Knude Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Hei igjen ! Uka var kort ,men noe ble da gjort i båten. Siden det ble mange antakelser ang. Scaniaens stigning i forkant (7 grader) ble det en tur til Scania Arendal. Der kunne de berolige båtbyggeren med at uansett marinebunnpanne så tålte den minst 10 graders permanent montering og opp til 30 grader alle veier under fart i båt. (sjøgang) Dette uten å forandre merkene på peile pinnen. Men igjen takk for alle innspill !! Det er kvalitets sikring på høyt plan !! Da var det bare å hive seg på saga. Motorfundamentet måtte senkes 4 cm i bakkant å da ble det omtrent sånn. Løft Her er det kuttet, og coaten er slipt helt bort minst 6 cm ut på eksisterende støp. Det er brukt 5 lag 600gr. csm. Å da ble det seende mye greiere ut. Med flensene på øyemål opprettet,ble resultatet på hele anlegget målt med grad mål har en stigning på 7,5 grader. Da er den godt innenfor ! Der jeg kommer fra er det vanlig og grov opprette hele montasjen før noe blir montert permanent. Da blir neste på programmet motorfeste i forkant av motor. Gummilabbene var modne for utskiftning så da ble det likegodt nytt motorfeste på motoren. Det letteste er da og lage en mal i fullskala. Festet skal lages i 10x100 og 10x40 flattstål som malen, men med "stiver" på begge sider. For å slippe å stege over bunnstokkene i motor rommet , legger jeg en dørk der jeg går mest. Er klar over at det fineste hadde hvert å bruke aluminium men den er kostbart. Derimot hadde jeg noen kraftige gulvbord i furu på lager. Malt på undersiden før montering. Det ble boret 30mm drenering gjennom alle bunnstokkene som også ble malt innvendig med coat så ikke vann kan trekke inn om det skulle komme noe. Hvitmalt så kan man gå inn på "sokkelesten" på denne ! Fortsettes ! Ha en god Søndag ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Dinamo Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Kan der vera ein ide å fjerna labben som eg har tegna sirkel på, og få ein labb, istadenfor labb på labb? Magne Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Mulig bildet lyver litt, men du får kanskje en litt lang arm der enn hva de (nederste) boltene på motoren er dimensjonert til (?) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Jeg ser ikke problemet. Om den nye vinkelen hadde vært 1 meter ut, er det fortsatt motorvekten braketten på motor skal holde? Styrken i braketten han lager selv er avgjørende. Så dette synes jeg så veldig greit ut :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Regina III Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Jeg ser ikke problemet. Om den nye vinkelen hadde vært 1 meter ut, er det fortsatt motorvekten braketten på motor skal holde? Styrken i braketten han lager selv er avgjørende. Så dette synes jeg så veldig greit ut :-) Ikke enig! Skjærkreftetne (motorvekt) blir omtrent de samme, men etter bildet blir momentet (kraft x arm) ca 3 ganger så stort. Tåler boltene som holder det originale motorfeste det? Sammenlikn en fastnøkkel med lang og kort arm. Her blir kraften (motorvekt) den samme, men med lenger arm blir momentet og dermed dragkraft på de medre boltene tilsvarende større. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Nå er jeg ikke enig med meg selv lengre ? Du har sikkert rett. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Hulda Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Det kommer an på hvor mye motoren veier, og hvilket dreiemoment den leverer. Summen av dette blir kraften som skal tas opp av motorfestene. Og her er det, som Regina III hevder, kraft*arm som kommer inn. Jeg funderte litt rundt dette på Hulda, og fant under tvil at det skulle holde. Men på Hulda er det helt andre vekter, mindre moment og armen er kortere. Motorfestet på Scania'en ser ut til å være beregnet på å trykke rett ned. Alle andre løsninger vil betinge at man regner på lastene og hvor mye bolter og gjenger i blokka tåler. Bare pass på når du lager til disse sakene at motoren kommer lavt nok. Bedre å shim'e opp i høyden enn å grave ned. Redigert 12.April.