Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei !

Svar til Dinos om hydra drive eller skatra ledd eller-eller...

Takk for det !

Med en Scania ds11 i ene enden av aksel og en 32 tomers propell i den andre så er prislappen på et ledd sikkert 40-50 tusen.

scanian er kjent for lite vibrasjon så det er ikke planen å bruke noe ledd i denne omgangen.

 

Takk for hyggelige komentarer både fra SoBo og Mulligan ! :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg ble lært opp med det syn på strrelse av båt som kan oppsummeres i sitatene: "Alle praktiske vansker øker med kvadratet av antall fot" og "båt er flytende arbeid". For meg å få være vitne til at hvordan det går an å bygge opp en båt som både er større enn alt jeg kunne tenke meg, og som også tegner å bli en båt jeg selv kunne ønsket meg: Jeg er dønn imponert.

Det er både fint å se hva du gjør, og at du tar deg tid til å forklare for oss som ikke har din kompetanse.

 

Stå på - om ikke jeg kan bygge en båt som din, så gleder jeg meg til å følge beskrivelsen av hva du gjør!

Link to post
Share on other sites

Hei !

Da var B/B side ferdig støpt. Det er smørt et strøk med gelcoat og to strøk med toppcoat. Jeg har pusset litt i mellom strøk to og tre.

bilde

 

Så er det støpt ferdig på S/B side så langt som det er mulig uten å forstyrre planen om å støpe igjen hullet når stevnlagerbolter er montert og rettet inn.

bilde

 

 

Så har jeg startet med å fylle kjølen innvendig. Dette fordi flyndra skal skrues med gjennomgående bolter å da må partiei nede bygges masivt.

For å fylle kjøl bruker jeg både "Tust" som er opprevet csm og "Flokk" som da er oppkuttet enkel glassfibertråd.

 

Tust:

bilde

 

 

Og flokk:

bilde

 

Det er viktig å ikke bygge for mye av gangen.

Kanskje vanskelig å se men dette er ca. 3-4 cm

bilde

 

 

Den er litt dyp å smal denne kjølen så "langt verktøy" er nødvendig

bilde

 

 

Måtte lage denne for å pusse litt før fylling.

bilde

 

Dette viser bredden på kjølen

bilde

 

Det skal nå fylles en 3-4 cm av gangen i flere dager får å bygge opp ca 20cm og samtidig lage en "he"l helt nede i stevnen.

 

Ha en fin kveld !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Ja, har er det bare å ta av seg den sedvanlige hatten. Det som er så gromt med slike deplasement båter er at man nesten kan la være å bry seg om vekta.

Her kan det praktiske og solide få prioritet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for spørsmål å hyggelige komentarer !

 

Svar til Anjuma: Båten er konstruert med en vannlinje plassert av konstruktør og alle krenge tabeller/ stabilitets beregninger er laget ut i fra at båten skal ligge i den dybden. Da veier den 19,4 tonn.

 

Vann Tro og Fernanda: Tusen takk for hyggelige komentarer !

 

Ternen 32: Jo tusen takk ! Jeg har noen fordeler av at jeg har jobbet nesten 30 år i et par tre lystbåtbedrifter på Sørlandet. (Jobber fremdeles i brangsjen men har kontorstol og pc som verktøy) :smiley:

 

Framtia: Jeg har ikke peiling på timer som jeg selv har brukt. Jeg har kjøpt en god del støpetimer når vi støpte skroget så det har jeg en peiling på.

Det letteste er å telle år :wink: Fem år til nyttår !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Godt at du har år som tidsberegning og ikke antall ekteskap. Noe som er fort gjort når en bedriver denne formen for bigami :)

Det beste eg har høyrt på veeldig lenge :giggle:

 

Makalaust å få fylje med Knude og hans prosjekt, heftige saker og ubeskrivelegt lærerikt. Det står akkurat 30 + 5 år og 19,4 tonn med respekt av. enkel hovudreikning :yesnod:

Så eg tek bare av meg støvet og bøyger meg i hatten, eller noko slikt :yesnod:

:thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hyggelige komentarer !

 

Hei Norheim ! Fin den til Anjuma, Da er det enda lettere å telle !

