Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Han godeste Bruce Robert har tegnet inn 2 lange dieseltanker på tilsammen750 gallon Det blir da ca.2840 liter diesel og det er med i stabilitets beregningen. Jeg får bare ca 1300 liter diesel så jeg må ha litt ballast. legger det i tilfelle i noen fundamenter(hulrom) ute i siden i motor rom. Tengte å bruke betong.

 

Men nå slenger jeg ut en annen ting som jeg kanskje kan få tilbakemeldinger på.

 

Hva med denne i båt

Varmepumpe luft til luft 220v.

bilde

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Den tviler jeg pså at er spessielt fornøyd med det salte klimaet.. Og med mindre du får gjemt den, er den jo jævla stygg å se på..

 

Forresten, skal du ha generatoren til å gå hele tida da, vist du skal bruke 230v til det meste av forbruk om bord i båten?

Da ville jeg nok vurdert ei miniløsning av f.eks en kraftstasjon, med å lagre oppspart energi i batteribanker,

og heller bruke en AC/DC omformer fra generator til batteribanken, og en DC/AC omformer igjen fra batteribanken og ut til 230V forbruk.

Altså egentlig litt samme prinsipp som en UPS.

Redigert av nik0lai (see edit history)

Risma Yatch 36 - Black Lady 

Link to post
Share on other sites

Enig i at den der ikke er noe glad i miljøet...... Svoger elektriker tror den vil riste i filler før den stopper av korrosjon..... Men får du det til så gjøm den vekk! Stygg å se på...........

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tror det vil gå helt fint med varmepumpen. Regner med at du har en plan på plassering av utedelen så den ikke blir et blikkfang.

 

Ikke mye som blir ristet i filler i en stor trawler og utedelen kan spyles innimellom og om den skulle bli utsatt for saltsprut.

Den får vel ikke noe særlig mer saltvann på seg enn den ville gjort på en bolig nærme vannet på vestlandet når det blåser storm.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har man en pumpe stående er det jo bare å prøve. Og med de kvalitetene Knude har på byggingen vil jeg tro at den ikke kommer til å dominere! Og med tanke på strøm fra generator vil vel det ikke dominere lydbildet heller.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

 

 

Men nå slenger jeg ut en annen ting som jeg kanskje kan få tilbakemeldinger på.

 

Hva med denne i båt

Varmepumpe luft til luft 220v.

 

Vi har hatt vanlig hus-varmepumpe stående ombord i krysseren hver vinter, tror den er på fjerde året nå. Montert i løs brakett, slik at vi hiver den på land på sommeren. Den ser helt ny ut enda, og har nok allerede spart inn innkjøpskostnaden i redusert landstrømforbruk.

 

Har også sett flere som har pumper fastmontert ombord i diverse større båter, og så lenge utedelen står noenlunde skjermet, ser jeg ingen grunn til at det ikke skal fungere prikkfritt, selv om jeg ville beregnet en noe kortere avskrivningstid enn på land.

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Takk emilskj for bekreftelse på at noen bruker varmepumpe i båt :thumbsup:

 

Forhistorie:

 

Konemor og jeg var som vanelig i Thayland en tur i vinter. Vi tok da en "hurtigbåt" trebåt på ca 60-70 fot og smal som bare thayer kan lage.

Den hadde to vanelige pumper like til de som er montert på alle huser og hoteller. Nå var det jo kald luft disse produserte men prinsippet er det samme.

Jeg aner ikke når disse var montert, men vannet er mye saltere og luftfuktigheten mye høyere en her og disse så helt greie ut.

Denne båten skramlet avgårde med folk i sikkert 20 knop, og den var på tur 7 dager i uka hele sesongen. Disse ble drevet av en stor generator så økonomien i dette var så som så, Diesel koster ca 35 kr./L om vi skal samenlikne med vår kjøpekraft her men for en luksus !!!!!

 

Så til min båt.

 

Jeg tenker å sette ytterdelen oppe på taket bak styrhuset sjult fra siden i en spilet kasse med tak over. Den blir kun synelig om man sitter på taket.

Det er ikke så ofte vi kommer til å bo på holmene når det er kaldt men om så blir det å kjøre generator. (Skal også montere en diesel varmer og "Bussradiator")

Men derimot på helgebesøk i en koselig sørlandsby når det er kald og man plugger i landstrømmen

Tenkte jeg !

 

Takk for svar så langt

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Når man har vann i umiddelbar nærhet ville jeg helt klart vurdert en løsning som har varmeveksler som bruker sjøvann i stedet. Angående bruke utedelen du har som Allan foreslår. Den bruker luft som kjølemiddel som strømmer rundt rørene med kjølevæske. Skulle man brukt denne måtte den da sannsynligvis bygges inn i en kasse hvor sjøvannet strømmer igjennom. Mye jobb inne i mitt hode... :-)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor bruker du ikke reversible aircondition enheter som er laget for båtbruk? Du kan også få todelte systemer med sjøvann kjøling/varming som kan stå under dekk og en liten nett del til salongen. En rask nettsøk tyder på at kjøpt i USA koster de langt mindre enn luft/luft system beregnet for hus og hytte koster i Norge. Sjøfrakt er rimelig i Jetcarrier, og det er ikke noe problem å få kjøpt for 230V/50Hz.

