Jump to content

baug/hekk truster, ikke bruk dem før behovet er der....


Erica100

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

 

 

Rent styringsmessig så trenger jo heller ikke seilbåter trøstere i den grad enkelte motorbåter gjør så ....

 

Må korrigere meg selv litt her. Har sett at det er en trend med doble ror på flere seilbåter da de etterhvert har blitt så breie over rumpa at de mister styringa med enkelt ror, eller det må bli ufoholdsmessig dypt osv (doble ror gir også mindre motstand i vannet samlet sett da plasseringen på roret er mer optimal, særlig på kryss). Mange senkekjølsbåter har hatt det lenge, men de er jo relativt sjeldne.

 

Det betyr at stadig flere moderne seilbåter ikke har propellstrøm på roret, og en må vel da bruke baugtrøster i flere situasjoner.

 

Så kan seilerne med svære enkeltror og proprellstrøm briljere i havna, som de pleier :-)

---------

 

Og uansett forbeholder jeg meg rettet til å bli irritert om/når noen fyrer trøsteren unødig tidlig om morgenen når jeg ligger og snorker nedi båten. :-) Men mye irritasjon slipper når første kaffekoppen er unnagjort ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg en dag blir skikkelig rik er absolutt baugtruster noe jeg vil ha, så hekktruster. Tenk hvor deilig det ville vært, etter du har jobbet i timesvis mot kulingen og i alle fall kunne legge til uten at det går på livet og helsa løs. Stort sett går det fint dersom man har mannskap, men alene er det jo et rent mareritt. Det har vært noen ganger når kulingen tar tak i baugen av båten og jeg i panikk rømmer og ber til guder jeg ikke tror på at jeg har drømt om trustere både her og der.

 

Argument mot trustere kan brukes på alle hjelpemidlene som er lagt til båtene siden den dagen vi padlet på tømmerstokker med ben og armer. Argumentasjon mot hjelpemidler er elitistisk og hører egentlig ikke hjemme i et inkluderende miljø.

 

Hva skal vi med redningsvester, kan du ikke svømme en mil til land kan du like godt holde deg hjemme.

Hva skal du med motor, klarer du ikke legge til for seil kan du like godt holde deg hjemme.

Hva skal vi med kart, klarer du ikke manøvrere etter himmelegemer har du ingen ting på havet å gjøre.

Vikingene brukte hverken kart eller trustere, og de fant Amerika. Hmrmrmremrmmphphphm. VIKING!!!!!

 

:lol:

Oida, nå tok jeg litt av her. Jeg vil bare ha trustere. Og en større båt, og ny autopilot. Og en, og en, og så en slik.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lager en baugtruster så mye mer leven enn propellen på aksel koblet til forbrenningsmotor?

 

Akkurat det har jeg også lurt på, det er jo elektromotorer så de skulle jo egentlig kunne være ganske stille. Jeg har en slik liten elektromotor som jeg bruker på en gummibåt og den lager ikke en lyd. Vi kaller dem til og med tjuvfiskemotor siden de er så stille. Men det er jo ikke særlig kraft i den i forhold til en truster.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lager en baugtruster så mye mer leven enn propellen på aksel koblet til forbrenningsmotor?

Fordi en propell inne i et langt rør er den verst tenkelige måten å flytte en båt på.

Det er altfor dårlig "in-flow" til propellen. Den kaviterer hele tiden.

En "drop-down" thruster er helt stille.

Link to post
Share on other sites

Når jeg en dag blir skikkelig rik er absolutt baugtruster noe jeg vil ha, så hekktruster. Tenk hvor deilig det ville vært, etter du har jobbet i timesvis mot kulingen og i alle fall kunne legge til uten at det går på livet og helsa løs. Stort sett går det fint dersom man har mannskap, men alene er det jo et rent mareritt. Det har vært noen ganger når kulingen tar tak i baugen av båten og jeg i panikk rømmer og ber til guder jeg ikke tror på at jeg har drømt om trustere både her og der.

 

Argument mot trustere kan brukes på alle hjelpemidlene som er lagt til båtene siden den dagen vi padlet på tømmerstokker med ben og armer. Argumentasjon mot hjelpemidler er elitistisk og hører egentlig ikke hjemme i et inkluderende miljø.

 

:lol:

Oida, nå tok jeg litt av her. Jeg vil bare ha trustere. Og en større båt, og ny autopilot. Og en, og en, og så en slik.

Joda, du tok litt av der, men det gjør man iblant. Jeg har hverken baug- eller hekk-thruster, og det er heller ikke på ønskelisten. Jeg har to motorer, så behovet er ikke det helt store. Men tilbake til trådtittel: Å bruke slikt bråkete utstyr minst mulig, burde være en selvfølge. Har observert at man med to motorer om bord har snudd båten 180 grader inne på havnen - med baugthruster! Det må da være litt unødvendig?

