Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hei ! Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger!! :smiley:

Fint med noen spørsmål !

Svar til framtia. Første skruen i forma var våren 2010. Prosjektet sto da ved min abreidsplass frem til tidlig høst 2012. Så ble hele stasen flyttet. Bilder fra bygging av sider på overbygget er høst 2012. Når temperaturen synker lavere en 10 grader er det ikke bra å støpe pga. for lav avdampning av styren. (herder for sent) så da ble det vinterferie.....

 

Svar til erikda

Isolasjons evnen i Divinycell er super høy. Husker ikke tabellen men 20 mm med vindtett på begge sider tilsvarer borti 7 cm glava. i tillegg har jeg brukt 5cm skips Rockwool (støpeplater) i overbygget og ca 5 cm Divinycell i skroget på innsiden av enkelt støpen.

 

Svar til fortego

Støpebordet som jeg laget er 210cm x480cm Dette fordi det var målet på de største panelet i skroget. Fint at du ruker samme fremgangsmåte.Den er ikke vanelig i produksjonsbedrifter så langt jeg har sett.

 

Svar til Trulsamt

I en normal produksjon blir divinycellen smørt før den legges ned på våt støp. tTo tre turer med rulle så henger den fast. Siden jeg har så store flater brukte jeg noen bord med vekter oppå.

Når det kuttes ut til vinduer ser man jo om det blir bra ! Er det stor kurve når man skal legge divinycell så kan den også limes med et spesial lim og bankes inn i limet med en luftdreven rulle. J

 

Så til M/B nordheim

Dette kan løses på mange måter. Jeg valgte denne:

Platene blir monter butt i butt. Så fjernes 150mm av Divinycell kjernen ca7 cm på hver side av skjøten på innsiden. så slipes det å legges et par lag matte. Så legges en strimmel med kjerne på våt støp. Så støpes nytt innerskinn over skjøten. Til slutt sliper man skjøten fra utsiden inn til rent laminat og strimler 3 lag matte. Så sparkles det, smøres med gelcoat. pusses...... osv. og pusses...

og rubbes og poleres om man skal ha super overflate. Man kan også velge å sprøyte hele flaten til slutt.

 

 

Link to post

Å tusen takk for svaret, det var meget oppklarende :yesnod: Har ein del å lære på støypefronten, men har lyst til å ta fatt på nokre prosjekt (små i denne sammenheng vel å merke) :yesnod:

Link to post

Hadde det ikke vært for at jeg skjønner hvor mye arbeid dette innebærer, så hadde jeg straks begynt å bygge tilsvarende selv. Nydelig båt.

Vi er vel mange seilere som føler at det kommer en tid for Trawler den dagen man ikke lengre har ork til å baske med rigg og seil (Trawler er vel på et vis seilernes svar på rullator :giggle: ).

Link to post

Takk scand29bal

man må ha fokus kun på det man holder på med i nuet ellers så blir prosjektet for storet for en mann privat.

 

Legger ut noen bilder av hvordan jeg valgte å bygge taket (det er også omtrent på den måten Bruce Robert har tegnet å beskrevet det)

 

Første steg var å bygge en buet form av bjelker som ble kuttet etter mal fra tegningen (1-1 skala) Så ble den kledd med billige mdf plater og videre noe presenning fra biltema.

 

Først 20 mm rutet Divinycell (dette er egentlig et annet produkt som er billigere og heter noe annet) men samme nytta!

 

bilde

Edited by Knude
Link to post

Så legges det støp på platene (1 lag 600gr.csm og 2 lag vevet matte) tilsammen ca 2 kg. pr. kvaderat meter

Så limes det bjelker i furu som er kuttet i bue mot tak men sammtidig danner en rett flate innvendig. Samtidig limes langsgående stringere i Divinycell.

 

bilde

 

 

Når denne er utherdet så avformes den og løftes oppå" vegger"

bilde

Så er det bare å lage neste tak del og løfte den på plass så dette kan støpes sammen. Her er det bare støpt strimmel på undersiden. Taket blir støpt oppå når alt er satt sammen.

bilde

 

Siste del av taket over akterdekk måtte deles i to deler fordi det ble liten plass til å få løftet det opp.

bilde

Bakvegg montert

bilde

Og til slutt et par bilder fra innsiden

 

bilde

 

bilde

Edited by Knude
Link to post

Takk for hyggelige tilbakemeldinger fra de som følger ! :wink:

 

Dette blir kapittel om motor og valg av disse.

 

Siden dette prosjektet har en økonomiskt begrenset budsjett så har jeg valgt å satse på brukte motorer. Om jeg siden ønsker å bytte motorer eller gensett så er det fort å greit.

 

Kom over en scania marine motor og en scania som hadde stått i en kompressor modul.

Begge av samme type som siden ble

denne.

bilde

 

 

Hvordan den ble løftet inn i båten er nesten helt ufattelig at lot seg gjøre. Dette viser igjen at om man bruker fagfolk med rett utstyr så går alt bra.

Krana på bildet har en tillegs jibb montert spesielt for oppdraget

bilde

Dette er på lang arm

bilde

 

bilde

 

 

Så på plass

bilde

 

 

 

 

Link to post

Makalaust prosjekt eg tek av "bøyger meg i hatten" i hatten :thumbsup: . Og den motoren der går glatt 30 - 50 000 timar med rett vedlikehald, men det tenkjer eg karen veit sidan valget falt på den motoren :thumbsup: . Og ein ting som er rart Scaniamotorane er ikkje så sure som Volvo og Ford :thumbsup: , forstå det den som vil. :seeya:

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Det anbefales å skru av annonseblokkering for denne siden i nettleseren.