Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei ! Etter en uke med nettproblem i hjemmekontoret er jeg endelig på nett igjen.

 

Langedahl: Mange takk for det !

 

Succes 42 : Første plastbåt fabrikken jeg jobbet i, hadde mange flinke dyktige møbelsnekkere som delte ivrig sin kunnskap. der hette det at alt treverk innvendig i en stor plastbåt skulle ha minst et strøk lakk for at det ikke skulle kunne danne seg jordslag på overflaten. Det var kun impregnert som kunne brukes uten overflatebehandling. Erikda har svart på hvorfor det kan brukes.

 

Komodo: Bjørk er fin i overflaten når den blir lakket. Blir mye brukt som benk plater i båt innredning. 

 

Pål Hodne: Så fint da. Jeg er veldig fornøyd så langt og alarmen virker stabilt uten feilalarmer eller andre uhell. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Så litt nytt:

Navigasjon må man også ha   :yesnod:  og siden budsjettet er begrenset så har jeg satset på gårsdagens teknologi. Det fungerer utmerket til vårt bruk. Det er kjente ting for en gammel båtbygger og har kanskje en kvalitet som gjør at det varer lengre enn mye av det nye selv om prosessorene er større og raskere og kartene ikke har alle oppdateringer. 

 

Har valgt å satse på Reymarine C80 ,en litt gammel og en ikke fult så gammel. Begge har nå GPS antenner og er operative hver for seg. Den ene har / får radar.  Den andre AIS og ekko modul. Mangler så langt AIS delen, og  Earmar svingeren ligger fortsatt i esken sin. (P319) om jeg ikke husker feil. Systemet vil bli utvidet med en Raymarine autopilot senere. Kanskje før......... :smiley:

 

 

Pynta litt med noen fler komponeter

bilde

 

 

Mer blir det en annen dag.

 

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

XardasKSP: Mange takk. Amerikanske trawlere er enorme i skroget      :smiley:  Ang. å bruke mekaniker så er det sikkert lurt om ikke du har rette kunnskapen.

 

Nero11: Det med hus på land er mindre aktuelt nå......  Da vi begynte å bygge så var planen å ha en fritidsbolig på vannet. Nå går det mot at vi tar noen år ombord på heltid. Det er bare reder og rederinne igjen hjemme fra neste år så............

 

Erikda: Mange takk igjen !

 

Så litt oppdatering. Sist Lørdag var vi på første uoffisielle prøvetur for å teste ut en del ting.

Det var en helt stille morgen i Drømmenes havn. Ikke et vindpust så Båtplassens vimpel hang ganske slapt i masta.

bilde

 

 

Da var vi på tur ut av havna.

bilde

 

Mannskapet ombord var kone, en god kompis som var både maskinist og styrmann etter behov, og så båtbyggeren da.......

 

Fornøyd kone

bilde

 

 

Her den hjelpsomme som styrmann. Utsikten:en boligplattform i opplag ved Nymo avd. Eydehavn

bilde

 

 

Hekksjøen var fin i 6 knop (900 rpm) . Mot de båtene på Arendal havn ble vi små......

bilde

 

Vi lager omtrent ikke bølger i det hele tatt. tror vi går med ca 7,5 knop her.

bilde

 

Status så langt.

Posetivt: Selv om vetusen er montert på den ene siden av kjølen så var det ikke noe drag mot ene siden på roret. Skuta gikk dønn rett. Fart ca. 4knop ved 2500 omdr. Propellen var riktig så vi oppnår nesten 3000 omdreininger på motoren. derimot så hjalp det ikke så mye på farta.

Svingradius var mye større enn ventet. vi snur på femøra !!!

 

Kartmaskinene oppførte seg som de skulle. Baugpropellen virker som den skal så langt, siden det som nevnt var vindstille i havna. Ingen lekkasjer fra noe egentlig.

 

Negativt:

Hovedpropellen har altfor stor stigning.(om gasspådraget var fult nede i kjelleren da. Fikk ikke sjekket) mangler ca 350-400 rpm og det er mye på en sent gående motor.

Lekkasje i eksosrør(kopperpakninger som heller ble verre på turen) men ikke tegn til olje i eksosen når motoren fikk temperatur.

