Worry II Svart 15.Mai.2015 Del på Facebook Svart 15.Mai.2015 Senilace, bra du er fornøyd. Lykke til med båten og husk, .. det er hobby også ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 (redigert) Da har jeg endelig fått montert solcellepanelet, det ble verken billig eller spesielt vakkert, men er likevel storfornøyd :-) Det viktigeste for meg er at det er funksjonellt, forsvarlig montert og gir nok strøm til å drifte kjøleskapet (håper på det) Solpanelet er fra Solara i Tyskland og kjøpt av Alternativ Energi i Grimstad. Festebrakettene er eget design og laget av Svennevig & Ødegård i Homborsund. https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50588/img_3815.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50588/img_3817.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50588/img_3814.jpg Om noen kan gi meg tips for å legge inn bilder setter jeg pris på det :-) Redigert 26.Mai.2015 av Bodvar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 (redigert) Bodvar: Så da greit ut det der, solcellepaneler er vel aldrig pene ? Jeg dro til med et til på dekk , ei heller pent Det ser da ut til at du har lastet opp bildene til BP, gå inn i dine bilder trykk på bildet du vil legge inn, så får du en knapp som det står kopier på nede til venstre, i innlegget klikker du på image-knappen og limer inn URL som du kopierte fra bildet- Tja, tungvint :-) kansje finnes bedre metode ? Redigert 27.Mai.2015 av Magne A. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Herifra ser det bare ut som linker, kanskje dere ser bildene... Håper dette er nok til å drifte kjøleskapet, visst ikke får vi kjøpe mer batterier eller flere/større paneler :-) Nå er det bare godværet som mangler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Ser linker jeg også,....litt usikker på hva som er feil, bruker du PC ? Mitt panel på targabøylen var ikke nok , men nå har jeg dobbel effekt (har sett 4,5 A inn fra panelene) og det ser ut til og holde unna for kjøleskapet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen_S Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Båtjakt: Marex 77/770 Hei, har fulgt med dette forumet en stund, og ser at det tydeligvis er mange med god greie på Marex båter her. :) Jeg er for tiden på jakt etter en Marex 77/770 Holiday. Har egentlig ønsket meg en slik lenge, men det er først nå jeg er i posisjon til å kjøpe en. Det går mange av disse brukt, så det skulle kanskje ikke være så vanskelig å finne et godt eksemplar, men jeg er kanskje litt kresen. Jeg ønsker meg et velholdt eksemplar med hvitt skrog, og det er der spørsmålet til forumet kommer inn. I samtale med Marex fikk jeg forståelsen av at disse båtene ble laget i den fargen man ønsket. Men ut i fra det jeg har sett av båter på Finn, så ser det ut til at det hvite skroget kom rundt -86, -87 og -88. Er det noen av dere som vet om dette stemmer? Eller er det også mulig å finne eldre modeller med hvitt skrog. Et annet spørsmål er for øvrig om dette skroget kom i flere farger, og at jeg rett og slett må se an hver båt for seg. I annonsene jeg har sett er fargen omtalt som alt fra "Gulhvit", "Elfenben", "Eggehvit" til "Hvit" så jeg blir ikke helt klok på dette. Setter altså pris på dersom noen som er mer opplyste enn meg kan gi meg litt innsikt i dette og hjelpe meg litt med hva jeg skal se etter. Dersom noen vet om et velholdt eksemplar til salgs, eller som vurderes solgt er jeg selvfølgelig også interessert i tips om det. :) Hilsen en som gleder seg til å bli eier av sin første Marex... