Jump to content

baug/hekk truster, ikke bruk dem før behovet er der....


Erica100

Recommended Posts

Det har med JEG å gjøre.

 

JEG bestemmer hvordan jeg vil kjøre. De som ikke liker det får holde seg hjemme.

JEG bestemmer hvor mye jeg vil støye. De som vil ha stillhet får finne seg en annen uthavn.

Jeg bestemmer om det skal støyes. Om det vekker halve havna er ikke min sak.

 

Enda verre enn de som selv vil bestemme hvordan de skal kjøre båt, er vel de som helst vil bestemme hvordan alle andre skal kjøre båt ?

 

Man må jo skille mellom snørr og barter, at noen støyer unødvendig midt på natten i en uthavn med fyll, musikk og annet, eller de som har unger som skriker og hyler hele dagen, er vel strengt tatt ikke det samme som noen som bruker baugthrusteren når de skal legge til?

Link to post
Share on other sites

I likhet med flere her er dette en diskusjon jeg ikke helt forstår :rolleyes:.

 

Jeg er helt enig i at man bør trene på/være i stand til å manøvrere egen båt på en god og sikker måte, både med og uten thruster(e).

Jeg er selvfølgelig også enig i at man alltid bør vise hensyn til andre. Det jeg ikke forstår er at litt lyd fra en thruster kan være så forstyrrende og provoserende.

 

Jeg skal selv debutere med pysevisp denne sesongen i ny bruktbåt, og gleder meg til det :yesnod:. Dersom jeg føler behov for det, og det kan gi meg lavere puls ved trange havnemanøvre vil jeg ikke nøle med å benytte vispen. Kall meg gjerne hensynsløs, men jeg kommer ikke til å be naboene om tillatelse til å bruke vispen, heller ikke be om unnskyldning etter bruk..

 

Dersom noen får ødelagt en flott dag på sjøen av å høre litt thusterlyd vil jeg anbefale å kontakte fastlege, mulig det finnes diagnoser og god medisinering for slike tilfeller :wink:.

Ellers håper jeg alle får en flott båtsommer, både med og uten thruster. Tenk positivt, nyt båtlivet og ikke lag problemer :thumbsup:!

Link to post
Share on other sites

I bunn og grunn er det jo det. Men ett av poengene ved "unødvendig" bruk av thrusterne er jo lyden eller ulyden som mange oppfatter det som.

Det er enkelt å si at det er "deres problem" men det er en unødvendig ting som du dermed påfører din "nabo".

(Jeg snakker her fortsatt om unødvendig bruk, som f.eks. å gå fra brygga en vindstille dag etc.)

 

Jeg, og sikkert ikke du heller, vil vel kaste søppel over til naboen og kalle det deres problem?

Noe av det samme er det denne saken dreier seg om.

Forstår at thruster i mange situasjoner er nødvendig og at mange derfor velger å installere det.

Forstår også at har man først en thruster, så hvorfor ikke bruke den? Også i tilfeller hvor det ikke er helt nødvendig.

Og det får være opp til den enkelte å avgjøre.

Men ha gjerne en omtanke for din "nabo" i hodet samtidig.

 

En av mange små ting som vil gjøre båtlivet gladere for alle. :wink:

 

 

 

 

Med litt omtanke for hverandre så ønsker jeg alle en god og fredfull sommer. :thumbsup:

Må jeg passe meg for å trekke ned i min elektriske toalett om vi ligger ved siden av hverandre også? I tilfelle du ikke har stått opp når jeg tar morgenstellet, eller at du tar en middagslur?

Folk skal liksom mene noe om alt mulig, og henge seg opp i bagateller. Akkurat som dette byr på særlige problemer for folk? Nekter å tro det.

Godt det nærmer seg båtsesong, og forhåpentligvis får vi praktisert båtlivet fremfor å leve her inne;-) god sesong

Link to post
Share on other sites

Ja, det er egentlig synd at oppførsel er omvendt proporsjonal med motorstørrelsen.

Er den det?

 

Enda verre enn de som selv vil bestemme hvordan de skal kjøre båt, er vel de som helst vil bestemme hvordan alle andre skal kjøre båt ?

