Jump to content

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt


Knude

Recommended Posts

Jeg er meget imopnert over innsatsen og fremgangen her.

 

Er jo klar over at dette ikke er en logg i realtime, men allikevel.

 

Fra starten hvor dere bare hadde noen tegninger og frem til nå, med en båt av denne kaliber, det ER imponerende, spesielt når det er gjort på fritiden...

 

Bøyer meg i støvet

 

Pøs på med bilder

 

Fernanda

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt klassing på en Scania Ds11 som hadde 72000 timer

 

:thumbsup::thumbsup: , og fortsatt i drift kansje? Klart når dei aldri blir kalde, slepp alle kadstartane får godt vedlikehald av maskinistar som set æra i jobben så blir slike motorar nesten evigvarande. Skipperar som kjøyrer varmt og roleg før belastning har alt å sei.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Takk for artige og ikke minst hyggelige komentarer. Det er jo reserfart på tråden helt frem til jeg" tar igjen" prosjektet. Da blir det kanskje mer detaljer men mye mindre fremdrift. Det koster jo en del penger også å bygge båt.

 

Wing engin !

Dette tror jeg er et Amerikansk fenomen på langturs motorbåter med en hovedmotor. Det er rett og slett en" kjør meg hjem motor" om hovedmotor stopper eller får dårlig diesel eller/eller . Vi er jo mer kjent med 2 hovedmotore eller seil og motor.

Men det er jo til å med en del steder det er påbudt med to separate motorer.

Først flirte jeg litt av denne motoren som er tegnet inn som sidemotor, men har siden valgt å montere en Wetus 42 hk Diesel med seildrev.

 

Legger ut bilde av plassering av Volvo sin ferdige resess som jeg måtte bruke siden jeg monterte Volvo 120 seildrev. Den ble tilpasset bunnen av båten og støpt fast.

 

Den røde flata er en 220 liter dieseltank som bare er til denne motoren.

 

bilde

 

Siden Wetusen er lengre en Volvo motorene og har lavere motorfester, måtte beddet bygges om.

 

bilde

 

Så ble motor montert med eget vannintak Merk. det er to stk. Både gjennom drevet og vanelig vannintak.

Den skal også ha eget batteri.

 

Dette er sett fra utsiden. Det som mangler her er et gummi flak som skal limes til skroget og en foldepropell

 

bilde

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Å vri seildrevet i 90 grader hadde blitt bra :wink: men den vil bli brukt til manøvrering. Den kan få akterenden til å gå sideveis om den blir kjørt i fremover og hoved propell akterover sammtidig kan augpropellen kjøres.

 

Svar til edo

 

Den tanken til Wetusen skal ikke ha noen forbindelse med hoved tanker, men ha egen påfylling og lufting. Diesel dyr er uhyre smittsomt om man skulle få det i hovedtankene eller motsatt.

Selv om jeg ikke er underlagt CE kravet så sier også det at ikke tankene skal ha forbindelse av sikkerhetsmessige årsaker.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei success 42

 

Side motoren har en tank på 220 liter som har da egen påfyll og lufting.

Hovedmotor - generator- og eventuelt noe fyring skal alle ha diesel fra 2 tanker på tilsammen 1300 liter. Der vil alt gå gjennom en dieselbar med litt filtere(vennbare og styringskraner) Tror jeg lager samme system som en del av fiskeflåten har : de kan styre tur og retur til enten den ene tanken eller kjøre tur/retur til begge.

 

Jeg skal også kunne trimme båten ved å flytte diesel fra side til side men det er bare aktuelt når den ligger fortøyd.

 

Dette var planen ! :smiley:

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Da blir det min beskrivelse av montering av baugpropell på TY 47 Den var ikke på tegningen til båten så der måtte jeg bestemme plassering. La vekt på å få tunellen så langt frem som mulig samtidig som det ikke var noe risiko for at propellene suger luft. Det er også et moment at ikke tunellen blir for kort så turbolens i åpningen av tunellen kan skape rotasjon når man kjører.

