Jump to content

baug/hekk truster, ikke bruk dem før behovet er der....


Erica100

Recommended Posts

Tiden endrer seg vist betraktelig når en forlanger ro i båthavn. Er det ro en ønsker seg bør en vel heller ta inn på hotell med lydtette dører mot verden utenfor. Helst sjekke om det er noen i naborommet som skal opp kl. 0400 og tar seg en dusj før en drar videre.

 

Noen av oss starter om natten for å kunne ta hensyn til tidevannet på vår ferd. En støyer selvfølgelig minst mulig, men å unngå dette helt blir jo umulig slik båtene er konstruert med nøkkel til starteren. Og med tidlig start hender det også at en ankommer neste destinasjon om natten i smuglerfart før en klapper til "kai" eller lar ankeret gå. Det er dette som er båtlivet med aktivitet døgnet rundt :saint:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke begripe at folk gidder og bry seg om litt liv. Det er bedre at flere for muligheten til og være på sjøen. Skal de som slurer på clutchen i bilen være irritasjonsmoment også fordi de lager lyd og lukt.

 

Livet er for kort til og irritere seg. Snart sommer nå :)

:yesnod: :yesnod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Orket ikke lese hele tråden.

Men orker ikke henge meg opp i hva andre gjør for å manøvrere sine båter.
Jeg har baugthruster men ikke hekk.

Den brukes når det er behov for den, og ikke ellers.

Er en liten prestasjonsting og seiersglede i det å manøvrere elegant til bryggene uten bruk av disse, men ja blåser det, er det trangt eller skal jeg bakke inn mellom noe så brukes thruster til å manøvrere.

Men selv syntes jeg det er litt artig når man hører thruster lang vei, reiser seg opp ser ikke noen båt.

Så dukker det opp en båt ett sted som rett og slutt bruker thruster for å svinge med i stedet for rattet, det er litt komisk syntes jeg.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Re "baugpropell som kan høres lenge før båten kommer inn i havna" ...

 

Jeg skulle mene det er en god regel å teste at thrusterene virker før man kommer inn i havn. I tilfelle man brått finner ut at man trenger å bruke truster, men så virker den ikke. Eller slik man kunne lese om i siste RS-mag, en situasjon hvor baugpropellen hadde hengt seg opp og bare gikk og gikk og gikk - det er veldig lite gøy, og særlig dersom man er i en trang havn!

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Orket ikke lese hele tråden.

 

Men orker ikke henge meg opp i hva andre gjør for å manøvrere sine båter.

Jeg har baugthruster men ikke hekk.

 

Den brukes når det er behov for den, og ikke ellers.

 

Er en liten prestasjonsting og seiersglede i det å manøvrere elegant til bryggene uten bruk av disse, <klippet>

 

Ikke sant! :-) Og helt ærlig, enda er vel knapt den fritidsbåten laget (eller i det minste svært sjelden) som ikke lar seg manøvrere trygt i havn uten trøstere hverken foran eller bak. Det var da mange store cabincruisere osv før trøstere ble standard, ja de fleste er vel kanskje ettermontert (?).

 

Men det har sikkert skjedd et generasjonsskifte. Man har de som hadde og førte båt før trøsterne ble vanlig, og som legger litt stolthet i å kunne manøvrere på vanlig måte og ser på trøstere som noe nær nødhjelp. Og så har vi alle de som har mest erfaring fra båter med trøstere og bruker det som en naturlig del av båtens manøvreringsutstyr.

 

Som med all utvikling så vil det gå som det alltid går. Trøstere blir standard både på nye og brukte båter og de vil bli brukt stadig mer som den naturligste ting i verden. Så får en kanskje tro at de blir mer lydløse etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Re "baugpropell som kan høres lenge før båten kommer inn i havna" ...

 

Jeg skulle mene det er en god regel å teste at thrusterene virker før man kommer inn i havn. I tilfelle man brått finner ut at man trenger å bruke truster, men så virker den ikke. Eller slik man kunne lese om i siste RS-mag, en situasjon hvor baugpropellen hadde hengt seg opp og bare gikk og gikk og gikk - det er veldig lite gøy, og særlig dersom man er i en trang havn!

