Knude Svart 22.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Hei ! Etter en uke med nettproblem i hjemmekontoret er jeg endelig på nett igjen. Langedahl: Mange takk for det ! Succes 42 : Første plastbåt fabrikken jeg jobbet i, hadde mange flinke dyktige møbelsnekkere som delte ivrig sin kunnskap. der hette det at alt treverk innvendig i en stor plastbåt skulle ha minst et strøk lakk for at det ikke skulle kunne danne seg jordslag på overflaten. Det var kun impregnert som kunne brukes uten overflatebehandling. Erikda har svart på hvorfor det kan brukes. Komodo: Bjørk er fin i overflaten når den blir lakket. Blir mye brukt som benk plater i båt innredning. Pål Hodne: Så fint da. Jeg er veldig fornøyd så langt og alarmen virker stabilt uten feilalarmer eller andre uhell. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 22.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 (redigert) Så litt nytt: Navigasjon må man også ha og siden budsjettet er begrenset så har jeg satset på gårsdagens teknologi. Det fungerer utmerket til vårt bruk. Det er kjente ting for en gammel båtbygger og har kanskje en kvalitet som gjør at det varer lengre enn mye av det nye selv om prosessorene er større og raskere og kartene ikke har alle oppdateringer. Har valgt å satse på Reymarine C80 ,en litt gammel og en ikke fult så gammel. Begge har nå GPS antenner og er operative hver for seg. Den ene har / får radar. Den andre AIS og ekko modul. Mangler så langt AIS delen, og Earmar svingeren ligger fortsatt i esken sin. (P319) om jeg ikke husker feil. Systemet vil bli utvidet med en Raymarine autopilot senere. Kanskje før......... Pynta litt med noen fler komponeter Mer blir det en annen dag. Knude Redigert 22.November.2016 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
XardasKSP Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Får bare si at båten ser flott ut og virkelig stor i forhold til å være 47 fot. På bilder ser det større ut en komersieltbygde 60 fotere. Helt utrolig å bygge en båt fra bunnen av, imponerende med tanke på at å bytte ut motor fremstår for meg som umulig oppgave uten mekaniker :D Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 23.November.2016 Link til dette innlegget Svart 23.November.2016 Når jeg ser hvor greitt dere får det ombord, så kan jeg ikke skjønne hva dere skal med et hus på land i tillegg.... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Dette har vært utrolig bra lenge! Nå er det mer og mer pynt på kaka!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Hei ! XardasKSP: Mange takk. Amerikanske trawlere er enorme i skroget Ang. å bruke mekaniker så er det sikkert lurt om ikke du har rette kunnskapen. Nero11: Det med hus på land er mindre aktuelt nå...... Da vi begynte å bygge så var planen å ha en fritidsbolig på vannet. Nå går det mot at vi tar noen år ombord på heltid. Det er bare reder og rederinne igjen hjemme fra neste år så............ Erikda: Mange takk igjen ! Så litt oppdatering. Sist Lørdag var vi på første uoffisielle prøvetur for å teste ut en del ting. Det var en helt stille morgen i Drømmenes havn. Ikke et vindpust så Båtplassens vimpel hang ganske slapt i masta. Da var vi på tur ut av havna. Mannskapet ombord var kone, en god kompis som var både maskinist og styrmann etter behov, og så båtbyggeren da....... Fornøyd kone Her den hjelpsomme som styrmann. Utsikten:en boligplattform i opplag ved Nymo avd. Eydehavn Hekksjøen var fin i 6 knop (900 rpm) . Mot de båtene på Arendal havn ble vi små...... Vi lager omtrent ikke bølger i det hele tatt. tror vi går med ca 7,5 knop her. Status så langt. Posetivt: Selv om vetusen er montert på den ene siden av kjølen så var det ikke noe drag mot ene siden på roret. Skuta gikk dønn rett. Fart ca. 4knop ved 2500 omdr. Propellen var riktig så vi oppnår nesten 3000 omdreininger på motoren. derimot så hjalp det ikke så mye på farta. Svingradius var mye større enn ventet. vi snur på femøra !!! Kartmaskinene oppførte seg som de skulle. Baugpropellen virker som den skal så langt, siden det som nevnt var vindstille i havna. Ingen lekkasjer fra noe egentlig. Negativt: Hovedpropellen har altfor stor stigning.(om gasspådraget var fult nede i kjelleren da. Fikk ikke sjekket) mangler ca 350-400 rpm og det er mye på en sent gående motor. Lekkasje i eksosrør(kopperpakninger som heller ble verre på turen) men ikke tegn til olje i eksosen når motoren fikk temperatur. Konklusjon: mye bra men litt kjedelig med den propell bommen. Her vil gode råd sannsynligvis bli dyre..... Ha en fin høst uke! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Knude Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Film fra turen over finnes, men fordi den ble laget direkte får jeg ikke delt linken her. Den ligger offentlig konas facebookprofil. Går dere inn på Facebook : Marianne Øby Litlekalsøy, kan dere "bli med" på turen. God tur Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
