Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Virker som jeg må innse at 375' med aksling krever to D4. Marsjfart er vel ca 22 knop med D6 435. Vil gjerne ha marsj 22-25 knop... Tiden får vise.

370 ACC er gjerne tyngre enn 375 - ser at det opplyses med opp mot 25 knop marsjfart  på diverse nettsider, men det er vel optimistisk?

Link to post
Share on other sites

370 ACC er gjerne tyngre enn 375 - ser at det opplyses med opp mot 25 knop marsjfart  på diverse nettsider, men det er vel optimistisk?

 

Nja, litt usikker på det. Snakket med Espen hos Marex, han som estimerte dette. Møtte en fyr i sommer med 370 og D6 435, mener han sa 25 knop var helt fin marsjfart. Mulig man har litt forskjellig oppfatning av økonomisk/riktig rpm på D6..

Hvorfor 375 skulle kreve mer enn 370 vet jeg ikke enda.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi har nå brukt vår 370 mye siden vi hentet båten på Marex før påske. Jeg var ikke helt fornøyd med toppfarten Max på 26 med RIB m/8Hk i krybbe, så vi avtalte at jeg skulle komme innom når ferien startet. Vi byttet propell to ganger og veiet båten der nede og Espen var med på test. Vi havnet på en fem-blader som ga 3550 rpm på max og når vi dro av 10% havnet vi på 22 knop ferielastet og med RIB. Denne propellen skulle være mye mer økonomisk og DET er den! Jeg kan melde om 1,7 pr nm med blandet kjøring. Dette er likt med Balticen, ikke værst med dobbelt vekt og Hk! Det er noe med planende skrog... Vårt kjøremønster er det samme som vi hadde i de 10 årene vi hadde 03 Baltic: marsjfart over "kjedelige" strekk og 7 knop ellers.

Marexen går veldig økonomisk i disse to fartsområdene, det er viktigere for meg at den er økonomisk i drift enn om den klarer 24-25 på marsj, 22 er jo som lysets hastighet for en som også har Stavernssjekte!

 

Jeg vil også benytte anledningen til å skryte av hvordan Marex AS har vært mot oss. Svært imøtekommende og seriøse på ALLE måter! Det er jo hyggelig når man velger å kjøpe en så kostbar båt...

Vår erfaring med båten er at den innfrir på alle måter (selv om det tar tid til å bo seg til i ny båt når du hadde den forrige i 10 år).

 

Det eneste litt overaskende/kleine var at den får mer oppmerksomhet enn 62 Princess, folk tok bilde-.tommel opp- hyggelige kommentarer. DET var en ny opplevelse for oss selv om det ikke var grunnen til båtkjøpet :) 

 

Jeg ville valgt ACC igjen pga ekstra leilighet på hekken der våre venner/store gutter stortrives, og den flotte solsenga! 

 

Kan anbefales på alle måter!

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi har nå brukt vår 370 mye siden vi hentet båten på Marex før påske. Jeg var ikke helt fornøyd med toppfarten Max på 26 med RIB m/8Hk i krybbe, så vi avtalte at jeg skulle komme innom når ferien startet. Vi byttet propell to ganger og veiet båten der nede og Espen var med på test. Vi havnet på en fem-blader som ga 3550 rpm på max og når vi dro av 10% havnet vi på 22 knop ferielastet og med RIB. Denne propellen skulle være mye mer økonomisk og DET er den! Jeg kan melde om 1,7 pr nm med blandet kjøring. Dette er likt med Balticen, ikke værst med dobbelt vekt og Hk! Det er noe med planende skrog... Vårt kjøremønster er det samme som vi hadde i de 10 årene vi hadde 03 Baltic: marsjfart over "kjedelige" strekk og 7 knop ellers.

Marexen går veldig økonomisk i disse to fartsområdene, det er viktigere for meg at den er økonomisk i drift enn om den klarer 24-25 på marsj, 22 er jo som lysets hastighet for en som også har Stavernssjekte!

 

Jeg vil også benytte anledningen til å skryte av hvordan Marex AS har vært mot oss. Svært imøtekommende og seriøse på ALLE måter! Det er jo hyggelig når man velger å kjøpe en så kostbar båt...

Vår erfaring med båten er at den innfrir på alle måter (selv om det tar tid til å bo seg til i ny båt når du hadde den forrige i 10 år).

 

Det eneste litt overaskende/kleine var at den får mer oppmerksomhet enn 62 Princess, folk tok bilde-.tommel opp- hyggelige kommentarer. DET var en ny opplevelse for oss selv om det ikke var grunnen til båtkjøpet :) 

 

Jeg ville valgt ACC igjen pga ekstra leilighet på hekken der våre venner/store gutter stortrives, og den flotte solsenga! 

 

Kan anbefales på alle måter!

Hei Odd H!

 

Kjempeflott info! Det var etter jeg snakket med Espen om marsjfart at jeg forsto at ønsker du mer enn ca 22 knop må det to maskinister til, eller drev da... Som du er inne på er vel ikke de ekstra knopene avgjørende for oss, må nok heller se hva som dukker opp på markedet etterhvert.

