne har mest makt i kjøpers marked og selger har mest makt i selgers marked. Tilbud og etterspørsel/behov. En kjøper er oftest lettest å påvirke rett før en sommerferie. Da er ofte tilbudet lavest og etterspørselen størst. 

Så har vi motsatt: de som kjøper for å gjøre et godt kjøp er ofte tilstede om høsten. De forventer å få med opplagskostnader i prisen etc. Problemet er at ofte er ikke de beste utgavene for salg om høsten. Jeg ville heller betalt 10-20% mer for et strøkent riktig eksemplar enn å få en båt billig der det står "har aldri hatt noe tull med båten", lagret ute, flere eiere osv. Skal man ha båt er det dyrt uansett, så invester i riktig båt fremfor å kjøpe "andres avfall", ferdig brukt og klar for rep. Dersom man skal ha "andres repobjekt" så bør man regne inn betydelig prisavslag. Det er ofte her grunnen er til at ting blir liggende. Mange skjønner ikke/vil ikke skjønne (?) viktigheten av kvalitetsvedlikehold og påkostet opplag. Dette gjelder særlig dyrere og større båter, jo mer teknisk, jo viktigere.

 

Det ser ut til å være kjøpers båtmarked nå med såpass stort volum i de fleste markeder, men klart selgers marked på de beste og mer ettertraktede objektene.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Lingefan said:

 

Det ser ut til å være kjøpers båtmarked nå med såpass stort volum i de fleste markeder, men klart selgers marked på de beste og mer ettertraktede objektene.

 

Min helt subjektive oppfatning er at det har vært kjøpers marked i en årrekke nå, men at de beste objektene til riktig pris omsettes i stedet for å bli hyllevarmere.

 

Forøvrig er vi nok helt eneige mht hva du ellers skrev.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, i et marked med større tilbud enn etterspørsel. går jo de beste båtene først og gjerne til en god pris også.

Avskallingen skjer på et lavere trinn kvalitetsmessig (selv om det varierer litt hva folk ser mest etter), og det er nok en hovedtendens at folk flest har råd til å kjøpe seg "et enklere liv", også med båt på vannet.

 

Det er et ordtak som sier at

"I kjøpers marked kan man få kjøpt en elefant til prisen for en hund. Etterpå er det kjøpers tur til å fore elefanten."

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Propell1 said:

 Etterpå er det kjøpers tur til å fore elefanten."

 

For egen del er jeg spesielt opptatt av den delen av ordtaket, og jeg imponeres ofte av de som kjøper f.eks påhengere som er 25 år gamle og lurer på om det er et godt kjøp. Kjøper man en hel båt så har man i mine øyne bare forstørret problemet og kan raskt ende opp med å bruke store summer uten at man ved et salg vil få igjen noe særlig av dette. Og når er det tid for å slutte å kaste gode penger etter dårlige? Ikke noe enkelts svar på det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På sjøen snakker vi ikke om penger og lønnsomhet (båt er ikke lønnsomt uansett), men kun om hvilke valg vi tar og ikke tar ;-)

 

Jeg påkoster en nokså dyr innendørs opplagspakke hos førsteklasses båtverksted anbefalt av forhandleren, i likhet med første eier. At båten er der fortsatt og har kun vært der med slik påkostet vedlikehold hvert eneste år siden ny gir båten et slags "varemerke" når den skal selges videre og oss som brukere/eiere en spesielt god trygghet og ekstraservice når noe evt måtte skje, men koster jo også flesk. I mine øyne er det verdt det om jeg først skal ha skikkelig skute, og jeg så selv kun etter båt med slikt vedlikehold, da vi har eid betydelig dårligere vedlikeholdt båt tidligere og fikk den gangen en del uventet og kostbart kluss, sannsynligvis pga at kun servicer og det som måtte gjøres med båten var blitt gjort. Så ser denne vedlikeholdte båten også ut som ny og blir levert slik hver vår. Likevel er båt fortsatt båt og ekstraordinære ting som koster vil alltid komme i både pose og sekk.

Men bare en eneste nyåpnet Corona med lime i solsteken på herlig vann cruisene utover i god solstek er alt av kostnader glemt og det er verdt det.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, Lingefan said:

Men bare en eneste nyåpnet Corona med lime i solsteken på herlig vann cruisene utover i god solstek er alt av kostnader glemt og det er verdt det.