 

Så til litt båtbygging:

 

Det ble noen dager med mindre regn denne uka så da ble det montert noen skrog vinduer. Type: Rutgerson ovale i fast karm og åpninsbare. (Syrefaste)

Lette å montere da man bruker innvendig ramme som mal og borer alle hullene til skruene først. Så er det barer å streke innvendig og utvendig.

 

 

bilde

 

 

Så var det bare å hive seg på saga !

 

bilde

 

 

Jeg bruker et blad fra Bosch som det er påsveiste tenner som er herdet. Koster en formue men nå kuttet jeg ut 7 vinduer i 15mm masivt laminat uten at bladet tok noe skade av det.

 

Jeg velger å montere vinduene med Butyl pakning. Da kan innvendig ramme løsnes uten at vinduet løsner. Det er også greit at når vinduet settes inn i åpningen, så henger det fast til jeg kommer inn i båten for å skru fast karmen.

 

Listen er en størelse, Runde to er strekt pakkning så det ikke blir for tykt.

bilde

 

 

bilde

 

 

Ble ferdig med B/B side denne uka.

 

bilde

 

"mannskaps lugaren" akter fikk 3 vinduer

 

bilde

 

Sett utenifra

bilde

 

 

Jeg har jobbet med tegninger og dokumentasjon i mange år, og påpekt til det kjedsommelige at arbeidsbeskrivelser og tegninger er viktig å sjekke hele tiden !!!

 

Da vinduene på badet skulle plasser så fikk båtbyggeren seg en liten overaskelse :nonod: og måtte hente kutteverktøy før vinduene ble montert. (har i ettertid sjekket tegningene og mine stivere sto litt høyere i forskipet enn Goodson har tegnet)

 

Ser brutalt ut!

bilde

 

tverrstivere blir lappet og støpt med en litt annen fasong så er det like bra igjen !

 

Ellers så har kjølen blitt servert ei halv bøtte poliester med flokk og tust hver dag denne uka. Er snart oppe der jeg skal.

 

God helg til dere som ser innenom tråden !

 

Knude !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Dixsie 2100 og Fishermidas

Hyggelig at dette innspirerer andre som driver med prosjekter !

 

Svar til alieenII:

Takk for hyggelig komentar !

Jo fresemal kunne også fungert fint for denne jobben. :smiley: om snittflatene hadde blitt synelige så blir det mye penere med freste snitt, men det går litt senere siden man sannsyneligvis må bruke en 5-6mm fres for laminat som er 15 - 17 mm tykt

 

Takk Komodo ! Da jeg bestilte tegningene så var jeg redd for at 43 foteren ble litt liten, derfor 47 fot. Den ble veldig mye større ! :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei taunus

Tusen takk for hyggelig komentar. Vi har bestemt at vi skjøsetter 15 Juni i 2015 Da må den kunne gå for egen maskin og jeg skal ha innredet et minimum av styrhuset. Cockpit blir snekkerverksted. Båten skal da ligge på vann i to år for videre innredning å teknisk montering. Planen er å bruke en del polstrede plater mot skuteside sammen med kirsebær finer og eike finer. Alle taker blir også polsrede plater. Sengefronter og pentry dører / skapdører skapfronter blir heltre eik . (kortreist da materialene har voks et par Km. fra Ubekilen! ) Når den blir helt ferdig er litt mer i det blå ,men tror den er bruksferdig om ca 3 år .

 

Ta turen inn om du ser det lyser i vinduene !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Knude.

Kjekt å følge med i byggeprosessen din. Imponerende at du tar deg tid til å holde tråden her så godt orientert i en sikkert hektisk hverdag. Jeg ser at du så vidt har begynt å stelle skroget utvendig med blå toppcoat i plateskjøter og hjørneavsluttninger, jeg håper at du gir oss innblikk i denne prosessen, for her skal en vel være lett på labben og rimelig erfaren for å unngå gjennomsliping av tilliggende toppcoat? Og du har jo ikke akkurat valgt letteste vei med blått i steden for hvitt skrog som sikkert gjør arbeidet enda mer utfordrende?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...