Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Det tok litt tid før jeg skjønte at du holder til her i distriktet. Men gleder meg virkelig til å se denne båten på fjorden. Du har virkelig vist hvordan båt kan bygges. Regner med du gleder deg til sjøsetting. :-)

Må svinge bortom en dag å se.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Svar til Bjørn

 

Klart jeg gleder meg til å få skuta på vannet. første delmål er å bli ferdig så langt at jeg kan ta bort hallen og se båten ferdig utvendig.

Det er bare å stikke innom om jeg er i hallen. Hyggelig det !!

 

Komentar til svaap

Stas at du ser innom av og til, for det du jobber med i dine prosjekter er veldig innteresant å følge med på. Trebåtbygging er en helt annen kultur og tradisjon en det jeg bygger.

 

Ellers så går det i montering av vinduer som jeg har beskrevet. Det er tilsammen 22 store vinduer med eike karm og 11 skrogvinduer i syrefast.

Det vil komme beskrivelse av sparkling og utpussing av gelcoat på overygget som blir neste store prosjekt og da blir alle vinduer montert med pakning.

(Nå blir alle utkutt justert og vinduer montert uten pakninger)

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen !

Siden båten er bygget av panelplater så blir det en masse sparkling og pussing. Siden styrhusfront består av mange plater og det er nesten bare skjøtene som skal brukes velger jeg og sparkle og rette denne før jeg kutter ut huller til vinduer

 

Bilde av front før jeg begynner.

Alle skjøter er strimlet sammen med noen tynne lag med 300 gr. csm.

bilde

 

Siden det er lenge siden dette ble støpt så blir alt slipt før sparkling. Først bruker jeg gelcoat sparkel uten voks.

 

bilde

 

Dette er gelcoat med fortykkning stoff laget av produsent. (Den kan også lages av gelcoat og aerosil)

 

Denne sparkelen tåler opp til 4-6 mm tykkelse og herder greit i 12 pluss
Fin konsistens å jobbe med!bilde

 

Så finsparkel for å få en glattere overflate. Blyantstrekene er for å se at det blir rett. Når alle strekene er borte så er det ikke noen søkk inn i flaten.

bilde

 

 

Så ferdig rettet og finpusset

bilde

 

 

Så skal alle flater ha 3-4 strøk gelcoat. Det må legges et nytt lag før det er godt 24 timer elles så må man pusse.

Så siste strøket med tilsatt 3-4 % voksløsning. Dette fordi flatene da er lettere og pusse med vannslipepapir.

 

bilde

 

Så et bilde av et fantastiskt verktøy som retter alle flater!

bilde

 

God påske til de som ser innom !!

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da var gelcoaten pusset med sandpapir fra k120 -400-800 - til k1000 Der som vinduskarmene treffer så er også k1200 brukt

Når dette blir pusset og maskinrubbet får det samme glans som en ny båt, eller blankere om en gidder !

 

bilde

 

 

Nå er også vinduene på siden bestemt så disse kan bestilles fra glassfabrikken.

 

Etter noen prøvemonteringer av vinduet, dette for å se at hullet til karmen har en liten klaring så blir falsen på vinduet utstyrt med en pakning.

Denne er nesten som klebelig kitt.

bilde

 

Siden jeg trenger litt holde hjelp til dette må jeg bruke en "Daumann" og en vinkel nede på karmen

bilde

 

Så var det bare å ta alt fra start igjen med neste vindu !

bilde

 

 

Bildet viser pakning i mellom karm og overbygg.

bilde

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

jeg er mektig imponert, denne tråden er bare å kopiere ut til boken "knudes how to build a trawler"

Fantastisk ambisiøst prosjekt hvor gjennomføringen bærer preg av et ønske om et optimalt resultat.

Tusen takk for at du deler dette med oss på BP

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Hei Knude,

 

Som litt over middels opptatt av elastiske lim og fugemasser må jeg få komme med et bittelite varsku her.

Når du benytter dette Simpson produktet til liming av glass vil jeg at du skal gjennomgå noen punkter for å være på den sikre siden.

  • Tåler denne massen UV-stråler på adhesjon siden (jeg tror ikke den gjør det) ?
  • Kan det være mulig at denne massen bare er godkjent brukt til liming av glass med beskyttende belegg (et sort belegg likt det du finner i ytterkanten av frontruter til biler som dekker limets bakside/adhesjon side) ?
  • Er muligens vinduene dine limt slik at der glasset er limt ligger det ramme på begge sider som beskytter limet mot solstråling fra baksiden ?

Grunnen til disse spørsmålene er at alle elastiske lim på basis av MS- og hybridpolymer samt polyuretan vil få en svekket liming som til slutt mister heften helt om de blir bestrålt direkte på adhesjon siden av limet.