......................

:yesnod: :yesnod:

 

.....................

Dersom noen får ødelagt en flott dag på sjøen av å høre litt thusterlyd vil jeg anbefale å kontakte fastlege, mulig det finnes diagnoser og god medisinering for slike tilfeller :wink:.

Ellers håper jeg alle får en flott båtsommer, både med og uten thruster. Tenk positivt, nyt båtlivet og ikke lag problemer :thumbsup:!

:yesnod: :yesnod:

 

God båtsommer til alle, med og uten thruster og med stor eller liten motor, eller gjerne uten motor! :cheers:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er godt sesongen har startet, i alle fall for noen, så roer folket seg ned i forhold til ubetydeligheter.

 

Jeg har "alltid" hatt båt, med en motor, to motorer, seil og årer, men har vel aldri irritert meg over andres thruster eller opparbeidet meg noe engasjement når det gjelder det å bli irritert over bagateller. Jeg er på sjøen for å slappe av og kose meg, det gjør jeg ikke når jeg er irritert. Det er som kona sier når andre irriterer seg over mannens snorking og ikke får sove. "Jeg syns det er fint når Paul snorker, da vet jeg at han lever, så kan jeg sove trygt".

Jeg har aldri hatt truster i noen båt før den jeg nå har, og jeg har ikke hatt stort behov for det heller. Min første sesong i nåværende båt hadde jeg ikke thruster, og det gikk bra, men muligheten til å komme inn på vanskelige steder, som ofte er mere attraktive, eller inn i en luke longside på Borgen eller andre havner, hvor plassen er en halvmeter lenger enn båten på 16 meter, blir betydelig større og lettere med 11,5 HK på tvers i baugen. Jeg tror de som ligger fortøyd allerede også er ganske fornøyd med at ca 24 tonn ikke opererer uten best mulig kontroll. Det er utrolig hvilke krefter som utvikles når en slik masse er i bevegelse. Når man legger til vindfanget i fremste del av riggen, som snur båten ganske raskt om den ikke er i vesentlig bevegelse, er det også godt å ha noe å henge igjen med.

 

Kos dere på sjøen folkens, ikke ødelegg gleden med den fine naturen og alle de gode opplevelsene som de som ikke er båtfolk opplever, ved å irritere dere over bagateller. Vær heller glad for at folk tar ansvar og utgifter for å ha best mulig kontroll på båten, og tilpasser bruken av hjelpemidlene etter sine egne ferdigheter. Vær glad for at vi lever i et sånt fantastisk land, vær glad for at vi har anledning til å benytte sjøen til våre fritidsaktiviteter, vær glad for alle de flotte opplevelsene vi får på sjøen, vær glad for samkvemmet med og hjelpsomheten fra/til andre i samme situasjon. La ikke noen sekunders thrusterbruk av andre ødelegge en hel helg med fantastiske opplevelser.

 

Vi ses på vannet. :yesnod::yesnod:

Redigert av Festina Lente IV (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

En ting skal trådstarter her ha; han fikk nå i gang et godt engasjement som ble artig lesning for noen av oss! Nå skal jeg ta med meg den bærbare datamaskinen ned i båten med mobilt bredbånd og slappe av og kose meg i Gjestehavna i Arendal hele helga! Men jeg kom på en ting, jeg lurer på hvordan de stakkars offiserene om bord i ubåter har det, de som har på seg headsett og bruker lytteutstyr, når vi bruker hekk og baugtrøstere og eletriske toaletter i hytt og pine...de er nok glad hvert år når båtsesongen er over..tenker jeg! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det finnes noen som iriterer seg over andres adferd over alt. Jeg prøver å ungå bruk av trøster da jeg synes det er gøy å prøve å manøvrere uten men er sidevinden sterk så må det være bedre å bruke den i stedet for å blåse inn i naboen.

 

Det å hetse andre og si de har dårlig ferdighet i kjøring av båt blir tullete. Alle starter ett sted gjør vi ikke det? Og øvelse gjør mester tror jeg. Det er uansett forskjel på ferdigheter til folk men de må da få lov til å kjøre båt selv om de bruker litt trøster?

