Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Rått prosjekt, og bra dokumentert! Holder selv på med glassfiberlaminering inne i et betongbasseng, og skal til med 2 lag gelcoat som siste finnish innvendig, og i forbindelse med dette har jeg et spørsmål du må ha greie på: Tilsetter du parafin i i gelcoaten på begge lag, eller kun det siste?

Link to post
Share on other sites

Hei på dere !

Svar til Big Horn: Kjemi er noe underlige saker. Når jeg legger på farge så bruker jeg parafin løsning kun på siste strøket, Samme om man sprøyter. Dermed så kan man pusse ut inn til blank flate uavhengig av vilket lag man treffer. Om du ikke bruker parafin så er det tilstrekkelig å vaske med aceton rett før du pusser. (Små reparasjoner )

 

Svar til Teskjei: Jo tusen takk ! Siden jeg jobber i et firma som driver som reparasjonsverksted for båtskade og Volvo verkstede så blir det litt travle dager i sommervarmen :yesnod:

Siste vindu ble montert i fronten av båten her om Fredag !

Så var jo den komentaren om å lage en til litt stilig ! (Pequod) Må inrømme at jobben var større enn jeg trodde (Burde vite bedre etter 31 år i faget ) så de som vil ha en TY 47 får lage den selv !

Til Brutus:

Man behøver ikke å være proff siden byggetegningene fra Bruce er så fantastisk gode, men det er jo en veldig stor fordel. En fantastisk opplevelse å kjøpe tegninger av Bruce. Vi har snakket sammen på mail og skype. han har en så stor kunnskap om å bygge båt at det er helt nifst !

Om man kjøper et tegningsett så får man også en cd med bilder av aktuell båt og produksjonsbilder av fremdrift i andre prosjekter.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei knude.

 

Jeg er ekstremt imponert av arbeidet ditt, og din kunnskap på dette område, derfor har jeg et spørsmål til deg.

Dekk taket på min båt har tidligere blitt lakkert med to komponent hvit maling, kan jeg da pusse det ned og legge gelcoat oppe på

dette laget eller er det kun to komponent som gjelder når dette er er gjort tidligere .

 

Jeb.

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hei !

Takk for hyggelige komentarer og spørsmål.

Til Big horn: Jeg har ikke prøvd noe annet enn voksløsning. Jeg bruker 3-4% når jeg smører med kost.

 

Så noen bilder av vindusmontering.

Vinduene er laget som falskarm utvendig så da må det monteres en list mot glasset på innsiden og så en klemlist for å låse det hele. Disse listene er lakket kryssfiner som jeg til slutt forseiler med lakk. De blir skjult inni vindusforingene så de har kun en oppgave å klemme fast glass og karm.

 

bilde

 

Nå ble det siste vinduet montert i fronten så da er pilothuset ferdig (glassveranda)

Bildet er tatt inn døra til styrhuset.

 

bilde

 

 

Så et par bilder utvendig

 

bilde

 

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Svar til Jeb.

Tusen takk for hyggelig komentar.

Toppcoat som du i tilfelle skulle ha brukt er lite elastisk og har derfor lett for å sprekke når den males rett på treverk. Kun fin på støpte flater. Bruk det samme som er brukt tidligere eller aller helst legg på duk og mal etterpå.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Svar til Jeb.

Tusen takk for hyggelig komentar.

Toppcoat som du i tilfelle skulle ha brukt er lite elastisk og har derfor lett for å sprekke når den males rett på treverk. Kun fin på støpte flater. Bruk det samme som er brukt tidligere eller aller helst legg på duk og mal etterpå.

Eller bruk XtreemeCoat. Finnes ikke bare som fargeløs, men også i hvit/lys farge

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei Igjen .

 

det ble visstnok en misforståelse jeg har ikke tre båt. Dekk taket på min plastbåt har tidligere blitt lakkert med to komponent hvit maling, kan jeg da pusse det ned og legge gelcoat oppe på dette laget eller er det kun to komponent som gjelder når dette er er gjort tidligere .

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Hvor denne trebåten kom i fra er jo litt rart, men det var sannsyneligvis fordi det har blitt spurt om et tredekk som flasser av en annen i forumet.

 

Så til plastbåt:

Slip ned så mye som mulig av den topplakken som du kan. Om det er sklisikkert mønster så bruk stålbørste i voksløsning. det løsner det meste av lakk og gammel voks. Er det plant så legger man fire strøk gelcoat og siste laget med 3-4% voksoppløsning.

Skal dette bli plant og glatt er det da bare å hive seg på pusse klossen og avslutte med rubbing (se min beskrivelse tidligere i tråden)

Om det er sklimønste så tynnes coaten med styren (20% og sprøytes i to tynne lag hvor siste har voks. -Så ferdig!

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Da har jeg sporet av vindus monteringen og etterpussen med noe helt annet. Montert lukene på fordekket og laget drenering på luka på akter dekket.

 

Legger ut et par bilder !

 

 

bilde

 

Hengslet

bilde

 

Fin patent dette !

 

bilde

 

Så et par bilder av drenert karm.

Avløp skal samles i en Y og ut i akterspeilen.

bilde

 

 

 

bilde

 

Ønsker de som ser innom en riktig god helg !

 

Knut-Erik

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei !

Etter en uke på øya Kefalonia (Vest Hellas) med kona, var det bare å hive seg på rulla igjen.

legger først ut et par bilder som representerer fiskeflåten på denne øya.

Er ikke sikker på hvor stor kvote denne hadde!

bilde

 

 

om ikke den andre var liten, så var denne det! (Yrkesfiskebåt)

bilde

 

 

Så til litt båtbygging!

Skansekledning på S/B side ferdig med støtter og topp.

bilde

 

 

Og B/B side litt mindre ferdig.

Toppen er laget av rester i fra ytterpanelene til skroget.

bilde

 

Så til trappetrinn laget i 18mm kryssfiner som er støpt innvendig og utvendig. Siden støpt fast.

Er ganske sikker på at det skal et Led lys innfeldt i fronten når den tid kommer.

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Savner spygatt og drenering i støttene slik at du blir kvitt vannet som havner her. Skal det skjæres ut i etterkant ?

Ellers er det bare å ta av seg hatten !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Savner spygatt og drenering i støttene slik at du blir kvitt vannet som havner her. Skal det skjæres ut i etterkant ?

Ellers er det bare å ta av seg hatten !

Utsparinger og utkapp blir nok gjort i etterkant av støping

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Utsparinger og utkapp blir nok gjort i etterkant av støping

Da blir det vel litt kronglete å få forseglet snittflaten mellom skansekledningen og støttene?

 

Har også et annet spørsmåt til Knude: Planlegger du å slipe ned alle synlige flater før siste lag med toppcoat slik at fiberstrukturen ikke blir synlig?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...