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Hvis montering av brakett et mot ideell stiv og originale motor fester monteres med labber på den, så er jeg enig i at forholdene ikke endres, men her er braketten på en motorlabb som er myk i alle retninger og kreftene på boltene blir i praksis vesentlig endret. Det behøver ikke bety noe, men jeg ville tatt et overslag på hvilke krefter man snakker om. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Jeg hadde definitivt fjernet den originale labben (som jo er fra lastebil) og bygget en ny. Mye enklere, og mye sterkere . Sjuren har nemelig helt rett ! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Hva med å lage motorfestet som du bolter igjennom vangen. Så flytter du vetus labben ned under det originaleotorfeste på scaniaen ? Mer likt noe slikt. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dinamo Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Korriger meg hvis eg er på villspor her, men eg meiner at motorfestene skal "håndtera": 1) Vekta av motoren - dette er nok minste delen. 2) Dreiemomentet i motoren og. 3) kvart av motorfestene får sin del av trusten frå propellen. Summen av dette er STORE krefter Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Hva med å lage motorfestet som du bolter igjennom vangen. Så flytter du vetus labben ned under det originaleotorfeste på scaniaen ? Mer likt noe slikt. Hvis ikkje bildet lyg altfor mykje, so er der ikkje plass, i det originale motorfestet til bolt og mutter på vetuslabben. Ta ogso hensyn til tilkomst med verktøy på den mutteren. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Takk for vettuge kommentarer om motor festet. Det originale som jeg ikke har bilde av har samme lengde men der er kraften delt siden det på den synlige bolten står en vibrasjons demper. så går beslaget videre ut på motorfundamentet. Dette er en gammeldags patent som er etter min mening er vanskeligere å justere ettersom den må bygges under ved behov. Den har heller ikke noen sidejustering. scania gikk bort fra denne patenten og kom med denne som jeg har brukt som utgangspunkt. Der brukes de samme "labbene" og de har en enkel sidejustering og justering opp eller ned på ca 20mm. Disse festevinklene har ca.samme avstand fra blokka til center" labb" Samme blokka men over 200 hk mer ved nesten samme omdreining. Jeg beregnet derfor at belastningen på de fire boltene inn i blokka blir omtrent den samme. Ser at jeg godt kunne ha laget festet helt inn , men jeg tror at min patent er like sterk siden den blir festet med en bolt på 12mm (synlig på mal) og en helt inne på ca 18 mm. Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Jeg hadde definitivt fjernet den originale labben (som jo er fra lastebil) og bygget en ny. Mye enklere, og mye sterkere . Sjuren har nemelig helt rett ! Dette er en original marine motor og det beslaget er originalt fra motoren var ny ! Lastebil liksom... Derimot kan det godt være at jeg lager en ny plate mot motor for å slippe bolter på mer enn en plass. Og det blir definitivt penere. Reff. bilder av Scania som er til salgs. Takk igjen for innspill så langt ! Redigert 12.April.2015 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Mulligan Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Samme blokka men over 200 hk mer ved nesten samme omdreining. DEC 2? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Hvis det kan gi noen positive ideer, her er slik det er hos meg. Gearkasse før jeg lagde til brakettene: Avstanden fra kassa og ut til midten av fundamentbolten kan vel være så der 150 mm. Merk at kassen min er i aluminium. Boltene er M12, unbrako. Her er samme, men braketten montert: Platene som braketten er laget av er i 10 mm karbonstål. Spiller ingen rolle hvilken kvalitet stål, finn noe som sveiser greit uten å sprekke i HAZ. Statikken er slik at de to øverste boltene kun ser skjærkrefter. Den vertikale platen vil presse seg mot gearkassen i overkant, men prøve å trekke bolten ut av kassen i underkant (i tillegg til skjær). De