Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei !

Takk for hyggelig kommentar Lavan.

 

Frode B :  Takk for et hyggelig besøk og en  god båtprat. Du har jo gjort en hel masse med din båt så da har man mye å snakke om. Hils den unge tolmodige frøkena  som var med.  Fortsatt god ferie.

 

Så litt fra Drømmenes havn: I forbindelse medesøk av noen gode venner i båt har herr og fru overnattet i båten for første gang. Merkedag.

Evaluering: Ferskvannspumpa oppførte seg høyst merkelig...... sovesofaer er ikke så goder ligge på, ei heller å sitte på så der blir det noe modifisering.  Ellers en fin start på båtlivet.

 

Fortsatt god sommer !

knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Merkedager som det å overnatte for første gang er veldig velkomment! Hvordan oppførte ferskvannspumpa seg? Hvilken type? Har vært vorti at de oppfører seg litt rart hvis du har filter kobler på pumpa rett på pumpa (Johnson og Jabsco), flytter du filteret vekk fra pumpa blir problemet borte.

Blandeventile på varmvannssiden kan også gi en jagende gange på pumpa....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for det Danny D.

Erikda: Jo historien med vannpumpe var båtbyggerens feil. I et anfall av gjerrigknark ble det kjøpt ei vannpumpe på nett til lite penger.  Det viste seg at denne hadde en feil i trykkbryter så den ikke stoppet som den skulle ved oppnådd trykk. Fant samme trykkbryter på Maretim i Arendal og reparerte. Kunne heller ikke huske hvem jeg kjøpte den av siden det er en tre fire år siden.

Samtidig kjøpte jeg pumpe nr. 2. Billig den også. Etter en masse bytting og feilsøking viser det seg at den typen trykkbryter ikke er for dårlig samtidig som pumpa lekker tilbake vann...... mister trykket og begynner å gå uten vann . Går da til den blir skrudd av eller kran åpnet og så stengt.

Det endte med at maretim tok igjen pumpe nr. 2. Den første blir nå spylepumpe for vannkran på dekk med av og på bryter. ( Den hadde for høy kapasitet i forhold til rørannlegget ombord )

 

Denne løste alle problemer. Elektronisk styrt.... går så stille at den ikke høres oppe i cockpiten . Billig.......ikke i det hele tatt men så langt helt suveren i forhold til pumper jeg har montert i jobbsammenheng. 

 

4A592906-442D-4008-A615-C793EB1E4570-1243-00000113E7E80ED1.jpeg.a0435a61113c6630f39a572bd3894552.jpeg

 

Kan så langt anbefales på det sterkeste.

 

Ellers blir det lite bygging. Sofaen skal få noen puter som er bestilt så den blir bedre både og sitte og ligge på. 

Nå vil vi bruke båten som den er noen uker.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Med båten som eneste bolig vurderer jeg å bytte min Johnson pumpe til en pumpe al a den du har montert! Kan nok glatt forsvares med bruk over mange år!

Nyt turen på sjøen med skuta og legg gjerne inn noen bilder av turen her!!!! Menigheten følger denne tråden trofast!! :clap:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 20 minutes ago:

Med båten som eneste bolig vurderer jeg å bytte min Johnson pumpe til en pumpe al a den du har montert! Kan nok glatt forsvares med bruk over mange år!

 

På tilbud for tiden:

 

https://www.maritim.no/marco-trykkv-pumpe-sensorstyrt-12v-40l#.WYURctE8yhD

 

Finnes også for 24v.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Da var vi igang igjen i Drømmenes havn. Båten har blitt brukt litt og vi har prøvd oss som båt turister. Vi har overnattet på svai og opp etter heia. Alt fungerer som det skal nesten.......

Vi har hilst på medlem @Møkkalasset i Tvedestrand. Takk for en hyggelig båt prat!    Og til og med prøvd oss på litt bølger.

Scaniaen går som ei klokke men noe for lav drifts temperatur. Det ble da første ting som måtte sjekkes ut. 

IMG_0274.JPG.f90afd7d8434960d3ac92c2494afc94f.JPG

 

Demonterte termostathus og tok termostater med hjem for en tur i gryta sammen med et steketermometer. Aha... Den ene åpnet så fort den fikk et lite gran temperatur i gryta. (ca 50 grader)

Ellers så alt bra ut innvendig. Ikke tegn til korrosjon eller skruer som sitter fast.

 

Etter en prat med guruen på Nogva så kom dette i posten.

IMG_0273.JPG.2e74b43280a785bd3bfaff04f0292b31.JPG

 

Damen på lageret der har "stål peiling" Alt var riktig og passet.