Helt enig, jeg drar alltid baugpropell begge veier før jeg går inn i havn, får å vite at de er funksjonable!

 

Det jeg mener med "hører den før den kommer inn i havna/syne" er følgende.

 

baugpropeller som brukes aktiv til å styre båten babord/styrbord istedet for å dreie på rattet.

De går i 15 sek styrbord så 10 sek babord for å rette opp så skal de 4 grader styrbord og bruker kun baugpropell for justering, lenge før behovet er der... det er artig å se på .

 

Men ja test før havn er standard.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagt det før: Det er utrolig deilig å legge til enten i uthavn eller innhavn ved å bruke trustere ved behov. Kona og barna er mye mer glad for at pappa klarer å legge til uten for mye styr og kjefting og ved bruk av trustere, enn at pappa skal vise hvor flink han (ikke) er ved å ikke bruke trustere.

 

Når jeg blir flinkere med årene og mer båt- og sjøvant skal jeg sikkert bruke trustere mindre.

 

Det er som jeg sier til mammaen min-når hun bruker brodder på skoene når det er glatt ute: Det er flott! Du er smart som ikke tar noen sjanser!

 

Sånn er det med trustere også-føler du behov for trustere, så vær smart nok til å bruke de-ikke ta noen sjanser.

 

Men det er fortsatt skikkelig kult å se en seilbåt vrenge 180grader mot brygga og legge perfekt til uten en lyd fra trustere. Da blir jeg misunnelig, og får litt ekstra motivasjon til å øve litt ekstra selv!

Link to post
Share on other sites

......

Det er som jeg sier til mammaen min-når hun bruker brodder på skoene når det er glatt ute: Det er flott! Du er smart som ikke tar noen sjanser!

 

Sånn er det med trustere også-føler du behov for trustere, så vær smart nok til å bruke de-ikke ta noen sjanser.

 

Men det er fortsatt skikkelig kult å se en seilbåt vrenge 180grader mot brygga og legge perfekt til uten en lyd fra trustere. Da blir jeg misunnelig, og får litt ekstra motivasjon til å øve litt ekstra selv!

 

Enig at dette er godt sagt !

Men det som påpekes er jo unødvendig bruk av truster.

Hva som er nødvendig/unødvendig er selvfølgelig diskutabelt,

men f.eks bakking ut av en bås i en vind-/strømstille og ikke trang havn kl 06 om morgenen hvor trusteren brukes for å dreie båten 90 grader, fremstår for meg som unødvendig.

Link to post
Share on other sites

Når vi skulle opp en størrelse i båt for 3 år siden, stilte rederinnen og 1. styrmann et krav om at båten skulle ha baugpropell. Fordelen for meg er at hun oftere og oftere tar båten ut og inn av havna. Hennes mestringsfølelse er ikke akkurat noen ulempe for meg når vi er på tur, selv om jeg av og til rødmer litt når hun er overforsiktig og trøster uten at marginene tilsier at det er nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Når vi skulle opp en størrelse i båt for 3 år siden, stilte rederinnen og 1. styrmann et krav om at båten skulle ha baugpropell. Fordelen for meg er at hun oftere og oftere tar båten ut og inn av havna. Hennes mestringsfølelse er ikke akkurat noen ulempe for meg når vi er på tur, selv om jeg av og til rødmer litt når hun er overforsiktig og trøster uten at marginene tilsier at det er nødvendig.

... og hvis noen her sliter så til de grader med egen psyke, at de lar seg irritere av hennes (eller min) trøsterbruk, bør de kanskje gå på land og søke profesjonell hjelp. Det finnes gode behandlingsmetoder og effektive medikamenter for å holde blodtrykket under kontroll i dag. :lol:

Link to post
Share on other sites

Ser ikke helt hva som er problemet her. Alle har vel en gang vært kalv å har måtte lære seg å kjøre båt. Om vedkommende skipper føler at thruster må brukes for å ivareta eget og andres fartøys sikkerhet er det helt rett. Bedre å thruste en gang for mye enn en gang for lite. Om en har problemer med at folk bruker båten sin klokken 07:00 så må man heller oppsøke folketomme områder. Jeg har ingen problemer med at naboen kjører på jobb klokken 06:00 til vanlig. Uansett er det et fantastisk engasjement i denne tråden om hvorvidt det er lov å bruke thruster klokken 06:38 eller ikke.

