Jump to content

Tråden for Marex båter


Magne A.

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått montert solcellepanelet, det ble verken billig eller spesielt vakkert, men er likevel storfornøyd :-) Det viktigeste for meg er at det er funksjonellt, forsvarlig montert og gir nok strøm til å drifte kjøleskapet (håper på det)

Solpanelet er fra Solara i Tyskland og kjøpt av Alternativ Energi i Grimstad.

Festebrakettene er eget design og laget av Svennevig & Ødegård i Homborsund.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50588/img_3815.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50588/img_3817.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50588/img_3814.jpg

 

Om noen kan gi meg tips for å legge inn bilder setter jeg pris på det :-)

Redigert av Bodvar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Bodvar:  Så da greit ut det der, solcellepaneler er vel aldrig pene ?

 

Jeg dro til med et til på dekk , ei heller pent 

 

Det ser da ut til at du har lastet opp bildene til BP, gå inn i dine bilder trykk på bildet du vil  legge inn, så får du en knapp som det står kopier på nede til venstre, i innlegget klikker du på image-knappen og limer inn URL som du kopierte fra bildet-

Tja, tungvint  :-) kansje finnes bedre metode ?

 

 

 

bilde

Redigert av Magne A. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Båtjakt: Marex 77/770

 

Hei, har fulgt med dette forumet en stund, og ser at det tydeligvis er mange med god greie på Marex båter her. :)

 

Jeg er for tiden på jakt etter en Marex 77/770 Holiday. Har egentlig ønsket meg en slik lenge, men det er først nå jeg er i posisjon til å kjøpe en. Det går mange av disse brukt, så det skulle kanskje ikke være så vanskelig å finne et godt eksemplar, men jeg er kanskje litt kresen. Jeg ønsker meg et velholdt eksemplar med hvitt skrog, og det er der spørsmålet til forumet kommer inn. I samtale med Marex fikk jeg forståelsen av at disse båtene ble laget i den fargen man ønsket. Men ut i fra det jeg har sett av båter på Finn, så ser det ut til at det hvite skroget kom rundt -86, -87 og -88.

 

Er det noen av dere som vet om dette stemmer? Eller er det også mulig å finne eldre modeller med hvitt skrog. 

Et annet spørsmål er for øvrig om dette skroget kom i flere farger, og at jeg rett og slett må se an hver båt for seg. I annonsene jeg har sett er fargen omtalt som alt fra "Gulhvit", "Elfenben", "Eggehvit" til "Hvit" så jeg blir ikke helt klok på dette. 

 

Setter altså pris på dersom noen som er mer opplyste enn meg kan gi meg litt innsikt i dette og hjelpe meg litt med hva jeg skal se etter. 

 

Dersom noen vet om et velholdt eksemplar til salgs, eller som vurderes solgt er jeg selvfølgelig også interessert i tips om det. :)

 

Hilsen en som gleder seg til å bli eier av sin første Marex...

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ser at ingen av "guruene" på området har svart ennå :). Men min 77 er 84 modell og relativt hvit. Sett en del andre farger når jeg var på jakt selv og de var også fine spør du meg. Som Worry sikkert kommer til å si er det vel motoren som er nøkkelen til glede eller ikke. Jeg har selv en 135 hk yanmar i en båt med steglister. Det er deilig med reservekrefter, men samtidig er det100% korrekt påpekt av de som er erfarne Marexere og som jeg nå også er skjønner selv at 77'n er ekstremt behagelig rundt 7-8 knop og blir mer slitsom desto høyere fart man går for etter dette.  Har hatt min i ca 20 knop (GPS målt så klype salt) og det var ridning på kjøl og merkelig følelse av at båten da legger seg på ene siden :). Så etter min bedømning etter å ha vært ute i stille, middels og ganske urolig sjø (til å være i oslofjorden) er det en ganske fantastisk båt. De fleste mener vel at 55 hk yanmar er litt snau, men 66hk og 77hk er gode tror jeg. I tillegg er det vel noen VP varianter opp til 105 hk som også er kurante så vidt jeg vet. Er i hvertfall en her som jeg mener kjøpte en 77 med volvopenta 105 tidligere i år. Som sikkert har noen gode innspill. Ellers er det litt trangt toalett, men fin plass i akterlugar og framme samt fin sosial plass i cockpit uten nivåforskjell.

Så etter et par måneder som Marex 77 eier er jeg veldig happy med valget mitt.

Link to post
Share on other sites

Der slo jo min teori om at hvitt skrog først kom i -86 sprekker allerede. Jeg kan altså finne eldre modeller med hvitere skrog også. 