 

Konklusjon: mye bra     :yesnod:      men litt kjedelig med den propell bommen.  Her vil gode råd sannsynligvis  bli dyre..... :worry:

 

 

Ha en fin høst uke!

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Film fra turen over finnes, men fordi den ble laget direkte får jeg ikke delt linken her. Den ligger offentlig konas facebookprofil. Går dere inn på Facebook : Marianne Øby Litlekalsøy, kan dere "bli med" på turen. God tur

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Selveste jomfruturen altså, det må ha vært stas!

 

Litt kjedelig med propellen, men hvis det pluss litt eksoslekkasje var det mest alvorlige bør du si deg mer enn fornøyd :thumbsup:  Kalibrering av propellen er vel Windrace i Arendal kanskje de beste på?

Link to post
Share on other sites

Flotte saker! Betyr redusert turtall så mye? Det eneste jeg kan tenke meg er at motoren kan sote litt over tid. På Hulda kjører jeg maks 1800 rpm med det propellen jeg har nå. Maks turtall på min motor er 3600 rpm. Altså halvparten, og motoren har ikke hikket en eneste gang. Ikke soter den heller. Nå har jeg en annen propell som har litt mindre stigning som jeg muligens monterer til våren. Da vil maks turtall øke til 2200 rpm., men langt igjen til 3600.

 

Jeg tror disse gammeldagse motorene tolererer mye mer enn de moderne. Hulda-motoren kjøres også som aggregat-motor, og da går den på 1600 rpm (60 Hz).

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg ventet litt med å åpne lommeboken. Heller sjekke litt rundt hva motoren egentlig tåler/ er beregnet for.

Link to post
Share on other sites

Ved hastigheter under skrog fart betyr vel ikke propell stigning så mye. Antar at ikke toppfart er så viktig for deg. Da hadde du vel bygget en annen båttype. Så kos deg med den propellen du har til neste gang båten skal i luften. Da kan du vurdere et bytte. Synd jeg ikke var hjemme når du var på prøvetur. Da hadde jeg kommet ut med min lille jolle...

Gratulerer med gjennomført telttur.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Å det der så bare så lekkert ut, bare synd videoen ikke kom med hær. Søkte etter den men fant ikke den.

 

Synd damen i kjelleren ikke fikk opp tempoet. Det med gass pådraget må jo absolutt sjekkes opp. Om ikke det va der så er det jo turbotrøkk, injektorer etc. Som nevnt tidligere har jeg samme motor i min Amanda som da er en buss, de motorene finnes jo i et utall varianter fra 200 og nærmere 400 hestekrefter, ( har sett noen ganger etter og kan ikke skjønne hvor mine 340 får plass når jeg ser på naboens ene hest). 

Som du sier kan det virkelig dra seg til med turbo, innsprøytning etc, Kan si jeg betalte 12 busslapper for min pumpe med alle 6 løp, lager tetninger etc helt nye og alt oppjustert. Bonusen ble en fin lang weekend i Tallin. De fikser jo turbo og slikt også om behovet er der.

 

Den skuta blir så fin, skulle bare ønske æ kunne høre brumminga å.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei å tusen takk for hyggelige kommentarer og gratulasjoner  fra dere alle ! 

 

For første gang å styre ut av bukta var veldig moro og en merkedag i båt prosjektet.

Propell problemet er jeg ikke så bekymret for rent praktisk. Det må gjøres når båten skal på land høsten 17.

Fritt etter hukommelsen så kan ikke propellen rettes mer enn 2" og da vil jeg ende opp med en 29 x 30

Det blir vel å prøve det først kanskje.

Uansett må jeg ha en prat med Hr. Terjesen på Windrace propeller før noe blir bestemt.

 

Scan29bal:  Lekkasjen i eksosen er i den tørre delen etter turbo og før vanninjektor. 

 

Sæbø: Propellen er en 29 x 32  3 blad  H. for 2" aksel    kon 1-10     Står på 50 mm. aksel med spesial dreid kon.

