Jump to content

baug/hekk truster, ikke bruk dem før behovet er der....


Erica100

Recommended Posts

Jeg har heller ikke thrustere, men er litt enig med både trådstarter og DieselDahl; at thrustere er et hjelpemiddel ved sterk strøm i smale havner, ikke til å navigere inn til drivstoffpumpa ved null strøm og ingen andre fortøyde båter i nærheten. Bruk thrustere der det er nødvendig, ikke bare fordi det er enkelt. Hvis fremtidige båtførere bare skal navigere med thrustere er jeg redd for å treffe på de i havn hvis en av pysevispene har tatt kveld.

Link to post
Share on other sites

Et tenkt tilfelle.

Man har 10 tonn båt og skal legge til en holme hvor man må slå kiler i fjellet. Dreggen er sluppet og "far" har hoppet inn på holmen for å slå kiler samtidig som det blåser godt fra siden.

Her vil "mor" prise seg lykkelig om hun har trustere både foran og bak slik at "far" slipper å holde skuta i posisjon samtidig som han skal svinge hammeren.

 

Selv anser jeg trustere som et must i gitte situasjoner. Det er selvfølgelig ikke nødvendig å benytte trusterne i alle situasjoner, men hvorfor ikke når de først er der. Man drar seg jo ikke ut på tauet om man har motoren i gang. Det å mene at det er unødvendig synes jeg vitner om liten erfaring :wink:

(det var selvfølgelig enklere om man hadde 20 fot på under tonnet, men slik er ikke situasjonen for alle)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en helt ørkesløs tråd som kommer opp med jevne mellomrom? Hvem i allverden har noe med om jeg bruker baugpropell "før behovet er der" ???? Dersom jeg noen gang skulle møte på Erica100 skal jeg garantert hilse med baugpropellen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det at folk lar seg irritere over andres bruk av thrustere, er jo deres problem....

 

I bunn og grunn er det jo det. Men ett av poengene ved "unødvendig" bruk av thrusterne er jo lyden eller ulyden som mange oppfatter det som.

Det er enkelt å si at det er "deres problem" men det er en unødvendig ting som du dermed påfører din "nabo".

(Jeg snakker her fortsatt om unødvendig bruk, som f.eks. å gå fra brygga en vindstille dag etc.)

 

Jeg, og sikkert ikke du heller, vil vel kaste søppel over til naboen og kalle det deres problem?

Noe av det samme er det denne saken dreier seg om.

Forstår at thruster i mange situasjoner er nødvendig og at mange derfor velger å installere det.

Forstår også at har man først en thruster, så hvorfor ikke bruke den? Også i tilfeller hvor det ikke er helt nødvendig.

Og det får være opp til den enkelte å avgjøre.

Men ha gjerne en omtanke for din "nabo" i hodet samtidig.

 

En av mange små ting som vil gjøre båtlivet gladere for alle. :wink:

 

 

 

..... Hvem i allverden har noe med om jeg bruker baugpropell "før behovet er der" ???? .....

 

Med litt omtanke for hverandre så ønsker jeg alle en god og fredfull sommer. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en helt ørkesløs tråd som kommer opp med jevne mellomrom

 

Joda. :-) det vil alltid komme nye tilskudd i båtfloraen som bare bruker båten på rolige solskinnsdager. De har hverken bruk for thruster eller ekstra filter.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hvor jeg vil, vil vel egentlig ikke noen steder, men jeg er oppvokst med et dusin forskjellige båter, uten truster, og kom meg frem hver gang, og jeg sitter veldig pris på Comfort oh yes, gi meg Comfort på sjøen og, men å høre at trustere går leeenge før man ser båten komme til kai, da begynner man å betvile kunnskapen om bord......Men fortsatt så vil jeg ingen steder og vil ikke at noen skal føle seg krenket.......

 

Så nå vill du ha diplom?

Link to post
Share on other sites

Det må da være eieren av thrusteren som bestemmer når behovet er der, ikke naboen? Om jeg velger å snu båten med støtte fra thrustere for å f.eks bakke inn i en bås, hva så? Slike ting er jo til for å gjøre håndteringen av båten lettere, og da må de jo brukes...

 

(For de som lurer så har jeg ikke thrustere på Viksunden min og har stort sett ikke savnet det heller.Men det er stor forskjell på en båt med 1,2m kjøl og en flatbunnet planende båt med stort vindfang når det gjelder havnemanøvre, disse er som en isoporkloss i vinden. Så med en slik båt hadde jeg nok ønsket meg thrustere i alle bauger og kanter;-))

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det må da være eieren av thrusteren som bestemmer når behovet er der, ikke naboen? Om jeg velger å snu båten med støtte fra thrustere for å f.eks bakke inn i en bås, hva så? Slike ting er jo til for å gjøre håndteringen av båten lettere, og da må de jo brukes...