Link to post
Share on other sites

.... Uansett er det et fantastisk engasjement i denne tråden om hvorvidt det er lov å bruke thruster klokken 06:38 eller ikke.

 

Enig i at det er et fantastisk engasjement,

men diskusjonen går vel på hva som er nødvendig/unødvendig og hvilket hensyn man skal vise til sin "nabo".

 

Det å dra diskusjonen ut over sine grenser bidrar ikke til å holde engasjementet på et normalt nivå.

Link to post
Share on other sites

 

Enig i at det er et fantastisk engasjement,

men diskusjonen går vel på hva som er nødvendig/unødvendig og hvilket hensyn man skal vise til sin "nabo".

 

Det å dra diskusjonen ut over sine grenser bidrar ikke til å holde engasjementet på et normalt nivå.

 

Men er det ikke det som er kjernen til diskusjonen her? Hva som er nødvendig/unødvendig er jo helt klart subjektivt.

 

Sett fra noens synspunkt vil jo all bruk være unødvendig, selv har jeg aldri har hatt trustere og kommer meg både til og fra. Så har du de i andre enden som aldri har brukt båt og dermed vil ha en langt lavere terskel for å komme seg ut når de har trustere.

Link to post
Share on other sites


Veldig mange surpomper som har sterke meninger om bruk av moderne hjelpemidler.


Har dere vaskemaskin hjemme, eller tilgang til vaskemaskin?

Er det da sånn at dere fortsatt vasker klær for hånd i ei bøtte og kun bruker vaskemaskinen ved helt spesielle anledninger?



Det er ikke alle som har ambisjoner, eller forutsetninger for å bli perfekte båtførere. For oss finnes det heldigvis “Krykker” å støtte seg til. I dette tilfellet er baugpropell en fantastisk krykke.

Jeg har en 21 fots båt med baugpropell (Kjøpt for egne penger og montert selv) Denne bruker jeg når jeg føler behov for å bruke den, ikke i henhold til regelverket i denne tråden. For meg er dette et hjelpemiddel som senker stressnivået og øker sikkerheten for meg selv og båtene rundt meg. Jeg tar overhodet ingen hensyn til om folk spiser middag, drikker kaffe, eller leser avisen når jeg bruker baugpropellen. Det er heller ikke sånn at jeg trener og trener på å mestre båten uten hjelpemidler. Jeg trener heller ikke på klesvask i bøtte av frykt for at vaskemaskin skal ryke.



Link to post
Share on other sites

 

Jeg har en 21 fots båt med baugpropell (Kjøpt for egne penger og montert selv) Denne bruker jeg når jeg føler behov for å bruke den, ikke i henhold til regelverket i denne tråden.
...
Det er heller ikke sånn at jeg trener og trener på å mestre båten uten hjelpemidler. Jeg trener heller ikke på klesvask i bøtte av frykt for at vaskemaskin skal ryke.

:giggle:

 

Vi har en 15`Steady som slepejolle. Hadde jeg hatt baugpropell på den hadde jeg brukt den ofte :yesnod: Den er helt tragisk å styre. Ingen kjøl som styrer, og rattstyring som er utrolig treg å operere. Mye lettere å legge til med Viksunden uten propellen fra hjelpemiddlesentralen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Defininsjon:

 

nødvendig bruk: all bruk med konkret formål å forhindre sammenstøt med et fartøy eid eller ført at et BP-medlem (vimpel kreves).

unødvendig bruk: all annen bruk.

 

anmerkning:

bruk som faller inn under definisjonen "nødvendig" bør om mulig skje på dagtid, og mest mulig slik at det ikke forstyrrer andre sjøfarende (fendring anbefales som primær løsning).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...