Jump to content

baug/hekk truster, ikke bruk dem før behovet er der....


Erica100

Recommended Posts

Kjære deg Erica.

 

Først, hvorfor legger du ut en tråd der du vet du tråkker noen på tærna?

 

Poenget med thrustere handler rett og slett og utvide bruksmønstret på båten. Da kan jeg gå inn og ut av innhavn og uthavn under mye værre vindforhold en uten thrustere. Om du føler at thrustere er helt unødvendig så håper jeg du ser din egen begrensning I vanskelige situasjoner. Det er en grunn til at supplybåter og kommersielle fartøyer er rikelig utstyrt med thrustere. Det kaller vi økt tilgjengelighet.

Ellers er jeg enig I at noen bruker thrustere vel mye og at dette støyer. Selv synes jeg det er rimelig enkelt med min båt men sikkerheten kommer først, må jeg så må jeg.

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke skal bruke tilgjengelige hjelpemidler ombord, kan man vel starte med å skru ut kartplotter, radar osv og heller navigere slik som i gamle dager. Synonymt med bil blir å slå av ABS og heller pumpebremse slik vi gjorde før ABS kom. For ikke å nevne antiskrens osv. På båten vår har vi både baug og hekkthruster (med trådløs fjernkontroll...... :-).....). Er overhode ikke flau over å bruke thrusterene når det trengs. Ja, jeg kan manøvrere båten på gamlemåten og.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

For å fyre litt mer opp...;-) jeg er nok en av de som kan bruke thruster når jeg forlater havna en tidlig morgen. Er ikke mitt problem at folk ligger og drar seg utover morgenen....

:giggle::thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Fremskritt er en uting. Tenk hvordan det var med fast aksel og semidiesel som måtte stoppes og startes motsatt vei. Husker vi oppgraderte fra vridbar propell på sjekta til en med frikobling. Lykke!

 

Det er vel sånn at har man thruster så bruker man den. Personlig har jeg ikke og klarer meg stort sett godt uten. Savnet er ikke større enn at jeg ikke gidder å investere i en på min gamle båt. Men den dagen jeg skal handle så vil jeg sikkert litt opp i størrelse, og da vil sikkert thruster være en av flere avgjørende faktorer på utstyrslisten. I mellomtiden kaller jeg det for "pysevisp" overfor kompiser som har. Men den dagen den fordømte vindkula sender meg i siden på en av dem så får jeg garantert passet påskrevet. :smiley: Klarte meg godt uten ryggekamera også - helt til jeg kjøpte bil som hadde...

Link to post
Share on other sites

Så.... derfor brukes det hjelpemidler :smiley: Fordi vi liker det og fordi det er både kjekt å ha og innimellom nødvendig - ikke fordi kunnskapen er helt på bånn - er vel min "take-away". Deler samtidig ut litt kudos til erica100 (TS) for å ha deltatt videre i diskusjonen til tross for et vrient utgangspunkt :thumbsup:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Bra lesing dette :smiley: . Personlig så har også jeg fått med meg de fine thrusterne som ikke krever plass inni båten, kunne tenkt meg en sånn bare for å ha noe å bruke pengene på. Min båt er rund bak og inviterer til forslag om hvor jeg bør plassere denne "torpedoen"

Link to post
Share on other sites

Jeg er blandt de som kaller det for "pysevisp", og kan irritere meg over at ikke folk kan lære seg å manøvrere "ordentlig". Jeg liker også å ha papirkart tilgjengelig, men manøvrerte hele veien fra Bokn og hjem til Grimstad med en (gammel) plotter. Kjenner jeg meg selv rett hadde jeg nok brukt en pysevisp også innimellom om jeg hadde hatt den...

En ting er å bruke den når du "må". En annen ting er å snu båten rundt med den. Da irriterer jeg meg like mye over pysevisp som jeg hadde gjort over en voksen person på vannjet som hadde kjørt frem og tilbake der jeg lå for å ha det koselig. Jeg har forøvrig lekt meg på en vannjet også for 20-25 år siden.

 

Å ha hekk/baugtrøster som en ekstra sikkerhet er bra, men om du _må_ bruke den for å komme deg inn og ut fra brygga, føler jeg det blir litt galt. Men har du baugtrøster, og baserer deg på den, vil jeg gjerne at du tester den litt før du kommer inn til brygga. Regner du med at den alltid fungerer, og den plutselig ikke gjør det, så blir det litt dumt. Jeg vet jo ikke hvor ofte slikt slutter å fungere.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

..... Spesielt hvis man forlater havna grytidlig på morgenen.En som har båt med truster som bråker mye bør i hvertfall være klar over at enkelte synes støyen er plagsom. Litt som å ikke klippe plenen grytidlig på morgenen, de fleste lar det være fordi man skjønner at noen faktisk ikke liker slike lyder.