 

Så var det bare å sette sammen igjen. Da jeg begynte i bransjen var en motor montør ofte en motor mekaniker. Da snappet jeg opp at bryne var tingen for å gå over flater som det skulle ny pakning på......

IMG_0276.JPG.33eaa4c0590270bd0c7f9e4a5ecaeff4.JPG

Så ble gjort. Og alt limt på plass med fett siden denne står oppe og faren for at ting flytter seg er stor når den blir montert igjen.

IMG_0275.JPG.e95cba7bf6802b0f7d8aa9afa25d6a1d.JPG

Så var den på plass igjen etter noen  Cmomenter med verktøyet. Trangt .....

IMG_0279.JPG.36e159f2b5c46c94a6dca03de04bc1b3.JPG

 

Etter å ha kjørt på litt høy tomgang ved brygge ser jeg at den blir fortere varm i blokka mens kjøler er iskald. Et godt tegn!

Fikk forresten enda en utfordring. Da jeg først holdt på med dette så sjekket jeg temperatur alarmen som er en egen giver som skaper kontakt ved en gitt temperatur og det lyser ei lampe i alarm panelet. Den virket som den skulle. Så var det hvor nøyaktige temperatur giverene er. Har både i maskinroms skapet og i styrhuset.

Jeg bruker en laser temperaturmåler som fasit. Intet stemte........Hmmmm.  

Etter "mye mye" feilsøking viste det seg at siden jeg har to-polte givere og  felles minus (kabel fra den ene giveren til den andre) så ble det en motstand og en lavere volt på begge givere. De forstyrret hverandre. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor ,men ved å legge egen minus til den ene så var begge plutselig veldig riktige. (sees som sort kabel i bildet over)

IMG_0280.JPG.96e03bdb4c940e45081b9c40f8880b77.JPG

 

Da var jobben utført og  båtbyggeren fornøyd. (mekaniker er jeg ikke   )

Mer kommer!

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Litt til !

Styren abstinensen ble etter hvert så stor at jeg måtte støpe litt....

Begynt på soverommet som vi kaller  "familie rommet" Der følger jeg ikke tegningen i det hele tatt. Rommet er litt større og med køye seng med dobbelt seng nede.

 

Måtte lage vinduskarmer og lappe stringer banen som jeg kuttet for å plassere vinduene. Så limt tre lag med ruta divinycell på skutesiden. Bruker Diab sitt lim (Divilett) som er litt gummiaktig men sterkt som fy... Så et lag med csm 600 gr. Da er skutesiden isolert.

IMG_0281.JPG.01925288d52646f3d1647395abcd8720.JPG

 

Her var begge skott kryssfiner med flere lag med kryss aksial matte og de måtte fores ut litt før de ble kledd med lauan finer. bruker bare 6mm siden foringene på skott er skrudd ganske tett ( 30cm.) Platene blir også limt fast så ikke det skal bli noe problem med vibrasjons støy.

IMG_0284.JPG.f75f2fb153d8b2676fefa8d5d6758366.JPG

 

Så Køyeseng.

Det ble litt prøving og feiling før det ble som jeg hadde tenkt.

Først skulle den nedre senga kunne åpnes som et lokk siden det er stuing rom i to etasjer på undersiden.

IMG_0288.JPG.209b54f994c2b779ee75ba15440b6dbd.JPG

 

Så skulle nedre seng bli en dobbeltseng ved behov uten å måtte ha løse plater.

IMG_0285.JPG.db7f07857b8bc3ce85af14f439c5e95c.JPG

 

Så enkeltseng

IMG_0287.JPG.aedb3f08ed31632d10a15e661f119b65.JPG

Løsningen ble ben på den ene delen så den kan rulle ved å skyve bare i den ene siden. Dette fordi senge fronten går mot et langt klesskap.

IMG_0286.JPG.1d39734b60d94a2a2563d91c4797618f.JPG

Dette er første prøve.

Neste nå blir å lage ben og fronter i eik som skal teak beises og lakkes.

 

 

Ha en god helg !

 

Knude

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei. Ble plutselig noen uker siden det var noe å melde fra Drømmenes havn.  Båtbyggeren har fokusert på helt andre fronter i det siste, men litt har det blitt både av bruk og bygging.

 

 

Det var stas å ta noen bilder av båten i litt ryddigere omgivelser.

 

Fra Arendal gjestehavn:

5a0211b52b002_Arendalhavn.JPG.46db270b064ddb9a00d051d2877213d4.JPG

 

Noen store og noen små....

 

 

5a0219037cb04_Arendalhavn3.JPG.211503a90f0b2dfd0d931bc84aef347e.JPG

 

 

 

 

Det ble en liten omgang med sparkel på utsiden før møkka været satte inn igjen. 