Like interessant for oss er valg av layout for toalett/dusj samt uteplassen på 375 som også leveres med støpte benker for ekstra lagring.

 

Flott båt dere har og nok en gang hyggelig å høre at Marex legger flid i service!

PS. Ikke dere vi møtte i skjæra utenfor Grunnsund?

Link to post
Share on other sites

Hei Odd H!

 

Kjempeflott info! Det var etter jeg snakket med Espen om marsjfart at jeg forsto at ønsker du mer enn ca 22 knop må det to maskinister til, eller drev da... Som du er inne på er vel ikke de ekstra knopene avgjørende for oss, må nok heller se hva som dukker opp på markedet etterhvert.

Like interessant for oss er valg av layout for toalett/dusj samt uteplassen på 375 som også leveres med støpte benker for ekstra lagring.

 

Flott båt dere har og nok en gang hyggelig å høre at Marex legger flid i service!

PS. Ikke dere vi møtte i skjæra utenfor Grunnsund?

Når var det i Grunnsund, og hvor er det? :)

Link to post
Share on other sites

Odd H; veldig kjekt å høre! Lurer litt på hvordan service fra Marex vil være hvor de som kjøper en brukt båt? For vår del må vi nok belage oss på en bruktbåt for å få budsjettet til å passe feks.

Vi kjøpte en 2011 mod som de solgte for kunde. Da har jeg vel svart... ;)   Lykke til i jakten!

Link to post
Share on other sites

Det er bare en ting å si om de to på bildene over her.

Nydelig, og nydeligere.

På vei til jobb i dag så gikk jeg gjennom kanalen i Moss, og der lå det en Marex Quintet - det er den første jeg noen gang har sett, kan ikke være mange av de.

Her ett bilde fra en annonse 

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15843&mid=24553

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Var på båtmesse i leangbukten i helgen.
Kom aldri lengre enn til Marex sine båter. Var egentlig der for å vurdere å bytte fra min 280 holiday til en 320, men endte opp med å bestille en 310 sun cruiser.
Utrolig flott båt med mange praktiske løsninger. Mye bedre i virkligheten enn på bilder.
Så da er det bare å begynne å gjøre klart for salg av min 2010 Marex Holiday.......
Satser på å legge den ut på finn i slutten av mai. Det er ikke så ofte en finner en såpass ny 280 som er i topp stand, så jeg regner med at det skal gå greit å få solgt...

Link to post
Share on other sites

Var på båtmesse i leangbukten i helgen.

Kom aldri lengre enn til Marex sine båter. Var egentlig der for å vurdere å bytte fra min 280 holiday til en 320, men endte opp med å bestille en 310 sun cruiser.

Utrolig flott båt med mange praktiske løsninger. Mye bedre i virkligheten enn på bilder.

Så da er det bare å begynne å gjøre klart for salg av min 2010 Marex Holiday.......

Satser på å legge den ut på finn i slutten av mai. Det er ikke så ofte en finner en såpass ny 280 som er i topp stand, så jeg regner med at det skal gå greit å få solgt...

 

Der har du kjøpt deg en meget nydelig "sak".

Når får du denne? - hørte det var venteliste til ut i 2018.

Tror du lett selger en så ny 280 - jeg solgte min 77 Consul på snaut 2 uker - uten og annonsere,

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Der har du kjøpt deg en meget nydelig "sak".

Når får du denne? - hørte det var venteliste til ut i 2018.

Tror du lett selger en så ny 280 - jeg solgte min 77 Consul på snaut 2 uker - uten og annonsere,

Det er litt ventetid ja. Levering blir mars 2018.

I følge Espen bygger de 2 til 3 båter i måneden og det var kun 5 mer tilgengelig for levering til sesongen 2018

Må vel belage meg på å selge holiday'en tidlig på sommeren så det blir litt kjipt å være uten båt i sommer.

Men det er det skal vel gå bra når en vet hva som venter til neste sesong

Redigert av murafrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er litt ventetid ja. Levering blir mars 2018.

I følge Espen bygger de 2 til 3 båter i måneden og det var kun 5 mer tilgengelig for levering til sesongen 2018

Må vel belage meg på å selge holiday'en tidlig på sommeren så det blir litt kjipt å være uten båt i sommer.

Men det er det skal vel gå bra når en vet hva som venter til neste sesong

 

Har nettopp overlevert vår, og på brygga ved siden av ligger den første som ble solgt etter premieren i fjord høst på Aker brygge.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Tips til stativ!

Jeg bygde dette i høst, og det har fungert meget bra. Selvfølgelig tung og god presenning 8x14, varme i motorrom og avfukter i midtcarbin har fungert flott! Ingen grunn til å leie plass i oppvarmet hall hvis man gjør en grundig jobb... Renset og polerte skroget i høst slik at det nå bare var vask og flekking av bunnstoff. Båten gikk på vannet 1 April, så da blir det båt-påske! Tar polering og teak når det blir varmere i været... Godfølelsen brer seg!

2017-03-27 14.46.01.jpg

2017-03-27 14.46.19.jpg

2017-03-27 14.46.52.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...