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Senileace Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hei. Ser at ingen av "guruene" på området har svart ennå :). Men min 77 er 84 modell og relativt hvit. Sett en del andre farger når jeg var på jakt selv og de var også fine spør du meg. Som Worry sikkert kommer til å si er det vel motoren som er nøkkelen til glede eller ikke. Jeg har selv en 135 hk yanmar i en båt med steglister. Det er deilig med reservekrefter, men samtidig er det100% korrekt påpekt av de som er erfarne Marexere og som jeg nå også er skjønner selv at 77'n er ekstremt behagelig rundt 7-8 knop og blir mer slitsom desto høyere fart man går for etter dette. Har hatt min i ca 20 knop (GPS målt så klype salt) og det var ridning på kjøl og merkelig følelse av at båten da legger seg på ene siden :). Så etter min bedømning etter å ha vært ute i stille, middels og ganske urolig sjø (til å være i oslofjorden) er det en ganske fantastisk båt. De fleste mener vel at 55 hk yanmar er litt snau, men 66hk og 77hk er gode tror jeg. I tillegg er det vel noen VP varianter opp til 105 hk som også er kurante så vidt jeg vet. Er i hvertfall en her som jeg mener kjøpte en 77 med volvopenta 105 tidligere i år. Som sikkert har noen gode innspill. Ellers er det litt trangt toalett, men fin plass i akterlugar og framme samt fin sosial plass i cockpit uten nivåforskjell. Så etter et par måneder som Marex 77 eier er jeg veldig happy med valget mitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen_S Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Der slo jo min teori om at hvitt skrog først kom i -86 sprekker allerede. Jeg kan altså finne eldre modeller med hvitere skrog også. Fart er ikke så viktig for meg. Bor på Nøtterøy og tøffer stort sett rundt i skjærgården i 5-8 knop, men motor er selvfølgelig viktig og jeg ser utelukkende på de som har yanmar eller VP (og helst noe større enn 55hk). For øvrig kjenner jeg båtene godt, at toalettet er lite og trangt gjør meg ingenting, skal ikke bruke så mye tid der. Det er mer linjene, uteplassen, størrelsen og generelt de smarte løsningene jeg ønsker meg. 77/770 er en veldig riktig båt for min familie innenfor det budsjettet vi skal forholde oss til. Det handler mer om å finne det rette eksemplaret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 hei Du ser etter en fin bår, udiskuterbart. Enig med deg når det gjelder motoralternativene, hold deg til VP, eller Yanmar. 55/66/77 HK Yanmar er samme motor, med uten turbo, intercooler. 55 HK er i snaueste laget - ser noen avertere med toppfart 12 knop på disse, glem det. De går greit med de, men det er ingen ting å gå på. Hadde 77Hk i min 77 Consul, marsjet 8, toppet 10, har nå en 107 Hk, og topper 15, marsjer 11,5. Hadde ikke sett etter mindre enn 77 HK, noen har jeg sett med 6 sylindere VP i, det må bli en tung motor i de båtene, så hadde jeg vært i tvil om. Ellers så er det vel som du sikkert er klar over det tekniske som teller, det kosmetiske kan ordens med en smule innsats, og beskjedne beløp. Ønsker lykke til hilsen meget lykkelig 77 Consul eier - hvitt skrog 1988 Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen_S Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Jakten på en 770 fortsetter og skal se på denne i dag: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61194776 Ser det er en del kosmetisk jeg ville ha endret på, men får forståelsen av at den er godt ivaretatt. Nysgjerrig på hvorfor tanker er byttet, og kanskje mest av alt hvem som har gjort det. Det største spørsmålet er imidlertid om jeg klarer meg med 55hk, og lurte derfor på noen kvalifiserte uttalelser fra dere som har erfaring. Jeg har ikke noe stort behov for fart, trives best i 7-8 knop, men vil fra tid til annen slepe jolle (en 9-fots rib med 9,9hk). Hvilke bakdeler (annet enn lavere max fart) vil jeg ha ved valg av den minste motoren? Er det eventuelle fordeler med 55hk fremfor de større alternativene? Jeg ser det er mange eksemplarer med dette motoralternativet, så helt hakkendes gale kan det jo ikke være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Jakten på en 770 fortsetter og skal se på denne i dag: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=61194776 Ser det er en del kosmetisk jeg ville ha endret på, men får forståelsen av at den er godt ivaretatt. Nysgjerrig