Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Imponerende jobb du har gjort med skuta, har lest tråden din helt fra starten av. Har bare en ting å si, jeg bøyer meg i glassfiberstøvet:smiley: 

Jeg er vel en av mange som har fulgt med deg, men aldri kommentert...

Håper den fortsetter, det blir jo litt som ei hytte, man blir liksom aldri helt ferdig med den:smiley:

Har lært meg mye innen glassfiberarbeid takket være deg og prosjekttråden din!:smiley:

Ville bare takke deg for det!:smiley:

 

Redigert av Nilspils82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LeviCorsair skrev On 17.6.2018 at 13.19:

 

Jeg melder meg inn i klubben.. Levi'n ligger fortsatt i hagen nå på det tredje året. Går sakte men sikkert fremover. :sailing:

Ble en liten "pause" pga mye jobb, etc... men er i gang igjen nå. 

Kan jeg også få være med?

Har eid båten min i to år i disse dager, hvorav 16 måneder har blitt tilbragt på land med båten under reparasjon/oppussing...

Står stor respekt av jobben du gjør og har gjort så langt @Knude !

Link to post
Share on other sites

Gjorde mye med helheten den rekka! :)

 

Hva behandler du eiken med? Fikk høre av en at eik ofte blir sort i maritimt miljø? Jeg skal ha eike lister inne i båten, men hadde tenkt å bruke teak ute. Viste ikke det var et alternativ å bruke eik ute.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 13 timer siden:

Kan jeg også få være med?

 

Har eid båten min i to år i disse dager, hvorav 16 måneder har blitt tilbragt på land med båten under reparasjon/oppussing...

Står stor respekt av jobben du gjør og har gjort så langt @Knude !

 

Her er det plass til alle :sailing:

 

Enig, imponert over hva du har fått til Knude 

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 17 timer siden:

Du verden for et prosjekt. Er det låv å spørre om hvor mange timer, som har gått med...så langt.

Jeg bøyer meg i hatten, som Heidi Weng sa.

 

Hei. Faxen. Timer....... tja . Jeg har ikke helt kontroll siden jeg sluttet å skrive timer for flere år siden. Derimot så fikk jeg time oppsettet for proff båtbyggeri i sammen med alle tegningene og dokumentene fra konstruktør av båten. Der var summen ca 10 000 arbeidstimer for glassfiber versjonen. Når jeg sammenlikner med  timekalkylen på Windy sephyros 58 så har jeg fra sikre kilder at den lå på 7000. Det harmonerer ganske bra.

Da har jeg brukt ca 7000 timer å det er3000 igjen.

 Kan få angst av mindre..........

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

gregor skrev for 5 timer siden:

 

Hva behandler du eiken med? Fikk høre av en at eik ofte blir sort i maritimt miljø? Jeg skal ha eike lister inne i båten, men hadde tenkt å bruke teak ute. Viste ikke det var et alternativ å bruke eik ute.

 

Jeg er også litt spent på hvordan dette går. Jeg har beiset og lakket. Om det kommer fukt under lakken som blir stående så kan den bli mørk. Ser for meg at den må lakkes ganske ofte. Har ikke noe tro på olje da sentvokst eik nesten ikke trekker noe olje.

Et annet moment er at det er lite teak i de Sørlandske skoger og etter å ha sett hvordan Thayland vokter over det lille som er igjen der så er det litt stas å bruke lokalt virke. De fleste skuter i fra gammelt av hadde eik som rekke topp.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Levicosair. Jo her er plass. Går jo fremover med ditt prosjekt da..... Takk for hyggelig kommentar.

 

Kdtran. Ser at du snart er ferdig med å montere nye motorer. Blir brak ha nye hester i kjelleren.

 

Nå er det fare for at selvbyggere er en utdøende rase. Fint at det fremdeles er folk som går på store prosjekter på fritiden og ikke minst deler dette her på forumet. 

Da jeg begynte i båtbygger faget så var det vesentlig fler som bygget eller innredet halvfabrikat båt til seg selv. Var fler bedrifter som solgte fler halvfabrikat enn ferdig båt. Det ble mindre og mindre gjennom siste halvdel av nitti tallet og nesten ingen etter at kravet om CE merking kom. 