IMG_0299.JPG.c0db73a50a0a2b44dbb1771a1580a9b3.JPG

 

Så litt på det vi kaller familie rommet.

Senger litt mer ferdig. Vi har allerede overnattet i den.

seng2.JPG.0628c4393a6acb77c087827532dfe161.JPG

 

Blitt overkøye også... Har brukt Eik som skal beises og lakkes.

seng1.JPG.3637ce921731bc84ac9f94c87cde7244.JPG

 

Så klesskap.

Har limt teppe rett på den inn støpte divinycellen. Veldig greit men det betyr jo at alle deler må males ferdig før de blir montert mot teppet.

skap2.JPG.663369bfb89f25e943095525fb459cf2.JPG

 

 

 

skap3.JPG.2240c53dde45fbfe93bed2bd9eed392a.JPG

 

IMG_0304.JPG.31086fe823dc2c0ff25ba9cda35e5ee3.JPG

 

 

 

Tak: Her er det isolert med vanlig hus isolasjon.(10 cm ) Så lekter og til slutt diffusjons plast. Dette for at ikke damp eller varm luft skal stige opp i isolasjonen og produsere kondens.

 

Lampa er provisorisk montert da, men den var fin på båt tur.

IMG_0305.JPG.612e8a83c8d8b54862eb5e83ce51cfc5.JPG

 

Planen er å flytte båten inn til Arendal gjestehavn i løpet av November.  Ser frem til nye omgivelser.

 

Knude

 

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei Hulda. Jo scania'n er i storform. Temperaturen stiger pent opp i ca 80 grader og jevnt  og fint oljetrykk. Ikke noe olje forbruk er registrert heller.  Ca 7 knop ved ca 1200 omdreining . Det virker ikke som den bryr seg om den tunge propellen ved den farten , men lite og hente videre opp. Øker kanskje til vel 8 på maks. Da 1450 omdreining.  Skal opp til 1800. Vanskelig å finne propell størrelsen som vi skal ha på bruktmarkedet. ( 29x25  H )  og ganske kostbar ved nykjøp. Kan se ut som vi må leve med den vi har et år eller to til. 

Spørsmål : vil motoren eller gear ta noe skade av en langtur med den propellen vi har i dag forutsatt at man ikke går fortere enn skrogfart som da er 7 knop ? 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kan vanskelig tenke meg at det skulle være noe problem. Nå har Hulda den store fordelen at motoren ikke er befengt med turbo. Motoren til Hulda har vel 3600 rpm som maks. Går vanligvis på 1600- til 1800 rpm. Har ved noen tester vært oppe i 2200 rpm. Kan ikke tenke meg at motoren min greier 3000 rpm. Slik sett lever motoren din et bedre liv. Motoren min har rundet 1000 timer, går som en klokke. Hva jeg kan støtte meg på når det gjelder GM'en min, er at alle data er oppgitt på 2000 rpm. Der krabber dreiemomentkurven opp til omtrent max. Den kurven burde du sjekke ut for motoren din. Det eneste jeg kunne tenke meg, er at propellen din burde kunne dytte båten opp til rundt 10 knop i og med at du har nokså mye lenger vannlinje enn meg. Men som indirekte antydet, når du max dreiemoment, kan jeg ikke tro at du skulle ha noe problem. Ble litt rotete skrevet dette her, burde kladda først. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei !

Takk for svar Hulda. Da får Scania'n gå med det oppsettet en stund til.

Skal ikke skryte på meg den store arbeidslysten nå seinhøstes , men litt blir det da.

Ny hjemmehavn for vinteren blir Arendal gjestehavn. Koster litt kroner, men siden båtbygger og kone skal oppholde seg i varmere strøk i vinter så ligger båten mye tryggere her. Strøm hele tiden...  web kamera så vi kan logge på og se båten... og flere fastboende som har et lite øye med tingenes tilstand.

 

Rene sjefs plassen dette    :wink:

IMG_0312.JPG.e9f59143600ccbcd63de018eb9c17885.JPG

 

Så har vi laget akter dør i motor rom. Enkel utførelse da døra er laget av 48 mm lekter og styrofoam kjerne som er kledd med 6 mm kryssfiner. Karm i impregnerte materialer. Ikke det at jeg er så redd for råte, men jeg hadde noe liggende....

Vil mot motor rom bli kledd med en brannhemmende isolasjon og aluminiums lister.

 

IMG_0306.JPG.4013c955218748e9221e661dc2d37395.JPG

 

Så litt mer på soverommet som jeg startet på.

Senge front har blitt teppe belagt. 

IMG_0307.JPG.6fafd29d57c32da4a30e0d04c716bdca.JPG

 

 En liten detalj som jeg har plukket med meg fra mange år som innredning snekker.