på hvorfor tanker er byttet, og kanskje mest av alt hvem som har gjort det. Det største spørsmålet er imidlertid om jeg klarer meg med 55hk, og lurte derfor på noen kvalifiserte uttalelser fra dere som har erfaring. Jeg har ikke noe stort behov for fart, trives best i 7-8 knop, men vil fra tid til annen slepe jolle (en 9-fots rib med 9,9hk). Hvilke bakdeler (annet enn lavere max fart) vil jeg ha ved valg av den minste motoren? Er det eventuelle fordeler med 55hk fremfor de større alternativene? Jeg ser det er mange eksemplarer med dette motoralternativet, så helt hakkendes gale kan det jo ikke være? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Ser dene på tlf. Så bildene kan jeg ikke bedømme, men toppfart 12 knop? Det er med nesten tomme tanker og lite diesel, den klarer det ikke vil jeg påstå. Du vil slite med å holde den farten du nevner med en jolle på slep, det blir full turtall hele tiden. Ville styrt unna den med 55. Har selv hatt 77 hk. Og nå 107 hk. Med den på 77 så marsjet jeg 8. Men type båt er fantastisk. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Ser dene på tlf. Så bildene kan jeg ikke bedømme, men toppfart 12 knop? Det er med nesten tomme tanker og lite diesel, den klarer det ikke vil jeg påstå. Du vil slite med å holde den farten du nevner med en jolle på slep, det blir full turtall hele tiden. Ville styrt unna den med 55. Har selv hatt 77 hk. Og nå 107 hk. Med den på 77 så marsjet jeg 8. Men type båt er fantastisk. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen_S Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Takk for svar Benji Toppfart 12 knop stoler jeg ikke på jeg heller. Men fikk høre at 55/66/77 alle er samme motor (samme blokka) og at det sånn sett bare er tatt ut mindre hk av den på 55. Vet at det er enklere å kjøpe ny motor enn å ta ut mer hk, men det betyr vel også at den minste i prinsippet vil være den mest varige av disse motorene? Ble også informert om at disse Yanmar motorene faktisk skal kjøres litt hardt for å få blåst ut av turboen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 3.Juli.2015 Del på Facebook Svart 3.Juli.2015 Takk for svar Benji Toppfart 12 knop stoler jeg ikke på jeg heller. Men fikk høre at 55/66/77 alle er samme motor (samme blokka) og at det sånn sett bare er tatt ut mindre hk av den på 55. Vet at det er enklere å kjøpe ny motor enn å ta ut mer hk, men det betyr vel også at den minste i prinsippet vil være den mest varige av disse motorene? Ble også informert om at disse Yanmar motorene faktisk skal kjøres litt hardt for å få blåst ut av turboen? Hei Ja det er samme motor/blokka. 55 er rein motor, 66 er med turbo, og 77 har turbo og intercooler. De trenger å kjøres litt hardt innimellom, det stemmer. Den største "svakheten" på de er kanskje "blandebendet" der eksos og kjølevann kommer sammen, der står strålen rett i en vinkel, og den tæres fort opp, let rep, men kostbart. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Senileace Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Yess for en fantastisk lørdagstur med Lucy. Tøffa ut fra hovedøya i rolig tempo til maskinen var klar for et lite turborensdrag. Med 3 voksne pluss 1 barn, full dieseltank og full vanntank, blikkstille vann og ca 16,5 knop på 3200 o/min gikk båten rett og slett fantastisk bra. Ingen antydning til kjølridning bare "glida" som en dronning utover Bunnefjorden. Så etter et raskt bad som jo i og for seg var ganske kjølig men ble fort varm var det kosefart 7 knop hjem igjen. Superbra Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 6.Juli.2015 Del på Facebook Svart 6.Juli.2015 Kan jo bare støtte opp om det Senileace skriver. Lørdag gikk vi fra Moss - 4 voksne - sørover, via Hankø sundet, indre leia, rundt Strømtangen og Vesterelva, gjennom Fredrikstad og på nordsiden av Hvalerøyene, gjennom Romsundet - som er fantastisk - inn til Skjærhalden for en herlig middag. Gikk på yttesriden hele veien tilbake