Link to post
Share on other sites

Det er store forskjeller på behov for baug og eventuelt hekkthruster. Har du drev, to motorer eller en kjøl av litt størrelse er behovet mindre. Men med en maskin fast aksling, planende båt og flybrigde med stort vindfang er dette et meget bra hjelpemiddel. Størrelse på båten er selvfølgelig viktig og nå er det flere som synes det er best å bakke inn i båsene i gjesthamner. Ikke noe stress lengere (selv i trange båser med vind) med thruster i baug og hekk og lett å komme seg i land via hekkporten og badeplattformen. Viktig bidrag for familiefreden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fordi en propell inne i et langt rør er den verst tenkelige måten å flytte en båt på.

Det er altfor dårlig "in-flow" til propellen. Den kaviterer hele tiden.

En "drop-down" thruster er helt stille.

Vet ikke om jeg skjønner det. Jeg har en relativt kraftig Vetus baugtrøster og den lager lite lyd, det knapt merkes at jeg bruker den.

Link to post
Share on other sites

Jeg er så fersk med båt at jeg bruker thrusteren stort sett hver gang jeg skal inn eller ut av havner/båser i mer eller mindre grad. bryr meg filla om gamlinga på brygga flirer litt av pysevispen. ;)

Heller det enn å dulte borti en annen båt, eller lage ei fæl skrape etter utriggeren i skrogsiden.

Mange som kommenterer at man bør unngå bruk av thruster når det er fare for at andre sover i nabobåter, men å fyre opp et par store grønne oljeraffinerier er vel strengt tatt ikke søvndyssende heller? ;)

Spørsmål: hvorfor støyer min baug-thruster mye mer til SB enn til BB?

Link to post
Share on other sites

Det vil du oppdage ved neste båtopptak når du studerer konstruksjonen. Sannsynligvis har du ikke duoprop-type men vinkelgear og kun en propell, noe som gjør at vannstrømmen får ulikt strømningsforhold for de to dreieretningene og dermed resulterer i ulikt støynivå. Effekten kan antakelig også merkes som ulik.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Mange som kommenterer at man bør unngå bruk av thruster når det er fare for at andre sover i nabobåter, men å fyre opp et par store grønne oljeraffinerier er vel strengt tatt ikke søvndyssende heller? ;)

 

 

Har noe med lydbildet å gjøre. Jeg vil heller høre på en motor dagen lang enn 10 minutter med en trøster som slår seg av/på i tilfeldige støt...og opplevelsen av lyden som går gjennom vann når en ligger nedi en båt er noe helt annet enn lyden fra motor. Når jeg ligger nedi båten hører jeg ofte propellen og ikke motoren på båter.

 

Uansett bør en vel vise hensyn om en går grytidlig eller ankommer veldig seint i en havn der de fleste ligger og sover. Det kan jo også være god trening i å klare seg lengst mulig uten bruk av trøster, lite vind, lite trafikk og ingen som glaner er perfekte treningsforhold :-), så får en heller støte til og trøste litt om det absolutt trengs.

 

Til nå har jeg bare hatt 31 fot seilbåt og 28 fot snekke. Om jeg gikk på natta fra ei havn som folk sov i så dro jeg båten ut av båsen for hånd og vrei den rette veien før jeg starta og putra ut så rolig jeg kunne. Men så har jeg ikke hatt trøster heller da så det var jo til egen nytte å vri båten i posisjon mest mulig så jeg slapp å jokke frem og tilbake og vekket halve nabolaget for å komme meg avgårde. Med seilbåt og rette forhold kan en til og med klare seg uten motor ved avgang hvis en går inn for det, men det er nok for spesielt interesserte ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte i lengre tid uten fungerende motor i den første seilbåten min - menja, da gikk det mest på anker og enkle brygger :-) Det var en ting jeg tok med meg fra den tiden og over til neste båt: unngå bruk av motor og forlate en uthavn helt lydløst når man har ligget på svai. Ting har endret seg litt nå som jeg har kjetting og ankervinsj ... det er dessverre alt annet enn lydløst, både å droppe ankeret og å ta det opp.

Link to post
Share on other sites

Fordi en propell inne i et langt rør er den verst tenkelige måten å flytte en båt på.

Det er altfor dårlig "in-flow" til propellen. Den kaviterer hele tiden.

En "drop-down" thruster er helt stille.

Men nå vet vi jo at det samme prinsippet brukes i vannjet som jo er en utmerket måte å forflytte en båt på. Problemet med thrusteren er nok ganske riktig at det er en trangt rør, høyt turtall, stor effekt og dålig hydraulisk utforming. Det hjelper veldig mye med god avrunding av tunnelåpningen, både mhp. skyvkraft og lyd. Jeg skjønner enda ikke hvorfor selv profesjonelle båtbyggere utfører dette så hjelpeløst dårlig (bortsett fra at det blir billigere). Jeg får som regel pepper av forståsegpåere når jeg nevner det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det hjelper veldig mye med god avrunding av tunnelåpningen, både mhp. skyvkraft og lyd. Jeg skjønner enda ikke hvorfor selv profesjonelle båtbyggere utfører dette så hjelpeløst dårlig (bortsett fra at det blir billigere). Jeg får som regel pepper av forståsegpåere når jeg nevner det.