ezach Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Morsomt å se vidunderet i sitt rette element! ?⚓ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Selveste jomfruturen altså, det må ha vært stas! Litt kjedelig med propellen, men hvis det pluss litt eksoslekkasje var det mest alvorlige bør du si deg mer enn fornøyd Kalibrering av propellen er vel Windrace i Arendal kanskje de beste på? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fishermidas Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Fantastisk!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Moro! Kan bare forestille meg følelsen, det er jo en utrolig bragd gjennomført så langt Knude! :) Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) Gratulere! Må gi en god følelse. Men den svingradiusen? Redigert 28.November.2016 av Cral (see edit history) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Hulda Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Flotte saker! Betyr redusert turtall så mye? Det eneste jeg kan tenke meg er at motoren kan sote litt over tid. På Hulda kjører jeg maks 1800 rpm med det propellen jeg har nå. Maks turtall på min motor er 3600 rpm. Altså halvparten, og motoren har ikke hikket en eneste gang. Ikke soter den heller. Nå har jeg en annen propell som har litt mindre stigning som jeg muligens monterer til våren. Da vil maks turtall øke til 2200 rpm., men langt igjen til 3600. Jeg tror disse gammeldagse motorene tolererer mye mer enn de moderne. Hulda-motoren kjøres også som aggregat-motor, og da går den på 1600 rpm (60 Hz). Hadde jeg vært deg, ville jeg ventet litt med å åpne lommeboken. Heller sjekke litt rundt hva motoren egentlig tåler/ er beregnet for. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Ligger stadig brukte propeller på finn.no. Is i magen og følge litt med så kanskje ? Hvilke mål har den du har ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Ved hastigheter under skrog fart betyr vel ikke propell stigning så mye. Antar at ikke toppfart er så viktig for deg. Da hadde du vel bygget en annen båttype. Så kos deg med den propellen du har til neste gang båten skal i luften. Da kan du vurdere et bytte. Synd jeg ikke var hjemme når du var på prøvetur. Da hadde jeg kommet ut med min lille jolle... Gratulerer med gjennomført telttur. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hanto1 Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Ta propellen på neste slipping, som andre nevner så er det bare og redusere turtallet litt. Fortsett og poste, dette prosjektet gleder mange! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 [quote name="Bjørn Gratulerer med gjennomført telttur. .ikke telt tur. Test tur ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
SoBo Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Gratulere så mye med vel overstått uoffisiell prøvetur Det gøyal lesning Knude . Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Toj Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Å det der så bare så lekkert ut, bare synd videoen ikke kom med hær. Søkte etter den men fant ikke den. Synd damen i kjelleren ikke fikk opp tempoet. Det med gass pådraget må jo absolutt sjekkes opp. Om ikke det va der så er det jo turbotrøkk, injektorer etc. Som nevnt tidligere har jeg samme motor i min Amanda som da er en buss, de motorene finnes jo i et utall varianter fra 200 og nærmere 400 hestekrefter, ( har sett noen ganger etter og kan ikke skjønne hvor mine 340 får plass når jeg ser på naboens ene hest). Som du sier kan det virkelig dra seg til med turbo, innsprøytning etc, Kan si jeg betalte 12 busslapper for min pumpe med alle 6 løp, lager tetninger etc helt nye og alt oppjustert. Bonusen ble en fin lang weekend i Tallin. De fikser jo turbo og slikt også om behovet er der. Den skuta blir så fin, skulle bare ønske æ kunne høre brumminga å. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Om avgaserna läcker före turbon påverkar det ju laddtrycket endel. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 28.