to underste boltene ligger på undersiden av platen. Her er det også unbrako, men modifisert til pinnebolter. Boltene er skrudd inn med 'myk' Loctite. Grunnen til at jeg har brukt pinne-versjonen, er at jeg kan trekke til høyere moment uten å være redd for å overlaste gjengene i aluminiumet. Dette hensynet behøver du ikke å ta. Hele motorkonstruksjonen min veier omtrent 500 kg. Maksimum 2/3 av dette ligger på bakre motorfester. Eller omtrent 190 kg på hvert feste. Hulda kan maks greie å absorbere 90 hk. Eller kanskje et slikt feste vil bli belastet med 300 Nm fra motorens dreiemoment. (Merk at momentet fra propellen ikke kan komme i 'tillegg'. Null moment fra motoren gir null moment fra propellen. Det er bare motoren som lager moment). Men armen er kort. La oss si 50 kg. Så runder vi opp til at ett feste vil måtte ta 250 kg. Men husk også at forre motorfeste på samme side tar like mye av momentet. Det er slik man kan sitte og surre med tall, og legge til sikkerhetsmarginer. Så kommer 100 000-kroners-frågan: Vil to slike unbrako pinnebolter eller gearets gjenger i aluminiumslegeringen ta 250 kg hver??? Hvis ja, så begynner vi å få en sikkerhetsmargin som er grei. Det er ikke rare skruen som skal til for å kunne ta et rett trekk på 250 kg. Det er også en grei sak å legge motorbraketten helt nedpå motorfundamentet. Det er bedre praksis å shim'e under motorfundamentet enn å justere på bolten. Det er en del slike fundamentbolter som har knekt tvers av. Her skal man forholde seg til produsenten av motorfundamentet, og helst legge til solid sikkerhetsmargin. Såhh, nå skulle jeg egentlig skrevet om Hulda og installasjon av utvendig/innvendig montering av gir og gass. Vær takknemlig, du fikk det allokerte tidsvinduet. Slik er det å være pensjonist, får ikke tid til noen ting. Redigert 12.April.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 (redigert) Når er det du planlegger å jobbe på båten neste gang? Er du der noen kvelder? Har veldig lyst til å ta en inspeksjon nå kjenner jeg. Redigert 12.April.2015 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 12.April.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Mulligan . Den jeg la ut bilder fra ligger på Finn.no og presenteres som en Scania DI 12. Samme blokk, men denne utgaven klarer seg ikke bare på luft og diesel Hei taunus ! Blir en del jobbing til uka, også om kvelden så bare stikk innom Ubekilen. Send en sms på forhånd når du planlegger å se innom! Du er veldig velkommen ! Takk også til Hulda som deler av sin kunnskap selv om det går ut over en herlig tråd her på forumet ! Da går båtbyggeren inn i en ny uke som kanskje gir en rev.1 av motorfestet! og et steg videre i prosjektet . Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Hulda Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Nå skal du ikke juble uhemmet. Det jeg skrev om last/vekt var korrekt. Det jeg skrev om dreiemoment var bare tøv. Skal prøve å rydde litt opp i det. Dreiemomentet er i NewtonMeter. Og 1 Newton kan vi sette tilnærmelsesvis lik 1 kg. så langt er det greit. Men det er motoren som 'lager' kraften uttrykt i Newton*meter. Boltenes jobb der de sitter skrudd fast i motorblokken er å hindre motoren fra å rotere. Så det er kraften fra aksesenter (midten av tappen) og ut til boltene som er greia når det gjelder motorens dreiemoment. Og da har vi en kraft ganger arm. Og skal man holde igjen en slik kraft, vil det være lettere jo lenger arm man har (derfor bruker vi 'latmannsarm'). Så det blir egentlig to regnestykker der summen gir resultanten som påvirker boltene. Og for å gjøre det litt mer komplisert, så blir det en vektoriell betraktning. Hvis man titter på motorfesteboltene mine over, så er den løsningen 'maksimalt uheldig'. Ser vi på bildet under: Og her sett fra siden: Så ser du at motorblokken heller utover. Og hvis motoren, sett forfra i bildet, dreier mot venstre, så vil resultanten føre til at motoren vil prøve å trykke motorfestet til høyre nedover. I og med vinkelen mellom motorfeste og blokk, vil kreftene (lasten) fra rotasjonen