 

Glemt, men ikke borte? Er vel litt sånn med mange utgifter vi har, eller hobbyer, men problemet er at for enkelte kan slike utgifter dukke opp en dag og da treffe en i bakhodet, hardt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Enig i det Mouche. At båtliv koster er greit, men det er ikke greit å lukke øynene for hvor mye. Det er stor forskjell på folks betalingsevne, og det blir for dumt å pådra seg økonomiske problemer fordi man ikkje holder regnskap med utgiftene. 

Link to post
Share on other sites

Så lenge unnskyldningen er båt, så kan det forsvares å pådra seg lettere økonomiske problemer.

Problemer er jo til for å løses :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On Saturday, August 05, 2017 at 14.24:

 

For egen del er jeg spesielt opptatt av den delen av ordtaket, og jeg imponeres ofte av de som kjøper f.eks påhengere som er 25 år gamle og lurer på om det er et godt kjøp. Kjøper man en hel båt så har man i mine øyne bare forstørret problemet og kan raskt ende opp med å bruke store summer uten at man ved et salg vil få igjen noe særlig av dette. Og når er det tid for å slutte å kaste gode penger etter dårlige? Ikke noe enkelts svar på det!

 

Mouche skrev On Saturday, August 05, 2017 at 14.24:

 

For egen del er jeg spesielt opptatt av den delen av ordtaket, og jeg imponeres ofte av de som kjøper f.eks påhengere som er 25 år gamle og lurer på om det er et godt kjøp. 

 

Godt at vi klarer å imponere deg iblant, Mouche;-)

 

Tipper du sikter til min 22 år gamle som du frarådet meg å kjøpe. Men nå er det nå engang slik at man kan velge å kjøpe helt nytt eller nesten nytt, og betale prisen for det. Eller så kan man kjøpe noe gammelt og betydelig billigere og gamble på at det holder lenge nok til at det er grei økonomi i det likevel. Gamle totaktere er enkle å vedlikeholde, og kan holde lenge ved pen bruk og greit stell. Eller de kan ryke i morgen. Noen er villige til å ta den sjansen, andre ikke. Men det er nesten en forutsetning at man kan skru selv når man kjøper gammelt.  Kjøder man gammelt uten å kunne gjøre ting selv havner man fort på dypt vann.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, index said:

 Men det er nesten en forutsetning at man kan skru selv når man kjøper gammelt.  Kjøder man gammelt uten å kunne gjøre ting selv havner man fort på dypt vann.. 

 

Ja, helt enig, men hvis man tar en avgjørelse om å kjøpe, eller ikke kjøpe, en motor som er 22 eller sågar 50 år gammel på et forum som dette uten annen informasjon enn alder og merke, ja da tror jeg det hele er en ren og skjær sjanseseilas og ikke indikerer at spørsmålsstiller er av de mest motorkyndige? I så fall sier jeg; nei, ikke gjør det! I alle fall er det helt uaktuelt for min del uansett pris.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi har alle forskjellige preferanser og forutsetninger vet du. Jeg har også hatt både 50 og 60 år gamle biler, uten å miste nattesøvnen for ting som kan skje. Blir noe ødelagt, så fikser man det. Men det er klart, enkelte burde ikke ta sjansen på å eie noe garantitiden er gått ut på engang. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvis prisen er rett, blir båten solgt. Min 2005 Bavaria 46 ble solgt etter 2 uker på finn.no og min 1986 Nidelv 26 ble solgt etter 24 timer på finn.no :-)

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100723028&fks=100723028

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=102087549&fks=102087549

 

Vår neste båt blir en 2011 Beneteau Oceanis 34. Når man kjøper og selger i samme marked så spiller ikke det så stor rolle om prisene i markedet er høye eller lave...

 

TMS

Link to post
Share on other sites

Etter 28 dager på Finn har jeg følgende statistikk:

Kun en har tatt bryet med å komme og se på båten. Ellers ingen respons. Han synes forøvrig den var særdeles godt holdt og fin på alle måter men var nok ikke helt klar for å handle ennå. Synes forøvrig det er litt merkelig med så liten konkret interesse når det er så enormt stor aktivitet på annonsen...Tydeligvis mange som koser seg med å se på båtannonser iallefall :-) 

Skjermbilde 2017-08-17 kl. 00.25.59.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...