Her på Sørlandet var det veldig mange båtfabrikker og derfor også en del karer som gikk på store prosjekter. Skrog som er delt i fire og forlenget til det dobbelte. Former som har blitt båt. Scand baltic som ble katamaran...... osv.

uansett prosjekt så tar det mye mer tid enn antatt.

 

lykke til videre til dere som restaurerer båt.

knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har vi endelig fått vært i Drømmenes havn og møtt @Knude og hans kone! Vi har hatt et svært så hyggelig opphold sammen med særs hyggelige mennesker!

Jeg er enda mer imponert over byggverket (mesterverket) etter å ha sett båten i fra bunn til topp! 

Jeg er nesegrus beundrer av evnen til gjennomføring og kvaliteten på jobben! Enkelt og greit fantastisk! Her er det bare å følge med på progresjonen! Gleder meg allerede til neste gang jeg kan beskue skipet, for det er et lite skip, neste gang! Fantastisk! Tusen takk for gjestfriheten og omvisningen!???

282B27CE-2D27-4056-879C-CEF862FA5EF1.jpeg.ad8239afd83ab710c53cdbdb16353ef8.jpeg7494182B-A0C9-4B04-9C32-4AAB35162165.jpeg.959a41f9a198b62a370265809aabae58.jpeg

406EFF0A-E6E6-4292-AAFE-1E9AB8D79EE0.jpeg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Erikda skrev 31 minutter siden:

 

406EFF0A-E6E6-4292-AAFE-1E9AB8D79EE0.jpeg

 

Det er en diger båt! Men det ser ut som om den flyter som en dupp på vannet. Skal det mer ballast i? Og ellers, jeg regner med at du har mye småting å rusle med ennå, selv om båten er på vannet og operativ?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

 

Det er en diger båt! Men det ser ut som om den flyter som en dupp på vannet. Skal det mer ballast i? Og ellers, jeg regner med at du har mye småting å rusle med ennå, selv om båten er på vannet og operativ?

 

Den kommer nok lenger ned i sjøen når @Knude blir ferdig????

Han snakket om ca ett tonn til med ballast?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

IMG_0118.JPG.652ad7e52e0e4083c58d6f574fb7de13.JPGHei !

Da var det litt nytt igjen !

Vi hadde to hyggelige besøk av Solbris. Tone og Erik : Tusen takk for besøket ! :smiley:

Bilder ble det !

1915604619_Besk.JPG.e15e8f1f8b18474170720e1158adeda4.JPG

 

Ikke helt like......IMG_0133.JPG.0ef1770b0b3bae918259ddb52dc46312.JPG

 

Så har det blitt litt inne arbeid. Taket er ferdig så langt med isolasjon og plast (dampsperre)

IMG_0121.JPG.eae54ceb1201bf972ff9c2555ae81cee.JPG

 

Forcabinen  var  savnet så den måtte få litt timer.

Teppeliming etter båtbyggermetoden. SPR lim og sprøyte og teppe uten skum bakside. Gikk med nesten 40 kvadrat. Alle skjøter er på stivere  som også er anlegg for innredningen.

IMG_0120.JPG.91a6d5765fd94406ecd075ee30fcd936.JPG

 

Egene luker over kabelgate til vinsj/fordekk

 

 

Vinduene ferdigmontert i teppekledd karm.

IMG_0119.JPG.27c545f3eb583d0707d3f76b4072aaf0.JPG

 

 

IMG_0124.JPG.2e073696d3a25bc8bbb5d7189a52acbf.JPG

 

Her skal det da løst teppe på trinnet siden det er lagerplass under.

IMG_0122.JPG.1798c4aec13ba706495feee4da47ff36.JPG

 

Teppe er limt så langt ut på skottet som skapet kommer. Dette for at hele skapet skal ha samme kledning.

IMG_0123.JPG.d0c013b9e02a6027978e79caa9651f03.JPG

 

Så bakvegg til senga og senge karm. Hvem skulle tro at den madrassen blir 18 cm når reimene løsnes. Ikea fjærmadrass 80x200

IMG_0126.JPG.0ff69a0598f770e061900a54b9edab2b.JPG

 

Hele greia ut-pakket og prøvd.

IMG_0127.JPG.316db6a94c70b4a384039669be4a707a.JPG

 

Om ikke dette var tilstrekkelig skal det en 6 cm overmadrass på toppen.

