Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Vår 03 Baltic som vi har hatt stor glede av i ti år, blir kanskje hentet i morgen av ny eier. Må si det er vemodig.... Men, vi er veldig klare for nye eventyr med Marexen!

Vi drømmer også om en slik! Sparer som en helt! Den hadde passet oss 100% med tre store gutter og familie/venner som vil være med på turer. Synd den ikke er en million rimeligere!

 

Lykke til med deres! 

 

Sidenotat; hva tenker dere Marex folk om prisen på denne 2009 modellen: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79994623

 

Jeg tenker kanskje selger er litt optimistisk. Båten kosta nok drøyt 3 når den var ny. Dette er første produksjonsåret på båten og det er nå 7 år siden. Må vel regne 35% verditap på den tiden? Kanskje oppimot 40%? Jeg mener prisen bør være 1,9, kanskje 1,950. Er jeg på jordet?

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Det kan da ikke være helt feil tenkning, hvis du er så nære for en handel burde du ta kontakt med selger  :yesnod:

 

Er ikke så nære, bare i drømmene. Skulle jeg komme på en god måte å skaffe til veies en halv million dog... skal fundere litt videre. Men det betyr at en 370 nærmer seg rekkevidden. I alle fall de første modellene. :P 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter og ser på både 370 ACC og 375 og liker egentlig begge to. Det jeg lurer litt på er at mange av konkurrentene i området 36-40 fot gjerne har en wetbar oppe og salong med større bysse nede med tilgang til kabin foran og akter og toalett. I 375 er det ingen slik salong nede, men hele kjøkkenet er plassert oppe. Dette må jo frigjøre en del plass nede, hvordan merkes dette? Jeg har ikke vært ombord i hverken 370 ACC eller 375 og synes det er litt vanskelig å se hvor mye man vinner på å ikke ha salong med bysse nede og fjerne wetbar. 

 

Mange sier at det er en stor fordel med salong nede da man har et sted å trekke seg litt unna om man ønske litt fred og ro, denne muligheten mister man vel i disse?

Link to post
Share on other sites

 denne muligheten mister man vel i disse?

 

Det er aktercabinen i 370/373 som blir "trekke seg unna"-avdelingen i disse. Den blir som regel barneavdelingen her.

Pantry oppe og ute har vært en Marex-greie i alle år og det håper jeg de holder på fremover også. Får håpe de får sving på salget fremover.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du traff blink der, det var akkurat det jeg tenkte på. :) Ser for meg at barna, gjerne 2 stk, vil kunne ha behov for å trekke seg litt unna og slappe av, lese, tegne, se på iPad osv. Akterkabin ser ut til å kunne fungere bra til dette, men på 375 er det kanskje litt mer tydelig at denne muligheten er begrenset ift. båter med salong nede? 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at 370 ACC byr på muligheten til å vokse med båten, feks. vi som har 2 små unger på 2 og 4, det virker som om båten ville passe fint også etterhvert som de vokser til samt muligheten til å ta med seg svigers på tur :) En Windy GM37 HT er jo også veldig fin og havner vel ca. i samme prisklasse på bruktmarkedet, men for oss som bor på vestlandet så tenker vi for vår del at vi må stikke fingerern i jorden og konkludere med at slik som været er her så vektlegger vi mulighet for et godt innemiljø mer enn uteplassen. Akkurat dette med aksling vs. 2 stk drev og dertil vedlikeholdskostnader er også et poeng. 

Link to post
Share on other sites

Halloi! Nå snakker vi gave, den der hadde jeg blitt overlykkelig for! :)

 

 

 

 

Må få det inn med teskje, hva mener du? ;)

 

Liker Windy, har hatt Windy tidligere og drømte om en 37GM...inntil vi oppdaget 350 CC. Min mening; 37GM er et smykke, men gammel nå. Layout og innvendig plass innfrir ikke lenger.

Så det jeg mener er at både 375 og 370ACC har en smartere og mer moderne layout etter min mening. Forskjellige konsepter ;)

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg er helt enig jeg. Mens Marex 37xxx er en moderne konstruksjon fra langt ut i 2000, er Windy 37GM en konstruksjon fra 1990 årene, om ikke tidligere til og med.

Helt enig i at Marexen har mere moderne og, i flere tilfelle, smartere layout.

Men kvaliteten og gedigenheten i en 2006 Windy 37GM er det ikke noe galt med ...

Drev / fast aksel diskusjonen er en egen diskusjon, har drev idag, men hadde ikke hatt noe problem med faste aksler.

Men, sikkerheten, ikke minst den følte sikkerheten, og komforten med to helt separate drivlinjer (to motorer, to drev, to tanker ++) vil jeg aldri gå bort fra. Da får heller vedlikeholdet koste litt ekstra

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg er helt enig jeg. Mens Marex 37xxx er en moderne konstruksjon fra langt ut i 2000, er Windy 37GM en konstruksjon fra 1990 årene, om ikke tidligere til og med.

Helt enig i at Marexen har mere moderne og, i flere tilfelle, smartere layout.

Men kvaliteten og gedigenheten i en 2006 Windy 37GM er det ikke noe galt med ...

Drev / fast aksel diskusjonen er en egen diskusjon, har drev idag, men hadde ikke hatt noe problem med faste aksler.

Men, sikkerheten, ikke minst den følte sikkerheten, og komforten med to helt separate drivlinjer (to motorer, to drev, to tanker ++) vil jeg aldri gå bort fra. Da får heller vedlikeholdet koste litt ekstra

 

Har hatt gleden av å se din båt Bonus - den er flott - og stor kvalitet- men jeg er nå engang Marex fan.

Med 2 motorer, 2 drev etc å er jo sjansen dobbelt så stor for feil  :giggle:

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Japp, men vet jo at Bonus er en trivelig Mossing, så satser på at jeg kommer fri er også.

Ikke føl deg for trygg, Benji .. ?

To separate drivlinjer gir selvfølgelig større total sansynlighet for feil og problemer (som koster penger ..). Men, sansynligheten for SAMTIDIG driftstans på begge drivlinjer er tilnærmet lik produktet av sansynligheten for driftstans på hver drivlinje. Mao særdeles mye lavere enn om du bare har en drivlinje. Men, dette er den matematiske sansynligheten for driftstans, den er lav på godt vedlikeholdte systemer uansett.

Viktigere, mener jeg, er den følte sansynligheten for feil. Det er ikke uten grunn fartøyene våre kalles lystbåter.

Når vi passerer Flatskjæra utenfor Hankø, i ruskevær, er vi veldig glad for å ha to motorer ?

Link to post
Share on other sites

Enig med oberst1, men nå får vi Bonus på nakken snart :giggle:  Det er klart.. jeg ville heller eid 370aft med 1 maskin og aksling en GM37 med 2 maskiner koblet på 2 drev. Men det har noe å gjøre med mitt kunnskapsnivå på vedlikehold. Klart det koster mer.

 

Virker som jeg må innse at 375' med aksling krever to D4. Marsjfart er vel ca 22 knop med D6 435. Vil gjerne ha marsj 22-25 knop... Tiden får vise.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...