 

...

Helt enig. Som jeg skriver: "det må være opp til den enkelte å avgjøre".

 

Det jeg ber om er at det også finnes en omtanke for andre som blir berørt av (u)lyden.

Men selvfølgelig må det prioriteres å gjøre alt for å unngå evt mulige skader.

Link to post
Share on other sites

Hvis noen her lar være å bruke pysevispen i fare for å støte eller forstyrre andre, så bøyer jeg meg i hatten, personlig hadde jeg nok ikke tatt hensyn til det overhode dersom jeg så et aldri så lite behov for å bruke pysevispen, også om det så var midt i Atlanterhavet for den saks skyld.

Jeg kan ikke helt se at akkurat det skulle være et problem for noen andre enn meg selv, og da har i så fall vedkommende som opplever det som et problem sannsynligvis også problemer med helt andre ting.

 

Nå er det jo også slik at stadig flere nye båter kommer med elektroniske duppeditter og systemer, slik som IPS, Zeus, EVC og lignende systemer som leveres med joystick osv, og selv om det ikke er nødvendig så kan det kobles til thrustere som kjøres automatisk ved behov e.l. og da er det selvfølgelig veldig enkelt å bare kjøre med joysticken, uten at jeg kan se at andre har noe med akkurat det ?

 

Når man først snakker om bråk så er vel pod drevene unike, hele båthavna koker når noen med IPS skal legge til, men jeg kan fortsatt ikke se at det skulle være grunn til å klage ?

Link to post
Share on other sites

Et lite tankesprang:

 

En annen unødvendig (u)lyd i havna kan være løse fall som slår i masta. De fleste irriterer seg over det men noen få synes det er en naturlig lyd. Er det helt greit at denne type ulyd også forstyrrer naboen?

 

Og hva med musikk, gitarspill og fyllerøre fra cockpit kl 4 om natta?

 

Er det de som forårsaker unødvendig støy som skal tenke seg om eller er det slik at de ikke skal forstå hva andre har med den saken å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Folk kan thruste så mye de vil for min del. Skulle ønske jeg hadde en selv av og til. Men man kan jo begynne å lure litt på kompetansen til enkelte, når de glemmer at de har ratt med det samme de kommer innenfor moloåpningen. Da er det bare gir og thruster det går i. Jaja. Men prøv å unngå unødig thrusting tidlig om morgenen. Lyden forplanter seg kraftig i vann.

 

Sent from my C6603 using Tapatalk

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke hvorfor dette temaet gjentaes gang på gang!! det må være titalsvis av tråder om dette her! Det må da være opp til hver enkelt om dem vil ha baug eller hekkthruster vel!? Det er stor forskjell fra båt til båt hvordan dem lystrer ror og hvordan dem er å manøvrere. Likevel er det mange lystbåter som er greie å manøvrere uten. Om folk vil ha det så må de jo bare instalere det! Jeg har tjenestegjort på MTB og der hadde vi hverken eller.. 36m lang båt og 160tonn. til gjengjeld 3600HK på hver spak med veldig direkte utveksling. eneste gangen det kunne vært behov var ved tillegging i elv med stri strøm.. det var vanskelig å fa baugen inn. Men behovet er jo større om man er alene ombord i en båt enn om man har med seg folk som kan ta fortøyning!

uansett om man har thrustere handler det om å øve på tillegging og kjenne ytterpungtene for sin båt! Når folk er med meg i båten så tror alle jeg kommer til å kræsje inn i utstikkeren på båsen vår..men så og si altid har jeg støm og bølger i hekken slik at når svingen er ferdig kommer båten perfekt inn i båsen selv om siktepunktet er et helt annet sted en senter i båsen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Folk må få lov til å trøste og bære som de vil.

Selv om det ser pussig ut noen ganger.

Men når jeg ligger og sover.

I akterkabinen.

Klokka halvseks om morran.

Og en gnom fyrer opp en sånn en meter fra øret mitt.

Da forbeholder jeg meg retten til å bli fly forbanna.

Link to post
Share on other sites

Skal få montert en sånn en og stå i havna og frese på natt og dag! Hvis dere er så jævlig hårsåre får dere finne dere en holme for dere selv ! Hadde du (Mulligan) eller noen andre kommet og klikka å meg pga jeg hadde brukt et manøvrerings hjelpe middel ut av havna samme hva klokken var hadde jeg forbeholdt meg rettet til og sendt deg ned i den akterkabinen din igjen temmelig kjapt og om nødvendig med makt.