Link to post
Share on other sites

 

.Jeg har bare montert en generator tidligere så tips motages med takk. :yesnod:

 

Hei

 

Om eg skal koma med eit tips, så er det å montera ein (eller to) store beltedrevne24 v dynamoar på generatormotoren. Då slepp du å laga 230 v AC, for så å ha to store og dyre ladarar til å omforma til 24 v DC. Keep it simple.

 

Du skal sikkert ha landstraumladarar uansett, men eg hadde likevel gått for denne løysingar.

 

Elles eit imponerande prosjekt. Berre synd det ikkje er ein seglbåt:... :smiley:

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Takk til alle som til nå har kommet med innspill og opplysninger om varmepumpe i båt. Generator også!!

 

Jeg legger ut noen bilder fra hist og pist siden det ikke er lenge før jeg "tar igjen byggingen"

 

Skansekledning blir laget

bilde

 

Skansekledning ferdig

 

bilde

 

Siden det var en som hadde en skyvedør og et vindu til overs fra en Viknes 1030

 

bilde

 

 

Det som er ferdig i bunnen har 3 strøk primer og et styrøk stoff

 

bilde

 

Så noen oversikts bilder fra salong

bilde

 

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Vinduer.

Dette blir beskrivelsen om vindusproduksjon på gammel/ny metode.

Man kan selfølgelig diskutere løsninger om enkle eller doble glass-aluminiums karmer - radier eller-eller :smiley:

 

Min måte,,,, siden jeg så at jeg kunne spare ganske mye penger frem for å kjøpe fra en fabrikk.

 

Jeg bestilte herdet glass fra en fabrikk i Littauen 8mm tykt og etter fem uker annkom pallen til lager i Kristiansand

Vekt 145 Kg. glass og embalasje

 

Så laget jeg en list av eik som en storebror av den i aluminium.Denne ble limt til glasset med Simson fugemasse.

Samme som andre vindusprodusenter bruker.

 

Første start.

 

bilde

 

 

Så var det bare å kjøre på

bilde

 

Ferdig limt og fuget.

 

bilde

 

 

Så ble karmene beiset på utsiden

bilde

 

 

Og til slutt lakket, men da bare utvendig

bilde

 

Jeg valgte å lage denne forbindelsen som også er fuget tett.

bilde

 

 

Så et par bilder når noen vinduer er montert.

 

bilde

 

 

bilde

 

bilde

 

 

Tilslutt et bilde av laminatet i overbygget. 20mm Divinycell og støp på begge sider.

bilde

 

.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Fantastisk Knude! Vinduene blir flott! Nå er du inne på mitt fagfelt og jeg er like imponert! Meget spennende å følge fremdriften din. Du burde ha "åpen båt" slik at vi kan komme å se på bygget ditt. Hadde blitt mye kaffe på deg tror jeg! Virkelig flott å se hvordan dette gjøres!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

imponert over pågangsmot og evner :thumbsup:

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Takk igjen for hyggelige komentarer.

 

Til erikda: Jeg planlegger å ha en åpen helg i forbindelse med at teltet skal demonteres. Jeg har lovet en del menesker at vi skal ha "kranselag" siden båten da er lukket utvendig og vanntett ovenifra. Om noen har lyst til å stikke innom så er det superhyggelig.

Dette blir i starten av Juni.

 

Så til noen bilder.

 

Dette blir min forklaring/dokumentasjon på sparkling-oppretting og forseiling av herdeplaster og med de produkter som jeg har brukt.

Nå er jeg i ferd med å ta igjen byggingen med bildene

 

 

Skroget

Siden båten er bygget med 4-5 mm tykke paneler i skroget så ble det mange meter med skjøter som er buttibutt og ca 5 mm dype.

 

Det som da er første oppgave er å høvle hugge seg inn til fast laminat.

 

Dette partiet er overgang akterspeile-bunn

 

En kompis med hammer og HMS en i orden

bilde

 

Så blir området slipt og det blir laget korekt radie.

bilde

 

 

Så er det strimlet med 300 gr. CSM (ganske tynn matte) men i flere lag for å bygge ut riktig da den inslipingen er konisk. Starter med smal strimmel og slutter med bred.

bilde

 

 

Så blir dette planslipt og rettet i forhold med omliggende flater.

Så males det med gelcoat en 3-4 omganger

Den siste omgangen blander jeg inn ca 10% voksløsning for at den ikke skal bli klebelig å pusse ut.

 

bilde

 

Dette blir over vann men innunder plattform så jeg har ikke slipt noe mer foreløpig.

 

et par bilder til fra bunnjobben

 

Dette er før sliping. Da får man også en kontroll på laminatet..

 

bilde

 

 

Den horisontale skjøten mellom skrog og skansekledning som vises på bildet skal bare slipes plan Der skal det monteres en kraftig refsing list i eik som en fenderlist.( Kunne også ha brukt syrefast men den har en pris på 6000,- pr. side)

bilde

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...