Jump to content

baug/hekk truster, ikke bruk dem før behovet er der....


Erica100

Recommended Posts

Vi monterte engang thruster i en utgammel hekktråler vi rota rundt. Brunvoll med en Volvo på.

Vår enda eldre kaptein var spent på dette her. Han hadde ikke brukt en sånn nymotens greie før.

Da vi kom til Bergen lirket han båten til kai med noen meter klaring begge veier.

Han utbasunerte at slik trøstar, det var storveies.

Vi hadde ikke hjerte til å fortelle den gamle hedersmannen at vi ikke fikk Volvoen til å starte.

Link to post
Share on other sites

He,he :smiley: Nødvendig eller ikke; Noen båter er konstruert slik at det alltid er nødvendig, andre båter har en slags "delnødvendighet" for trøster. Vår båt kommer vel blant disse. Vi har doble ror med propell i midten. Skal man bakke må det kjøres ett godt stykke før at rorene tar tak (ikke propellvann på ror). Skal man gå inn å legge til med hekken m/anker foran slik som det foregår mange plasser i Europa, kan det bli en svært vanskelig operasjon uten baugtrøster. Ja, jeg kan gå inn med baugen, men der er hovedankeret. Dvs her hjemme vi jeg ha klart meg godt uten.

At høye cabinbåter uten kjøl trenger trøstere i ale ender, det forstår jeg godt. Men vanlig langkjølte snekker og motorbåter trenger det forstår jeg mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er hyggelig når havna våkner til liv på morgenen, romling fra motorer, trustere, kjettinger og påhengere er kos og våkne til.

Syns man det er for tidlig å våkne i syv tiden om morgenen må man legge seg tidligere, eller søke bort fra der massene holder til.

Ofte er det de som lager mest støy på kvelden/natta som trenger å sove lenger en til klokka syv, disse er det selvsagt ikke noen som helst grunn til å ta særhennsyn til.

Voksne mennesker har behov for ca 7 timer søvn i døgnet, det tilsier da en leggetid ca kl 24, det er ca en time etter at normal folkeskikk tilsier at det bør være ro i havna. På den timen bør man normalt rekke å pusse tenna samt kose litt med rederinnen, før Ole lukkøye kommer på besøk.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er hyggelig når havna våkner til liv på morgenen, romling fra motorer, trustere, kjettinger og påhengere er kos og våkne til.

Syns man det er for tidlig å våkne i syv tiden om morgenen må man legge seg tidligere, eller søke bort fra der massene holder til.

Ofte er det de som lager mest støy på kvelden/natta som trenger å sove lenger en til klokka syv, disse er det selvsagt ikke noen som helst grunn til å ta særhennsyn til.

Voksne mennesker har behov for ca 7 timer søvn i døgnet, det tilsier da en leggetid ca kl 24, det er ca en time etter at normal folkeskikk tilsier at det bør være ro i havna. På den timen bør man normalt rekke å pusse tenna samt kose litt med rederinnen, før Ole lukkøye kommer på besøk.

Jeg er enig i noe av det du skriver: Dersom man overhodet ikke tåler støy klokken 7 om morgenen, får man søke bort fra steder hvor det er risiko for slikt. Dette går på det jeg nevnte om at hensyn går begge veier, man må ta litt hensyn til andre også, ikke bare forvente at andre skal ta de hensynene du forlanger selv. Derfor er jeg heller ikke enig i at det ikke er noen grunn til å ta spesielt hensyn til at svært mange sover lenger enn til 7 om morgenen når de er på båtferie. Du må selvsagt kunne lette anker og bruke thruster om du mener det er nødvendig selv klokken 7 om morgenen, men om du er et realt menneske, tar du samtidig hensyn til at mange rundt deg ligger og sover og lager ikke unødig mye støy, verken med thrustere eller på annen måte. Hvis du mener at det at noen fester og bråker til langt på natt gir deg en moralsk rett til å lage unødig mye bråk klokken 7 om morgenen, som en slags hevn, har du i hvert fall ikke min sympati.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

<klippet> som trenger å sove lenger en til klokka syv, disse er det selvsagt ikke noen som helst grunn til å ta særhennsyn til.

Voksne mennesker har behov for ca 7 timer søvn i døgnet, det tilsier da en leggetid ca kl 24, det er ca en time etter at normal folkeskikk tilsier at det bør være ro i havna. På den timen bør man normalt rekke å pusse tenna samt kose litt med rederinnen, før Ole lukkøye kommer på besøk.

 

Man er seg selv nærmest... Seniorgjengen i gjestehavna med minimalt søvnbehov krever sin rett til å baug og hekktrøste 0700 sharp. Partygjengen vil helst sove ut rusen uten å bli vekt av seniorgjengens tidlige trøsterstøt i gjestehavna.