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Hei å tusen takk for hyggelige kommentarer og gratulasjoner fra dere alle ! For første gang å styre ut av bukta var veldig moro og en merkedag i båt prosjektet. Propell problemet er jeg ikke så bekymret for rent praktisk. Det må gjøres når båten skal på land høsten 17. Fritt etter hukommelsen så kan ikke propellen rettes mer enn 2" og da vil jeg ende opp med en 29 x 30 Det blir vel å prøve det først kanskje. Uansett må jeg ha en prat med Hr. Terjesen på Windrace propeller før noe blir bestemt. Scan29bal: Lekkasjen i eksosen er i den tørre delen etter turbo og før vanninjektor. Sæbø: Propellen er en 29 x 32 3 blad H. for 2" aksel kon 1-10 Står på 50 mm. aksel med spesial dreid kon. Toj :Alt er mulig... men jeg er ganske sikker på at det er propellstigningen som er for stor. Når gear blir koplet inn (ca 600 rpm) så tar vi avgårde i 4,7 knop. øker til 1000 og får 6,5 snuser på 8 ved 1250 du hører da at motoren jobber tungt. Fikk kanskje borti 14 - 1500 på maks ......men hører at scaniaen jobber i motbakke. Blir vel som en lastebil med 20 tonn på planet i feil gear Film ble sent direkte men er mulig å finne på konas navn på FB Derimot på 1100 -1200 gikk det riktig så pent så det får bli marsfart nå. Bjørn løvjomås: om det blir en tur til i høst så går vi mot gjestehavna og byen. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
navid Svart 29.November.2016 Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Etter å ha fulgt med båt prosjektet fra starten av her på baatplassen... ...må jeg si meg enig i at det er et imponerende stykke arbeide dere har lagt ned i drømme-prosjektet. Ikke minst har det vært veldig lærerikt og trivelig lesestoff. Godt å se at kona er fornøyd og vender tommelen opp. Gratulerer med jomfruturen og vel gjennomført prosjekt.Når det gjelder manglende turtall på motoren, synes jeg det er litt underlig at propellen allerede er for «tung». Vil tro båten i dag veier langt under ferdig og ferielastet båt. Så jeg tror også som de over at det kanskje kan være turboen som ikke leverer det den skal.Blir spennende å se hva du finner ut. Lykke til videre! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 29.November.2016 Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Da fikk jeg sett på hele jomfruturen! Fantastisk moro å få være med på den første seilasen! Gratulerer med et utrolig stykke arbeid så langt!!! Gleder meg vanvittig til fortsettelsen!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Knude Svart 6.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2016 Hei ! Så bra Erikda Alltid hyggelig at du er innpå å kommenterer. Tusen takk ! Det var et gammelt bilde fra tidlig i tråden (våren 2010) du har hentet navid . Mange takk for hyggelig kommentar ! Ang. omdreiningen på scanian: Motoren er friskmeldt så langt. Etter å ha konfrontert med to forskjellige propell kalkulatorer. (en som bp har i sitt dokument arkiv, og en jeg hadde på min gamle jobb pc. (tror jeg fikk programmet fra Volvo Penta en gang i tiden) Begge er enige om at propellen har rimelig for mye stigning. Ca 6-8 " Vil derfor neste prøvetur ta en måling av omdreiningene på både reimskiva og aksel for å få nøyaktig utveksling på gearkassa. Så får vi se hva bruktmarkedet kan tilby i løpet av det neste året. Et annet spørsmål er om kanskje propellen på vetusen også burde byttes. Fikk nesten den omdreiningen jeg skal ha (3000) Men det var litt lite tak i vannet siden dette er en 16" foldepropell. Har et sett med 18" vinger og ut i fra det Hulda skriver så er det fristene å prøve den i stede selv om max turtall vil falle med ca 400 rpm Vi får se. Litt nytt ! Motor rommet har nå dør ! Kledd med 6mm kryssfiner på begge sider og fylt innvendig med markplate fra Rockwool Etter sigende samme konsistens og egenskaper som skips isolasjon. Bare mye billigere. Mot motor rom blir det limt på støymatte i tillegg. (Litt brann hemmende overflate) Ganske enkelt: Sofa har blitt modifisert. Her hevet 10 cm for bedre sittehøyde for gamlingene (når parketten blir lagt så skal den opp på sokkelen) Så litt mer "båtaktig" ut nå den Ikea sofaen eller........ Så begynner kapittelet om DASSEN. (kjent uttrykk i bransjen) Planen med denne er at det skal være kort vei fra akterdekket og styrhuset om behovet melder seg. Den sto først ikke på tegningen men etter et par mail til Bruce så tegnet han den inn for oss. Første start ble å lage ei kasse som skåla skal stå på. Sittehøyde på ringen blir da 42 cm. Den skal få en tre fire lag csm i denne omgangen. Prøvemontering og prøvesitting er viktig ! Dette ble plassen. Fortsettes når vi har kommet litt lengre Ha en fin uke ! Knude Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
godthaab- Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Gratulerer med råflott skip Knude! Du er så godt som i mål nå, det er inspirerende å følge prosjektet deres :) Sommeren 2018 kommer nok til å minneverdig! Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.