 

Har tidligere annonsert at trappa ned til lugarene skulle få eike trinn. Det ble ombestemt.Var så godt igang med teppe så trinn ble laget av noe tykk restefiner og trekt med teppe. Skrudd ovenifra igjennom teppet så det er mulig å bytte teppe siden en gang.

 

14730237_Trapp1.JPG.6f363fd4052250f2eaeeb6f796d023c4.JPG

 

Trapp.JPG.ff75b8f0f463a1e76d98b904ae825a87.JPG

 

 

Eike rekka er endelig ferdig. Siste innspurt var buen på akte dekket.

IMG_0116.JPG.8e3b901195040b1febe09529af69d748.JPG

 

Hadde ikke så lange materialer så her måtte det en skjøt. Limt med epoxy og skrudd

IMG_0115.JPG.cbe29ffac7ee596c1bbf7e94df4b57a1.JPG

 

Har også be listet gass skapet med aluminiums lister. ( har stått uten i snart et år....) Lister er hel limt og skrudd med små skruer.

IMG_0117.JPG.d017104096fbfda2d0b45c38d7feb70b.JPG

 

 

 

 

Komodo skrev On 19.8.2018 at 12.59:

 

Det er en diger båt! Men det ser ut som om den flyter som en dupp på vannet. Skal det mer ballast i? Og ellers, jeg regner med at du har mye småting å rusle med ennå, selv om båten er på vannet og operativ?

 

Jo takk @Komodo  vi rusler på.....  Alle trawlerne til Bruce Robberts er høye på vannet. 

Disse ligger i Singapore  (TY520 og TY 620 )

TY520-TY20.jpg.c2d661fa3d48b57a7e3c8bedeb6846f4.jpg

Skuta vår skal ned borti 15 cm fremme og 2 - 3 cm bak.  Vil vil legge ca 1000 kg betong i ballast rom som er plassert rett under styrhuset ( Ute i siden) Det og hoved dieseltanker legger ned forskipet. Nå hadde vi nesten ikke vann på tankene, men det kommer på midt partiet. 

Det som skal i bortsett fra ballast er:

1300 liter diesel, 700 liter vann ,  et komplett bad  med vaskemaskin ,og  masse skap i forcabin.  

Vi får fylle på til vi oppnår vannlinje. Da er stabiliteten korrekt i følge konstruktør.....

For oss var det en veldig forbedring å nå kunne ta i bruk capteins cabin og vi har allerede overnattet der fire netter.                      Mer kommer :wink:

 

Ha en fin sensommer !

 

Knude

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Kan bare skrive under på at jobben som gjøres er helproff!

Skuta er så godt isolert at man ikke hører stort av det som er utenfor! I captains  cabin er det ikke antydning til klukking av vann mot skutesiden!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei !

Tusen takk for veldig hyggelige kommentarer !  Er stas at det fremdeles er en del som henger med .Hjelper litt på pågangsmotet det også.

 

Nå holder vi på med noe som virkelig syns !

Siden det fremdeles regner eller nesten regner ble det litt mer i capt.cabin

 

Nattbord var neste. (Ser nå at det ble veldig 70 tallet. Blir kanskje noen små fals dører i eik etter hvert)

IMG_0002.JPG.fb4f632cc4b928a747edfc688868050f.JPG

 

Tips. fronten er laminert av eike lister (kapp fra rekka) 18mm tykk og staver på  ca 4cm bredde. Limt sammen med vanlig tre lim under press. Gir en fin overflate og artig struktur. Sterkt blir det også siden den tålte både tykkelse høvel og fresing /falsing

struktur.JPG.bff35aa89ee175e0a8c37e0beae23bd9.JPG

 

Hele senga har blitt beiset og lakket. (Skal ha mer lakk ) Montert lampetter 24V . fra BT

Landstrøm (220 V)  kontakter. (foreløpig uten strøm da jeg må bestille flere kabler.) USB lade kontakt kommer..... :wink:

 

Senga vil fra nå være klar til bruk på kort varsel.

IMG_0001.JPG.f58fd3a87174d384151d2439a9eb9660.JPG

 

Skapet eller hva man skal kalle den kassa bak senga har nå lokk. Her prøvemontert før beis og lakk på undersiden.