 

Men har noen glemt alle familiene med småunger og tenåringer ombord? Småunger som får vridd søvnrytmen litt i ferien trenger å sove litt ekstra utover på morgenen, mange tenåringer trenger mer søvn nær uansett.

-------

 

Den åpenbare løsningen er at alle viser hensyn, inklusive partygjengen som vil dure på etter 24 og seniorene som vil i gang 0700.

 

Evt kan en gjøre som på campingplasser og opprette en egen familieavdeling/brygge, så kan senior og partygjengen, som hverken vil sove på kveld eller morgen, kose seg i sammen og trøste i sirkler i havna så mye og når de vil. Mener en at alle i gjestehavna bør tåle trøsting og støy 0700 om morgenen i ferien så tar jeg for gitt at holdningen også er svært liberal ifht støy sent om kvelden også (og vise versa). Party og senior i sammen må være en lykkelig løsning.

 

Men det må ikke bli slik at alle gjestehavner kun blir familiehavner, som det nesten har blitt på campingplasser. En må jo unne de som ikke kaster bort sommernatta, eller morgenen, gode fasiliteter og. Men markedet må bestemme selvsagt. Vil det store flertallet ha det noenlunde rolig både etter 23 og gjerne en stund etter 0700 bør minoritetene respektere dette og finne seg andre steder å ligge om de vil leve ut sine sent og tidlig behov for fulle.

 

Alle seniorer i min slekt og familie har fått ganske redusert hørsel, noen i så stor grad at de enkelt kan "slå av lyden" på høreapparatet. Det må være perfekt, da kan man ligge midt på partybrygga, gå til sengs 2300 og våkne uthvilt 0700, klar til dyst. Om partygjengen har holdt på lenge nok er rusen så høy at en neppe våkner av litt klirring i kjettinger og baugtrøsting fra seniorene.

Link to post
Share on other sites

Vi får fler og fler egoister som bryr seg mindre og mindre om hva de påfører andre av støy og ubehagligheter.

Eneste "forsvar", når vanlig folkeskikk er fraværende, er å sikre seg selv ved å fysisk eller psykisk redusere støypåvirkningen.

Selvsagt fristende "å svare med samme mynt" men skal prøve å unngå det.

Link to post
Share on other sites

 

Og uansett forbeholder jeg meg rettet til å bli irritert om/når noen fyrer trøsteren unødig tidlig om morgenen når jeg ligger og snorker nedi båten. :-) Men mye irritasjon slipper når første kaffekoppen er unnagjort ;-)

 

:thumbsup: (bortsett fra at jeg ikke drikker kaffe....)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Så kan man jo lure på hvem som er egoisten, han som ligger under dyna og forlanger ro så han kan sove utover morgenen, eller de som står opp til vanlig tid og starter dagen.

Å vise hensyn er en selvfølge, men det gjelder hele døgnet.

Legger man seg på innerste kai i Strømstad må man forvente støy om natta, på samme måte som man må forvente at folk står opp om morgenen.

Er man så egoistisk at man forventer ro når det passer en selv bør man strengt tatt holde seg unna folkemasser og gjøre som Terje Vigen, dra ut til den ytterste nagne ø.

Jeg har forøvrig ikke glemt barnefamiliene, her ombord er det tre stk mellom 6 og 12 de har ingen som helst problemer med søvn på tur.

Tenåringer, trøste å bære, skal en ta hensyn til søvnrytmen dems kan man jo ikke dra avgårde før i totiden på ettermiddagen, min erfaring med tenåringer er at de sover nær sagt uansett.

Så dette koker ned til at egoisten, gjerne far ombord, syns at resten av verden skal ta hensyn til nettopp han, og ikke starte opp noe som helst før han er ferdig uthvilt.

Link to post
Share on other sites

Det er litt morsomt hvorledes man kjemper mot den teknologiske utvikling, med kreative argumenter og ambulerende motiver.

Slik har det alltid vert og vil vel også fortsette slik??

Amish har en av de mer ekstreme tilnærminger, de har valgt å sette strek ved hest & kjerre. Elektrisitet er fy fy. Utvilsom en miljøvennlig profil. :thumbsup:

 

Når GPSen kom ble uttrykt stor bekymring I forhold til at bruken av sekstant villi gå I glemmeboken.

Med kartplotter ville evnen til å lese kart samt tradisjonell navigasjon gå ad undas.

Brukes trustere vil man være hjelpeløs om trusterene ikke virker en dag... Ja, og så kan andre i havnen høre at redskapen brukes. :yesnod:

 

Synas å ane en fellesnevner her, brukes moderne hjelpemidler vil gammel kunnskap gå I glemmeboken.