 

Fart er ikke så viktig for meg. Bor på Nøtterøy og tøffer stort sett rundt i skjærgården i 5-8 knop, men motor er selvfølgelig viktig og jeg ser utelukkende på de som har yanmar eller VP (og helst noe større enn 55hk). For øvrig kjenner jeg båtene godt, at toalettet er lite og trangt gjør meg ingenting, skal ikke bruke så mye tid der. Det er mer linjene, uteplassen, størrelsen og generelt de smarte løsningene jeg ønsker meg. 77/770 er en veldig riktig båt for min familie innenfor det budsjettet vi skal forholde oss til. 

 

Det handler mer om å finne det rette eksemplaret.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

hei

Du ser etter en fin bår, udiskuterbart.

Enig med deg når det gjelder motoralternativene, hold deg til VP, eller Yanmar. 55/66/77 HK Yanmar er samme motor, med uten turbo, intercooler.

55 HK er i snaueste laget - ser noen avertere med toppfart 12 knop på disse, glem det. De går greit med de, men det er ingen ting å gå på.

Hadde 77Hk i min 77 Consul, marsjet 8, toppet 10, har nå en 107 Hk, og topper 15, marsjer 11,5.

Hadde ikke sett etter mindre enn 77 HK, noen har jeg sett med 6 sylindere VP i, det må bli en tung motor i de båtene, så hadde jeg vært i tvil om.

 

Ellers så er det vel som du sikkert er klar over det tekniske som teller, det kosmetiske kan ordens med en smule innsats, og beskjedne beløp.

 

Ønsker lykke til

hilsen

meget lykkelig 77 Consul eier - hvitt skrog 1988

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jakten på en 770 fortsetter og skal se på denne i dag: 

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61194776

 

Ser det er en del kosmetisk jeg ville ha endret på, men får forståelsen av at den er godt ivaretatt. Nysgjerrig på hvorfor tanker er byttet, og kanskje mest av alt hvem som har gjort det. Det største spørsmålet er imidlertid om jeg klarer meg med 55hk, og lurte derfor på noen kvalifiserte uttalelser fra dere som har erfaring. 

 

Jeg har ikke noe stort behov for fart, trives best i 7-8 knop, men vil fra tid til annen slepe jolle (en 9-fots rib med 9,9hk).

Hvilke bakdeler (annet enn lavere max fart) vil jeg ha ved valg av den minste motoren? 

Er det eventuelle fordeler med 55hk fremfor de større alternativene?

 

Jeg ser det er mange eksemplarer med dette motoralternativet, så helt hakkendes gale kan det jo ikke være?

Link to post
Share on other sites

Jakten på en 770 fortsetter og skal se på denne i dag:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61194776

 

Ser det er en del kosmetisk jeg ville ha endret på, men får forståelsen av at den er godt ivaretatt. Nysgjerrig på hvorfor tanker er byttet, og kanskje mest av alt hvem som har gjort det. Det største spørsmålet er imidlertid om jeg klarer meg med 55hk, og lurte derfor på noen kvalifiserte uttalelser fra dere som har erfaring.

 

Jeg har ikke noe stort behov for fart, trives best i 7-8 knop, men vil fra tid til annen slepe jolle (en 9-fots rib med 9,9hk).

Hvilke bakdeler (annet enn lavere max fart) vil jeg ha ved valg av den minste motoren?

Er det eventuelle fordeler med 55hk fremfor de større alternativene?

 

Jeg ser det er mange eksemplarer med dette motoralternativet, så helt hakkendes gale kan det jo ikke være?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Ser dene på tlf. Så bildene kan jeg ikke bedømme, men toppfart 12 knop? Det er med nesten tomme tanker og lite diesel, den klarer det ikke vil jeg påstå. Du vil slite med å holde den farten du nevner med en jolle på slep, det blir full turtall hele tiden. Ville styrt unna den med 55. Har selv hatt 77 hk. Og nå 107 hk. Med den på 77 så marsjet jeg 8. Men type båt er fantastisk.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Ser dene på tlf. Så bildene kan jeg ikke bedømme, men toppfart 12 knop? Det er med nesten tomme tanker og lite diesel, den klarer det ikke vil jeg påstå. Du vil slite med å holde den farten du nevner med en jolle på slep, det blir full turtall hele tiden. Ville styrt unna den med 55. Har selv hatt 77 hk. Og nå 107 hk. Med den på 77 så marsjet jeg 8. Men type båt er fantastisk.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Benji

 

Toppfart 12 knop stoler jeg ikke på jeg heller. Men fikk høre at 55/66/77 alle er samme motor (samme blokka) og at det sånn sett bare er tatt ut mindre hk av den på 55. Vet at det er enklere å kjøpe ny motor enn å ta ut mer hk, men det betyr vel også at den minste i prinsippet vil være den mest varige av disse motorene?