Blir vel et par hyller i sidene nedi kassa for å utnytte plassen litt bedre og at ikke alt ligger oppå hverandre.......

 

Bruker det jeg har liggende, så det ble en lukeholder av denne typen. grunnen til at den ikke skal åpnes mer er fordi det kommer bokhylle på oversiden.

IMG_0004.JPG.fcd2994a06b1c803af74758032fbe644.JPG

 

Fortsettes!

 

 

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen! 

Så hyggelig Erikda. Tusen takk.

 

Plutselig ble det antydning til høst i Drømmenes havn og det var på tide å tenke på hva mer som burde på plass før vinteren. Det blir en tur på slipp i Risør om et par tre uker for bunnstoff , "glemte" gjennomføringer, ekko giver,  ny sink osv. 

 

Badeplattform var savnet i sommer siden skuta er ganske høy på vannet og det er langt ned til  gummibåten. Denne skal lages nå med båten på vannet for å ikke bruke den tiden på slippen. 

 

Jeg har en del stort kapp igjen fra panelene til skroget som skal brukes.

 

Første steg ble å henge på en forskaling av materialer som kan brukes videre til andre ting. (36 x 73 tror jeg det heter nå) Kunne ha brukt noe kraftigere, men det ville bli tyngre å henge på plass. Selve flata er laget parallell med senterlinje på skroget og i vannlinje. Så opp 30 cm til underkant fra vannet.

Siden det er fort å legge plattformen i brygga når en reiser valgte jeg å trekke den inn litt på begge sider. Mulig at det blir et lite trinn inni kroken ?

 

Greit med en hjelpebåt til dette arbeidet.

plattf.2.JPG.310b3b4e866f8f59aa5a533e34b209a2.JPG

 

Så var det å begynne å tilpasse platene. Tok en ved heft prøve på grovslipt plate for å kontrollere binding. Henger som heia selv om platene har blitt lagret noen år.

Hadde ikke plate som dekket hele flata så det blir litt skjøter. de blir sparklet når jeg skal på slipp.

plattf3.JPG.70fcd943d1d43e92259ea51fd2b86282.JPG

 

Her er litt mer på plass. plattformen blir laget som en påskrudd del så det blir vinkel flenser på akterspeil som får gjennomgående bolter. velger å la flens gå oppover i midtpartiet for enkelhets skyld. Ellers så blir bolter skjult i kassene på siden. Skal bruke enten 18 eller 24 mm. Divinycell i kjernen på flata.Får se hva jeg har liggende.

 

Måtte lage noen små fester, som jeg har skrudd noen skruer igjennom og inn i  akterspeilet. Dette for å slippe noen overraskelser når jeg ligger på plattformen å jobber. Hadde tatt seg ut om noe skulle ryke og båtbyggeren triller i vannet med rulla i hånda.......

 

 

plattform6.JPG.4f44126a6a406d3a2f18f84ef226bc2e.JPG

 

 

 

Plattformen som den er nå blir i snaueste laget siden både ISO standarden for måling av fartøy og sjøfartsdirektoratets regler er sammenfallende.

Begge definerer at denne delen skal regnes med i lengden på båten som jeg ønsker og holde den under 15 meter. 14.95 etter siste måling.

 

Så er det anledning til å lage en ren dykkerplattform som blir en hengslet del på denne igjen.  Vil lage den ca. 50 cm bred eller noe som byggetrinn 2.

plattf7.JPG.2ab30f5a9fab451c047e395553452478.JPG

 

 

 

Planen er  å lage en trapp som består av to trinn ned på plattformen. man går ned på øverste trinn som blir ca 60 x 60 cm i firkant.( Blir også syrefast rekke for å holde seg i)

Så må man tverrvende og gå ned på neste trinn. Ned trinn ca 32 cm. men det får vi klare......

Starten på kassa på andre siden blir et trinn mot brygga og oppbevaring rom for et eller annet. 

 

plattf8.JPG.aaea7a8babf42fce88fc0490a48d478f.JPG

 

Nå var det så lite plate igjen at det må skjøtes både her å der.  Mer å sparkle...    :nonod:

plattf5.JPG.0dac1100df5a02ba0f14a183c51dddca.JPG

 

Da var det å ønske seg litt mer ettersommer før høsten kommer for fullt.

 

Fortsettes....

 

 

 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...