Det er vel også I mange tilfeller riktig.

 

Men trenger man å stigmatisere de som velger annerledes enn seg selv??

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når GPSen kom ble uttrykt stor bekymring I forhold til at bruken av sekstant villi gå I glemmeboken.

Nå var det ikke slik at GPS avløste sekstanten. Den hadde liggi på hylla i mange tiår allerede.

GPS er det nyeste trinnet i en kjede som begynte med radiofyr og fortsatte med Loran og Decca fram til Transit.

Link to post
Share on other sites

Synas å ane en fellesnevner her, brukes moderne hjelpemidler vil gammel kunnskap gå I glemmeboken.

Et annet moment som nevnes alt for sjeldent er ... "båtglede". Er gleden over å beherske båt og navigasjon like stor når man benytter seg av joysticks og kartplottere sammenlignet med rorkult og sekstant?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Så dette koker ned til at egoisten, gjerne far ombord, syns at resten av verden skal ta hensyn til nettopp han, og ikke starte opp noe som helst før han er ferdig uthvilt.

 

Så de som ligger og sover 0700 på søndagsmorgenen i gjestehavna er egoistene mens den som da velger å fyre opp, rakkle opp kjettingen før en trøster foran og bak på vei ut er ikke?

 

Du har et syn på ting som jeg ikke helt forstår. På en måte stikk motsatt av hvordan jeg ville se på en slik situasjon. Men greit det, er bra for verden at det er ulike syn på ting :-)

Link to post
Share on other sites

Det er klart at for mange er båtgleden å gjøre ting slik det ble gjort før, gjerne på far eller bestefars tid.

Som kjent var alt så meget bedre før... :wink:

Da vil det for mange være båtglede å bruke sekstant, å ro, seile. Kanskje det for noen er stas å bruke loddskudd heller enn et ekkolodd?

 

Men det behøver vel ikke å bety at andre som finner båtglede i moderne hjelpemidler er mindreverdig de mer tradisjons-orienterte båtbrukerene?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Neida Pinkvin, du er ikke egoist dersom du liker å sove lenge, derimot er du det dersom du farer opp i drittsinne over at ikke alle kan ta hensyn til ditt søvnbehov, og således må regulere døgnrytmen sin etter deg.

 

Ah, da går jeg klar. Er ikke plaget med å måtte dra meg utover morgenen så jeg er som regel opp før fristen uansett. Elsker å luske rundt i båten på tåhev før de andre har våknet. Ta et morgenbad (ikke i gjestehavn), prøve å koke kaffe uten å vekke hele gjengen og bare nyte stillheten og roen i cockpiten (ikke gjestehavn, igjen).

 

Men har prøvd middagslur i gjestehavn, det var en utfordring. Ikke bare at en trøster rett ved båten bråker litt, man skvetter til, og da våkner man jo gjerne. Hender jo at katta hopper opp på meg når jeg tar middagslur i sofaen hjemme, kan skvette da også men det går da bra med katta fortsatt. Vel, vel, det finnes større problemer i livet gitt.

Link to post
Share on other sites

Neida Pinkvin, du er ikke egoist dersom du liker å sove lenge, derimot er du det dersom du farer opp i drittsinne over at ikke alle kan ta hensyn til ditt søvnbehov, og således må regulere døgnrytmen sin etter deg.

 

Du er også en egoist om du lager unødvendig mye bråk i havnen, uansett når på døgnet det skjer, men spesielt i det tidsrommet når folk har det med å sove. I så måte tør jeg påstå at det å sove etter klokken 7 om morgenen er minst like vanlig som det å sove før midnatt.

 

Med unødvendig bråk, mener jeg all form for unødvendig støy, inkludert unødvendig bruk av thruster. Med unødvendig bruk, mener jeg bruk utover det som den aktuelle båtføreren finner strengt nødvendig i manøvreringsøyemed, i visshet om at folk ligger og sover i nærheten. Det omfatter da også hevnmotivert thrusting som en reaksjon på bråk fra festing natten i forveien.

 

Så litt støy må man tåle, men det betyr ikke at man skal støye så mye man klarer. Hensynet går begge veier.

Link to post
Share on other sites

Personlig ville jeg følt at bare det å fyre opp en båt i gjestehavn 06-07 om morgenen hadde vært pinlig. Alle sover rundt meg og jeg står klar til å vri om nøkklen? Ikke helt meg det. Hadde jeg gjort det så hadde jeg ihvertfall prøvd å bråke så lite som mulig. Det samme ville jeg tenkt hvis jeg hadde kommet inn i havn kl 01 om natta. Men noen havner er mer familiehavn enn andre, så må man kan jo se an litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...