 

Godt sagt ! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette er alt annet enn en latterlig diskusjon. Finnarne oppsummerte ganske bra. Det er stor forskjell på hvordan båter oppfører seg og på endel båter er det nærmest et must. Men alle båter har fortsatt ratt (eller rorkult men ikke så vanlig med baugpropell på de). Det fremheves som et sikkerhetsfortrinn å ha thrustere. Det argumentet forsvinner hvis du har gjort deg avhengig av dem. Jeg har mange ganger sett panikken fra båtførere som oppdager at sidevinden var sterkere enn det thrusteren greier. Jeg har selv pysevisp og det er ikke spesielt nødvendig med dobbel drevinstallasjon, men den satt nå der så jeg har prøvd den men jeg får aldri nok trening i å legge til og finmanøvrere med spaker og ratt. Gøy er det også!

Link to post
Share on other sites

Sikkert behagelig med thrustere, har lyst på det selv. Men som flere sier så må man jo kunne manøvrere uten også. Jeg er uerfaren båtfører, og ønsker tryggheten med thruster, men skal da lære meg å ikke bruke den. Morsomt og ha kontroll over sakene også :thumbsup: Men om noen vil bruke opp batteristrømmen på vispen, så bryr ikke jeg meg noe om det :wink:

Link to post
Share on other sites

Det fremheves som et sikkerhetsfortrinn å ha thrustere. Det argumentet forsvinner hvis du har gjort deg avhengig av dem. Jeg har mange ganger sett panikken fra båtførere som oppdager at sidevinden var sterkere enn det thrusteren greier.

 

PKSP:

Sikkert behagelig med thrustere, har lyst på det selv. Men som flere sier så må man jo kunne manøvrere uten også. Jeg er uerfaren båtfører, og ønsker tryggheten med thruster, men skal da lære meg å ikke bruke den

 

Dette har ingen ting med å kunne beherske båten uten thruster eller å gjøre seg avhengig av den. Det handler om større tilgjengelighet. Du har altså mulighet for å gå inn og ut av havner I litt mer vind og strøm enn uten thrustere.

 

Den som er dyktig her er den som tilpasser de ressursene en har I forhold til manuvreringen man skal gjøre.

Link to post
Share on other sites

 

Dette har ingen ting med å kunne beherske båten uten thruster eller å gjøre seg avhengig av den. Det handler om større tilgjengelighet. Du har altså mulighet for å gå inn og ut av havner I litt mer vind og strøm enn uten thrustere.

 

Den som er dyktig her er den som tilpasser de ressursene en har I forhold til manuvreringen man skal gjøre.

 

Tenker da om man gjør seg totalt avhengig av thrustere, og disse en dag ikke fungerer. Det tar jo ikke akkurat værforholdene hensyn til. Da står man der med panikken, og ikke har helt følingen på hvordan båten skal håndteres i den situasjonen de er ute for. Mulig jeg misforstår deg her men. Dette er iallefall min mening :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne i en del tilfeller godt tenkt meg baugpropell, men i seilbåt går det nå greit også uten. Jeg er stort sett glad hver gang det vispes ivrig i havner, alternativet ville ofte vært å kompensere med mye motorkraft og høy fart. Jeg vil heller ha en cabin cruiser som forlater havna med baugpropellbråk en tidlig morgen enn en enorm hekkbølge som smeller meg opp av køya.

Link to post
Share on other sites

 

Tenker da om man gjør seg totalt avhengig av thrustere, og disse en dag ikke fungerer. Det tar jo ikke akkurat værforholdene hensyn til. Da står man der med panikken, og ikke har helt følingen på hvordan båten skal håndteres i den situasjonen de er ute for. Mulig jeg misforstår deg her men. Dette er iallefall min mening :smiley:

 

Hei,

 

Da må du lese hele teksten I innlegget. :wink: Å tilpasse ressursene betyr å bruke det som er nødvendig. Jeg ligger I en passé stor havn og endel går ikke ut når det er dårlig vær pga at de mangler thrustere. Det bør de heller ikke gjøre for uansett hvor god de er til å kjøre båt, så er det uforsvarlig, med hensyn på å dulte borti andres båter. Det er svært sjeldent at en thruster plutselig slutter å virke, men det kan skje, og seil kan revne, og motorer stoppe. I denne tråden blir thrusterne omtalt som noe negativt av enkelte. Det er det ingen grunn til.

Link to post
Share on other sites

 

Hei,

 

Da må du lese hele teksten I innlegget. :wink: Å tilpasse ressursene betyr å bruke det som er nødvendig. Jeg ligger I en passé stor havn og endel går ikke ut når det er dårlig vær pga at de mangler thrustere. Det bør de heller ikke gjøre for uansett hvor god de er til å kjøre båt, så er det uforsvarlig, med hensyn på å dulte borti andres båter. Det er svært sjeldent at en thruster plutselig slutter å virke, men det kan skje, og seil kan revne, og motorer stoppe. I denne tråden blir thrusterne omtalt som noe negativt av enkelte. Det er det ingen grunn til.

Skal innrømme at jeg ikke har lest hele greia her, så jeg tar det til meg :thumbsup: . Er selvfølgelig enig i det du sier her. Vet bare at det er mange som ikke klarer å manøvrere uten, da de har blitt "late" eller ikke gjort seg erfaringen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...