Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

Jeg skifter olje litt før opptak om høsten slik at den overvintrer med ny olje - Biltemas 15/40 brukte jeg ifjor på 4LHA.

Sjekk om du finner manual til motoren din - er nok lurt å få sjekket motor-zink , motor-tæring pga manglende zink er for dumt..

Zink ytterst på akslingen bak propeller har nok en settskrue som Benji sier.

 

Vest for de helt små vet jeg ikke , men det er da andre som har hatt med slike på båttur. Sikkerhetstenkingen må bare på enda et plan...

Link to post
Share on other sites

Hei hei Marex venner.

Da søker jeg ærbødigst om å få være med i det gode selskap

Kjøpte en Marex Quintett 27 fot for et par uker siden, og gleder meg stort til mange fine helger fremover.

Bent M, kjøpte båten du tenkte å se på, beklager det...

Link to post
Share on other sites

Hei hei Marex venner.

Da søker jeg ærbødigst om å få være med i det gode selskap

Kjøpte en Marex Quintett 27 fot for et par uker siden, og gleder meg stort til mange fine helger fremover.

Bent M, kjøpte båten du tenkte å se på, beklager det...

Hei og gratulerer med Marex :)

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Heisann Marexere (og andre):)

Grunnet familieforøkning har jeg ikke fått kjørt noe særlig :( denne sesongen. Men fikk en liten tur forrige helg hvor det var en del sjø og stamping utenfor nesodden bla. Den turen gikk fint. MEN så skulle jeg ta en tur i det ekstremt fine været forleden . Jeg merket egentlig en slags utakt i motoren med en gang jeg startet den (et lite hikk innimellom fin gange). Så tok jeg båten ut og merket at noe var galt. Både fordi dorgefarten som aldri i og for seg høres veldig behagelig ut for motor men nå merket jeg at den hadde problemer. Økte litt til det som normalt er rundt 4 knop og dette var klart bedre. Men deretter skulle jeg dra på litt og da var det kvelningsfornemmelse med en gang samt host og hark når jeg satt spaken i tomgangsposisjon. Deretter stabiliserte den seg nesten som normalt igjen. Er jo ikke blitt noen motor ekspert ennå, men noen nevnte vannutskiller ,filtere etc. Men tenkte jeg får lufte problemet her. 

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket dieselfilter(e) ?

Hei.

Nei ikke ennå, men dette var egentlig første pri. Men i og med at jeg er ganske fersk båtmotor mekaniker må jeg spørre. Er dieselfilteret det som er montert på veggen i motorrommet med en liten tank under? Altså ikke direkte på motoren.

Link to post
Share on other sites

Det er nok et forfilter med vannutskiller, Magne. Det må byttes/tømmes. Så følger du dieselslangen derfar til motoren, så finner du et filter på Yanmaren også. Bytt dette og. Det må nok luftes etterpå. Om du har stoppekran før forfilteret på "veggen", så steng denne før du åpner filteret. Ellers renner all dieselen tilbake til tanken og du må pumpe mye lenger når du lufter.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er nok et forfilter med vannutskiller, Magne. Det må byttes/tømmes. Så følger du dieselslangen derfar til motoren, så finner du et filter på Yanmaren også. Bytt dette og. Det må nok luftes etterpå. Om du har stoppekran før forfilteret på "veggen", så steng denne før du åpner filteret. Ellers renner all dieselen tilbake til tanken og du må pumpe mye lenger når du lufter.

Ok flott takk for info. Skal ta denne først så får vi se :)

Link to post
Share on other sites

Da var mitt første dieselfilter byttet på yanmaren :). Men dessverre uten suksess. Men lurer på etter å ha lest en del om såkalte dieseldyr om dette kan være årsaken. Jeg var jo dum som lot båten stå i opplag med halvfull tank, samt at dette oppsto etter en tur i oslofjorden med tildels kraftig sjø. Som jeg tror kan ha virvlet opp "gørra" i bunn av tanken eventuelt. Så kommer spørsmålet: Skal det normalt være tilgang til tanken i 77'n slik at man kan tømme denne helt for deretter å rengjøre den skikkelig? 

Link to post
Share on other sites

Hva med vannutskilleren ? Fikk du drenert den ? var det synlige partikler/ gørr i filteret du byttet ? Har du fyllt tanken etter at du satte båten på sjøen ?

Fikk ikke studert vannutskilleren skikkelig. Kan ikke si jeg merket meg noe helt uvanlig i det gamle filteret heller. Dro igjennom en del diesel ved lufting som egentlig også virket ok. Men hvor mye gørr i diesel blir det egentlig ved «dieseldyr»?. Har ikke fylt tanken i år. Bør jeg vurdere det før jeg eventuelt tømmer tank og sjekker innhold?
Link to post
Share on other sites

Jeg ville tømt vannutskilleren først, er den full av vann vil ikke den klare å separere ut mer og motoren vil fuske. Vinterlagring med halv tank kan skape endel kondens.

Har ikke opplevd dieseldyr selv, men et kjapt google søk forteller meg at det ikke er noe man tviler på om man har.

Om man skal fylle tanken bør du ta stilling til etter at du har tømt vannutskilleren, men dersom man ikke har dieseldyr skader det ikke med litt ny fersk diesel til motoren. Tviler på at det er rusk i tanken dersom du ikke så noe når du byttet filter....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...