Da allt så ut til å stemme boret jeg et hull fra utsiden som senter på den ene siden. Så er det lettest å plassere hullet på den andre siden innenifra med vater og kryssmål fra stevn.

Boret så store huller at et kosteskaft går igjennom å da blir det som bildet :

 

bilde

 

Den klossen med festene for blyant virker som en passer så da får man riktig sirkel.

 

Så er det bare å kutte. Jeg bruker da blad med påsveiste hardmetall tenner så det går ganske greit selv om laminatet er ganske tykt.

 

bilde

 

Litt sliping og tunellen passer. Den er slipt matt før den blir montert.

 

bilde

 

Dette er da forfra og nå blir tunellen støpt fast på innsiden av skroget.

 

bilde

 

Støpt fast med 8-10 lag 600gr. csm

bilde

 

 

Så ble det laget en sparkel av fiber (Flokk) og polietster som blir dyttet inn mellom skrogkutt og tunell. Så blir hele tunellen støpt fast med små strimeler csm og utygget i forkant blir laget samtidig-alt i en opperasjon.

Utbygget er for at ikke vannet skal treffe en rett bakvegg i røret og lage turbolens eller forstyrre på annen måte stabiliteten på båten.

 

bilde

 

Så sliping og finsparkling-coat og primer

bilde

 

Sett innvendig når første del av motor er montert. Siden denne har to propeller skal den monteres i center av skroget.

bilde

 

El motoren venter jeg med å montere til det er støvfritt i rommet.

Jeg planlegger å bruke 2 batterier (24 v) fremme med store ladekabler frem som støtte og lading.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei gammabusa

 

Tunellen er bare 185mm så den er ikke så stor. Neste er 250mm men da blir det en annen pris på hele montasjen.

Denne trykker med ca 110 kg så det får holde :smiley:

Skroget varierer på tykkelsen men i kjøl og den første delen av bunnen mot overgang bunn /side er den ca 36 mm. så er det trappet ned med et lag pr. 10cm.

Tynneste stedet er skansekledning med 16mm

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

bilde

 

 

Heisann,

 

På bildet kan det se ut som om skroget ikke er helt jevnt. Er det fordi det skal sparkles og legges på gelcoat? Dette har jeg ikke greie på, men er forferdelig nysgjerrig på prosjektet ditt. Du bygger jo et mesterverk!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Hei erikda

Det er ikke helt jevnt og finslipt rundt røret . Det er etter min mening heller ikke nødvendig, men for syns skyld for kunder på nye båter så blir dette vannslipt og rubbet.

 

I bunnen av denne båten er det mange skjøter som er strimlet og sparklet så det holder å ha en grei standard på alt.

Dette viser litt mer av bunnen.

Dette bildet er tatt av forkant kjøl med primer lagene synelige. Det blå er jo da bare mattet med sandpapir.

bilde

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Så til den siste motoren ombord. Det er en generator Type:Westerbeke7,7 kw

Den var det egentlig bare å lage et fundament til.

Denne har jeg bare hatt en lett service på og prøvekjørt før den kom ombord.

 

bilde

 

Planen er da å lage et sikrings skap med landstrøms del og generator del. Fra generatoren blir det 2 kurser på 16 amp. og jord til jordplan i bunnen av båten.

Så en elektrisk relee styring som hindrer at strømmen går fra generatoren og ut i strømnettet på land om landstrømskabel er plugget i ledningsnettet.

Landstrøms delen blir et vanelig moderne skap med sikringer.

-jordfeil og Elektronisk skilletrafo. Det blir brukt ferdige kabler som man kan montere selv.

Generator skal drive 2 ladere og ellers servere 220 v til det meste når man ligger utpå.

 

.Jeg har bare montert en generator tidligere så tips motages med takk. :yesnod:

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert mange generatorer fra Onan og Mastervolt.

Jeg bor bare 10 min unna der du har båten din, så hvis du vil kan jeg stikke innom og fortelle litt rundt det jeg har gjort. (fulgt monteringsanvisning) :smiley:

Jeg kan faktisk gjøre det i dag, men da må jeg ha med to unger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...