Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Hyggelig med spørsmål aileenII !

Om dette er et finer skott med plast på begge sider så er plasten styrken sammtidig som fineren er avstannen og danner den innvendige styrken i skottet. Samme som et rør er sterkere enn en masiv stang. Når du skal erstatte dette skottet bør du støpe mot kjerne materiale. Frs. divinysell. Du kan da produsere hele skottet inne i cabinen ved å bruke15- 20mm fast divinysell som du tar inn i så store stykker som du kan. De kan skjøtes butt i butt så lenge det blir støpt på begge sider. Om du ønsker en blank overflate så må den lages etterpå.

Det finnes også lim til å laminere paneler mot kjerne men da må paneler produseres på form som du må lage inne i cabin i hel størrelse. så lime mot divinysell på begge sider. Limet som da blir brukt er Crestomer strukturelt lim. Det samme som stivere og bunnstokker limes med i vakumstøpte skrog.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg litt å legge ut. :smiley:

De siste 3 ukene har jeg sparklet og pusset på styrhuset og ikke minst bygget ut den fargen som alle flater skal ha når båten er ferdig. Jeg har valgt en hvitfarge med en god del gult. Det tror jeg blir veldig fint på blått skrog.

bilde

 

Dette bildet viser fargen mot hvit grunning.

Jeg legger på ca 1mm farge så det er litt å pusse på. Før jeg nå monterer vinduene er det greit å pusse og blanke opp flatene nærme vinduet. Dette bildet håper jeg viser hvordan det blir når det er ferdig pusset og maskinrubbet

bilde

 

Et bilde til av side med farge:

bilde

 

 

 

 

 

Har også ferdigstilt ankerkasse og startet på luker til denne.

bilde

 

Siden kostnadder betyr en del i dette prosjektet så skal jeg lage luker av det jeg har kuttet ut i dekket.

Dekket er laget av 20mm divinysell men over ankerkassen er det brukt 19mm vannfast kryssfiner siden det skal stå en ganske kraftig vinsj oppå dekket sammen med hovedpullere.

 

Oppå utkuttet er det limt en 9mm kryssfiner plate som danner karmen på luka. Alt dette blir innekapslet med 2 lag 600gr csm og coatet med 2 lag coat på undersiden og oversiden.

bilde

 

Dette er en prosess som tar litt tid da det må støpes på alle sider og kanter.

bilde

 

Så coates på undersiden.

bilde

 

Og sparkles på oversiden før den blir coatet på oversiden.

bilde

 

Når man lager detaljer i vannfast kryssfiner er det veldig viktig at det ikke er lekkasjer inn i fineren. Dette må gjøres "etter boka" men da varer denne luka båtens levetid.

 

Jeg sjekker mail hele tiden nå for å se om resten av glasset til båten er kommet fra glassfabrikken i Litauen. Da kan jeg lage resten av vinduene.!!! :wink:

 

 

God helg !

Hilsen Knut-Erik

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei og takk for hyggelig komentar Erikda !!

 

Siden vi har høysesong i min brangsje nå så blir det ikke så mye båtbygging men noe får jeg til.

Jeg har hentet de siste glassene som jeg bestilte og startet med produksjon av flere vinduskarmer.

På båten var det akterdekket som sto for tur. Der skal jeg lage en drenert lukekarm og hengslet luke.

Første bilde er utgangspungtet

bilde

 

Kantene måtte rettes siden dette bare var grovt utsperret

bilde

 

Siden denne skal ha en drenert karm så måtte jeg en tur på snekkerverkstedet for å lage karmen. Den er i 9mm vannfast kryssfiner .

 

bilde

 

Detalj av drenering(dette blir nesten som en takrenne)

 

bilde

 

Alt er jo greiere i riktig arbeidshøyde og siden dette må bli helt tett så legger jeg laminat på karmen før den blir montert.

bilde

 

 

 

 

Karm blir hengt opp og festet med noen strimmeler

bilde

 

 

 

 

Nå er det lettere og støpe karmen fast til dekket på oversiden og undersiden. Den må ha god styrke siden den skal bære vekta av luka som skal ligge på kanten med gummipakning.

 

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Flott å se prosjektet gå frem. Når det gjelder fargen er jeg muligens litt inhabil, men jeg er helt ening i at denne typen båter skal ha en del gult innblandet i hvitfargen.

Dessuten blir det mere behagelig når sola skinner på sitt sterkeste.

I helgen lærte jeg meg forresten en litt artig setning fra Ærendal som jeg i utgangspunktet ikke forsto en fnatt av: "E-e-a-å-ede". Ganske umulig å forstå når man ikke ser den på trykk :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Da er den drenerte karmen til akterdekk luka ferdig støpt og jeg har begynt på luka. Denne vil jeg ha så lett som mulig siden den skal kunne holdes oppe av gassdempere i åpen stilling.

Jeg velger da å lage støpeform på en av de platene som panelene er støpt på. Dette er glatt respatex. Siden alle former som jeg lager til denne båten bare skal brukes en gang så blir kantene bygget opp av noe jeg har for hånden. Alt som ikke er glatt må da tapes grundig med maskeringstape ellers så henger støpen fast. (De som har noen teorier om at ikke glassfiber henger på treverk kan jo prøve uten tape :smiley: )

 

Formen får også et lag med voks før jeg støper (Norpol R10)

bilde

 

Så legges det 3 lag 600 gr. csm i en smell med 10mm rutet divinysell rett på våt støp.

bilde

 

For at jeg er sikker på at alt hefter så legger jeg på noen vekter mens det herder.

Dette ble veldig sammenraskede vekter :wink:

bilde

 

 

Så legges det 2 lag 600gr. csm over divinysellen og opp på kanten

 

bilde

 

Denne luka ble veldig lett og avforme da jeg har festet sidene bare med tvinger. Da jeg løsnet disse var hele luka løs og jeg kunne grovskjære kanten.

 

bilde

 

 

Det er jo altid litt spenende å se om det man har laget passer som det skal.

Dette gikk bra !

men jeg må støpe på en kryssfiner strimmel som annlegg for karm siden divinysellen ikke er tilstrekkelig solid i lengden. (dette tar den synelige høyde forskjellen)

bilde

 

 

Siste bildet viser patenten som drenert luke.

bilde

 

Jeg har laget en detaljert beskrivelse av dette som kanskje noen har glede av om de skal lage noe på engangs form til egen båt. :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei og takk for hyggelige komentarer.

Jobb tar sitt men jeg har laget litt flere vinduer og montert ferdig i overbygget. S/B side er nå ferdig.

Jeg har tatt et par bilder som viser dette.

 

bilde

 

Det blir et veldig fint utsyn fra styrhuset med så store vinduer

 

 

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige komentarer fra Kenneth82 -Ribtjenester og Sven-Kåre. Jeg hadde en arbeidsøkt i dag og det er omtrent 45 grader inne i teltet så.... jo Gææærn ! :wink: Men uansett så ble det et par vinduer med tilhørende etterpuss i dag.

Da var også B/B side ferdig !

Et par bilder:

bilde

 

Så et fra innsiden. bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...