for en stor del bli tatt opp som rent trykk mot motorblokken, og mindre som rive- og skjærkrefter på boltene. Rent intuitivt blir rivekreftene i dette tilfelle nærmest fraværende. Øverste delen er originalfestet som satt på bilmotoren, der har jeg sveiset på en varmvalset kanal. Og når dette er montert i båten, så ligger motorens fundamentbrakett helt nede på gummifundamentet, slik som vist på bildet over. Hos meg ser motorrommet slik ut, ikke så ulikt det du lager: Avstanden mellom de langsgående vangene er vel drøye 60 centimeter. Beklager de uklare bildene, dårlig linse på et gammelt mobilkamera. Fronten av båten mot venstre i bildet. Jeg vil anta at giret mitt er ca. 30 cm bredt. Altså fra senter og ut til boltene har vi 0,15 meter. Motoren kan yte maks dreiemoment 200 Nm (målt kraft i bremsebenk). Så da blir regnestykket et helt annet enn det i forrige innlegg: 200 Nm/0,15 m = 1,3 tonn (satt egentlig og skrev på en reklamasjonsbegjæring, hodet var ikke helt med). Denne kraften blir tatt opp av to fundamenter, si 500 kg på hvert fundament, maks. Hulda kan fysisk ikke gjøre seg nytte av hele motorens kraft. Som igjen vil gi tilnærmet 250 kg rivekraft på gjengene i girkassen kombinert med skjærkrefter. Skjærkrefter er de kreftene som prøver å klippe av boltene. Men disse skjærkreftene blir også tatt opp som friksjon mellom stålplaten som klemmes inn mot giret og overflaten i giret. Til slutt blir det så mange momenter som må tas med i betraktning at det kun er praktiske forsøk som teller. Da får man erfaringsdata, eller enda finere 'empiriske verdier'. Sånn, nå tror jeg at jeg er på skinner igjen. Inntil noen beviser det motsatte. Hvilket meget vel kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Nå skal du ikke juble uhemmet. Det jeg skrev om last/vekt var korrekt. Det jeg skrev om dreiemoment var bare tøv. Skal prøve å rydde litt opp i det. Dreiemomentet er i NewtonMeter. Og 1 Newton kan vi sette tilnærmelsesvis lik 1 kg. så langt er det greit. Men det er motoren som 'lager' kraften uttrykt i Newton*meter. Boltenes jobb der de sitter skrudd fast i motorblokken er å hindre motoren fra å rotere. Så det er kraften fra aksesenter (midten av tappen) og ut til boltene som er greia når det gjelder motorens dreiemoment. Og da har vi en kraft ganger arm. Og skal man holde igjen en slik kraft, vil det være lettere jo lenger arm man har (derfor bruker vi 'latmannsarm'). Så det blir egentlig to regnestykker der summen gir resultanten som påvirker boltene. Og for å gjøre det litt mer komplisert, så blir det en vektoriell betraktning. Hvis man titter på motorfesteboltene mine over, så er den løsningen 'maksimalt uheldig'. Ser vi på bildet under: Så ser du at motorblokken heller utover. Og hvis motoren, sett forfra i bildet, dreier mot venstre, så vil resultanten føre til at motoren vil prøve å trykke motorfestet til høyre nedover. I og med vinkelen mellom motorfeste og blokk, vil kreftene (lasten) fra rotasjonen for en stor del bli tatt opp som rent trykk mot motorblokken, og mindre som rive- og skjærkrefter på boltene. Rent intuitivt blir rivekreftene i dette tilfelle nærmest fraværende. Øverste delen er originalfestet som satt på bilmotoren, der har jeg sveiset på en varmvalset kanal. Og når dette er montert i båten, så ligger motorens fundamentbrakett helt nede på gummifundamentet, slik som vist på bildet over. Hos meg ser motorrommet slik ut, ikke så ulikt det du lager: Avstanden mellom de langsgående vangene er vel drøye 60 centimeter. Beklager de uklare bildene, dårlig linse på et gammelt mobilkamera. Fronten av båten mot venstre i bildet. Jeg vil anta at giret mitt er ca. 30 cm bredt. Altså fra senter og ut til boltene har vi 0,15 meter. Motoren kan yte maks dreiemoment 200 Nm (målt kraft i bremsebenk). Så da blir regnestykket et helt annet enn det i forrige innlegg: 200 Nm/0,15 m = 1,3 tonn (satt egentlig og skrev på en reklamasjonsbegjæring, hodet var ikke helt med). Denne kraften blir tatt opp av to fundamenter, si 500 kg på hvert fundament, maks. Hulda kan fysisk ikke