 

Meningsløs diskusjon satt i gang av kjekkaser som er verdensmestere og ser ned på alle med dårligere ferdigheter en de selv, stusselig diskusjon er vel ett dekkende ord.

 

Er andre folk en plage så kjøp en hytte på Hardangervidda og bli der.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest igjennom hele denne tråden, og det som har interessert meg mest er igrunnen ikke thruster eller ikke thruster, men hvor mye aggresjon og irritasjon som finnes blant båtfolk her inne. Jeg har hatt egen båt siden konfirmasjonen for 25 år siden, og har ennå tilgode å oppleve noen som er like lite hyggelige som endel her inne kan være mot hverandre. Båtfolk er alt fra erfarne fiskebåt skippere på ferie, til nybegynnere i 40 fotere. Jeg synest det er utrolig lite uhell i havnene, gitt de forskjellige forutsetningene. Det kan tyde på at mange er flinke til å kjenne sin begrensning, og manøvrerer/ utstyrer båten etter egne evner og hva slags vær de drar ut i. Selv har jeg baugthruster, og den valgte jeg å installere for å minimere risikoen for å kollidere med andre båter i forbindelse med havnemanøvre i dårlig vær. I trafikken og på sjøen skal det være trivelig for folk flest. Det betyr at man av og til må telle til ti, og bite tennene sammen for å ikke ødelegge egen eller andres dag. Jeg velger imidlertid å tro at selv de mest aggresive her inne på forumet kan være hyggelige å treffe på sjøen, hvis jeg legger min erfaring til grunn. Det har jeg forøvrig også opplevd i praksis.

 

Det som ofte gleder meg mest i forbindelse med havnemanøvre er en hjelpende hånd fra naboen. Ikke nødvendigvis fordi jeg alltid trenger det, men det forteller meg at man er velkommen, og at det finnes en positiv kultur i det vi driver med.

Link to post
Share on other sites

For egen del skal jeg i hvert fall fortelle at om jeg er aldri så tilhenger av hjelpemidler så blir det til at man forsøker å være andre til last så lite som mulig.

Jeg har nok dratt meg på dreggen uten å starte motoren mang en gang om jeg skulle gå tidlig. Slik tror jeg de aller fleste av oss gjør selv om det alltid vil være unntak.

 

Hvis vi går i oss selv og tenker tilbake tror jeg alle har opplevd "tullinger" på sjøen, men i det store og hele er vi et folk av god oppdragelse !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ikke hatt gleden av båt med trøster enda men det med å liste seg ut så stille som overhodet mulig om morran er et poeng, syns jeg.

 

Vi pleier ofte å starte veldig tidlig om morgenen om vi skal gå litt langt den dagen. Ligger vi i havner med andre båter så tar jeg alle fortøyninger. Drar gjerne båten ut av båsen for hånd og vrir den i god posisjon før jeg starter motoren senest mulig og prøver å lure meg avgårde så stille jeg kan, når sånt er mulig. Om jeg måtte bruke trøster så ville jeg selvsagt gjort det, men i en situasjon hvor folk ligger å sover i nabobåtene så gjør man vel alt en kan for å ikke ta den i bruk.

 

Ofte er det jo dørjende stille/vindstille om morgenen så ofte har en vel ikke bruke for noe ekstra. Og blåser det hatter og høy så er det vel neppe noen som hører at en går uansett...

 

Men noen båter vekker jo hele havna bare de starter motoren(e) og da blir det jo mindre viktig om man truster i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er også av den mening at en viser hensyn i stille morgentimer. Men det er jo stort sett seilbåter som tar av tidlig på morgenen, vi motorbåtfolk kan jo drøye det litt lengre, etter som vi henter det inn på høyere hastighet.. :wink:

 

Hehe, godt poeng :-)

 

Rent styringsmessig så trenger jo heller ikke seilbåter trøstere i den grad enkelte motorbåter gjør så det må jo være et lykkelig selskap å blande motor og seilbåter i havn. Og om det er gjestehavn med båser så kanskje det er lurt å bakke inn i båsen ved ankomst så slipper en å trøste når en skal gå om morgenen?

 

Er jo ofte ved bakking at trøstebehovet melder seg.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...