Link to post
Share on other sites

godt å se at omtanken for andre lever i beste velgående... :giggle:. Litt av sjarmen med båtlivet for meg er at folk viser omtanke, takt og tone i en gjestehavn. Jeg tenker da på at man tar tampen, ikke spiller svensktoppar til langt på natt, at man ikke lar motoren gå på tomgang uten grunn, og at man ikke kjører thruster kl 0600 hvis man klarer kjøre uten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tullete diskusjon, hvem har batteripakker til å bedrive thrusterbruk i utide og hva er vitsen?

 

Når/om trådstarter får seg en "usnop" båt av tilskrekkelig størrelse uten noe særlig areal under vann i forhold til det som er over vannlinja, som gjerne skal benyttes ved tillegging i trange områder, ved bruk utenfor svartstille værforhold, uten matroser tilgjengelig for fortøyningshjelp osv. så skjønner han nok hvorfor disse båtene har montert thrustere.

 

Om jeg hadde hatt ei snekke hadde jeg heller ikke sett behovet. Thrustere benyttes mest til korreksjon og en sparer hovedgear(ene) for en haug med unyttige tilkoplinger fram og tilbake mht. posisjonering, spesielt der det er trangt idet disse manøverene istedet tas langt mer elegant ved hjelp av enkel thrusterbruk.

 

Selv setter jeg langt bedre pris på å få en tilskrekkelig thrusterutstyrt båt som elegant og sikkert legger seg på siden med thrusterkorreksjon enn en som må benytte mye maskinkraft på motoren for å få til det samme om vinden er litt ugunstig.

 

Case closed fra min side.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

... ved tillegging i trange områder, ved bruk utenfor svartstille værforhold, uten matroser tilgjengelig for fortøyningshjelp osv. ....

 

...om vinden er litt ugunstig....

 

 

Men da er vi jo enige !

For de fleste snakker om Unødvendig bruk av thrustere.

Det er DA vi ønsker omtanke.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig at det kan diskuteres så lenge og så ofte rundt dette temaet.

Jeg irriterer meg faktisk mer over de som lar seg irritere over bruk av baugthruster, enn jeg irriterer meg over for mye bruk av baugthruster :smiley:

Og skulle jeg laget en irritasjonsliste, hadde ikke denne bruken vært innenfor top 20 engang...

Men nå er jeg såpass heldig at jeg ikke trenger å lage en slik liste på fjorden, for det er et sted jeg koser meg og kobler av fra hverdagen, og da er det svært lite som irriterer, bortsett fra når man går tom for grillsaus, øl eller annet ubetydelig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle la vær men.. Nå har de aller fleste båtfolk i de siste årene jeg har vert på ferie på sørlandet blitt mer opptatt av å se at noen sliter enn å hjelpe til. (som ble gjort oftere før) Sitter ute å godter seg på at båtførere skubber borti andre, og at de fortvilte fruene på dekk for kjeft fordi de ikke hopper i land. Er det noe rart folk monterer/bruker thruster?

Deler ikke din oppfatning ang hjelp. Synes tvert imot at folk er flinke til å ta imot tampene jeg.

Ser at enkelte følger nøye med, men det tar jeg meg selv i å gjøre også når jeg er utenfor "hjelpevidde". :smiley: Selv har jeg lært mye på godt og vondt av å se hvordan andre gjør ting. Synes også det er vel så god underholdning å se imponerende behandling av båt, med og uten thustere :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva med alle disse unødvendige kommunikasjonshjelpemidlene?

 

telefoner og computere.. gudbevaremegvel..

 

Tenk så mye bedre det hadde vært om alle bakstrevere var konsekvente

i sin tankegang og satt på en holme og protesterte stillferdig mot

utviklingen med noen røyksignaler...

 

Ps! jeg har ikke baug, eller hekkthrøster, men skulle ønske meg det :-)

Link to post
Share on other sites

telefoner og computere.. gudbevaremegvel..

 

Det har ikke noe med det å gjøre.

Det har med JEG å gjøre.

 

Debatten om tømming av svartvannstank.

JEG bestemmer hvor jeg vil gjøre meg av med dritten. De som ikke liker det driter jeg i.

 

Debatten on hekksjø.

JEG bestemmer hvordan jeg vil kjøre. De som ikke liker det får holde seg hjemme.

 

Debatten om generator i uthavn.

JEG bestemmer hvor mye jeg vil støye. De som vil ha stillhet får finne seg en annen uthavn.

 

Denne debatten.

Jeg bestemmer om det skal støyes. Om det vekker halve havna er ikke min sak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...