 

Toj :Alt er mulig... men jeg er ganske sikker på at det er propellstigningen som er for stor. Når gear blir koplet inn (ca 600 rpm) så tar vi avgårde i 4,7 knop. øker til 1000 og får 6,5 snuser på 8 ved 1250 du hører da at motoren jobber tungt. Fikk kanskje borti 14 - 1500 på maks ......men hører at scaniaen jobber i motbakke.

Blir vel som en lastebil med 20 tonn på planet i feil gear :smiley:   Film ble sent direkte men er mulig å finne på konas navn på FB

 

Derimot på 1100 -1200 gikk det riktig så pent så det får bli marsfart nå. 

 

Bjørn løvjomås: om det blir en tur til i høst så går vi mot gjestehavna og byen.   :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt med båt prosjektet fra starten av her på baatplassen...
 

bilde

 
...må jeg si meg enig i at det er et imponerende stykke arbeide dere har lagt ned i drømme-prosjektet. Ikke minst har det vært veldig lærerikt og trivelig lesestoff.

  

bilde

Godt å se at kona er fornøyd og vender tommelen opp. Gratulerer med jomfruturen og vel gjennomført prosjekt.

Når det gjelder manglende turtall på motoren, synes jeg det er litt underlig at propellen allerede er for «tung». Vil tro båten i dag veier langt under ferdig og ferielastet båt. Så jeg tror også som de over at det kanskje kan være turboen som ikke leverer det den skal.

Blir spennende å se hva du finner ut. Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg sett på hele jomfruturen! Fantastisk moro å få være med på den første seilasen! Gratulerer med et utrolig stykke arbeid så langt!!! Gleder meg vanvittig til fortsettelsen!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei !

Så bra Erikda    :smiley:  Alltid hyggelig at du er innpå å kommenterer. Tusen takk !

 

Det var et gammelt bilde fra tidlig i tråden (våren 2010) du har hentet  navid . Mange takk for hyggelig kommentar !

Ang. omdreiningen på scanian: Motoren er friskmeldt så langt. Etter å ha konfrontert med to forskjellige propell kalkulatorer. (en som bp har i sitt dokument arkiv, og en jeg hadde på min gamle jobb pc. (tror jeg fikk programmet fra Volvo Penta en gang i tiden) 

 

Begge er enige om at propellen har rimelig for mye stigning.  Ca 6-8 "  Vil derfor neste prøvetur ta en måling av omdreiningene på både reimskiva og aksel for å få nøyaktig utveksling på gearkassa. Så får vi se hva bruktmarkedet kan tilby i løpet av det neste året.

 

 

Et annet spørsmål er om kanskje propellen på vetusen også burde byttes. Fikk nesten den omdreiningen jeg skal ha (3000) Men det var litt lite tak i vannet siden dette er en 16" foldepropell. Har et sett med 18" vinger og ut i fra det Hulda skriver så er det fristene å prøve den i stede selv om max turtall vil falle med ca 400 rpm

 

Vi får se.

 

Litt nytt !

 

Motor rommet har nå dør !  Kledd med 6mm kryssfiner på begge sider og fylt innvendig med markplate fra Rockwool  Etter sigende samme konsistens og egenskaper som skips isolasjon. Bare mye billigere. Mot motor rom blir det limt på støymatte i tillegg. (Litt brann hemmende overflate)

 

Ganske enkelt:

bilde

 

Sofa har blitt modifisert.

Her hevet 10 cm for bedre sittehøyde for gamlingene  :yesnod:  (når parketten blir lagt så skal den opp på sokkelen)

bilde

Så litt mer "båtaktig" ut nå den Ikea sofaen eller........

 

Så begynner kapittelet om DASSEN. (kjent uttrykk i bransjen)

Planen med denne er at det skal være kort vei fra akterdekket og styrhuset om behovet melder seg. Den sto først ikke på tegningen men etter et par mail til Bruce så tegnet han den inn for oss.

 

Første start ble å lage ei kasse som skåla skal stå på. Sittehøyde på ringen blir da 42 cm. Den skal få en tre fire lag csm i denne omgangen.

bilde

 

Prøvemontering og prøvesitting er viktig ! Dette ble plassen.

bilde

 

 

Fortsettes når vi har kommet litt lengre  :smiley:

 

Ha en fin uke !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...