gjøre seg nytte av hele motorens kraft. Som igjen vil gi tilnærmet 250 kg rivekraft på gjengene i girkassen kombinert med skjærkrefter. Skjærkrefter er de kreftene som prøver å klippe av boltene. Men disse skjærkreftene blir også tatt opp som friksjon mellom stålplaten som klemmes inn mot giret og overflaten i giret. Til slutt blir det så mange momenter som må tas med i betraktning at det kun er praktiske forsøk som teller. Da får man erfaringsdata, eller enda finere 'empiriske verdier'. Sånn, nå tror jeg at jeg er på skinner igjen. Inntil noen beviser det motsatte. Hvilket meget vel kan skje. Er nødt til å kommentere litt her... Newton er masse x aksellerasjon, dvs. 1 kg = 1kg x 9,81m/s2 = ca. 10N Forøvrig vil momentet bli tatt opp som et kraftpar i boltene på hver side, og disse kreftene vil bare opptre om du bremser akslingen tilsvarende motorens dreiemoment. Så det eneste disse boltene skal ta opp i sin normalsituasjon er momentet som opptrer på grunn av massetregheten til systemet. Men man har selvsagt ulykkeslast som typisk vil være tau i propellen, og da vil det fort bli en del krefter som må tas opp. Forøvrig er standard prøvelast for en standard M12 bolt 8.8 kvalitet 49kN, dvs nesten 5 tonn i strekk. Strammer du boltene med slik forspenning vil friksjonskraften være ca. 30% av dette (Friksjonskoeffisient tørt stål mot stål) Med to bolter vil friksjonskraften alene da håndtere ca. 3 tonn... Forøvrig er det viktig å ha skikkelig forspenning for å forhindre utmatting... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
tilplan Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Forøvrig vil momentet bli tatt opp som et kraftpar i boltene på hver side, og disse kreftene vil bare opptre om du bremser akslingen tilsvarende motorens dreiemoment. Så det eneste disse boltene skal ta opp i sin normalsituasjon er momentet som opptrer på grunn av massetregheten til systemet. Men man har selvsagt ulykkeslast som typisk vil være tau i propellen, og da vil det fort bli en del krefter som må tas opp. Du må nok ha noe som holder igjen for å klare å dreie rundt propellen. I tillegg til at en skal holde igjen for massetregheten som følge av endring i omdreiningshastighet. Det momentet som dreier propellen holdes igjen av motorlabbene. Husk også at det ikke er motorens dreiemoment som skal holdes, men det som kommer ut av girkassa. Utveksling i gear må derfor også tas med i beregningen om du tar utgangspunkt i motorens dreiemoment. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Ser man det, en liten kommafeil. Husker det nå. For enkelthets skyld brukte vi ofte 10 i stedet for 9,81 på skolen. Tror mine skruer er 10.9, men det spiller for så vidt ingen rolle. Gjengene forsvinner trolig ut av girkassen før skruen ryker. Men det er slike saker Knude må vurdere i sin konstruksjon. Og man bør beregne at man kan treffe et eller annet i vannet som kan gi øket moment. Og som korrekt, det er resultanten fra propellen som påvirker. Til slutt tør ikke Knude sjøsette prosjektet sitt. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Hvis dere ser på de bakre motorfestene på denne marinemotoren, så vil nok disse håndtere vridningen på motoren. Det jeg ville ha frem, var en mer elegant og stabil konstruksjon ved å fjerne marinemotorfestene fremme på motoren, og heller bygge nye fester inne fra blokka og helt ut til fund. Det kan se ut som en litt "myk" konstruksjon den du viser, Knude, selv om jeg ved nærmere ettersyn ser at du vil ha stiver på begge sider av forlengeren. Du bygger jo alt annet kjempeflott; så tenkte det ville være leit om motor skulle sige litt i forkant under bruk, med de følger det vil gi på oppretting.... Ellers så bøyer jeg meg i støvet for det du har bygget hittil ! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Skulle vært flott å kunne vandret rundt i bygget til Knude. Men der er litt for langt fra Strömstad/Son til Tromøya. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 verden er liten når vinden er god.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.