til Moss, 3 timer i marsjfart. Nydelig tur i knall vær med herlig båt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Senileace Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Heisann folkens. Et lite vedlikeholds spørsmål: Bordet som er hengslet på styrbord side i cockpit er løst. Det virker som om festematerialet der er hult, og at det i så fall er relativt tynn plast å feste i. Samme gjelder egentlig for flaggfeste bakpå. Hva er det egentlig som er den mest kurante metoden for å festet dette skikkelig? Tenkte på noe i retning "mollyplugger" eller lignende hvis det er behov for forankring men er jo mulig jeg tar helt feil der. Alle gode tips mottas med takk som vanlig :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonzo111 Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Hei. Ny på denne plassen jeg, og lenker meg litt på denne tråden og håper noen våkner til igjen. Hadde en 770 i 2003-2004, før det ble Nordic fra 2005-2013. Nå vil jeg ha båt igjen og da ligger Marex 280 Holiday høyt på lista. Bor i Kristiansand jeg, noen kjente uti der som kunne tenke seg å vise meg båten deres slik at min bedre halvdel også kan få se hva en 280 står for? Jeg har aldri vært oppi en jeg heller så det hadde vært flott å fått sett en. Hilsen ME Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonzo111 Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Hei. Ny på denne plassen jeg, og lenker meg litt på denne tråden og håper noen våkner til igjen. Hadde en 770 i 2003-2004, før det ble Nordic fra 2005-2013. Nå vil jeg ha båt igjen og da ligger Marex 280 Holiday høyt på lista. Bor i Kristiansand jeg, noen kjente uti der som kunne tenke seg å vise meg båten deres slik at min bedre halvdel også kan få se hva en 280 står for? Jeg har aldri vært oppi en jeg heller så det hadde vært flott å fått sett en. Hilsen ME Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Magne A. Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 Hei og velkommen til forumet ! Har nå hatt mini snart to sesonger og begynner å bli glad i den, har iår vært på 4 ukers ferietur først ned Sverige omtrent til Gøteborg men en tur ut til Danske Læsø for så og farte nordover til Koster området før vi krysset til Kragerø og brukte resten av tiden på i Kragerø/risør/lyngør og så nordover i etapper mot Oslo igjen Som flere har nevnt tidligere i tråden se etter båter med Yanmars 184 hester Ellers er det vel ikke feil å si at en 280 Holiday er en modernisert 770 med bedre plassutnyttelse og mer fart. Så langt er det for min del kun det at vann-dieseltanker er på babord og styrbord side slik at den lener seg litt mot babord side når du har for lite i dieseltanken og mye vann, merkes ikke i fart med trimflaps.... Tar sjøen bra når man bruker litt motor, dog litt sprut, men båten er jo ikke veldig stor vi er ikke redd for litt bølger :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonzo111 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Hei igjen. Ja, gleder meg til nye båtturer fra neste sesong. Men, var det noen sørlendinger her som kunne tenke seg å vise meg båten sin? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Hei Bonzo111, Vi bor i Lillesand og dere kan komme å se vår båt, passer til uka en gang. Det er en 280 Holiday fra 2004 med 184 Hk Yanmar motor. Kjempe god båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Er det noen i denne tråden som har kontakt info på noen i Marex som dere pleier og ha med å gjøre der? Har tidligere snakket med Roald Svenningsen men han får jeg ikke svar fra lengre. Sist jeg var i kontakt med han så skulle han gå ned i stilling til bare 1 dag i uken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodvar Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Ring Dagfinn Knutsen tlf 3725 6543 eller mob 472 30 385 Har og snakka med en som heter Terje ang hjelp til feilsøking på ankervinsjen. MVH Bodvar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.