Her er platene kledd før montering, hjørne er laget som en fals forbindelse og teppet er bretter rundt begge endene. blir ganske fin uten list eller annen pynt og ikke noe fare for at det løsner. Teppet jeg bruker er en kvalitet som ikke er så tykk (industri kvalitet for liming)

IMG_0311.JPG.e4c66e25d96968c233afd2a7e162a5e3.JPG

 

Senge kasse ble lagerplass i to etasjer.

 

Rom for ting som sjeldent skal frem.

IMG_0309.JPG.2edf9b64c70120fd5496c010da0221b8.JPG

 

Sengetøy lager.  (her må lages en litt bedre patent for å holde oppe senge topp. Nå er det rene rotte fella.)

IMG_0310.JPG.e8ebb754ec57520b2aea54ba17cc9115.JPG

 

Skapet har fått topp plate, og skuteside lekter og 6 mm kryssfiner. Sparklet en omgang. Hva som blir rundt vinduer er litt usikkert, men teppe på flata og kanskje ut i karmene. Eller finer foring i karm. Vi får se.......

 

Alt skal males bortsett fra frontlist og dører som blir beiset og lakket.

IMG_0308.JPG.bf78a080fb08e1d02c96de797c1e2343.JPG

 

Noen filosofiske betraktninger på en Søndag morgen.....:wink:

Nå har vi holdt på å bygge i straks 8 år. Noen vil si at det er alt for lenge og ja.... det er jo det. Lett... ikke i det hele tatt. Selv for en med så lang fartstid i bransjen er dette i overkant av hva som er fornuftig å bygge selv. I dokumentene som fulgte tegningene så lå det også komplett liste over alle komponenter og tidsforbruk. (for proff verft)

Tidskalkyle på Ca 10.000 arbeidstimer. Det er fryktelig mye fritid.

Heldigvis så kom vi i år til et steg  i prosessen hvor vi har en båt ved brygga som ikke er ferdig. Ikke et prosjekt.  

Heller ikke så allverdens økonomisk å bygge på denne måten bare for å få seg en båt. Finnes i dag mye fint i denne størrelsen på bruktmarkedet, selv om pilothouse trawlere er mer sjeldent.

Status: Vi er fornøyd med båten og hvordan den blir. Med god arbeidsinnsats neste år så kan vi kanskje flytte ombord  høsten 2018.

 

Dette blir siste post i år. Kone og jeg stikker fra alt sammen ganske snart. Jul feires i Syd Thailand og vi returnerer til båtbygging i slutten av Mars.

 

Ha en riktig fin Søndag !

Knude

 

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for at du deler denne båtbyggerfortellingen med oss. De færreste av oss i publikum hadde vel funnet på å satt i gang med noe slikt men det tilfører oss i menigheten mye glede, inspirasjon og innblikk i faget som mange av oss kan finne på å sveipe innom som eiere av ulike båter og -prosjekter. Jeg er tilhenger av å vedlikeholde og forbedre ting i stedet for å bare kjøpe noe nytt hele tiden, og selv om du her bygger en ny båt er dette absolutt i riktig ånd ettersom det meste er relevant for ombygging- restaurering- og oppgraderingsprosjekter. Hvis jeg selv noen gang får tid og råd til drømmebåten blir jeg garantert nødt til å bruke betydelig med tid på å jobbe med å få henne slik jeg ønsker. Customizing. Så takk for det du gjør og deler med oss. Og god vinterdvale:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Knude; du har utvist en utholdenhet og stayerevne av det sjeldne! Vi gleder oss stort over prosjektet ditt her på baatplassen, og jeg vil tro det er masse lærerikt å få med seg her for de aller fleste. Det er jo tydelig at du er en kar som vet å få ting unnagjort, men allikevel viser denne tråden hvor utrolig mye jobb som ligger i et slikt prosjekt, selv for proffe. Når man ser tidsestimatene du nevner her er det ikke vanskelig å forstå at det står mange strandede prosjekter rundt om.

 

Så får dere ha god tur nedover! Ønsker dere et alle tiders opphold i Thailand, så høres vi til våren :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for hyggelig hilsen  :smiley:

DieselDahl : Fint om noen kan ha glede av tråden i egen båt.

 

Komodo: Takk takk. Nå er jo du god på nettop det med ditt prosjekt.  Det blir et oppslagsverk innen plast reperasjon .

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Om du bruker 5 eller 15 år spiller ingen trille, du får en fantastisk båt!! Man får et personlig forhold til det man bygger selv og da vil jeg tro du kommer til å trives enda bedre når du flytter ombord!  Ta deg en velfortjent "lading" i smilets land, og vi ser frem til nye innlegg når du er ferdig ladet!!  God Vinter!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...