Baugtrusteren min bråker mye mer enn hekktrusteren. Antar at det er noe forskjell i effekt, men røret fremme er kortere enn det utenpåliggende røret akter. Fremme er det en ganske skarp kant på røret, mens det akter har en avrundet kant/flens. Forskjell i støybilde tyder på at du er inne på noe med din teori.

Link to post
Share on other sites

Hva er "galt" med min som nesten ikke bråker, bare en svak surrelyd og effekten er god. Er det andre her som har Vetus? For øvrig mener jeg at en bruker den bare når det er behov slik at en vedlikeholder vanlige manøvreringsferdigheter, for det er lett å miste derom en bruker trøstern i en hver situasjon, og den dagen tangklysa eller plastposen er inne i den, hva så?.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en helt ørkesløs tråd som kommer opp med jevne mellomrom?

 

Ørkesløs, idiotisk og vanvittig populær, 120 innlegg nå på kort tid, blir sikkert langt fler, og så "på han igjen" neste gang.

Vi er faktisk pålagt å benytte de hjelpemidler vi har tilgjengelig for å løse en oppstått situasjon på best mulig måte.

Og, som Scott Flanders på Egret (ingen på Båtplassen har tilsvarende erfaring så vidt jeg vet) uttrykte det om de som har hekkthruster (han har ikke): "De kan gjøre ting jeg ikke kan"

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: hvorfor støyer min baug-thruster mye mer til SB enn til BB?

Fordi at når den går til den ene siden vil leggen og gearet stå i veien for propellen. Propellerreduksjon. Dessuten vil vannstrømmen inn til propellen bli hakket opp.

Ideellt skulle slike innretninger ha en rim-drive motor, men det er nok litt tid fram til det.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

<klippet> For øvrig mener jeg at en bruker den bare når det er behov slik at en vedlikeholder vanlige manøvreringsferdigheter, for det er lett å miste derom en bruker trøstern i en hver situasjon, og den dagen tangklysa eller plastposen er inne i den, hva så?.

 

Klarer man ikke å manøvrere trygt på grunn av tang/pose/groe i baugtrøsteren så er vel RS gode å ha.

Link to post
Share on other sites

Jeg må si jeg er overrasket over hvor mange unyanserte synspunkter som kommer frem her. Ganske mange stiller spørsmålstegn ved poenget med denne tråden, fordi de mener at ingen andre har noe med hva man selv foretar seg. På den annen side har man noen som klarer seg fint uten baugpropell eller thrustere generelt og som later til å synes det er mye unødvendig thrusting. Dette er jo helt legitime synspunkter, uten at det sier noe om hvorvidt denne tråden er isiotisk eller ikke.

 

For meg virker det ganske åpenbart at behovet for thrustere varierer både med hva slags båt det er snakk om og med hva slags skipper det er snakk om. Dette med båttyper er allerede utdypet, men det er også forskjell på folk. Folk med lang erfaring på sjøen, kanskje til og med tilbake til før thrustere var vanlig på fritidsbåter, vil sikkert ofte klare seg uten thruster i situasjoner hvor folk med mindre erfaring er avhengig av thruster for å manøvrere trygt. Blant de sistnevnte vil det sikkert også være noen som aldri ser behovet for å lære seg å manøvrere uten thrusterhjelp. At dette skulle være en sikkerhetsrisiko, virker som et vikarierende argument for folk som blir irritert av støyen fra thrustere. Generelt er det jo slik at manøvrering med thrustere kan foregå i nærmest vilkårlig lav hastighet og det betyr at konsekvensen av en feilberegning gjerne blir mye større for en som ikke har thrustere og som trenger styrefart.

 

Når det gjelder støyen fra thrustere, er jeg enig i at man generelt burde tenke på folk rundt seg, slik at man ikke er til unødig sjenanse for andre. Sammenligningen med motorisert gressklipper synes jeg derfor er god. Skikkelige folk klipper ikke plenen klokken 7 søndag morgen i boligstrøk. Men jeg synes fortsatt ikke at folk skal kritiseres for at de velger å legge fra tidlig om morgenen og da heller ikke om de finner det nødvendig å bruke thrusteren. Det at noen vil sove veier ikke nødvendigvis noe tyngre enn det at noen andre vil legge fra og er avhengig av å thruste litt for å komme seg trygt avgårde. Dette med å vise hensyn går alltid begge veier. Om man ønsker å være en hensynsfull person, må man prøve å støye minst mulig tidlig om morgenen i nærheten av folk som sover, men man må også innfinne seg med at det av og til kan bli litt støy tidlig om morgenen fra andre. Det du opplever som unødvendig thrusting er ikke nødvendigvis det andre opplever som unødvendig thrusting.

Link to post
Share on other sites

Godt sagt Stradivarius. Og når vi er inne på støy fra thrusteren tidlig om morgenen, så skal jeg mye heller høre at naboen bruker denne aldri så mye, fremfor å høre "DUNK-KNAS-PANG" i båten min fordi han ikke turte å bruke den etter å ha blitt konfirmert av et par stykker i havna tidligere. ;)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...