 

Ble også informert om at disse Yanmar motorene faktisk skal kjøres litt hardt for å få blåst ut av turboen?

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Benji

 

Toppfart 12 knop stoler jeg ikke på jeg heller. Men fikk høre at 55/66/77 alle er samme motor (samme blokka) og at det sånn sett bare er tatt ut mindre hk av den på 55. Vet at det er enklere å kjøpe ny motor enn å ta ut mer hk, men det betyr vel også at den minste i prinsippet vil være den mest varige av disse motorene?

 

Ble også informert om at disse Yanmar motorene faktisk skal kjøres litt hardt for å få blåst ut av turboen?

 

 

Hei

 

Ja det er samme motor/blokka. 55 er rein motor, 66 er med turbo, og 77 har turbo og intercooler.

De trenger å kjøres litt hardt innimellom, det stemmer.

Den største "svakheten" på de er kanskje "blandebendet" der eksos og kjølevann kommer sammen, der står strålen rett i en vinkel, og den tæres fort opp, let rep, men kostbart.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Yess :yesnod:  for en fantastisk lørdagstur med Lucy. Tøffa ut fra hovedøya i rolig tempo til maskinen var klar for et lite turborensdrag. Med 3 voksne pluss 1 barn, full dieseltank og full vanntank, blikkstille vann og ca 16,5 knop på 3200 o/min gikk båten rett og slett fantastisk bra. Ingen antydning til kjølridning bare "glida" som en dronning utover Bunnefjorden. Så etter et raskt bad som jo i og for seg var ganske kjølig men ble fort varm var det kosefart 7 knop hjem igjen. Superbra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kan jo bare støtte opp om det Senileace skriver.

Lørdag gikk vi fra Moss - 4 voksne - sørover, via Hankø sundet, indre leia, rundt Strømtangen og Vesterelva, gjennom Fredrikstad og på nordsiden av Hvalerøyene, gjennom Romsundet - som er fantastisk - inn til Skjærhalden for en herlig middag.

Gikk på yttesriden hele veien tilbake til Moss, 3 timer i marsjfart.

Nydelig tur i knall vær med herlig båt.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Heisann folkens. Et lite vedlikeholds spørsmål: Bordet som er hengslet på styrbord side i cockpit er løst. Det virker som om festematerialet der er hult, og at det i så fall er relativt tynn plast å feste i. Samme gjelder egentlig for flaggfeste bakpå. Hva er det egentlig som er den mest kurante metoden for å festet dette skikkelig? Tenkte på noe i retning "mollyplugger" eller lignende hvis det er behov for forankring men er jo mulig jeg tar helt feil der. Alle gode tips mottas med takk som vanlig :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Ny på denne plassen jeg, og lenker meg litt på denne tråden og håper noen våkner til igjen.

Hadde en 770 i 2003-2004, før det ble Nordic fra 2005-2013.

Nå vil jeg ha båt igjen og da ligger Marex 280 Holiday høyt på lista. Bor i Kristiansand jeg, noen kjente uti der som kunne tenke seg å vise meg båten deres slik at min bedre halvdel også kan få se hva en 280 står for?

Jeg har aldri vært oppi en jeg heller så det hadde vært flott å fått sett en.

Hilsen ME

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ny på denne plassen jeg, og lenker meg litt på denne tråden og håper noen våkner til igjen.

Hadde en 770 i 2003-2004, før det ble Nordic fra 2005-2013.

Nå vil jeg ha båt igjen og da ligger Marex 280 Holiday høyt på lista. Bor i Kristiansand jeg, noen kjente uti der som kunne tenke seg å vise meg båten deres slik at min bedre halvdel også kan få se hva en 280 står for?

Jeg har aldri vært oppi en jeg heller så det hadde vært flott å fått sett en.

Hilsen ME

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet !

 

Har nå hatt mini snart to sesonger og begynner å bli glad i den, har iår vært på 4 ukers ferietur først ned Sverige omtrent til Gøteborg men en tur ut til Danske Læsø for så og farte nordover til Koster området før vi krysset til Kragerø og brukte resten av tiden på i Kragerø/risør/lyngør og så nordover i etapper mot Oslo igjen

Som flere har nevnt tidligere i tråden se etter båter med Yanmars 184 hester 

Ellers er det vel ikke feil å   si at en 280 Holiday er en modernisert 770 med bedre plassutnyttelse og mer fart.

Så langt er det for min del kun det at vann-dieseltanker er på babord og styrbord side slik at den lener seg litt mot babord side når du har for lite i dieseltanken og mye vann, merkes ikke i fart med trimflaps....

Tar sjøen bra når man bruker litt motor, dog litt sprut, men båten er jo ikke veldig stor vi er ikke redd for litt bølger :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...