Det eneste produktet som takler dette er faktisk silikon. Dette er også grunnen til at alle limte vinduer(frontruter på bil, siderutene på tog etc.) har en sort film i ytterkant der ruta blir limt slik at de kan benytte MS- og hybridpolymer eller polyuretan elastiske lim, som er mye sterkere(høyere kohesjonskraft) enn silikon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei og tusen takk for interesse og hyggelige komentarer fra alle !

Svar til Erikda:

Jo takk ! Om denne byggebeskrivelsen kan hjelpe andre som bygger eller skal reparere båt så er det helt topp !

 

Så til Vann Tro

Stas med fagfolk som kommenterer prosjektet !

 

Det er et viktig moment du påpeker !

I utgangspungtet har jeg kopiert Ertec sine aluminiums lister men i større bredde og tykkelse som da når alt er montert, klemmer både på glasset fra to sider og innfestingen i overbygget. Flaten med lim blir derfor liggende sjult for sol fra innside og utside.

Glasset er limt mot en eike flate på 15mm og så blir det en foring på innsiden med pakning som klemmer mot glasset.

 

Siden du er mer en middels opptatt av lim så drar jeg frem et bilde fra prototypen til Nor Star 350 Soft topp som vi hadde et vindu i 6 mm herdet i toppen som ble limt med Simson.

Vi brukte da Simson sin primer(sort ) før vi limte. limflaten var bare ca 12 mm bred mot støpt glassfier, og glasset er ikke fuget på utsiden. Det er bare limt i mot.

Dette er en båt som farter ca 35-36 knop så da blir det litt skrangling !

 

bilde

 

Vinduene i forcabin har også en liming med Simson mot ytterlist.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at du kjenner problematikken Knude :thumbsup: Slik konstruksjonen din er, så er den sikret for all fremtid.

 

Som et apropos kan jeg nevne at stort sett alle vinduprodusenter i Norge(og Europa også) innbruddsikrer glassene på vinduene ved å benytte MS-Polymer i hjørnene.

Dette blir også en beskyttet montasje lik den du har laget, hvor limets egenskaper beholdes lengre enn vinduets levetid siden den lille strålingen som kommer inn til limet gjennom glasset blir så liten at det knapt påvirker egenskapene.

Kan jo legge til at "vi" etter mange års testing og jobbing fikk denne leveransen til Nordan som jo er Norges ledende produsent av vinduer til bygg :wink:

 

Lykke til videre med fantastisk prosjekt som jeg ser vil føre til en gedigen "grom-båt", jeg følger med å kommenterer om det er noe jeg føler jeg kan bidra med :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette blir så bra :thumbsup:

 

Da jeg plottet ruten forbi Sørlandet(henteturen fra Stavanger til Drammen) kom jeg over en liten holme som het "Knude". Er det derfra nicket ditt kommer ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei og god Søndag !

Vann Tro : Knude er i utgangspungtet en ommskriving av Knut-Erik som på Tromøy dialekt blir Knuderik som igjen ble Knude :wink: (Jeg skal sjekke kartet litt ang. den holmen.)

 

Alle som griller om sommeren vet hva fenomenet ventepølse er:

 

Stålbåten Doffen ble solgt i 2011 og jeg trodde vi skulle klare oss uten båt men.....

Dette er vår ventebåt !

bilde

 

Bygget i Kristiansand en gang på 80 tallet

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Den er motorisert med en 9,9 HK med lang stamme. Båten løfta nesa litt mye når vi kjørt fort (denne har ikke planingsterskel) spesielt med 2 personer akter. Flapsen er laget av 2 plastplater og noen hengseler og strekkfisker fra BT. Fungerer veldig bra !

 

Overgangen fra denne til TY47 blir ganske stor regner jeg med ! :wink:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da plassering av dekks utstyr var bestemt ble det laget en oppkant til luke og en oppbyggning der pullere og vinsj skal monteres. (15 mm kryssfiner)

Dette fordi det er divinysell i dekket over forcain. Over ankerkasse er det 19 mm kryssfiner med laminat på begge sider.

Har også kuttet ut til luker ned til kjetting kassen og forseglet kanten med støp.

 

bilde

 

Valget falt på denne fargen !

Dette er første strøk før sliping og sparkling av overganger og ujevnheter.

 

 

bilde

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Knude, du framstår som relativt faglert på dette området, er det lov å komme med noen avledede spørsmål?

Jeg tar sjansen: I min båt, en 80 talls svensk seiler, har jeg problem med vannoppsug i kryssfinerskott. særlig tverrskottet bak masta. Skottet er så stort at det ikke er mulig å få inn et nytt gjennom de åpningene som finnes.

Jeg lurer da på om jeg ved å støpe opp paneler, i 9 mm tykkelse kan lime/lamminere sammen skottet av to lag paneler, hvert lag med gelcoatsiden ut? vill et slikt skott ha tilnermet samme styrke som den 18-20mm x-fineren som er der i dag?

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...